1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
814
VLÁDNY NÁVRH
na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách
Vláda Slovenskej republiky predkladá návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách (ďalej len „návrh zákona“).
Predmetom návrhu zákona je úprava, ktorá umožní rýchlu a efektívnu identifikáciu potenciálnych nositeľov nákazy ochorenia COVID-19 a kontrolu dodržiavania protipandemických opatrení nariadených na zamedzenie šírenia nákazy formou poskytnutia relevantných dát orgánom vykonávajúcim monitoring vývoja epidemiologickej situácie a kontrolu dodržiavania nariadených opatrení. Cieľom navrhovanej právnej úpravy tak je záujem na ochrane životov a zdravia obyvateľov Slovenskej republiky.
Čo sa týka potreby okamžitého zásahu zákonodarcu vláda Slovenskej republiky na tomto mieste uvádza, že si je vedomá skutočnosti, že v prípade aplikácie § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky môže Národná rada uplatňovať právomoc uzniesť sa na skrátenom legislatívnom konaní iba ak objektívne existuje mimoriadna okolnosť, a v jej rámci ide o dostatočne odôvodnený prípad ohrozenia základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti alebo hrozbu značných hospodárskych škôd pre štát.
Ohrozenie základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti alebo hrozba značných hospodárskych škôd pre štát je potenciálnym následkom mimoriadnej okolnosti, ktorý je aj podľa presvedčenia vlády Slovenskej republiky potrebné individualizovať. Ohrozenie základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti alebo hrozba značných hospodárskych škôd pre štát je dostatočne odôvodnené vtedy, ak ohrozenie je reálne (atribút reálnosti
2
ohrozenia), priame (atribút bezprostrednosti ohrozenia) a je konkretizovaný spôsob ohrozenia (atribút konkrétnosti ohrozenia).
Vláda Slovenskej republiky sa taktiež stotožňuje s tézou, že princípy demokratického právneho štátu sa uplatňujú i v procese tvorby práva na zákonodarnej úrovni. Za esenciálne pre zadosťučinenie princípom demokratického právneho štátu v procese tvorby práva vláda Slovenskej republiky považuje najmä dodržiavanie princípu slobodnej súťaže politických strán, princípu väčšinového rozhodovania a ochrany menšiny, ale aj princípu verejnosti v zmysle práva verejnosti oboznámiť sa a identifikovať sa s „produktom“ parlamentnej procedúry (návrhom zákona). Vláda Slovenskej republiky plne rešpektuje princíp pluralizmu, princíp otvorenej diskusie zástancov konkurenčného názoru i princíp ochrany práva parlamentnej menšiny (parlamentnej opozície) na prezentovanie názoru a kontrolu vládnucej väčšiny. V neposlednom rade si vláda Slovenskej republiky ctí právo občianskej spoločnosti na oboznámenie sa s procesom tvorby práva a predkladanou zákonnou úpravou.
Vláda Slovenskej republiky je zároveň presvedčená, že v čase pandémie ochorenia COVID-19 a tým súvisiaceho vyhlásenia núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie (mimoriadna okolnosť) je potrebné prijímať mnohé opatrenia na sanáciu pandémie ochorenia COVID-19 za účelom ochrany životov a zdravia obyvateľstva.
Bez prijatia navrhovaných zmien v zákone o elektronických komunikáciách predkladaným návrhom zákona dôjde k náhlemu uvoľneniu opatrení prijatých na zamedzenie šírenia ochorenia COVID-19 a nevyhnutne dôjde v najbližších dňoch k zvýšeniu rizika šírenia nákazy ochorením COVID-19. Okrem rizika komunitného šírenia pribudne riziko importu ochorenia zo zahraničia, ktoré prestanú mať orgány verejného zdravotníctva pod možnosťou efektívneho monitorovania.
V zmysle návrhu zákona budú poskytnuté dáta výlučne umožňovať identifikáciu užívateľov, ktorí sa pred svojím vstupom na územie slovenskej republiky nachádzali v štáte, ktorý je z hľadiska výskytu ochorenia COVID-19 a epidemiologickej situácie charakterizovaný ako štát, ktorý nie je bezpečný. Takáto úprava umožní adresnejšie smerovanie opatrení a ich vynucovanie bez potreby plošného uzatvárania hraníc a zamedzenia cezhraničného pohybu osôb. Uzatvorenie hraníc by totiž malo nie len potenciálne negatívny vplyv na uplatňovanie základných práv a slobôd občanov Slovenskej republiky a osôb, ktoré majú oprávnený záujem vstúpiť na územie Slovenskej republiky, ale v končenom dôsledku môže mať aj nesmierne negatívny vplyv na ekonomickú situáciu a môže spôsobiť značné hospodárske škody.
3
Účelom návrhu zákona je predchádzať riziku týchto škôd súčasne so zachovaním čo najväčšej miery ochrany zdravia a predchádzania šíreniu ochorenia COVID-19. Poznamenáva sa, že súčasná podoba režimu karanténnych opatrení pri vstupe osôb na územie Slovenskej republiky je nastavená s pomocou navrhovaného nástroja, ktorý umožňuje praktickú aplikovateľnosť riešení a využívania príslušných elektronických aplikácií. Z predchádzajúcich praktických skúseností možno konštatovať, že navrhovaná úprava ostáva jediným a nevyhnutným nástrojom kontroly dodržiavania nariadených opatrení a tak nevyhnutnou zložkou ochrany verejného zdravia na území Slovenskej republiky.
Z týchto dôvodov vláda Slovenskej republiky za preukázané, že záujem na ochrane života a zdravia v čase pandémie ochorenia COVID-19 a s tým súvisiaceho prijímania opatrení smerujúcich k odvráteniu nekontrolovateľného šírenia nákazy ochorením COVID-19, odôvodňujú prijatie návrhu zákona v skrátenom legislatívnom konaní a ústavne tak ospravedlňuje s tým (t. j. so skráteným legislatívnym konaním) súvisiaci zásah do princípov parlamentnej tvorby práva vyššie opísaných.
Podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky sa navrhuje Národnej rade Slovenskej republiky, aby sa vzhľadom na to, že môže dôjsť k ohrozeniu základných ľudských práv a slobôd a štátu hrozia značné hospodárske škody, sa uzniesla na skrátenom legislatívnom konaní o vládnom návrhu zákona.
Bratislava 8. decembra 2021
Eduard Heger, v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Andrej Doležal, v.r.
minister dopravy a výstavby Slovenskej republiky