práva, vláda Slovenskej republiky považuje najmä dodržiavanie princípu slobodnej súťaže politických strán, princípu väčšinového rozhodovania a ochrany menšiny, ale aj princípu verejnosti v zmysle práva verejnosti oboznámiť sa a identifikovať sa s „produktom“ parlamentnej procedúry (návrhom zákona). Vláda Slovenskej republiky plne rešpektuje princíp pluralizmu, princíp otvorenej diskusie zástancov konkurenčného názoru i princíp ochrany práva parlamentnej menšiny (parlamentnej opozície) na prezentovanie názoru a kontrolu vládnucej väčšiny. V neposlednom rade si vláda Slovenskej republiky ctí právo občianskej spoločnosti na oboznámenie sa s procesom tvorby práva a predkladanou zákonnou úpravou.V čase pandémie ochorenia COVID-19 a štátom prijatých nevyhnutných protipandemických opatrení, sa mnohé obchodné spoločnosti, a tým aj fyzické osoby v nich pôsobiace a iné právnické osoby a podnikateľské subjekty, dostali do zásadných ekonomických ťažkostí dopadajúcich najmä na majetok týchto osôb, na ich podnikateľské aktivity a na samotnú ich životaschopnosť. Mnohé obchodné spoločnosti, aj v dôsledku ťaživej ekonomickej reality, opomenuli povinnosť plynúcu z osobitných predpisov (nesplnili povinnosť premeny menovitej hodnoty vkladov a menovitej hodnoty základného imania zo slovenskej meny na euro) a v dôsledku toho boli vymazané z obchodného registra. V tejto situácii akýkoľvek majetok spoločnosti znovuobjavený po výmaze tejto spoločnosti z obchodného registra, by mal byť predmetom dodatočnej likvidácie, ktorej predpokladom je zloženie preddavku na likvidáciu.
Vláda Slovenskej republiky má záujem na zachovaní životaschopných obchodných spoločností, v čo najväčšej miere. Zachovanie kontinuity právnickej osoby, ktorá si síce nesplnila povinnosť premeny menovitej hodnoty vkladov a menovitej hodnoty základného imania zo slovenskej meny na euro, avšak je životaschopná, uľahčí danej právnickej osobe vysporiadať sa so vzniknutou situáciou a bude pôsobiť blahodarne, najmä na vlastnícke vzťahy spoločnosti, ako aj na zainteresované fyzické osoby a ďalšie právnické osoby.
Bez prijatia navrhovaných zmien v Obchodnom zákonníku by mohlo dochádzať aj s pokračujúcou účinnosťou protipandemických opatrení k ďalším bezprostredným zásahom do vlastníckeho práva dotknutých subjektov, a to aj v situáciách, ak by znovuobjavený majetok obchodných spoločností, chránený právom na ochranu vlastníctva v zmysle čl. 20 ods. 1 Ústavy, mohol prispieť k ochrane vlastníckych vzťahov dotknutých subjektov.
V takejto situácii platí o to naliehavejšie, že rýchla pomoc a bezodkladné opatrenia na ochranu vlastníckych práv a vzťahov v podnikateľskom prostredí, majú dvojitý význam – pomôžu jednak dotknutým subjektom pri ochrane ich vlastníckych práv, ale aj ekonomicky samotnému podnikateľskému prostrediu a trhovým vzťahom.
Z týchto dôvodov má vláda Slovenskej republiky za preukázané, že záujem na ochrane vlastníckych práv (čl. 20 ods. 1 Ústavy) a vzťahov dotknutých obchodných spoločností a ďalších zainteresovaných subjektov, odôvodňujú prijatie návrhu zákona v skrátenom legislatívnom konaní a ústavne tak ospravedlňuje s tým (t. j. so skráteným legislatívnym konaním) súvisiaci zásah do vyššie opísaných princípov parlamentnej tvorby práva.
Uvedené legislatívne zmeny je potrebné prijať tak, aby mohli byť účinné čo najskôr, keďže neriešenie vzniknutej situácie alebo odďaľovanie jej riešenia by bolo príčinou prehlbovania vzniknutých problémov. Podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky sú