Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na ŠR (Všeobecná pokladničná správa)
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
Financovanie zabezpečené v rozpočte
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
* (-) záporné znamienko predstavuje úsporu
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Vládny návrh zákona o celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predpokladá v roku 2024 negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý bude zapracovaný pri príprave návrhu rozpočtu verejnej správy na rok 2023 a rozpočtovom výhľade na roky 2024 a 2025.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Cieľom návrhu zákona je definovanie podmienok pre sporiacu a výplatnú fázu v súlade s čl. 47 a čl. 57 Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2019/1238 z 20. júna 2019 o celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte v platnom znení (ďalej len „PEPP“) pre podúčty PEPP registrované na území Slovesnej republiky. Cieľom návrhu zákona je tiež rozšírenie súčasného systému podpory dobrovoľného dôchodkového sporenia v podobe možnosti zníženia základu dane daňovníka o zaplatené príspevky do výšky 180 eur ročne aj na PEPP.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
X nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Navrhovaná právna úprava nemá vplyv na informačné systémy dotknutých subjektov verejnej správy.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financieNávrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy na rok 2024. Podrobnejšia kvantifikácia jednotlivých opatrení je uvedená v časti 2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov. Kvantifikácie vplyvov zohľadňujú posledné dostupné mikroúdaje zo sektora doplnkového dôchodkového sporenia a starobného dôchodkového sporenia a rovnako makroekonomické predpoklady definované v makroekonomickej prognóze IFP zo septembra 2021.
Tabuľka celkových vplyvov: Bilancia verejnej správy podľa jednotlivých subjektov verejnej správy
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy
(-) negatívny / (+) pozitívny
Tabuľka celkových vplyvov: Bilancia verejnej správy podľa jednotlivých opatrení a vplyvu na subjekty verejnej správy, ktoré zakladá navrhovaná právna úprava – záporné znamienko (-) predstavuje zhoršenie bilancie
Rozšírenie poskytovania daňovej úľavy na PEPP
2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov
Podľa mikroúdajov DSS dosiahol počet sporiteľov v II. pilieri, ktorí majú štátnu príslušnosť iného členského štátu EÚ za rok 2020 približne 7 550. Keďže uvedená skupina zahraničných pracovníkov sú zároveň potenciálnymi sporiteľmi celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu, predpokladáme, že všetci uvedení pracovníci si založia celoeurópske osobné dôchodkové sporenie s cieľom zabezpečenia prenositeľnosti nadobudnutých dôchodkových úspor. Keďže potenciálni sporitelia sú aj slovenskí štátni príslušníci, predpokladáme, že v roku 2023 dosiahne počet sporiteľov v jednotlivých podúčtoch registrovaných na území Slovenskej republiky úroveň cca 11 325 sporiteľov a v roku 2024 úroveň cca 16 988 sporiteľov. V prípade, ak by si všetci uvedení sporitelia uplatnili maximálne daňové zvýhodnenie na úrovni 34,2 eura ročne, celkový negatívny vplyv na výnos dane z príjmov fyzických osôb dosiahne v roku 2024 hodnotu približne 387 315 eur. Daňové zvýhodnenie za rok 2023 bude zúčtované až v roku 2024. Uvedený postup vykazovania vplyvu na hotovostnom princípe je v súlade s odporúčaniami IFP a Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov.