Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
STANOVISKO KOMISIE
(ZÁVEREČNÉ POSÚDENIE)
K MATERIÁLU
NÁVRH ZÁKONA O CELOEURÓPSKOM OSOBNOM DÔCHODKOVOM PRODUKTE A O ZMENE A DOPLNENÍ NIEKTORÝCH ZÁKONOV
I. Úvod: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR predložilo dňa 30. decembra 2021 Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na záverečné posúdenie materiál: „Návrh zákona o celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte a o zmene a doplnení niektorých zákonov“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré nie sú rozpočtovo zabezpečené, pozitívne sociálne vplyvy.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Komisia upozorňuje, že analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy by mala byť vypracovaná na príslušný rozpočtový rok a tri nasledujúce rozpočtové roky. Z toho dôvodu žiada Komisia uviesť v analýze vybraných vplyvov aj vplyvy na rok 2025
MPSVR SR: Neakceptované. Nakoľko materiál bol doručený na záverečné posúdenie vplyvov v kalendárnom roku 2021, kvantifikácia obsahuje v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov dopad na rozpočet verejnej správy na príslušný rozpočtový rok a tri nasledujúce roky, t. j. 2022-2024. Pre doplnenie uvádzame, že na základe odhadu MPSVR SR dosiahne negatívny vplyv Návrhu zákona o celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Návrh zákona“) na rozpočet verejnej správy v roku 2025 hodnotu približne 580 973 eur.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie vplyvov predkladaného materiálu na podnikateľské prostredie v časti 9. Doložky vybraných vplyvov a vypracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, v ktorom popíše a vyčísli vplyv predkladaného materiálu na dotknuté subjekty (právnické osoby uvedené v centrálnom verejnom registri poskytovateľov celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu).
Komisia zásadne nesúhlasí s obmedzovaním ekonomickej slobody účastníkov pri formách výplaty nad rámec nevyhnutných požiadaviek EÚ. Považujeme to za neopodstatnený goldplating a žiadame o jeho odstránenie. Podľa nariadenia PEPP členský štát síce môže, ale nemusí zvýhodniť určité formy výplaty. Zákon pritom navrhuje zaviesť ešte väčšie obmedzenia ako to je teraz v treťom pilieri napriek tomu, že PEPP bude menej podporovaný štátom ako tretí pilier. Uvedené obmedzenia formy výplat preto robia PEPP nekonkurencieschopným voči tretiemu pilieru, čím obmedzujú konkurenciu na trhu, ktorá by mohla priniesť lepšie služby pre zákazníkov resp. vyššie zhodnotenie a nižšie poplatky. Tretí pilier je pritom podľa MF SR málo efektívnou formou sporenia, čo zvyšuje potrebu vytvorenia konkurencie. Navyše podľa výkladu MH SR nariadenie PEPP umožňuje kvantitatívne obmedzenia len pri jednorazovom vyrovnaní a nie pri postupnom čerpaní (programovom výbere).
Zavedením daňovej úľavy na príspevky účastníkov do PEPP sa ešte viac prehlbuje nerovnaké postavenie na trhu voči dobrovoľným príspevkom do druhého piliera, ktoré nepožívajú už istú dobu žiadne daňové zvýhodnenie. Dobrovoľné príspevky do druhého piliera sú pritom v súčasnosti najefektívnejšou formou sporenia na dôchodok kvôli nízkym regulovaným poplatkom a výkonnosti indexových a akciových fondov v II. pilieri. Komisia preto žiada o odstránenie tejto trhovej disparity tak, aby nárok na oslobodenie 180 eur vložených prostriedkov od dane mohol získať daňovník ako v PEPP, tak aj alternatívne v II. pilieri. Tretí pilier je takto zvýhodnený už dnes. Vzhľadom na aktuálne nízky počet ľudí sporiacich si dobrovoľne navyše v II. pilieri by bol dopad na štátny rozpočet nízky (predpoklad cca. 170 000 eur ročne, vzhľadom k počtu dobrovoľných prispievateľov, ktorých je okolo 5000). V záujme štátu je vytvárať také prostredie, kde si ľudia sporia na dôchodok v bezpečnej v schéme,