1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Predkladaný vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 201/2008 Z. z. o náhradnom výživnom a o zmene a doplnení zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 615/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov bol vypracovaný v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiac jún až december 2021.
Cieľom vládneho návrhu zákona je zvýšiť záujem o náhradnú starostlivosť, tak väčších súrodeneckých skupín ako aj zdravotne znevýhodnených detí, a to úpravou opakovaných príspevkov náhradným rodičom a podporou náhradných rodín. Záujem budúcich potenciálnych náhradných rodičov o väčšie súrodenecké skupiny ako aj o deti so zdravotným znevýhodnením je veľmi nízky, pretože starostlivosť o takéto deti je omnoho náročnejšia. Navrhovanou zmenou štát podporí náhradné rodiny, ktoré sa napriek náročnej starostlivosti rozhodnú starať o väčšie súrodenecké skupiny, resp. deti so zdravotným znevýhodnením.
V súčasnosti sa opakovaný príspevok náhradnému rodičovi zvyšuje len v prípade, že sa stará o tri a viac detí, ktoré súrodenci, a to len v rovnakej sume bez ohľadu na to, o koľko súrodencov sa náhradný rodič stará. Navrhovanou zmenou, by sa zvýšenie opakovaného príspevku náhradnému rodičovi poskytovalo aj pri starostlivosti o dvoch súrodencov a bolo by odstupňované v závislosti od počtu súrodencov. Týmto návrhom sa podporia nie len náhradné rodiny, ktoré sa starajú o takéto súrodenecké skupiny, ale aj zachovávanie súrodeneckých väzieb.
Náhradný rodič, ktorý sa stará o dieťa, ktoré je zdravotne znevýhodnené a považuje sa za občana s ťažkým zdravotným postihnutím, nárok na osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi. Tento sa v súčasnosti poskytuje v sume 0,8-násobku sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa, t. j. vychádzajúc z predpokladanej valorizácie platných súm životného minima od 1.7.2022 v sume 83 eur. S ohľadom na to, že starostlivosť o deti s ťažkým zdravotným postihnutím je mimoriadne náročná a s cieľom, aby jej takéto deti mali väčšiu šancu získať náhradnú rodinu, sa vládnym návrhom zákona navrhuje zvýšiť tento príspevok až o dvojnásobok súčasnej sumy, teda na sumu 2,4-násobok sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa, t. j. vychádzajúc z predpokladanej valorizácie platných súm životného minima od 1.7.2022 249 eur. V súčasnosti je v systéme 60 detí s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré zverené do náhradnej starostlivosti, a náhradným rodičom sa na ne poskytuje osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi.
Ďalším cieľom návrhu je zaviesť nový príspevok dieťaťu na úhradu zvýšených výdavkov, ktorý by bol poskytovaný aj opakovane pri rôznych mimoriadnych životných situáciách, napríklad ak je dieťa mimoriadne umelecky alebo športovo nadané a v tejto súvislosti náhradná rodina zvýšené výdavky. Navrhuje sa poskytovať tento príspevok v sume maximálne 500 eur ročne na každé dieťa zverené do náhradnej starostlivosti, pričom táto suma nemusí byť poskytnutá jednorazovo, ale napríklad aj v dvoch alebo troch čiastkach, maximálne však do sumy 500 eur za kalendárny rok.
2
Vládnym návrhom zákona sa navrhuje aj vytvoriť príspevok na podporu celoživotného vzdelávania náhradných rodičov za účelom zvyšovania kvality poskytovanej starostlivosti deťom v náhradnej starostlivosti. Príspevok sa navrhuje poskytovať v sume maximálne 100 eur ročne pre každého náhradného rodiča. Rovnako ako pri návrhu príspevku dieťaťu na úhradu zvýšených výdavkov, aj príspevok na vzdelávanie by nemusel byť vyčerpaný jednorazovo.
Ďalšou navrhovanou zmenou je sprístupnenie náhradného výživného určeného pre siroty, ktorým nevznikol nárok na sirotský dôchodok, aj pre deti, ktoré umiestnené v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a mládeže.
Ďalšie navrhované úpravy sa týkajú precizovania ustanovení vyplývajúce z aplikačnej a interpretačnej praxe, napr. vypustenie ustanovení týkajúcich sa výplaty výživného a ich presunutie do zákona o náhradnom výživnom, čím sa jasne zadefinuje, čo je opakovaný príspevok dieťaťu a čo je výživné pre dieťa.
Vplyv vládneho návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.