DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,návrh zákona“) vypracovalo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) ako iniciatívny materiál.
Vzhľadom na naliehavý verejný záujem spočívajúci v ochrane zdravia ľudí na území Slovenskej republiky a v snahe zamedziť šíreniu nákazlivého prenosného ochorenia COVID-19, zohľadňujúc závery zo zasadnutia ústredného krízového štábu, ktorý sa konal dňa 12. marca 2020 vo veci opatrení na predchádzanie šírenia prenosného ochorenia COVID-19 a možným ohrozením verejného zdravia na území Slovenskej republiky a uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 111/2020, bol s účinnosťou od 13. marca 2020 od 07:00 hod. miestneho času vyhlasovaný zákaz vykonávania určených civilných letov s miestom vzletu na území iného štátu a s miestom pristátia na území Slovenskej republiky. Aj napriek zrušeniu zákazu vykonávania určených civilných letov k 7. septembru 2020 sa vo všeobecnosti situácia leteckých dopravcov nezlepšovala.
Opatrenia prijaté Slovenskou republikou vo vzťahu k prenosnému ochoreniu COVID-19 týkajúce sa napríklad zákazu vykonávania určených civilných letov s miestom vzletu na území iného štátu a s miestom pristátia na území Slovenskej republiky alebo prekračovania hranice Slovenskej republiky, ako aj obmedzenia slobody pohybu a pobytu mali a majú zásadný vplyv na fungovanie podnikov, vrátane letiskových spoločností. Na základe zrušenia zákazu vykonávania určených civilných letov s miestom vzletu na území iného štátu a miestom pristátia na území Slovenskej republiky mohli byť z pohľadu civilného letectva vykonávané bez obmedzení, avšak z dôvodu obavy ľudí, ako aj ďalšie prijaté opatrenia vládou Slovenskej republiky a Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky obmedzili príjmy letiskových spoločností. Aj napriek skutočnosti, že vláda Slovenskej republiky uznesením č. 260 zo 14. mája 2021 ukončila núdzový stav vyhlásený uznesením vlády Slovenskej republiky č. 587 z 30. septembra 2020 na území Slovenskej republiky uplynutím 14. mája 2021, nenastalo výrazné obnovenie letov v oblasti obchodnej leteckej dopravy. Veľký vplyv na záujem ľudí o využívanie obchodnej leteckej dopravy, pravidelnej alebo nepravidelnej, majú aj opatrenia prijímané inými členskými štátmi Európskej únie alebo tretími krajinami a aj rôzne mutácie koronavírusu.
Prognózy týkajúce sa letovej prevádzky (počtu letov), ktorej najväčšiu časť tvorí obchodná letecká doprava, nie pre oblasť civilného letectva na najbližšie obdobie veľmi priaznivé. Navyše kritický stav odvetvia cestovného ruchu aj významné makroekonomické dosahy, keďže vzhľadom na prierezový charakter odvetvia vplýva aj na všetky spojené infraštruktúry, ako napríklad aj na oblasť obchodnej leteckej dopravy.
Vzhľadom na stále trvajúcu pandémiu spôsobenú prenosným ochorením COVID-19, dňa 18. novembra 2021 Európska komisia prijala 6. zmenu tzv. Dočasného rámca pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19, ktorým sa predĺžila možnosť poskytovať štátnu pomoc z 31. decembra 2021 do 30. júna 2022.
Návrh zákona predstavuje právny základ, ktorý umožní ministerstvu poskytnúť príspevok na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti aj v roku 2022.
Poskytnutie príspevku na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti v roku 2022 bude po splnení podmienok možné na základe schválenej zmeny platnej a účinnej Schémy štátnej pomoci podľa čl. 107 ods. 3 písm. b) Zmluvy o fungovaní Európskej únie na podporu zabezpečenia nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s ochorením COVID-19 č. SA.59240 (2020/N).
Návrh zákona sa nepredkladá na vnútrokomunitárne pripomienkové konanie.
Návrh zákona sa v súlade s čl. 15 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky bez predchádzajúceho prerokovania návrhu zákona s príslušnými orgánmi a inštitúciami v pripomienkovom konaní. Dôvodom je potreba v krátkej dobe upraviť možnosť poskytnutia príspevku na zmiernenie negatívnych následkov.
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nepredpokladá vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na informatizáciu, sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
december 2021
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Naliehavosť prijatia návrhu zákona upravujúceho poskytovanie príspevku v civilnom letectve umožní poskytnúť príspevok na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti aj v roku 2022.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu zákona je právna úprava, ktorá umožní poskytnutie verejných prostriedkov v oblasti civilného letectva aj v roku 2022 vzhľadom na krízovú situáciu vyhlásenú v súvislosti s ochorením COVID-19.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
-letiskové spoločnosti,
-Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ako poskytovateľ príspevku,
-Protimonopolný úrad Slovenskej republiky, ako národný koordinátor štátnej pomoci
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Pri vypracovaní návrhu zákona neboli posudzované alternatívne riešenia.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
-
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
-
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
Predmetný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2022, ktorý bude v roku 2022 rozpočtovo zabezpečený v rámci rozpočtu Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v podprograme 05507 štátna pomoc v oblasti civilného letectva, a to vo forme kapitálových výdavkov (zdroj 131K) presunom z roku 2021 prostredníctvom §8 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky následne, na základe schválenej zmeny platnej a účinnej schémy štátnej pomoci, požiada o ich preklasifikovanie na bežné výdavky.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Michal Hýsek, odbor civilného letectva, sekcia civilného letectva, Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, 02/59494617,
michal.hysek@mindop.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
-
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2021
2022
2023
2024
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
7 470 679,03
0
0
v tom:
0
0
0
0
MDV SR (program 055)
0
7 470 679,03
z toho:
- vplyv na ŠR
0
7 470 679,03
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
7 470 679,03
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
7 470 679,03
0
0
v tom:
0
0
0
0
MDV SR (program 05507 zdroj 131K)
0
7 470 679,03
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predmetný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2022, ktorý bude v roku 2022 rozpočtovo zabezpečený v rámci rozpočtu Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v podprograme 05507 štátna pomoc v oblasti civilného letectva, a to vo forme kapitálových výdavkov (zdroj 131K) presunom z roku 2021 prostredníctvom §8 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky následne, na základe schválenej zmeny platnej a účinnej schémy štátnej pomoci, požiada o ich preklasifikovanie na bežné výdavky.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Predmetným návrhom zákona sa zavádza právna úprava, ktorá umožní poskytnúť príspevok na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti aj v roku 2022.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2021
2022
2023
2024
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Celkový rozpočet v roku 2021 vo výške 21 000 000,00 eur
Čerpanie k 26. 11. 2021 vo výške 7 812 347,87 eur (poskytnuté za obdobie 13. 03. 2020 30. 11. 2020)
Očakávané čerpanie do konca roka 2021 ešte vo výške 2 716 973,10 mil. eur (za obdobie od 01. 12. 2020 do 31. 08. 2021)
Doložka vplyvov k novela zákona č. 213/2019 Z. z. – letecký dopravcovia 3 000 000,00 eur
Zostatok 7 470 679,03 eur
3
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republikyTabuľka č.3
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
7 470 679,03
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2 v tom transfery prijímateľom príspevku (644001)
0
7 470 679,03
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
7 470 679,03
0
0
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
-Zmluva o fungovaní Európskej únie (čl. 107 až 109),
b)v sekundárnom práve
-
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie napr.
-Rozsudok Všeobecného súdu (ôsma rozšírená komora) z 25. januára 2018,
Brussels South Charleroi Airport (BSCA) proti Európska komisia (vec T-818/14).
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení
-bezpredmetné,
b)uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
-bezpredmetné,
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav
-bezpredmetné.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne
5
Osobitná časť
K čl. I
Dňa 18. novembra 2021 Európska komisia prijala 6. zmenu tzv. Dočasného rámca pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19, ktorým sa predĺžila možnosť poskytovať štátnu pomoc z 31. decembra 2021 do 30. júna 2022. Navrhovaná právna úprava umožní ministerstvu poskytnúť príspevok na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti aj v roku 2022 s možnosťou špecifikovať oprávnené obdobie v schéme štátnej pomoci. Navrhovaná právna úprava umožní, v prípade schválenia ďalšej zmeny Dočasného rámca pružnejšie reagovať.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť navrhovaného zákona.
6
Bratislava 1. decembra 2021
Eduard Heger
predseda vlády Slovenskej republiky
Andrej Doležal
minister dopravy a výstavby Slovenskej republiky