Národná rada Slovenskej republiky
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-2399/2021
815a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách (tlač 815) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách (tlač 815) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1187 z 10. decembra 2021 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
2
III.
Návrh zákona odporučil Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 424 zo 14. decembra 2021
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 269 zo 14. decembra 2021
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo uznesením č. 121 zo 14. decembra 2021.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto spoločnej správy vyplývajú nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I v § 117 ods. 22 sa slová: „môže údaje spracúvané podľa predchádzajúceho odseku zbierať, spracúvať a uchovávať po nevyhnutný čas, najdlhšie po dobu 60 dní odo dňa ich poskytnutia podnikom“, nahrádzajú slovami v znení: „môže poskytnuté údaje podľa predchádzajúceho odseku spracúvať a uchovávať po nevyhnutný čas, najdlhšie po dobu 60 dní odo dňa ich poskytnutia podnikom“
Text v návrhu zákona je zmätočný vo vzťahu k predchádzajúcemu odseku a je nad rámec účelu navrhovanej právnej úpravy. Odsek 21 jasne definuje v akom rozsahu môže podnik poskytovať údaje ÚVZ SR a to v rozsahu telefónneho čísla účastníka. V tomto kontexte je zber a spracúvanie ďalších údajov zmätočné. Okrem toho, ak by malo ísť o prevádzkové údaje, tieto zjavne nad rámec účelu navrhovanej právnej úpravy.
Ústavnoprávny výbor NR SR
2.Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
„Zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 140/2008 Z. z., zákona č. 461/2008 Z. z., zákona č. 540/2008 Z. z., zákona č. 170/2009 Z. z., zákona č. 67/2010 Z. z., zákona č. 132/2010 Z. z., zákona č. 136/2010 Z. z., zákona č. 172/2011 Z. z., zákona č. 470/2011 Z. z., zákona č. 306/2012 Z. z., zákona č. 74/2013 Z. z., zákona č. 153/2013 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 403/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 355/2016 Z. z., zákona č. 40/2017 Z.
3
z., zákona č. 150/2017 Z. z., zákona č. 289/2017 Z. z., zákona č. 292/2017 Z. z., zákona č. 87/2018 Z. z., zákona č. 475/2019 Z. z., zákona č. 69/2020 Z. z., zákona č. 119/2020 Z. z., zákona č. 125/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 242/2020 Z. z., zákona č. 286/2020 Z. z., uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 318/2020 Z. z., zákona č. 319/2020 Z. z., zákona č. 220/2021 Z. z., zákona č. 252/2021 Z. z., zákona č. 304/2021 Z. z. a zákona č. 412/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 2 ods. 1 písmeno m) znie:
„m) izolácia je oddelenie osoby chorej na prenosné ochorenie počas jej infekčnosti od iných osôb na účely zamedzenia šíreniu prenosného ochorenia jej zotrvaním v domácom prostredí na nevyhnutný čas,“.
2.V § 2 ods. 1 písmeno n) znie:
„n) karanténa je obmedzenie kontaktu osoby podozrivej z nákazy na prenosné ochorenie s okolím jej zotrvaním v domácom prostredí v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas,“.
3.V § 2 sa odsek 1 dopĺňa písmenami zg) a zh), ktoré znejú:
„zg) zvýšený zdravotný dozor je vyšetrovanie a sledovanie zdravotného stavu osoby podozrivej z nákazy na prenosné ochorenie a dočasná úprava epidemiologicky rizikových činností u tejto osoby,
zh) lekársky dohľad je pravidelná kontrola zdravotného stavu osoby podozrivej z nákazy na prenosné ochorenie.“.
4.V § 4 ods. 1 sa vypúšťa písmeno g).
Doterajšie písmená h) až k) sa označujú ako písmená g) až j).
5.V § 4 ods. 1 písm. j) sa slová počas krízovej situácie“ nahrádzajú slovami „počas výnimočného stavu, núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie (ďalej len „krízová situácia“).
6. V § 12 ods. 2 písmeno f) znie:
„f) izolácia, karanténa, zvýšený zdravotný dozor a lekársky dohľad,“.
7.V § 48 ods. 4 písmeno n) znie:
„n) izolácia osoby alebo karanténa osoby, ak je to nevyhnutné pre účely ochrany verejného zdravia a ak zvýšený zdravotný dozor alebo lekársky dohľad podľa § 12 ods. 2 písm. f) nepostačujú,“.
8.V § 48 ods. 4 písmeno u) znie:
„u) izolácia alebo karanténa podľa tohto zákona u osôb vstupujúcich na územie Slovenskej republiky,“.
9.V § 48 ods. 4 sa vypúšťa písmeno aa).
Doterajšie písmená ab) a ac) sa označujú ako písmená aa) a ab).
10.V § 51 ods. 1 písm. a) sa slová „až ac)“ nahrádzajú slovami „až ab)“.
11.V § 51 ods. 1 písmeno d) znie:
4
„d) podrobiť sa v súvislosti s predchádzaním prenosným ochoreniam lekárskym vyšetreniam a diagnostickým skúškam, ktoré nie spojené s nebezpečenstvom pre zdravie, preventívnemu podávaniu protilátok a iných prípravkov, povinnému očkovaniu, liečeniu prenosných ochorení, izolácii, karanténe, zvýšenému zdravotnému dozoru a lekárskemu dohľadu,“.
12.V § 56 ods. 1 písm. f) sa vypúšťajú slová „§ 4 ods. 1 písm. g) alebo“ a slová „až ac)“ sa nahrádzajú slovami „až ab)“.
12.V § 57 ods. 33 písm. a) sa vypúšťajú slová „alebo opatrenie pri ohrození verejného zdravia podľa § 4 ods. 1 písm. g)“.
13.V § 59b ods. 1 sa vypúšťajú slová ministerstvo zdravotníctva [
§ 4 ods. 1 písm.
g)
],“.
14.V § 59b odsek 2 znie:
„(2) Na všeobecne záväzné právne predpisy vydávané podľa odseku 1 úradom verejného zdravotníctva a regionálnym úradom verejného zdravotníctva sa nevzťahuje osobitný právny predpis o tvorbe a vyhlasovaní právnych predpisov.68b)“.
15.Doterajší text § 62 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2) Úrad verejného zdravotníctva a regionálny úrad verejného zdravotníctva nariaďujú všeobecne záväznými právnymi predpismi opatrenia podľa
§ 12
alebo
§ 48 ods. 4
v rozsahu a za podmienok ustanovených týmto zákonom
59b).“.“.
16. V § 63m sa slová „§ 48 ods. 4 písm. ab)“ nahrádzajú slovami „§ 48 ods. 4 písm. aa)“.
Tieto ustanovenia nadobúdajú účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Doterajší Čl. II sa označuje ako Čl. III.
V názve zákona sa na konci dopĺňajú slová „a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“.
Body 4, 8, 9, 11 13 a čiastočne aj bod 14 tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu súvisia s nálezom Ústavného súdu SR vo veci vedenej pod sp. zn. PL. ÚS 4/2021, ktorý konštatoval nesúlad ustanovení § 4 ods. 1 písm. g) a § 48 ods. 4 písm. aa) zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Body 1 3, 5 7, 10 a čiastočne aj bod 14 tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu reagujú okrem ďalej uvedeného aj na nález Ústavného súdu SR vo veci vedenej pod sp. zn. PL. ÚS 4/2021 a výhrady v ňom uvedené. Ústavný súd SR posúdil doterajšiu úpravu izolácie
5
a karantény osôb mimo domáceho prostredia (v zdravotníckom zariadení alebo inom určenom zariadení), ako pozbavenie osobnej slobody. Izolácia a karanténa osôb mimo domáceho prostredia pri absencii procesnoprávnych záruk osobnej slobody viedli Ústavný súd SR k záveru o nesúlade ustanovení zákona o ochrane verejného zdravia upravujúcich izoláciu a karanténu „v zdravotníckom zariadení, prípadne v inom určenom zariadení“ s garanciami osobnej slobody podľa Ústavy SR a Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd. Ústavný súd SR zároveň vytkol vágne a nejasné (až tautologické) definovanie „karanténnych opatrení“ v zákone o ochrane verejného zdravia. Pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom sa upúšťa od nejasného vymedzenia „karanténnych opatrení“ a zároveň navrhované ustanovenia definujú izoláciu osôb chorých na prenosné ochorenie a karanténu osôb podozrivých na nákazu prenosným ochorením ústavne súladným spôsobom (iba v domácom prostredí) so zavedením vyvažujúcich ustanovení. Zároveň sa explicitne upravuje splnomocňujúce ustanovenie pre Úrad verejného zdravotníctva SR a regionálne úrady verejného zdravotníctva na vydávanie všeobecne záväzných právnych predpisov na nariadenie opatrení pri ohrození verejného zdravia v rozsahu a za podmienok upravených v § 59b zákona o ochrane verejného zdravia.
Predkladaný návrh zároveň sleduje legitímny cieľ byť legislatívne pripravený chrániť životy a zdravie obyvateľov v čase pandémie ochorenia COVID-19 a prijímať adekvátne protipandemické opatrenia. Naliehavosť tohto kroku je definovaná aj ohrozením obyvateľstva novým variantom vírusu COVID-19 „omikron“ a s tým súvisiacou potrebou upraviť režim izolácie a karantény osôb pri príchode na územie Slovenska z rizikových krajín. Bez prijatia predkladanej novely by po publikovaní nálezu Ústavného súdu SR v Zbierke zákonov SR úrady verejného zdravotníctva stratili možnosť nariaďovať karanténu osobám podozrivým na nákazu prenosným ochorením, a to či osobám nachádzajúcim sa na území Slovenska, ale aj osobám prichádzajúcich na územie Slovenska z epidemiologicky rizikových krajín. Uvedené zároveň znamená, že len prijatie novely zákona č. 452/2001 Z. z. o elektronických komunikáciách nerieši legislatívne dostatočným spôsobom právomoci Úradu verejného zdravotníctva SR v boji s pandémiou, najmä jej novými variantmi a je nevyhnutné prijať takýto rozširujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorý upraví právomoci tohto úradu komplexne a dostatočne z hľadiska všetkých súvisiacich zákonov.
Vzhľadom na naliehavosť potreby disponovať nepretržite v čase pandémie ochorenia COVID-19 zákonnými nástrojmi pre možnosť
6
nariadenia izolácie osôb chorých na prenosné ochorenie a karantény osôb podozrivých na nákazu prenosným ochorením zo strany úradov verejného zdravotníctva, navrhuje sa účinnosť čl. II dňom vyhlásenia novely zákona v Zbierke zákonov. Napriek konštatovaniu Ústavného súdu SR uvedenom v bode 187 odôvodnenia nálezu vo veci vedenej pod sp. zn. PL. ÚS 4/2021 nie je možné aktuálnu pandemickú situáciu riešiť výlučne prostredníctvom opatrenia v podobe „izolácie v domácom prostredí“, keďže takáto izolácia sa týka výlučne infikovaných osôb a nie aj osôb podozrivých z nákazy, ktoré sa dajú riešiť len opatrením v podobe karantény.
Ústavnoprávny výbor NR SR
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách (tlač 815) s c h v á l i ť. Gestorský výbor neschválil odporúčanie k hlasovaniu o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch zo spoločnej správy.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 270 zo 14. decembra 2021.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Petra Vonsa predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 14. decembra 2021
Peter K r e m s k ý, v.r.
predseda Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti