1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún december 2021 predkladá na rokovanie vlády návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 189/2015 Z. z. o kultúrno-osvetovej činnosti.
Cieľom navrhovanej úpravy je doplnenie spôsobu výberu a odvolania štatutárnych orgánov a vedúcich zamestnancov riadiacich kultúrno-osvetové zariadenie a stanovenie dĺžky ich funkčného obdobia, ktoré v platnom znení zákona absentujú. Z hľadiska praxe to nie je pre zabezpečenie kvalitného fungovania inštitúcií vyhovujúci stav. Ustanovenie dĺžky funkčného obdobia štatutárnych orgánov a vedúcich zamestnancov riadiacich kultúrno-osvetové zariadenie zjednotí podmienky a zefektívni orientáciu na výsledky očakávané od riadiacich pracovníkov.
Zároveň sa vypúšťa uvedenie názvu a sídla kultúrno-osvetového zariadenia so všeobecným zameraním (Národné osvetové centrum so sídlom v Bratislave) a kultúrno-osvetového zariadenia so špecializovaným zameraním (Slovenská ústredná hvezdáreň so sídlom v Hurbanove), ktoré zriaďuje Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky za účelom umožnenia flexibility pri úprave názvu organizácie bez nutnosti predchádzajúcej legislatívnej zmeny tak, ako je to v prípade kultúrno-osvetových zariadení zriaďovaných alebo zakladaných samosprávnym krajom alebo obcou.
Cieľom návrhu zákona je aj doplnenie kompetencií pre kultúrno-osvetové zariadene s celoslovenskou pôsobnosťou so všeobecným zameraním a kultúrno-osvetové zariadene s celoslovenskou pôsobnosťou so špecializovaným zameraním, ktorých zriaďovateľom je Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, vyhlasovať, odborne a metodicky riadiť, koordinovať a financovať realizáciu celoštátneho systému postupových súťaží a prehliadok v oblasti záujmovej umeleckej činnosti a neprofesionálnej umeleckej tvorby a v oblasti astronómie a príbuzných vied.
Z dôvodu zosúladenia s platným znením § 4 ods. 1 písm. b) zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení zákona č. 144/2021 Z. z., podľa ktorého orgánom vykonávajúcim štátnu štatistiku je Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, návrh zákona ruší kompetenciu kultúrno-osvetového zariadenia s celoštátnou pôsobnosťou so všeobecným zameraním v oblasti výkonu štátneho štatistického zisťovania a nahrádza ju koordináciou a výkonom štatistiky v oblasti kultúry.
Návrh zákona nemá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2022. Financovanie v roku 2022 je zabezpečené rozpočtovanými prostriedkami pre MK SR. Rok 2023 a neskôr bude predmetom zapracovania do návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2023 2025 v zmysle harmonogramu tvorby rozpočtu verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, manželstvo, rodičovstvo a rodinu a nemá sociálne vplyvy.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s inými zákonmi SR, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.
Navrhuje sa, aby zákon s prihliadnutím na dĺžku legislatívneho procesu a primeranú legisvakanciu nadobudol účinnosť 1. mája 2022.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 189/2015 Z. z. o kultúrno-osvetovej činnosti
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
od
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
2021
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Právna úprava adresuje dva identifikované problémy:
Právna úprava spôsobu výberu a odvolania štatutárnych orgánov a vedúcich zamestnancov kultúrno-osvetových zariadení a stanovenie dĺžky ich funkčného obdobia absentuje, čo spôsobuje, že riadiaci pracovníci na pozíciách na dobu neurčitú, čím môže nastať istá stagnácia verejných inštitúcií.
Spôsob a miera financovania postupových prehliadok a súťaží záujmovej umeleckej činnosti a neprofesionálnej umeleckej tvorby z pohľadu jednotlivých zainteresovaných subjektov dlhodobo nevyhovujúce a nedostatočné. Z realizovaného posúdenia kvality postupových súťaží v roku 2021, realizovaného NOC vyplynulo, že najmä regionálne a krajské kolá postupových súťaží nespĺňajú v súčasnosti takmer ani polovicu z 20 kritérií kvality. Pričom práve kvalita regionálnych kôl je zásadná pre úspešné zachytenie miestnych talentov v kreatívnych oblastiach. Celoštátne kolá postupových súťaží spĺňajú v súčasnosti len 65 % kritérií kvality. Podpora krajských a celoštátnych kôl je zabezpečovaná prostredníctvom Fondu na podporu na základe schválenia/neschválenia žiadosti o dotáciu, ktorá podlieha pravidlám stanoveným príslušným fondom, pričom súťažné kolá predchádzajúce druhej (krajskej) úrovni nie fondom podporované. V roku 2020 boli regionálne kolá financované prostredníctvom dotačného systému Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, ktorý z hľadiska praxe nie je vhodným nástrojom na uvedený účel a v roku 2021 bola realizácia časti aktivít v rámci pandemických opatrení zabezpečená prostredníctvom rozpočtového opatrenia poskytnutého Ministerstvom kultúry SR Národnému osvetovému centru. Takéto kombinované riešenie je nesystémové, z pohľadu realizátorov nepredvídateľné, administratívne zaťažujúce, finančne poddimenzované a obmedzene koordinovateľné.
4
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu zákona je zlepšiť rozvoj inštitúcií prostredníctvom zvýšenia orientácie na výsledky očakávané od riadiacich pracovníkov kultúrno-osvetových zariadení od zriaďovateľov. Doplnenie spôsobu výberu a odvolania štatutárnych orgánov a vedúcich zamestnancov kultúrno-osvetových zariadení a stanovenie dĺžky ich funkčného obdobia zavedie možnosť po uplynutí funkčného obdobia odborne reflektovať cez výberové konania s odbornou komisiou smerovanie inštitúcie v ďalšom období. Legislatívna zmena je podmienená postupnou implementáciou, ktorá nenaruší odbornú a spôsobilú činnosť kultúrno-osvetových zariadení.
Cieľom návrhu zákona je zvýšenie kvality postupových súťaží. Doplnenie kompetencií pre kultúrno-osvetové zariadene s celoslovenskou pôsobnosťou so všeobecným zameraním (v súčasnosti Národné osvetové centrum) a kultúrno-osvetové zariadene s celoslovenskou pôsobnosťou so špecializovaným zameraním (v súčasnosti Slovenská ústredná hvezdáreň), ktorých zriaďovateľom je Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, vyhlasovať, odborne a metodicky riadiť, koordinovať a financovať realizáciu celoštátneho systému postupových súťaží a prehliadok v oblasti záujmovej umeleckej činnosti a neprofesionálnej umeleckej tvorby a v oblasti astronómie a príbuzných vied.
Očakávané zlepšenie miery spĺňania kvality postupových súťaží do roku 2025, podľa odhadov Národného osvetového centra (2021):
v celoštátnych kolách zo súčasných 65% na 81 %
v krajských kolách zo súčasných 52 % na 83 %
v regionálnych kolách zo súčasných 44% na 78 % .
Výsledkom navrhovanej legislatívnej zmeny sa posilniť kreatívny ľudský kapitál v neprofesionálnom umení v regiónoch na Slovensku, čo presahy pre zamestnanosť v kreatívnom priemysle, či spokojnosť obyvateľov na Slovensku so životom. Na základe systematickej podpory, je do roku 2028 očakávaná miera kvality postupových súťaží na všetkých regionálnych úrovniach nad 90 % mieru spĺňania kritérií kvality postupových súťaží.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Priamo: NOC, SÚH, kultúrno-osvetové zariadenia zriadené alebo založené orgánmi miestnej a regionálnej samosprávy
Nepriamo: orgány miestnej a regionálnej samosprávy, subjekty a jednotlivci aktívni v oblasti záujmovej umeleckej činnosti a neprofesionálnej umeleckej tvorby, široká verejnosť
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Kombinované financovanie ako je realizované v súčasnosti je neudržateľné a nesystémové. Krajské a celoštátne kolá cez FPU so spolufinancovaním VÚC, regionálne kolá do 2019 len cez VÚC, mestá a obce, v roku 2020 cez dotačný program MK SR, v roku 2021 cez rozpočtové opatrenie NOC.
Je nevyhnutné zabezpečiť stabilnú podporu financovania celého systému prehliadok a súťaží
5
na všetkých úrovniach – regionálnej, krajskej, celoslovenskej.
Napriek ústretovosti zo strany Fondu na podporu umenia majú možnosti podpory súťaží a prehliadok prostredníctvom tejto inštitúcie svoje reálne limity (podpora kultúrno-osvetovej činnosti nie je explicitne ukotvená v predmetnom zákone1:
-absentuje podpora regionálnych stupňov
-alokovaná suma v rámci FPU má svoj strop (400 000 Eur)
-v zásade sa pri prideľovaní dotácií nejedná o súťaž v pravom zmysle slova
-klesá kvalita predložených projektov na posúdenie komisiou FPÚ (čo je z principiálneho hľadiska a hľadiska udržateľnosti neprípustné a neakceptovateľné lebo je podpora poskytovaná na úkor iných kvalitnejších projektov)
Ak by ostala podpora v rámci FPU je nevyhnutné:
-zaviesť a uplatniť princíp súťaženia v rámci kvality projektov, zaviesť iný spôsob kontroly a hodnotenia kvality súťaží
-riešiť otázku vyššej miery spolufinancovania zo strany žiadateľa
-prehodnotiť periodicitu a počet samotných súťaží
-v prípade úvah, ak by sa poskytovala 1 dotácia subjektu na viac súťaží (vzniká problém de minimis)
-regionálna úroveň v rámci FPU podporovaná nebude
Z hľadiska analyzovaných možností sa najvhodnejším spôsobom financovania postupových súťaží/prehliadok záujmovej umeleckej činnosti ukazuje ich zabezpečenie prostredníctvom NOC a SÚH, ktorým vyplývajú povinnosti súvisiace s podporou záujmovej umeleckej činnosti zo zákona i zo zriaďovacej listiny. Systém postupových súťaží je jedinečný z hľadiska vyhlasovania i realizácie. Do systému vstupujú svojou gesciou (finančnou aj organizačnou) subjekty štátnej a verejnej správy. Postupové súťaže nie prioritou iba NOC a SÚH ale aj jeho zriaďovateľa. Fond na podporu umenia do systému súťaží vstupuje ako tretí partner, ktorý však nie je odborným garantom ani rezortným vyhlasovateľom súťaží a ani sa nepodieľa na ich realizácii.
Alokáciou finančných prostriedkov do rozpočtu NOC a SÚH, ktoré by na základe zmlúv o spolupráci poskytovalo finančný príspevok realizátorom regionálnych, krajských a celoštátnych kôl, by bola zabezpečená priama garancia NOC a SÚH nad projektmi. Zároveň by sa dosiahla požadovaná miera vzájomnej zodpovednosti, v rámci ktorej by sa realizátori súťaží zodpovedali odborným garantom a vyhlasovateľom súťaží a tí zase Ministerstvu kultúry SR, ktoré je ich zriaďovateľom a v rámci svojej pôsobnosti im stanovuje zabezpečenie systému týchto špecifických postupových prehliadok a súťaží ako jednu z hlavných činností.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
1 Zákon o Fonde na podporu umenia a o zmene a doplnení zákona č. 434/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v znení zákona č. 79/2013 Z. z. 284/2014
6
Predkladaný materiál nie je transpozíciou práva EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Po ukončení roka 2023 bude možné zhodnotiť, koľko postupových súťaží podporených od roku 2023 spĺňa kritériá kvality a porovnať ich s rokom 2021. Hodnotenie bude predmetom rokovania medzi kultúrno-osvetovým zariadením s celoslovenskou pôsobnosťou so všeobecným zameraním a kultúrno-osvetovým zariadením s celoslovenskou pôsobnosťou so špecializovaným zameraním a zriaďovateľom - teda MK SR, najneskôr vždy do marca po ukončenom roku podpory.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
Návrh zákona nemá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2022. Financovanie v roku 2022 je zabezpečené rozpočtovanými prostriedkami pre MK SR. Rok 2023 a neskôr bude predmetom zapracovania do návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2023 2025 v zmysle harmonogramu tvorby rozpočtu verejnej správy.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov. Mgr. art., Mgr. Barbora Morongová, PhD. riaditeľka, odbor nehmotného kultúrneho dedičstva a kultúry znevýhodnených skupín obyvateľstva
barbora.morongova@culture.gov.sk
12.Zdroje
7
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Štatistika KULT, informácie o poskytnutých dotáciách z FPU a MK SR, štatistika v rámci projektu Národného osvetového centra prihlasovanie do elektronického systému súťaží (predpríprava projektu - Manažment údajov v oblasti neprofesionálneho umenia), plány súťaží a prehliadok vytvorené ich vyhlasovateľmi v spolupráci a poradnými orgánmi pre jednotlivé umelecké žánre.
Podklady v rámci práce Dočasnej pracovnej skupiny pre komplexné riešenie problematiky celoštátneho systému postupových prehliadok a súťaží záujmovej umeleckej činnosti a neprofesionálnej umeleckej tvorby v rezorte kultúry, ktorá sa problematikou podrobne zaoberala ešte v predcovidovom období.
Interná analýza NOC: Systém hodnotenia kvality postupových súťaží na základe 20 kritérií. vypracovaná 15.10.2021
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č.161/2021
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, rozpočtovo nekrytý vplyv. V analýze vplyvov kvantifikované výdavky verejnej správy celkom v roku 2021 v sume 644 tis. eur, v roku 2022 v sume 694 tis. eur, v roku 2023 v sume 1,42 mil. eur a v roku 2024 v sume 1,59 mil. eur. Nekrytý vplyv sa predpokladá od roku 2023 a to v sume 1,06 mil. eur v roku 2023 a 1,21 mil. eur v roku 2024.
V tabuľke č. 1 analýzy vplyvov Komisia žiada:
-Uviesť vplyv na výdavky v roku 2022 v správnej výške,- zapracované
-V roku 2022 v časti Financovanie zabezpečené v rozpočte uviesť správne sumy pre Fond na podporu umenia a Národné osvetové centrum, ,- zapracované
-Upraviť vplyv na mzdové výdavky zo 17 913 eur na 13 248 eur v rokoch 2023 a 2024 v súlade s tabuľkou č. 5 z dôvodu, že v tabuľke č. 1 v riadku Vplyv na mzdové výdavky uvedené osobné výdavky (vrátane poistného). ,- zapracované
V tabuľke č. 5 Komisia žiada uviesť priemerný mzdový výdavok mesačný, nie ročný. Komisia taktiež upozorňuje, že v príspevkovej sfére sa rozpočtuje objem výdavkov na poistné na úrovni 34,95 % k objemu mzdových výdavkov a nie 35,2 %.,- zapracované
Komisia žiada zosúladiť tabuľku č. 1 s tabuľkou č. 4 z dôvodu rozdielnych údajov uvedených v kategórii 640 pre Národné osvetové centrum v roku 2022. ,- zapracované
8
Všetky vplyvy vyplývajúce z návrhu Komisia žiada zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov a počtu zamestnancov kapitoly MK SR na príslušný rozpočtový rok, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet.
V nadväznosti na uvedené Komisia žiada prepracovať materiál tak, aby z neho nevyplýval rozpočtovo nekrytý vplyv. - Nezapracované.
Zdôvodnenie: Plán vypracovať novelu zákona s predmetným zámerom reformovať rozvoj miestnej a regionálnej kultúry a činnosť NOC bol jasne formulovaný v Programovom vyhlásení vlády na roky 2020-2024 ako aj v Pláne legislatívnych úloh vlády SR na mesiace jún december 2021. Uskutočniť legislatívnu zmenu s konkrétne formulovaným zámerom bez nároku na financie, tzn. aby z materiálu nevyplýval rozpočtovo nekrytý vplyv nie je z podstaty veci možné. Ministerstvu kultúry SR nebolo umožnené zaradiť reformy s dosahom na rozpočet do budúcich rokov ani do Plánu obnovy. Zamedzením realizácie reformnej činnosti v zmysle predloženého návrhu zákona nie je možné implementovať úlohy definované v Programovom vyhlásení vlády SR na roky 2020-2024.
Ministerstvo kultúry SR pristúpilo k príprave predkladaného materiálu zodpovedne s ohľadom na podrobnú analýzu skutkového stavu a potrieb v predmetnom segmente kultúry. Pre rok 2022 nevyžadujeme žiadne navýšenie pre túto reformu. V roku 2023 byť realizovaná zmena zákona o rozpočtových pravidlách vo verejnej správe a financovanie bude podliehať vopred stanoveným limitom. Keďže t. č. neexistuje žiadna metodika, ako bude nastavovanie limitov realizované, komunikujeme finančnú požiadavku v súlade so schválenými prioritami a plánmi a to v dostatočnom predstihu.
Zavedenie systematického financovania dlhodobo finančne poddimenzovaných aktivít, ktorých cieľovým prijímateľom v konečnom dôsledku hlavne obyvatelia z celého Slovenska (rôzne cieľové skupiny) so širokospektrálnym záberom aktivít bez účelového navýšenia finančného krytia v rezorte je nerealizovateľné. Uvažovanie o zámere zvyšovania kvality a posilňovania autorít organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva kultúry SR najmä Národného osvetového centra ktorého transformácia na etablovanú ustanovizeň je taktiež úlohou definovanou v Programovom vyhlásení vlád SR na roky 2020-2024 by pri akceptovaní vznesenej pripomienky taktiež nebolo možné.
Kľúčovým zámerom zmeny zákona je zabezpečenie stabilného financovania celoštátneho systému súťaží a prehliadok záujmovej umeleckej činnosti a neprofesionálnej umeleckej tvorby, ktoré majú na Slovensku dlhodobú tradíciu, no ich podpora je nedostatočná a nesystémová. Tento zámer bol definovaný aj v Programovom vyhlásení vlády SR na roky 2020-2024 a Pláne legislatívnych úlohy Vlády SR na mesiace jún december 2021. V záujme zachovania a rozvoja funkčného systému vrátane zabezpečenia nevyhnutných a kvalitatívne adekvátnych podmienok na jeho existenciu za účelom podpory a rozvoja umeleckého talentu a kreativity obyvateľov Slovenska vyžaduje intenzívnu a účelovú pomoc. Zavedenie jasného a transparentného financovania zabezpečiť posilnenie priameho odborného a metodického vplyvu vyhlasovateľov garantov súťaží na celý systém, tzn. pozitívne sa odraziť vo výkone činnosti kultúrno-osvetových zariadení s celoslovenskou pôsobnosťou zriaďovaných Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky (Národné osvetové centrum, Slovenská ústredná hvezdáreň) ako aj ostatných aktívne
9
participujúcich realizátorov - kultúrno-osvetových zariadení zriaďovaných subjektmi územnej samosprávy a v neposlednom rade širokej verejnosti.
Okrem dlhodobo neriešeného stavu zasiahli komplexný proces realizácie celoštátneho systému postupových súťaží a prehliadok záujmovej umeleckej činnosti a neprofesionálnej umelec výrazným spôsobom pandemické opatrenia a obmedzenia platné v rokoch 2020 a 2021. V sledovanom období došlo k výraznému narušeniu kontinuity viac ako 20 typov podujatí vyhlasovaných organizáciami v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v trojstupňovom systéme (na regionálnej, krajskej a celoštátnej úrovni) s rôznou periodicitou a špecifikáciou pre rozdielne cieľové i vekové skupiny. Dlhodobo obmedzené podmienky pre činnosť jednotlivých subjektov (jednotlivcov, kolektívov hlavných aktérov daného segmentu kultúry) vyžadovali pred nastavením financovania systému do budúcnosti neustále monitorovanie, realizáciu prieskumov skutkového stavu, zmeny plánov a ich opakované prehodnocovanie spojené aj s hľadaním alternatívneho spôsobu realizácie umeleckej činnosti, pričom aj pre súčasné obdobie je stále príznačný ťažko predvídateľný návrat k plnohodnotnej umeleckej príprave obzvlášť v kolektívnych umeniach. O to viac je jasná vízia a istota financovania kľúčová.
Doložka vplyvov odzrkadľuje finančné aspekty súvisiace s predmetnou legislatívnou zmenou na najbližšie roky a reflektuje jednotlivé zmeny a dopady, ktoré v tejto sfére kultúry nastali. Opiera sa o najaktuálnejšie výsledky odbornej spolupráce a konsenzus zainteresovaných aktérov členov odborných poradných orgánov pre jednotlivé umelecké žánre, ktorí museli pri zostavovaní plánov súťaží a prehliadok zohľadňovať neustále sa meniacu epidemiologicko-spoločenskú situáciu a nastaviť plány tak, aby boli reálne a realizovateľne. Investícia do osobnej tvorivej a umeleckej realizácie obyvateľstva Slovenska, rozvoja umeleckých zručností prostredníctvom plnohodnotného a kvalitného trávenia voľného času a podpory talentov sa pozitívne odrazí nie len v kultivovanosti a hodnotovom nastavení verejnosti, ale aj na psychickom a fyzickom zdraví. WHO dlhodobo poukazuje na pozitívny vplyv a priaznivé účinky umenia na zdravie obyvateľstva, význam umenia je empiricky dokázaný aj pri prevencii a liečbe ochorení.
Vyhodnotenie: Pripomienky vznesené v rámci PPK boli čiastočne akceptované.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
10
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2021
2022
2023
2024
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
644 052
644 052
1 416 503
1 581 003
Fond na podporu umenia
400 000
400 000
0
0
Národné osvetové centrum (NOC)
150 000
150 000
1 072 025
1 220 075
Slovenská ústredná hvezdáreň (SÚH)
131 153
131 153
Min. školstva, vedy, výskumu a športu SR
7 000
7 000
7 000
7 000
Min. vnútra SR
66 000
66 000
66 000
66 000
VÚC
21 052
21 052
140 325
156 775
z toho:
- vplyv na ŠR
623 000
623 000
1 276 178
1 424 228
Rozpočtové prostriedky
623 000
623 000
1 276 178
1 424 228
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
21 052
21 052
140 325
156 775
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
1
1
- vplyv na ŠR
0
0
1
1
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
13 253
13 253
- vplyv na ŠR
0
0
13 253
13 253
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
644 052
644 052
363 325
379 775
Fond na podporu umenia
400 000
400 000
-
-
Národné osvetové centrum
150 000
150 000
150 000
150 000
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
7 000
7 000
7 000
7 000
Ministerstvo vnútra SR
66 000
66 000
66 000
66 000
VÚC
21 052
21 052
140 325
156 775
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv
0
0
1 053 178
1 201 228
11
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona nemá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2022. Financovanie v roku 2022 je zabezpečené rozpočtovanými prostriedkami pre MK SR. Rok 2023 a neskôr bude predmetom zapracovania do návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2023 – 2025 v zmysle harmonogramu tvorby rozpočtu verejnej správy. Ráta s navýšením finančných prostriedkov na činnosť 2 príspevkových organizácií MK SR:
- pre kultúrno-osvetové zariadene s celoslovenskou pôsobnosťou so všeobecným zameraním (v súčasnosti Národné osvetové centrum - NOC)
- a kultúrno-osvetové zariadene s celoslovenskou pôsobnosťou so špecializovaným zameraním (v súčasnosti Slovenská ústredná hvezdáreň - SÚH),
v roku 2023 spolu o 1 053 178 eur, a v roku 2024 o 1 201 228 eur, na činnosť financovania postupových súťaží v oblasti neprofesionálneho umenia, ktorá by sa presunula z verejnoprávneho Fondu na podporu umenia.
Návrh ráta s povinným spolufinancovaním VÚC vo výške 10 % z celkovej sumy, čo je vyššie spolufinancovanie ako je súčasné povinné spolufinancovanie dotácií vo Fonde na podporu umenia, vo výške 5 %, ktoré na túto činnosť alokovalo 400 000 eur pre rok 2022, podobne ako minulé roky.
Návrh tiež ráta s ponechaním spolufinancovania v odhadovanej výške 7 000 eur cez MŠVVŠ SR a 66 000 eur cez MV SR (okresné úrady), ktoré sa podieľajú na spolufinancovaní súťaže Hviezdoslavov Kubín.
Personálne zabezpečenie agendy v kultúrno-osvetovom zariadení s celoslovenskou pôsobnosťou so všeobecným zameraním (NOC) bude realizované v rámci agendy súčasných odborných pracovníkov. Personálne zabezpečenie agendy v kultúrno-osvetového zariadení s celoslovenskou pôsobnosťou so špecializovaným zameraním (SÚH) je nevyhnutné doplniť o 1 pracovné miesto – započítané pre SÚH.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Zámerom kultúrnej politiky v oblasti neprofesionálnej kultúry je zvyšovať tvorivosť obyvateľov Slovenska vo všetkých regiónoch, podporovať zmysluplnú aktívnu participáciu na kultúre, či podporovať talenty, v budúcich kreatívnych povolaniach. Návrh obsahuje komplexnú reformu podpory kreatívnej záujmovej činnosti obyvateľov Slovenska cez štátom vyhlasované postupové súťaže v rôznych disciplínach (folklór, vizuálne umenie, divadlo, hudba a iné), do ktorých kôl sa v predpandemickom období zapájalo vyše 23 000 obyvateľov. Do postupových súťaží v oblasti astronómie sa zapájalo 30 000 obyvateľov, najmä žiakov.
Namiesto finančnej podpory cez verejnoprávny fond, bude prerozdeľovanie finančných prostriedkov prebiehať cez nový podporný nástroj kultúrno-osvetového zariadenia s celoslovenskou pôsobnosťou so všeobecným zameraním (dnes NOC) a špecializovanou pôsobnosťou (SÚH) v zriaďovateľskej pôsobnosti MK SR, ktoré odborný personál na dohliadanie na kvalitu na prebiehajúce súťaže v jednotlivých regiónoch a krajoch: cez vyhlasovanie súťaží, poradenstvo pre spĺňanie kritérií aj hodnotenie jednotlivých súťaží.
12
Presunom kompetencií prerozdeľovania finančných prostriedkov sa očakávajú nasledovné benefity:
-Zvýšený počet súťaží, ktoré spĺňajú kritériá kvality, ktoré majú zaručovať kvalitnú spätnú väzbu pre neprofesionálov, predovšetkým odbornými porotcami.
-Lepšie objavovanie talentov z regiónov Slovenska, a to zvýšením podpory regionálnych súťaží, ktoré neboli ostatných 5 rokov systematicky podporované, a preto kvalitatívne stagnovali.
-Stabilizácia rozvoja postupových súťaží, prostredníctvom automatického pridelenia prostriedkov, v podmienkach spĺňania kritérií kvality.
Metodika kvality sa stanovuje v propozíciách jednotlivých súťaží a kontroluje sa protokolmi a hodnotiacimi správami z jednotlivých kôl, ale taktiež mnohokrát osobnou účasťou odborného pracovníka kultúrno-osvetového zariadenia s celoslovenskou pôsobnosťou v zriaďovateľskej pôsobnosti MK SR na podujatí. Toto zariadenie má zabezpečiť aby verejné prostriedky boli distribuované efektívne a transparentne.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
V tabuľke č. 1 uvedené rozpočty pre roky 2023 a 2024, vo výške 14 vyhlásených súťaží ročne, v prípade, že by spĺňali všetky požadované kritériá kvality (odborná porota, kvalitné technické podmienky a pod.) pre neprofesionálne umenie, a pre 5 súťaží v oblasti astronómie. Prehľad o postupových súťažiach pre neprofesionálne umenie poskytla NOC, na základe dát v elektronickom systéme prihlasovania súťaží, doterajších skúseností posúdením kvality postupových súťaží, a vývoja súťaží počas pandemických rokov 2020 a 2021.
13
Tabuľka 1 Odhadovaná výška potrebných finančných prostriedkov na postupové súťaže ktorú sú naplánované na vyhlásenie pre neprofesionálne umenie a astronómiu na Slovensku
2023
2024
Úroveň postupovej súťaže pre neprofesionálne umenie
Celoštátne kolá
365 000 €
370 000 €
Krajské kolá
418 600 €
444 600 €
Regionálne/okresné kolá
476 650 €
610 150 €
Obvodné kolá (len Hviezdoslavov Kubín)
12 000 €
12 000 €
Spolu postupové súťaže pre neprofesionálne umenie
1 272 250 €
1 436 750 €
Spolu postupové súťaže pre astronómiu
144 253 €
144 253 €
Spolu
1 416 503 €
1 581 003 €
Zdroj: NOC, SÚH 2021
Pre väčšiu prehľadnosť je financovanie postupových súťaží na základe návrhu pre roky 2023 a 2024 ilustrované v tabuľke 2.
Tabuľka 2 Prehľad zdrojov pre financovanie návrhu v rokoch 2023, 2024
Zdroj
2023
2024
Rozpočtový vplyv
FPU
0
0
NOC - financovanie postupové súťaže neprofesionálne umenie
1 072 025 €
1 220 075
z toho:
922 025 €
1 070 075 €
nekrytý
z toho:
150 000 €
150 000 €
krytý
VÚC 10 % spolufinancovanie - postupové neprofesionálne umenie
127 225 €
143 675
krytý
MŠVVŠ SR
7 000 €
7 000
krytý
MVSR
66 000 €
66 000 €
kryté
Spolu - postupové súťaže neprofesionálne umenie
1 272 250 €
1 436 750
ŠÚH - financovanie postupové súťaže neprofesionálne umenie
117 900 €
117 900
nekrytý
VÚC 10 % spolufinancovanie - postupové súťaže astronómia
13 100 €
13 100
krytý
SÚH - personálne zabezpečenie 1 pracovník
(bez odvodov)
13 253 €
13 253 €
nekrytý
14
Spolu - postupové súťaže astronómia
144 253 €
144 253 €
SPOLU postupové súťaže neprofesionálne umenie a astronómia
1 416 503 €
1 581 003 €
Z toho kryté
363 325 €
379 775 €
Z toho nekryté
1 053 178 €
1 201 228 €
Zdroj: MK SR, 2021
Návrh ambíciu zosystematizovať neprehľadné financovanie tejto činnosti, z ostatných 4 rokov. Nakoľko FPU nefinancoval „nižšie kolá“ ako krajské a celoštátne, medzi 2019 - 2022 sa postupové súťaže rôznymi spôsobmi dofinancovali, pričom nie je dostupné, koľko finančných prostriedkov dofinancovali VÚC. sa však predpokladať, že boli regionálne kolá realizované s minimálnymi rozpočtami s kompromisnými riešeniami s dopadom na kvalitu. Jednorazovo boli dofinancované z MK SR dotačného programu, ktorý bol len jeden krát využitý v roku 2020; a v rámci rozpočtového opatrenia pre NOC v roku 2021.
Tabuľka 3 Alokované financie (môže sa líšiť od reálne vyúčtovaných) podľa zdroja na postupové súťaže pre neprofesionálne umenie a astronómiu v rokoch 2019-2022
Zdroj financií
2019
2020
2021
2022
Poznámka
FPU
400 000
400 000 €
400 000 €
400 000 €
Dotácie aj pre neprofesionálne umenie aj astronómiu
VÚC
21 052 €
21 052 €
21 052 €
21 052 €
uvádza sa len spolufinancovanie FPU 5 %
NOC
150 000 €
150 000 €
rozpočtové opatrenie na podporu regionálnych kôl pre neprofesionálne umenie
MK SR – dotačný program Podpora miestnej a regionálnej kultúry
162 000 €
podporili sa regionálne kolá postupových súťaží; kvôli pandemickému roku sa prečerpala len polovica alokovanej sumy
MŠVVŠ SR
7 000 €
7 000 €
7 000 €
7 000 €
Financovanie - Hviezdoslavov Kubín
MV SR (okresné úrady)
66 000 €
66 000 €
66 000 €
66 000 €
Financovanie - Hviezdoslavov Kubín (okresné a obvodné kolá)
Spolu
494 052
656 052 €
644 052 €
644 052 €
Zdroj: MK SR, 2021
15
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
16
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Bežné výdavky (600)
644 052
644 052
1 416 503
1 581 003
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
13 253
13 253
SHU
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
4632
4632
SHU
Tovary a služby (630)2
21 052
21 052
140 325
156 775
VÚC
Bežné transfery (640)2
400 000
400 000
-
-
FPU
Bežné transfery (640)2
150 000
150 000
1 072 025
1 220 075
NOC
Bežné transfery (640)2
-
-
113 268
113 268
SHU
Bežné transfery (640)2
7 000
7 000
7 000
7 000
MŠVV SR
Bežné transfery (640)2
66 000
66 000
66 000
66 000
MV SR (okresné úrady)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
644 052
644 052
1 416 503
1 581 003
17
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2021
2022
2023
2024
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
1
1
z toho vplyv na ŠR
0
0
1
1
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
1 104
1 104
(priemerná mzda v SÚH v 2020)
z toho vplyv na ŠR
1 104
1 104
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
17 885
17 885
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
13 253
13 253
z toho vplyv na ŠR
13 253
13 253
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
4 632
4 632
z toho vplyv na ŠR
4 632
4 632
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
18
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.
Predkladateľ návrhu zákona: Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 189/2015 Z. z. o kultúrno-osvetovej činnosti
3.
Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Vzhľadom na vnútroštátny charakter návrhu zákona je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5. doložky zlučiteľnosti.
19
DÔVODOVÁ SPRÁVA
B. Osobitná časť
K čl. I,
K bodu 1
Navrhuje sa ustanovenie spôsobu obsadzovania a dĺžky funkčného obdobia štatutárnych orgánov a vedúcich zamestnancov riadiacich kultúrno-osvetové zariadenie, čím sa zjednotia podmienky a zefektívni sa orientácia na výsledky očakávané od riadiacich pracovníkov kultúrno-osvetových zariadení. Zavedenie dĺžky funkčného obdobia a spôsobu obsadzovania funkcií predpokladá aj Implementačný plán revízie výdavkov na kultúru 2021- 2025.
K bodu 2
Vypúšťa sa uvedenie názvu a sídla kultúrno-osvetového zariadenia so všeobecným zameraním (Národné osvetové centrum so sídlom v Bratislave) a kultúrno-osvetového zariadenia so špecializovaným zameraním (Slovenská ústredná hvezdáreň so sídlom v Hurbanove), ktoré zriaďuje Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky za účelom umožnenia flexibility pri úprave názvu organizácie bez nutnosti predchádzajúcej legislatívnej zmeny tak, ako je to v prípade kultúrno-osvetových zariadení zriaďovaných alebo zakladaných samosprávnym krajom alebo obcou.
K bodu 3
Úprava ustanovenia sa navrhuje z dôvodu zosúladenia s platným znením § 4 ods. 1 písm. b) zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení zákona č. 144/2021 Z. z., podľa ktorého orgánom vykonávajúcim štátnu štatistiku je Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky.
K bodu 4
Dopĺňa sa ustanovenie definujúce činnosť a kompetencie pre kultúrno-osvetové zariadene s celoslovenskou pôsobnosťou so všeobecným zameraním, ktorého zriaďovateľom je Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, vyhlasovať, odborne a metodicky riadiť, koordinovať a financovať realizáciu celoštátneho systému postupových súťaží a prehliadok v oblasti záujmovej umeleckej činnosti a neprofesionálnej umeleckej tvorby, ktorých je vyhlasovateľom. Jednotlivé súťaže a prehliadky v zmysle príslušných štatútov realizované postupne na troch úrovniach. Ich realizáciu zabezpečujú kultúrno-osvetové zariadenia zriaďované alebo zakladané samosprávnym krajom alebo obcou. V súčasnej praxi je financovanie časti súťaží a prehliadok zabezpečované prostredníctvom Fondu na podporu umenia na základe schválenia/neschválenia žiadosti o dotáciu, ktorá podlieha pravidlám stanoveným príslušným fondom, pričom súťažné kolá predchádzajúce druhej (krajskej) úrovni nie fondom podporované. V roku 2020 boli regionálne kolá financované prostredníctvom dotačného systému Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, ktorý
20
z hľadiska praxe nie je vhodným nástrojom na uvedený účel a v roku 2021 bola realizácia časti aktivít v rámci pandemických opatrení zabezpečená poskytnutím transferu z rozpočtu Ministerstva kultúry SR Národnému osvetovému centru. Súčasné riešenie je nesystémové, z pohľadu realizátorov nepredvídateľné a administratívne zaťažujúce. Garancia priameho financovania postupových súťaží a prehliadok prostredníctvom kultúrno-osvetového zariadenia, ktoré ich vyhlasuje a odborne garantuje, posilní priamy odborno-metodický vplyv na ich výslednú realizáciu, a zároveň zabezpečí stabilitu a komplexnosť celoplošného trojúrovňového systému s efektívnejším dosahom na jednotlivých aktérov.
K bodu 5
Dopĺňa sa ustanovenie definujúce činnosť a kompetencie pre kultúrno-osvetové zariadene s celoslovenskou pôsobnosťou so špecializovaným zameraním na oblasť astronómie a príbuzných vied zriadené Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky vyhlasovať, odborne a metodicky riadiť, koordinovať a financovať realizáciu celoštátneho systému postupových súťaží a prehliadok v oblasti svojej špecializácie. Zavedenie priameho financovania postupových súťaží a prehliadok prostredníctvom kultúrno-osvetového zariadenia, ktoré ich vyhlasuje a odborne garantuje, posilní priamy odborno-metodický vplyv na ich výslednú realizáciu, a zároveň zabezpečí stabilitu a komplexnosť celoplošného systému s efektívnejším dosahom na jednotlivých aktérov.
K bodu 6
Legislatívna úprava za účelom zosúladenia formulácie s Legislatívnymi pravidlami vlády.
K bodu 7
Prechodným ustanovením sa ustanovuje, že dĺžka funkčného obdobia sa vzťahuje iba na štatutárne orgány zamestnancov kultúrno-osvetových zariadení a vedúcich zamestnancov riadiacich kultúrno-osvetové zariadenie, ktorí budú vymenovaní po nadobudnutí účinnosti tohto zákona. Vzhľadom na vypustenie názvu a sídla kultúrno-osvetového zariadenia so všeobecným zameraním (Národné osvetové centrum so sídlom v Bratislave) a kultúrno-osvetového zariadenia so špecializovaným zameraním (Slovenská ústredná hvezdáreň so sídlom v Hurbanove) sa prechodným ustanovením ustanovuje, že Národné osvetové centrum so sídlom v Bratislave a Slovenská ústredná hvezdáreň so sídlom v Hurbanove podľa doterajšieho predpisu sa považujú za kultúrno-osvetové zariadenie s celoslovenskou pôsobnosťou podľa § 5 ods. 2 tohto zákona.
K čl. II
S prihliadnutím na dĺžku trvania legislatívneho procesu a zabezpečenia legisvakačnej lehoty v súlade s § 19 ods. 5 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a
21
o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa navrhuje účinnosť zákona.
Bratislava 22. decembra 2021
Eduard Heger, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Natália Milanová, v. r.
ministerka kultúry
Slovenskej republiky