K § 14V zmysle čl. 3 nariadenia je registrácia, vytváranie, distribúcia a dohľad nad celoeurópskym osobným dôchodkovým produktom upravená samotným nariadením a vo veciach neupravených nariadením sa postupuje podľa príslušného sektorového práva Únie, vrátane príslušných delegovaných a vykonávacích aktov, právnych predpisov prijatých členskými štátmi na vykonávanie príslušného sektorového práva Únie, ďalších vnútroštátnych právnych predpisov členských štátov, ktoré upravujú celoeurópsky osobný dôchodkový produkt.
V zmysle uvedeného bolo formulované aj toto navrhované ustanovenie.
K Čl. II (zákon č. 595/2003 Z. z.)
K bodu 1 a 2
Účelom celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu je zabezpečiť príjem pre účastníka po dovŕšení dôchodkového veku alebo ak mu vznikol nárok na výplatu starobného dôchodku, resp. predčasného starobného dôchodku podľa zákona č. 461/2003 Z. z. Preto sa navrhuje, aby dávky vyplácané v súlade s podmienkami ustanovenými v zákone o celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte boli zdaniteľným príjmom a považovali sa za príjem z kapitálového majetku, rovnako ako sa v súčasnosti za takýto príjem považujú dávky z doplnkového dôchodkového sporenia, ktoré je z hľadiska účelu obdobným produktom (základom dane bude plnenie znížené o zaplatené príspevky).
K bodu 3
Podľa aktuálne platnej legislatívy sú príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie pre daňovníka nezdaniteľnou časťou základu dane a je možné odpočítať ich od základu dane najviac do výšky 180 eur za rok. V nadväznosti na odporúčanie komisie sa preto navrhuje, aby nárok na odpočítateľnú položku mali aj sporitelia prostredníctvom celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu.
Vzhľadom na to, že daňovník môže mať uzatvorených viacero zmluvných vzťahov, či už u jedného alebo viacerých poskytovateľov (doplnkového dôchodkového sporenia, resp. celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu), navrhuje sa, aby bolo možné príspevky daňovníka preukázateľne zaplatené v zdaňovacom období odpočítať od základu dane do výšky 180 eur v úhrne. Podmienku, aby daňovník nemal súčasne uzatvorenú účastnícku zmluvu s dávkovým plánom sa navrhuje zachovať aj v prípade sporiteľa so zmluvou o celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte.
K bodu 4
V kontexte doplnenia sporiteľov so zmluvou o celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte do § 11 je nevyhnutné doplniť toto ustanovenie tak, aby sa preukázanie nároku na zníženie základu dane vzťahovalo aj na tento nový produkt.
K bodu 5
V nadväznosti na novelizačný bod 1 a 2 sa navrhuje, aby sa daň z dávok poskytovaných na základe návrhu zákona o celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte vyberala zrážkou.
K Čl. III
V nadväznosti na doplnenie regulačného rámca pre celoeurópsky osobný dôchodkový produkt v návrhu zákona v čl. I (§ 10 až 13) bolo nevyhnutné doplniť aj intervenčné právomoci Národnej banky Slovenska, aby (ak sú splnené podmienky nariadenia), bol orgán dohľadu oprávnený preventívne uložiť zákaz alebo obmedzenie vo vzťahu k ponúkaniu, distribúcii alebo predaju celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu sporiteľovi.