1
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa doplnenie nového druhu príspevku príspevku dieťaťu na úhradu zvýšených výdavkov.
K bodu 2
Navrhuje sa doplnenie nového druhu príspevku príspevok na vzdelávanie náhradného rodiča.
K bodom 3, 4, 5 a 9
Úprava v súvislosti so zjednotením pojmov v právnom predpise.
K bodom 6, 7 a 18
Navrhuje sa, aby sa výživné, ktoré je súdom určené poukazovať príslušnému úradu práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „úrad“) považovalo na účely poskytovania opakovaného príspevku dieťaťu za príjem. Opakovaný príspevok dieťaťu sa tak bude znižovať o sumu súdom určeného výživného. Dieťa, však nebude dostávať menej finančných prostriedkov, pretože suma výživného sa mu bude poskytovať prostredníctvom náhradného výživného. Dieťa tak dostane rovnakú sumu ako doteraz, avšak zloženú z dvoch rôznych príspevkov opakovaný príspevok dieťaťu a náhradné výživné. Súčasné znenie nie je úplne jasné a spôsobuje v aplikačnej praxi problémy. Navrhovanou zmenou sa tak jasne stanoví, ktorá suma je opakovaným príspevkom dieťaťu a ktorá suma plní úlohu výživného pre dieťa.
K bodu 8
Navrhuje sa zaviesť nový príspevok dieťaťu na úhradu zvýšených výdavkov spojených napr. s umeleckou alebo športovou činnosťou. Príspevok dieťaťu na úhradu zvýšených výdavkov sa navrhuje poskytovať v sume najviac 500 eur ročne, pričom nie je nutné vyčerpať sumu jednorazovo, ale bolo by možné si požiadať o príspevok opakovane v kalendárnom roku, avšak celková suma poskytnutého príspevku by nesmela presiahnuť 500 eur v kalendárnom roku. Ďalej sa navrhuje ako podmienka nároku preukázanie úhrady zvýšených výdavkov.
K bodom 10, 11, 12 a 13
Navrhuje sa zvýšiť a odstupňovať zvýšenie opakovaného príspevku náhradnému rodičovi v prípade, že sa stará o súrodencov. Súčasná právna úprava poskytuje toto zvýšenie náhradnému rodičovi, ktorý sa stará o tri a viac súrodencov a len v jednej sume (aktuálne 138,39 eura). Navrhuje sa poskytovať toto zvýšenie opakovaného príspevku náhradnému rodičovi aj prípade, že do náhradnej starostlivosti zverení dvaja súrodenci. Súčasne sa navrhuje zvýšenie opakovaného príspevku náhradnému rodičovi za starostlivosť o súrodenecké skupiny odstupňovať podľa počtu súrodencov, o ktorých sa náhradný rodič stará. Za každého súrodenca, o ktorého sa stará, by mu tak vznikol nárok na zvýšenie opakovaného príspevku náhradnému rodičovi o polovicu základnej sumy príspevku, tzn. v prípade, že sa stará o dvoch súrodencov, náhradný rodič by mal nárok na základný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi, ktorý by v roku 2022, vychádzajúc z predpokladanej valorizácie platných súm životného minima od 1.7.2022, mal byť v sume 202,31 eura a súčasne aj na zvýšenie v sume 101,16 eura, ak by sa staral o troch súrodencov - zvýšenie by bolo v sume 202,31 eura, ak o štyroch súrodencov - zvýšenie by bolo 303,47 eura, ak o piatich súrodencov - zvýšenie by bolo 404,63 eura, ak o šiestich súrodencov - zvýšenie by bolo 505,78 eura a ak o siedmych
2
a viacerých súrodencov - zvýšenie by bolo 606,94 eura. Súčasne sa navrhuje poskytovať opakovaný príspevok náhradnému rodičovi, ktorému nevznikne nárok na základný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi (napr. z dôvodu poskytovania rodičovského príspevku) a ktorý sa stará o súrodencov v sume rovnajúcej sa sume, o ktorú sa zvyšuje základný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi, ktorý sa stará o súrodencov. Cieľom tejto úpravy je podporiť náhradnú starostlivosť o súrodenecké skupiny a zachovanie súrodeneckých väzieb.
K bodu 14
Navrhuje sa zvýšiť osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi zo súčasného 0,8-násobku sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa na 2,4-násobok sumy životného pre nezaopatrené dieťa. Osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi sa poskytuje náhradným rodičom, ktorí majú do náhradnej starostlivosti zverené deti, ktoré občanmi s ťažkým zdravotným postihnutím. Vzhľadom k tomu, že starostlivosť o takéto deti je mimoriadne náročná po všetkých stránkach, vrátane finančnej, navrhuje sa zvýšenie o dvojnásobok oproti súčasnému stavu. Vychádzajúc z predpokladanej valorizácie platných súm životného minima od 1.7.2022, by tento príspevok bol v sume 83 eur a navrhuje sa poskytovať ho v sume 249 eur. Cieľom tohto návrhu je podporiť náhradnú starostlivosť o deti s ťažkým zdravotným postihnutím.
K bodu 15
Navrhuje sa zaviesť nový príspevok pre náhradných rodičov, ktorý by sa poskytoval za účelom podpory celoživotného vzdelávania zameraného na získanie informácií o potrebách a špecifikách starostlivosti o dieťa, právach dieťaťa, rozvoj iných zručností, riešenie záťažových situácií v rodine a ďalších informácií a poznatkov potrebných na zlepšenie kvality starostlivosti o dieťa. Náhradný rodič by mal nárok na príspevok na vzdelávanie v prípade, ak preukáže úhradu výdavkov na absolvovanie vzdelávanie. Príspevok by sa poskytoval najviac v sume 100 eur ročne. Túto sumu by si náhradný rodič mohol rozložiť aj na viac absolvovaných vzdelávaní. V prípade manželov, ktorí majú dieťa zverené do náhradnej starostlivosti spoločne, by si nárok na tento príspevok mohol uplatniť každý z nich.
Navrhuje sa neposkytovať opakovaný príspevok dieťaťu, opakovaný príspevok náhradnému rodičovi a osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi v prípade, že sa dieťaťu zverenému do náhradnej starostlivosti poskytuje na základe rozhodnutia súdu o uložení výchovného opatrenia alebo ochrannej výchovy alebo neodkladného opatrenia starostlivosť pobytovou formou v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately alebo v špeciálnom výchovnom zariadení. Uvedené neplatí, ak je dieťa v zariadení umiestnené na základe dohody so zákonným zástupcom alebo inou osobou zodpovednou za starostlivosť (výkon opatrení na základe odporúčania orgánu SPODaSK).
K bodu 16
Úprava v súvislosti s novelizačným bodom 8 (§ 5a).
K bodu 17
Úprava v súvislosti s novelizačným bodom 15 (§ 7a).
K bodu 19
Úprava v súvislosti s novelizačnými bodmi 8 a 15 (§ 7a).
3
K bodu 20
Navrhuje sa, aby sa o priznaní príspevkov a ich zvýšení nevyhotovovali písomné rozhodnutia. Cieľom je zníženie administratívy tam, kde nie je potrebná.
K bodu 21
Úprava v súvislosti s novelizačným bodom 8.
K bodu 22
Úprava v súvislosti s novelizačným bodom 13.
K bodu 23
Navrhujú sa prechodné ustanovenia, v zmysle ktorých bude mať príslušný úrad lehotu troch mesiacov od účinnosti zákona na prehodnotenie nárokov podľa novej právnej úpravy.
K Čl. II
K bodom 1, 2, 4, 5, 9, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 20, 23, 29, 32
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 3
Navrhuje sa zadefinovanie nových oprávnených osôb, ktorým vznikne nárok na náhradné výživné, a to v prípade, že bola rozhodnutím súdu povinnej osobe uložená povinnosť poukazovať výživné pre oprávnenú osobu úradu. V praxi to znamená, že nárok na náhradné výživné vznikne všetkým deťom, ktoré zverené do náhradnej starostlivosti a súd určil poukazovanie výživného pre dieťa k rukám úradu.
K bodom 6, 15, 28
Navrhovanými zmenami sa upravujú podmienky poskytovania náhradného výživného pre nový okruh oprávnených osôb. Na tieto oprávnené osoby sa nebude vzťahovať plnenie povinnej školskej dochádzky a skutočnosť, či sa oprávnená osoba zdržiava na území Slovenskej republiky. Taktiež nezanikne nárok na náhradné výživné, ak povinná osoba začne plniť svoju vyživovaciu povinnosť. Navrhuje sa výnimka z povinností poberateľa náhradného výživného pre nový okruh oprávnených osôb, a to neohlasovanie mena a priezviska súdneho exekútora, ktorý bol poverený vykonaním exekúcie.
K bodu 7
Navrhuje sa, aby nárok na náhradné výživné pre nový okruh oprávnených osôb vznikol odo dňa priznania výživného oprávnenej osobe rozhodnutím súdu.
K bodu 8
Navrhuje sa ustanoviť výnimku pre vznik nároku na určitý druh náhradného výživného pre nový okruh oprávnených osôb a deti, ktorým nevznikol nárok na sirotský dôchodok a ktorým sa poskytuje starostlivosť pobytovou formou v zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a mládeže.
K bodu 10
Navrhuje sa, aby sa novým oprávneným osobám poskytovalo náhradné výživné vo výške výživného určeného rozhodnutím súdu.
4
K bodu 16
Navrhuje sa poskytovať náhradné výživné pre nový okruh oprávnených osôb preddavkovo.
K bodu 18
Navrhuje sa náhradné výživné pre nový okruh oprávnených osôb vyplácať na účet alebo adresu, na ktorú sa poukazuje, resp. poukazoval do zmeny zákona, opakovaný príspevok dieťaťu alebo na účet alebo adresu, ktorú oprávnená osoba oznámila úradu.
K bodu 21
Navrhuje sa, aby zaplatené výživné povinnou osobou, či priamo úradu alebo prostredníctvom exekútora, či centra bolo zúčtované s preddavkovo poskytovaným náhradným výživným.
K bodu 22
Navrhuje sa, aby sa konanie o náhradnom výživnom pre nový okruh oprávnených osôb začínalo ex lege, teda zo zákona, a to doručením vykonateľného rozhodnutia súdu o určení vyživovacej povinnosti k rukám úradu.
Navrhuje sa upraviť, kto môže na účely konania o náhradnom výživnom konať v mene oprávnenej osoby, ktorá nemôže konať samostatne.
Navrhuje sa upraviť náležitosti žiadosti o náhradné výživné v súlade so zmenami vyplývajúcimi z tohto návrhu.
K bodu 24
Navrhuje sa, aby sa o priznaní a zvýšení náhradného výživného nevyhotovovali písomné rozhodnutia. Cieľom je zníženie administratívy tam, kde nie je potrebná.
K bodu 26
Navrhuje sa vypustiť ustanovenie upravujúce možnosť použitia predtlačeného odtlačku úradnej pečiatky alebo faksimile podpisu, čím sa zosúladí znenie zákona so zákonom o e-Governmente.
K bodu 27
Navrhuje sa nové znenie § 11 v súlade s už schválenými zmenami účinnými od 1. decembra 2022 a súčasne zapracovanými zmenami, ktoré vyplynuli z tohto návrhu.
K bodu 30
Navrhuje sa ustanoviť úradu povinnosť bezodkladne oznámiť orgánom činným v trestnom konaní podozrenie zo spáchania trestného činu zanedbania povinnej výživy.
K bodom 25 a 31
Navrhuje sa nové znenie úpravy týkajúcej sa spracovania osobných údajov, ktoré reaguje aj na navrhované zmeny. Ústredie a úrad spracúvajú osobné údaje v rozsahu meno, priezvisko, rodné číslo, trvalý pobyt a ďalšie údaje, ktoré napríklad súčasťou žiadosti o náhradné výživné alebo jej príloh. Okrem uvedených osobných údajov ústredie a úrad spracúvajú osobné údaje o fyzickej osobe uvedenej v rozhodnutí súdu vo veciach starostlivosti o maloletých, napríklad údaje o starých rodičoch, ak sú obsiahnuté v rozhodnutí súdu.
Ústredie a úrad poskytujú spracúvané osobné údaje okrem orgánu verejnej moci aj inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe, ak je to nevyhnutné na plnenie úloh podľa tohto alebo
5
osobitného predpisu. Napríklad ústredie zákonnú povinnosť poskytovať údaje o povinných osobách, za ktoré sa poskytuje náhradné výživné, do registra vylúčených osôb podľa zákona č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách. Za ďalšie právnické osoby možno považovať napríklad školské zariadenia, s ktorými úrady v rámci konania o náhradnom výživnom môžu komunikovať.
Osobné údaje úrady a ústredie získavajú kopírovaním, skenovaním alebo iným zaznamenávaním z dôvodu nutnosti ich založenia do spisovej dokumentácie, napríklad v prípade, že oprávnená osoba, resp. žiadateľ poskytne len originál dokumentu k nahliadnutiu (napr. rozhodnutie súdu, ktoré musí byť súčasťou žiadosti).
K bodu 33
Navrhujú sa prechodné ustanovenia, ktorými sa upravuje vznik nároku na náhradné výživné pre nové oprávnené osoby, u ktorých je v súčasnej dobe rozhodnutím súdu uložená povinnosť poukazovať výživné úradu práce, sociálnych vecí a rodiny.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť od 1. júla 2022 okrem čl. II bodu 27, kde sa navrhuje účinnosť od 1. decembra 2022 z dôvodu navrhovaných zmien týkajúcich sa schváleného znenia účinného od. 1. decembra 2022.
Bratislava 12. januára 2022
Eduard Heger v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Milan Krajniak v. r.
minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky