Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
66. schôdza výboru
CRD: CRD-1569/2021
160
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
z 9. decembra 2021
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 641)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
A.s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
B.o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov schváliť s týmito pripomienkami:
1.V čl. I bod 8 znie:
„8. V § 7 sa odsek 1 dopĺňa písmenami w) a x), ktoré znejú:
„w) doručiť ministerstvu životného prostredia dvakrát ročne, najneskôr do 31. januára príslušného roka a najneskôr do 31. júla príslušného roka za predchádzajúce kalendárne polroky správu o činnosti, ktorá obsahuje prehľad o stave zálohového systému, údaje o stave plnenie cieľov návratnosti
ustanovených v prílohe č. 1 a definovanie potenciálnych problémov pri plnení cieľov,
x) zverejňovať raz mesačne a v ustanovenom rozsahu výkaz všetkých platieb spojených s výkonom svojej činností podľa tohto zákona.“.“.
Odôvodnenie k bodu 1: Ide o legislatívno-technické
precizovanie označenia písmen.
2.V čl. I bode 9 § 7 ods. 3 a 4 sa slová „písm. v)“ nahrádzajú slovami „písm. w)“.
Odôvodnenie k bodu 2: Legislatívno-technická úprava
v súvislosti s prečíslovaním písmen v § 7 ods. 1.
3.V čl. I, bode 9 § 7 ods. 5 v prvej vete a ods. 6 v prvej vete sa slovo „smie“ nahrádza slovom „môže“.
Odôvodnenie k bodu 3: Ide o legislatívno-technickú úpravu,
ktorou sa terminologicky spresňuje oprávnenie správcu nakladať s príjmami, ktoré nadobudol z nevyplatených záloh (bod 2 legislatívno-technických pokynov prílohy č. 2 k legislatívnym pravidlám tvorby zákonov).
4.čl. I, bode 11 § 9 ods. 3 písm. d) sa slovo „podrobnosti o“ vypúšťa.
Odôvodnenie k bodu 4: Ide o legislatívno-technickú úpravu,
ktorou sa s ohľadom na znenie úvodnej vety („všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo životného prostredia, ustanoví podrobnosti o“), vypúšťa nadbytočné slovo „podrobnosti o“, nakoľko sa nachádza v úvodnej vete odseku 3.
5.V čl. I bode 12 sa slová „písm. v)“ nahrádzajú slovami „písm. w)“.
Odôvodnenie k bodu 5: Legislatívno-technické úpravy
v sankčných ustanoveniach v nadväznosti na úpravu v bode 3.
6.V čl. I bode 13 sa slová „písm. w)“ nahrádzajú slovami „písm. x)“.
Odôvodnenie k bodu 6: Legislatívno-technické úpravy
v sankčných ustanoveniach v nadväznosti na úpravu v bode 3.
7.V čl. I 15. bode § 16a sa slová „§ 7 ods. 1 písm. v)“ nahrádzajú slovami „§ 7 ods. 1 písm. w)“.
Odôvodnenie k bodu 7: Legislatívno-technická úprava
v súvislosti s prečíslovaním písmen v § 7 ods. 1.
8.V čl. I sa za bod 15 vkladá nový bod 16, ktorý znie:
„16. Za § 17 sa vkladá § 17a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠17a
Oznamovacia povinnosť k úpravám účinným dňom vyhlásenia
Tento zákon bol prijatý v súlade s právne záväzným aktom Európskej únie v oblasti technických noriem a technických predpisov.13)“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k bodu 8: V záverečných ustanoveniach sa
dopĺňa odkaz na smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1535 z 9. septembra 2015, ktorou sa stanovuje postup pri poskytovaní informácií v oblasti technických predpisov a pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti, keďže návrh zákona je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
9.V čl. I sa vypúšťa bod 16.
Odôvodnenie k bodu 9: Ide o vypustenie ustanovenia, ktoré
bolo schválené iným zákonom z dôvodu blížiaceho sa termínu nadobudnutia účinnosti.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
10.V čl. II sa pred bod 1 vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. § 6 sa dopĺňa odsekom 13, ktorý znie:
„(13) Zakazuje sa energetické zhodnocovanie odpadu po dotriedení, ktorý je možné materiálovo zhodnotiť; to sa nevzťahuje na odpad, ktorý je možné energeticky zhodnotiť z dôvodu podľa § 81 ods. 27.“.“.
Odôvodnenie k bodu 10: Vyslovene sa upravuje zákaz
energeticky zhodnocovať odpad, ktorý môže byť zhodnotený resp. recyklovaný v dostupnom zariadení určenom na materiálové zhodnotenie.
Tento princíp prednosti materiálovej recyklácie pred energetickým zhodnotením vyplýva zo samotnej hierarchie odpadového hospodárstva, v praxi však nie je rešpektovaný. Ustanovenie nadväzuje na vykonané zmeny v § 59 ods. 4 písm. d) a § 81 ods. 27, ktoré boli prijaté v predchádzajúcej novele zákona odpadoch.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
11.V čl. II, 1. bode sa odkaz a poznámka pod čiarou k odkazu 108a sa označuje ako odkaz a poznámka pod čiarou k odkazu 108aa.
Zároveň sa upraví úvodná veta k poznámke pod čiarou.
Odôvodnenie k bodu 11: Ide o legislatívno-technickú
úpravu, navrhované označenie odkazu a poznámky pod čiarou k odkazu 108a v zákone č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov existuje v § 81 ods. 26.
12. Čl. II sa dopĺňa bodom 3, ktorý znie:
„3. V § 117 ods. 6 sa za slovo „podľa“ vkladajú slová „§ 6 ods. 13;“ a za slová „§ 79 ods. 16, 24;“ sa vkladajú slová „§ 81 ods. 27;“.“.
Odôvodnenie k bodu 12: V rámci legislatívneho
precizovania textu sa dopĺňajú sankcie k § 6 ods. 13 a § 81 ods. 27 zákona.
13. Článok III znie:
„Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.“.
V súvislosti s tým sa v čl. I, 15. bode nadpise § 16a slová „od 1. januára 2022“ nahrádzajú slovami „dňom vyhlásenia“.
Odôvodnenie k bodu 13: Upravuje sa termín nadobudnutia
účinnosti návrhu zákona s ohľadom na termíny prerokúvania v Národnej rade Slovenskej republiky.
C.u k l a d á
predsedovi výboru
oznámiť stanovisko výboru k uvedenému vládnemu návrhu zákona predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky.
Jarmila Halgašová, v. r. Jaroslav K a r a h u t a, v. r.
overovateľ výboru predseda výboru