ŠU SR vyhodnotené ako poistenie. Miera úverového rizika dlžníka sa pritom bude naďalej priebežne sledovať.
▪revízia zaznamenania zelenej energie o 3 724 tis. eur. V jarnej notifikácii bol zaznamenaný negatívny vplyv dotovania zelenej energie na schodok verejnej správy vo výške 86 093 tis. eur, ktorý bol vyčíslený Štatistickým úradom SR z verejne dostupných údajov distribučných spoločností. V jesennej notifikácii došlo k spresneniu údajov na základe podkladov od ÚRSO (Úrad pre reguláciu sieťových odvetví), takže celkový negatívny vplyv zaznamenania zelenej energie za rok 2020 sa zvýšil na sumu 89 817 tis. eur.
▪aktualizácia pohľadávok a záväzkov subjektov verejnej správy o 8 939 tis. eur, na základe predložených účtovných závierok po termíne jarnej notifikácie schodku a dlhu.
▪imputácia záväzku Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny za priznanú COVID pomoc v roku 2020 v sume 224 313 tis. eur, ktorá bola vyplatená v roku 2021 . V rámci opatrení zameraných na zníženie dopadu pandémie COVID-19 na zamestnancov vláda zaviedla program tzv. prvej pomoci. Tento program bol zameraný na podporu zamestnanosti počas obdobia trvania pandémie. UPSVaR začal s implementáciou programu v apríli 2020. Na základe údajov o vyplatených hotovostných benefitoch poskytnutých UPSVaR a údajov o priznaných benefitoch za rok 2020, bol vypočítaný rozdiel medzi priznanými a vyplateným benefitmi ako vplyv akrualizácie s negatívnym vplyvom na ESA schodok verejnej správy za rok 2020. Všetky dávky vyplývajúce z COVID programu Prvá pomoc vzťahujúce sa ešte na rok 2020, boli následne vyplatené v priebehu roka 2021.
▪imputácia pohľadávky voči EÚ za refundáciu vyplatenej COVID pomoci v sume 70 327 tis. eur. Imputácia tejto pohľadávky vecne súvisí s vyššie uvedenou imputáciou záväzku za priznanú a nevyplatenú COVID pomoc. Časť benefitov, ktoré budú vyplatené v budúcnosti bude následne štátu hotovostne refundovaná z EU zdrojov. Vecne a časovo súvisí refundácia s rokom 2020, preto pohľadávka zmierňuje negatívny vplyv záväzku UPSVaR.
▪vplyv zlyhaných COVID úverov a s nimi súvisiacich záruk odhadnutých v sume 24 979 tis. eur. Lex korona vo finančnej oblasti umožnila vznik viacerých schém pomoci:
-podľa § 25 zákona č 67/2020 Z. z. „Finančná pomoc na podporu udržania prevádzky v malých podnikoch alebo stredných podnikoch“ sa vystavujú záruky pre Eximbanku a SZRB ako poskytovateľov pomoci, ktorí poskytujú úvery. MF SR poskytuje na tieto úvery záruku v určitom percente, resp. úhradu úroku z úveru poskytnutého týmito sprostredkovateľmi.
-na základe § 25a zákona č. 67/2020 Z. z. bola čerpaná „Finančná pomoc na zabezpečenie likvidity malých podnikov, stredných podnikov alebo veľkých podnikov“ formou záruk Eximbanky a fondov spravovaných SIH, a. s. za úvery komerčných bánk. Ministerstvo financií SR vystavilo záruky na tieto záruky v určitom percente ich hodnoty, resp. na niektoré záruky sa použijú aj prostriedky formou kombinácie EŠIF a spolufinancovania.
V prípade týchto schém pomoci ide podľa metodiky ESA o poskytovanie štandardizovaných záruk, pri ktorých je potrebné v súlade s metodikou odhadnúť mieru nevymožiteľnosti pohľadávok z úverov. Táto miera nesplácania4 sa zároveň prejavuje v miere angažovanosti štátu na zlyhaných úveroch, čo má negatívny vplyv na schodok (v podobe výdavkového kapitálového transferu).
Metodické zmeny výpočtu schodku verejnej správy pri jesennej notifikácii
▪vplyv zmeny výpočtu akruálnych úrokov o 24 826 tis. eur. Išlo o zmenu technického charakteru za účelom zabezpečenia konzistentnosti medzi viacerými štatistickými výstupmi o úrokoch, ktoré posudzuje Eurostat.
▪doplnenie záväzkov z poistných vzťahov (voči platiteľom poistného a príspevkov) v Sociálnej poisťovni do vplyvu na saldo v sume 6 327 tis. eur. Išlo o metodickú zmenu, kde boli doplnené
4 Keďže poskytnuté úvery v roku 2020 mali 12 mesiacov odklad splátok, bolo nutné mieru zlyhania úverov odhadnúť. Pre odhad zlyhania úverov sa vychádzalo z údajov NBS o percente zlyhaných úverov firiem a živnostníkov za roky 2007-2021, pričom sa brala do úvahy priemerná hodnota zlyhaných úverov za roky 2010-2014, keďže v tomto období sa naplno prejavili dôsledky finančnej krízy 2008-2009. COVID pandémia je obdobná výnimočná udalosť akou bola ekonomická kríza, preto sa do odhadu brali roky 2010-2014. Priemerné percento zlyhania predstavuje približne 8,27 %.