DÔVODOVÁ SPRÁVAA.Všeobecná časť
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) ako iniciatívny materiál.
Cieľom návrhu zákona je zabezpečenie správneho fungovania Modernizačného fondu vrátane tokov financií, ktoré z tohto fondu budú prichádzať na Slovensko. Tá istá zmena sa bude robiť aj v prípade zákona o Environmentálnom fonde, keďže Environmentálny fond bude plniť funkciu vykonávateľa Modernizačného fondu za Ministerstvo životného prostredia.
Navrhovaná novelizácia sa týka len technického zabezpečenia fungovania Modernizačného fondu a netýka sa iných častí zákona o obchodovaní s emisnými kvótami alebo zákona o Environmentálnom fonde. V prípade, že sa nepodarí prijať túto novelu, bude ohrozené prijatie prostriedkov z Modernizačného fondu, ktoré sú určené pre Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky a pre Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.
Účelom návrhu zákona je, aby Slovenská republika mohla prijať z Európskej investičnej banky finančné prostriedky už v januári 2022 pre financovanie nedávno schválených dvoch schém štátnej pomoci - konkrétne pre schému štátnej pomoci pre oblasť teplárenstva a schému štátnej pomoci pre podporu výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov. Prostriedky v sume 120 mil. EUR z Modernizačného fondu budú môcť byť vyplatené Slovenskej republike len na jeden spoločný účet, a to aj za Ministerstvo životného prostredia, aj za Ministerstvo hospodárstva spolu. Bez potrebnej právnej úpravy by prijímanie takýchto prostriedkov a ich následná distribúcia medzi vykonávateľov tohto fondu neboli možné.
Návrh zákona nepredpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy a nebude mať žiadne sociálne vplyvy, žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavným zákonmi a nálezmi ústavného súdu, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Dátum účinnosti návrhu zákona sa z dôvodu potreby nadobudnutia čo najskoršej účinnosti navrhuje na 1. január 2022.
Návrh zákona nebol predmetom pripomienkového konania, a to podľa § 27 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, pretože je pripravovaný s cieľom reagovať na hroziacu nemožnosť prijať finančné prostriedky z Európskej investičnej banky.
Návrh zákona nebude predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.