a)identifikácia problému, kvôli ktorému bol právny predpis vytvorený,
- riadenie vysokých škôl je nepružné s príliš mnoho úrovňami (rektorát – fakulty – iné zložky), ktoré sú definované priamo v zákone
- štandardná dĺžka štúdia denných a externých foriem štúdia je rozdielna
- kvalita poskytovania vysokoškolského vzdelávania stagnuje
- obsadzovanie funkčných miest docentov a profesorov je podmienené vedecko-pedagogickými titulmi
- voľby rektora a dekanov sa uskutočňujú výhradne vo vnútornom prostredí
- správne rady majú malé zastúpenie externých členov a malé kompetencie
b) splnenie cieľov (dosiahnutie výsledného stavu) navrhovanou zmenou,
- riadenie vysokých škôl sa urobí pružnejším, novela ponechá definovanie vnútornej štruktúry na štatúty vysokých škôl,
- štandardná dĺžka štúdia denných a externých foriem štúdia sa novelou zjednotí,
- kvalita poskytovania vysokoškolského vzdelávania sa zvýši novelou v zákone 269/2018, ktorými sa spresnia a zvýšia právomoci SAAVŠ,
- obsadzovanie funkčných miest docentov a profesorov sa nebude smieť podľa novely naďalej podmieňovať vedecko-pedagogickými titulmi
- voľby kandidáta na rektora a výberové konania na dekanov sa uskutočnia podľa novely so zvýšeným vplyvom externého prostredia
- správne rady budú mať po novele vyššie zastúpenie externých členov a zvýšené kompetencie
c) súlad skutočných vplyvov s predpokladanými vplyvmi,
Kritériá a výsledkové indikátory na monitorovanie cieľov za príslušné obdobie budú stanovené v Dlhodobom zámere vo vzdelávacej, výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti pre oblasť vysokých škôl (ďalej len „dlhodobý zámer ministerstva školstva"), ktorý vypracúva, každoročne aktualizuje a zverejňuje ministerstvo školstva podľa § 102, ods. 2, písm. b) zákona 131/2002. Tieto kritériá a výsledkové indikátory budú každoročne monitorované vo Výročnej správe o stave vysokého školstva, ktorú každoročne vypracúva a zverejňuje ministerstvo školstva podľa § 102, ods. 2, písm. c). Oba tieto materiály podľa § 102, ods. 1, písm. b) prerokúva vláda.
d) výskyt neočakávaných vplyvov.
Neočakávanými vplyvmi môže byť to, že väčšina vysokých škôl schváli svoje štatúty tak, že do nich iba zreprodukuje aktuálny stav. V prípade týchto vplyvov bude potrebné prispôsobiť finančné nástroje v podobe výkonnostných zmlúv tak, aby aj takéto organizačné štruktúry plnili príslušné výsledkové indikátory.
Účelom navrhovanej novelizácie zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene niektorých zákonov je zavedenie možnosti presunu finančných prostriedkov poskytovaných Agentúrou na podporu výskumu a vývoja (APVV) medzi rozpočtovými rokmi. V súčasnosti si musia riešitelia plánovať rozpočty projektov riešených v APVV ma jednotlivé rozpočtové roky a nie je možný presun nespotrebovaných finančných prostriedkov do ďalšieho rozpočtového roku alebo rokov. Uvedená skutočnosť síce podporuje rozpočtovú zodpovednosť riešiteľov avšak neumožňuje im efektívne reagovať na priebeh výskumu alebo na iné