DÔVODOVÁ SPRÁVAVšeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,návrh zákona“) vypracovalo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) ako iniciatívny materiál.
Vzhľadom na naliehavý verejný záujem spočívajúci v ochrane zdravia ľudí na území Slovenskej republiky a v snahe zamedziť šíreniu nákazlivého prenosného ochorenia COVID-19, zohľadňujúc závery zo zasadnutia ústredného krízového štábu, ktorý sa konal dňa 12. marca 2020 vo veci opatrení na predchádzanie šírenia prenosného ochorenia COVID-19 a možným ohrozením verejného zdravia na území Slovenskej republiky a uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 111/2020, bol s účinnosťou od 13. marca 2020 od 07:00 hod. miestneho času vyhlasovaný zákaz vykonávania určených civilných letov s miestom vzletu na území iného štátu a s miestom pristátia na území Slovenskej republiky. Aj napriek zrušeniu zákazu vykonávania určených civilných letov k 7. septembru 2020 sa vo všeobecnosti situácia leteckých dopravcov nezlepšovala.
Opatrenia prijaté Slovenskou republikou vo vzťahu k prenosnému ochoreniu COVID-19 týkajúce sa napríklad zákazu vykonávania určených civilných letov s miestom vzletu na území iného štátu a s miestom pristátia na území Slovenskej republiky alebo prekračovania hranice Slovenskej republiky, ako aj obmedzenia slobody pohybu a pobytu mali a majú zásadný vplyv na fungovanie podnikov, vrátane letiskových spoločností. Na základe zrušenia zákazu vykonávania určených civilných letov s miestom vzletu na území iného štátu a miestom pristátia na území Slovenskej republiky mohli byť z pohľadu civilného letectva vykonávané bez obmedzení, avšak z dôvodu obavy ľudí, ako aj ďalšie prijaté opatrenia vládou Slovenskej republiky a Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky obmedzili príjmy letiskových spoločností. Aj napriek skutočnosti, že vláda Slovenskej republiky uznesením č. 260 zo 14. mája 2021 ukončila núdzový stav vyhlásený uznesením vlády Slovenskej republiky č. 587 z 30. septembra 2020 na území Slovenskej republiky uplynutím 14. mája 2021, nenastalo výrazné obnovenie letov v oblasti obchodnej leteckej dopravy. Veľký vplyv na záujem ľudí o využívanie obchodnej leteckej dopravy, pravidelnej alebo nepravidelnej, majú aj opatrenia prijímané inými členskými štátmi Európskej únie alebo tretími krajinami a aj rôzne mutácie koronavírusu.
Prognózy týkajúce sa letovej prevádzky (počtu letov), ktorej najväčšiu časť tvorí obchodná letecká doprava, nie sú pre oblasť civilného letectva na najbližšie obdobie veľmi priaznivé. Navyše kritický stav odvetvia cestovného ruchu má aj významné makroekonomické dosahy, keďže vzhľadom na prierezový charakter odvetvia vplýva aj na všetky spojené infraštruktúry, ako napríklad aj na oblasť obchodnej leteckej dopravy.
Vzhľadom na stále trvajúcu pandémiu spôsobenú prenosným ochorením COVID-19, dňa 18. novembra 2021 Európska komisia prijala 6. zmenu tzv. Dočasného rámca pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19, ktorým sa predĺžila možnosť poskytovať štátnu pomoc z 31. decembra 2021 do 30. júna 2022.
Návrh zákona predstavuje právny základ, ktorý umožní ministerstvu poskytnúť príspevok na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti aj v roku 2022.
Poskytnutie príspevku na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti v roku 2022 bude po splnení podmienok možné na základe schválenej zmeny platnej a účinnej Schémy štátnej pomoci podľa čl. 107 ods. 3 písm. b) Zmluvy o fungovaní Európskej únie na podporu zabezpečenia nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s ochorením COVID-19 č. SA.59240 (2020/N).
Návrh zákona sa nepredkladá na vnútrokomunitárne pripomienkové konanie.
Návrh zákona sa v súlade s čl. 15 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky bez predchádzajúceho prerokovania návrhu zákona s príslušnými orgánmi a inštitúciami v pripomienkovom konaní. Dôvodom je potreba v krátkej dobe upraviť možnosť poskytnutia príspevku na zmiernenie negatívnych následkov.
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nepredpokladá vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na informatizáciu, sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
MDV SR (program 05507 zdroj 131K)
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Predmetný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2022, ktorý bude v roku 2022 rozpočtovo zabezpečený v rámci rozpočtu Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v podprograme 05507 štátna pomoc v oblasti civilného letectva, a to vo forme kapitálových výdavkov (zdroj 131K) presunom z roku 2021 prostredníctvom §8 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky následne, na základe schválenej zmeny platnej a účinnej schémy štátnej pomoci, požiada o ich preklasifikovanie na bežné výdavky.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Predmetným návrhom zákona sa zavádza právna úprava, ktorá umožní poskytnúť príspevok na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti aj v roku 2022.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Celkový rozpočet v roku 2021 vo výške 21 000 000,00 eur
Čerpanie k 26. 11. 2021 vo výške 7 812 347,87 eur (poskytnuté za obdobie 13. 03. 2020 – 30. 11. 2020)
Očakávané čerpanie do konca roka 2021 ešte vo výške 2 716 973,10 mil. eur (za obdobie od 01. 12. 2020 do 31. 08. 2021)
Doložka vplyvov k novela zákona č. 213/2019 Z. z. – letecký dopravcovia 3 000 000,00 eur
Zostatok 7 470 679,03 eur
3
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republikyTabuľka č.3
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Bežné transfery (640)2 v tom transfery prijímateľom príspevku (644001)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
-Zmluva o fungovaní Európskej únie (čl. 107 až 109),
b)v sekundárnom práve
-
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie napr.
-Rozsudok Všeobecného súdu (ôsma rozšírená komora) z 25. januára 2018,
Brussels South Charleroi Airport (BSCA) proti Európska komisia (vec T-818/14).
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení
-bezpredmetné,
b)uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
-bezpredmetné,
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých sú uvádzané právne akty Európskej únie už prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav
-bezpredmetné.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne
5
Osobitná časťK čl. I
Dňa 18. novembra 2021 Európska komisia prijala 6. zmenu tzv. Dočasného rámca pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19, ktorým sa predĺžila možnosť poskytovať štátnu pomoc z 31. decembra 2021 do 30. júna 2022. Navrhovaná právna úprava umožní ministerstvu poskytnúť príspevok na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti aj v roku 2022 s možnosťou špecifikovať oprávnené obdobie v schéme štátnej pomoci. Navrhovaná právna úprava umožní, v prípade schválenia ďalšej zmeny Dočasného rámca pružnejšie reagovať.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť navrhovaného zákona.