NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-1827/2021
707a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 707)
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 707) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 994 z 19. októbra 2021 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
2
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 707) prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 386 z 18. novembra 2021,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 142 z 22. novembra 2021.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I, 3. bode, § 8 ods. 3 sa slová zabezpečenie realizácie práva na zabezpečenie dostupnosti informácií podľa § 6 ods. 2 písm. b) a práva výberu poskytovateľa sociálnej služby podľa § 6 ods. 1“ nahrádzajú slovami „zabezpečenie práv podľa § 6 ods. 1 a ods. 2 písm. b)“.
Ide o precizovanie textu; z dôvodu lepšej prehľadnosti a zrozumiteľnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
2.V čl. I, 4. bode, § 8 ods. 4 a 5 sa slová „po zabezpečení realizácie jej práva na zabezpečenie dostupnosti informácií podľa § 6 ods. 2 písm. b) a na základe výberu poskytovateľa sociálnej služby touto fyzickou osobou“ nahrádzajú slovami „po zabezpečení jej práv podľa § 6 ods. 1 a ods. 2 písm. b)“.
Ide o precizovanie textu; z dôvodu lepšej prehľadnosti a zrozumiteľnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I, 21. bode, § 61 ods. 2 sa slová v zariadeniach podľa prvej vety“ nahrádzajú slovami „v zariadeniach, ktoré boli zlúčené,“.
Ide o precizovanie textu; z dôvodu lepšej prehľadnosti a zrozumiteľnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I, 26. bode, § 63 ods. 1 písm. b) sa vypúšťa slovo „fyzickú“.
Ide o precizovanie textu; vypustenie slov z dôvodu nadbytočnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I, 30. bode, § 64 ods. 2 písm. e) sa označenie bodov „a), b) a c)“ nahrádza označením „1., 2. a 3.“.
Legislatívno-technická úprava; preznačenie písmen na body v súlade so zaužívaným členením ustanovení na paragrafy, odseky, písmená a body.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
6.V čl. I, 55. bode, § 78b ods. 4, úvodnej vete sa vypúšťajú slová „v zariadení“.
Ide o precizovanie textu; vypustenie slov z dôvodu nadbytočnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I, 55. bode, § 78b ods. 5 sa za slová „31.decembra“ vkladajú slová „príslušného roka“ a slovo „uverejní“ sa nahrádza slovom „vyhlási“.
Ide o precizovanie textu; z dôvodu jednoznačnosti sa dopĺňa označenie roka, na ktorý sa vzťahovať výška finančného príspevku.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I, 88. bode, § 110ap ods. 1, úvodnej vete sa slovo „údaje“ nahrádza slovom „do“ a písmená a) a b) znejú:
„a) 30. júna 2022 údaje podľa § 105a ods. 2 písm. d) štvrtého bodu, ktoré spracúvajú k 31. decembru 2021, ak sociálna služba nie je k 1. januáru 2022 poskytovaná alebo zabezpečená,
b)30. júna 2023 údaje podľa § 105a ods. 2 písm. d) prvého bodu tretieho bodu, ktoré spracúvajú k 31. decembru 2021, ak rozhodnutie, na základe ktorého sa tieto údaje zapisujú, nadobudlo právoplatnosť po 31. decembri 2020.“.
Ide o precizovanie textu; z dôvodu lepšej prehľadnosti a zrozumiteľnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I bode 89 sa § 110aq dopĺňa odsekmi 13 a 14, ktoré znejú:
„(13) Ak fyzická osoba, ktorá je odkázaná na sociálnu službu v zariadení uvedenom v § 35 alebo § 36, a ktorej sa k 31. decembru 2021 poskytuje pobytová sociálna služba v tomto zariadení bez finančnej podpory poskytovania tejto sociálnej služby poskytovaním finančného
5
príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby, doručí po 31. decembri 2021 obci v rozsahu jej pôsobnosti písomnú žiadosť o zabezpečenie poskytovania pobytovej sociálnej služby v zariadení uvedenom v § 35 alebo § 36 podľa § 8 ods. 1, obec poskytne za podmienok ustanovených týmto zákonom neverejnému poskytovateľovi pobytovej sociálnej služby v zariadení uvedenom v § 35 alebo § 36, ktorého si táto fyzická osoba vybrala, finančný príspevok na prevádzku poskytovanej sociálnej služby na rozpočtový rok 2022 na túto fyzickú osobu vo výške
a)od 1200 eur do výšky určenej podľa § 77 v znení účinnom od 1. januára 2022,
b)určenej podľa § 77 v znení účinnom od 1. januára 2022, ak je takto určená výška finančného príspevku nižšia ako 1200 eur.
(14) Určenie výšky finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby na rozpočtový rok 2022 podľa odseku 13 sa rovnako vzťahuje aj na určenie výšky tohto finančného príspevku na rozpočtový rok 2022 obcou za podmienok ustanovených týmto zákonom neverejnému poskytovateľovi pobytovej sociálnej služby v zariadení uvedenom v § 35 alebo § 36 na fyzickú osobu, ktorá nie je fyzickou osobou podľa odseku 13,
a)ktorej po 31. decembri 2021 obec zabezpečí poskytovanie pobytovej sociálnej služby v zariadení uvedenom v § 35 alebo § 36 podľa § 8 ods. 1 u tohto neverejného poskytovateľa sociálnej služby, ktorého si táto fyzická osoba vybrala, a
b)o ktorú sa zvýši počet prijímateľov sociálnej služby, na ktorých obec poskytuje neverejnému poskytovateľovi sociálnej služby tento finančný príspevok na rozpočtový rok 2022 oproti počtu prijímateľov sociálnej služby k 31.decembru 2021, na ktorých poskytovala obec neverejnému poskytovateľovi sociálnej služby tento finančný príspevok na rozpočtový rok 2021.“.
Nové prechodné ustanovenie v odseku 13 vytvára právne podmienky na finančnú udržateľnosť kontinuity poskytovanej pobytovej sociálnej služby v rozpočtovom roku 2022 v zariadeniach pre seniorov a v zariadeniach opatrovateľskej služby doterajším prijímateľom týchto sociálnych služieb bez finančnej podpory jej poskytovania z rozpočtu obce (vrátane tzv. samoplatcov), ak novo príslušnú obec požiadajú o zabezpečenie tejto sociálnej služby s finančnou podporou jej poskytovania poskytovaním finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby (ďalej len „FPP“). Vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o sociálnych službách, vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe najmä zo strany obcí, sa v bode 2 totiž explicitne ustanovuje právna možnosť pre fyzickú osobu, ktorej sa poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom bez finančného príspevku na spolufinancovanie sociálnej služby zo strany samosprávy, kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby novo s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. To znamená, že fyzická osoba môže i počas poskytovania sociálnej
6
služby, požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby.
Vzhľadom na to, že aplikačná prax poukazuje na problém neposkytovania finančných príspevkov najmä zo strany obcí vo vzťahu najmä k pobytovým sociálnym službám, návrhom sa na prechodnú dobu (rozpočtový rok 2022) umožňuje obci poskytnúť FPP pre fyzickú osobu, ktorá novo požiada o spolufinancovanie poskytovanej sociálnej služby, z verejných zdrojov v zariadení pre seniorov a v zariadení opatrovateľskej služby, najmenej vo výške 100 na mesiac (1200 na rozpočtový rok), najviac však vo výške určenej podľa § 77 zákona. Ak však výška FPP určená podľa § 77 zákona nebude dosahovať výšku 100 na mesiac, tak bude viazaná § 77 zákona.
Takto určená výška FPP sa však nevzťahuje na určenie výšky tohto FPP na prijímateľov sociálnej služby, ktorým sa ku dňu účinnosti zákona poskytuje sociálna služba s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z rozpočtu samospráv podľa tohto zákona.
Navrhovaná možnosť určenia výšky FPP na prechodné obdobie v roku 2022 reaguje aj na nedostatok informácií o reálnom počte odkázaných osôb, pri ktorých vznikne povinnosť obce „novo“ takto poskytovanú sociálnu službu spolufinancovať, v dôsledku čoho môže nastať situácia, že na tento účel nebudú mať obce vyčlenený dostatok finančných prostriedkov na pokrytie týchto oprávnených nárokov svojich občanov, resp. neverejných poskytovateľov podľa § 77, ktorí im poskytujú sociálne služby.
V navrhovanom odseku 14 sa vytvárajú podmienky na určenie výšky FPP podľa odseku 14 aj pre neverejných poskytovateľov tejto sociálnej služby na fyzické osoby, ktoré nie fyzickou osobou podľa odseku 14, a ktorým po 31. decembri 2021 obec zabezpečí poskytovanie sociálnej u neverejného poskytovateľa, a to nad rámec počtu prijímateľov tejto sociálnej služby s jej finančnou podporou z rozpočtu obce, na ktorý bol FPP viazaný na rozpočtový rok 2021. Úprava za cieľ zvýšiť reálnu dostupnosť poskytovania týchto sociálnych služby pre odkázané osoby s finančnou podporou jej poskytovania z rozpočtu samosprávy v zariadení pre seniorov a v zariadení opatrovateľskej služby, pri súčasnom zmiernení možných rozpočtových dôsledkov pre obce na rozpočtový rok 2022, ktoré by malo aj v týchto „novo zazmluvňovaných prípadoch“ uplatňovanie § 77 zákona.
7
V zásade sa návrhom v odsekoch 13 a 14 riešia nasledovné situácie:
A. Obec poskytne neverejnému poskytovateľovi pobytovej sociálnej služby v zariadení pre seniorov alebo v zariadení opatrovateľskej služby na rozpočtový rok 2022 FPP, vo výške určenej „v osobitnom režime“, teda v rámci rozpätia minimálne 100 eur na mesiac na prijímateľa sociálnej služby (1200 eur na rozpočtový rok) a najviac do výšky určenej podľa § 77 (ak takto určená výška FPP nie je nižšia ako 100 Eur na mesiac), ak ide o fyzickú osobu,
1.ktorej sa táto sociálna služba poskytuje u neverejného poskytovateľa bez finančnej podpory zo strany obce, a táto fyzická osoba požiada obec o zabezpečenie poskytovania tejto sociálnej služby s finančnou podporou zo strany obce u neverejného poskytovateľa, ktorého si vybrala;
2.ktorej sa sociálna služba u neverejného poskytovateľa doteraz neposkytovala a požiada obec o zabezpečenie poskytovania tejto sociálnej služby s finančnou podporou zo strany obce u neverejného poskytovateľa, ktorého si vybrala, ak sa o túto fyzickú osobu zvýši počet prijímateľov, na ktorých poskytovala táto obec FPP tomuto neverejnému poskytovateľovi. To znamená, že ak napríklad obec neverejnému poskytovateľovi poskytovala FPP v roku 2021 na 10 miest/ prijímateľov vo výške určenej podľa § 77, je povinná aj v rozpočtovom roku 2022 poskytnúť FPP na týchto 10 obsadených miest/prijímateľov vo výške podľa § 77, a to aj v prípade, ak sa na niektorom z týchto miest skončilo poskytovanie sociálnej služby pre jedného prijímateľa a začala sa na ňom poskytovať sociálna služba inému prijímateľovi.
B. Obec poskytne neverejnému poskytovateľovi pobytovej sociálnej služby v zariadení pre seniorov alebo v zariadení opatrovateľskej služby na rozpočtový rok 2022 FPP vo výške určenej výlučne podľa § 77 (t. j. nie „v osobitnom režime“ vo výške určenej podľa písm. A.),
1.na prijímateľa sociálnej služby, ktorému sa k 31. decembru 2021 poskytovala sociálna služba u tohto neverejného poskytovateľa s finančnou podporou poskytovaním FPP podľa § 77 zákona,
2.ak obec zabezpečí poskytovanie sociálnej služby u neverejného poskytovateľa fyzickej osobe, ktorej sa doposiaľ sociálna služba neposkytovala a miesto, na ktoré tento prijímateľ nastúpi, bolo v roku 2021 financované poskytovaním FPP príslušnou obcou (teda nejde o zvýšený počet doposiaľ podporovaných miest v zariadení poskytovaním FPP.
8
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 707) a v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 9 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne vecič. 151 z 23. novembra 2021.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Vladimíra Ledeckého, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 23. novembra 2021
Vladimír Ledecký v.r
predseda výboru