1
DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky. Cieľom predkladaného návrhu zákona je
•odstrániť problém spočívajúci v neprimerane prísnom postihovaní prechovávateľov/užívateľov drog,
•umožniť zníženie už uložených trestov za taký trestný čin, ktorý bude ponovom trestaný miernejšie.
Súčasná právna úprava pozná prechovávanie omamných a psychotropných látok, jedov a prekurzorov pre vlastnú potrebu s určením maximálnych kvantitatívnych limitov počítaných podľa obvyklej jednorazovej dávky.
Predkladatelia navrhujú v súvislosti s vyššie uvedeným účelom znížiť horné hranice trestných sadzieb v doterajších ust. § 171 ods. 1 a 2, t.j. práve v prípadoch prechovávania pre vlastnú potrebu. V týchto prípadoch sa tiež má ponovom v § 40 umožniť, aby súd upustil od potrestania v prípade, že páchateľ (prechovávateľ drog pre vlastnú potrebu) bude súhlasiť s ochranným liečením podľa § 73.
Tiež sa navrhuje zníženie dolnej aj hornej hranice trestnej sadzby v novom ust. § 172 ods. 2, a to výlučne za účelom, aby súdy mohli zohľadniť osobitne recidívu prechovávateľov drog.
V ust. § 173 ods. 1 o prechovávaní predmetu na výrobu drog (kam sa v praxi niekedy radí i pestovanie rastlín z rodu konopa) sa odstraňuje spodná hranica trestnej sadzby (doteraz to bol jeden rok), podľa vzoru Českej republiky, s cieľom umožniť súdom zohľadniť všetky okolnosti každého jednotlivého prípadu a odstrániť neprimeranú tvrdosť zákona.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani vplyv na informatizáciu spoločnosti, predpokladá sa nulový vplyv na rozpočet verejnej správy (štátny rozpočet) a pozitívne sociálne vplyvy. 2
B. Osobitná časťK Čl. I
K bodu 1.
V prípade páchateľov – prechovávateľov drog pre vlastnú potrebu , ktorí by ponovom boli sankcionovaní v ust. § 171 ods. 1 alebo 2 trestom odňatia slobody do jedného alebo do dvoch rokov, sa súdu v novom ustanovení § 40 ods. 2 umožňuje uložiť im namiesto trestu odňatia slobody ochranné liečenie, a to za podmienky, že s tým páchateľ súhlasí.
K bodu 2.
Legislatívno-technická zmena vzhľadom na vloženie nového odseku 2 v § 40 (bod 1).
K bodu 3.
V ust. § 73 ods. 2 písm. d) sa ponovom vyžaduje, aby s uložením ochranného liečenia páchateľovi trestného činu súvisiaceho s návykovými látkami takýto páchateľ súhlasil. Jeho súhlas je tiež podmienkou uloženia ochranného liečenia, ktorým súd môže v zmysle § 40 ods. 2 „nahradiť“ trest predpokladaný v ust. § 171 ods. 1 alebo 2.
K bodu 4.
V prípade prechovávania menšieho množstva omamnej látky, psychotropnej látky, jedu alebo prekurzora pre vlastnú potrebu sa v ust. § 171 ods. 1 navrhuje zníženie doterajšej hornej hranice trestnej sadzby z troch rokov na maximálne jeden rok.
K bodu 5.
V prípade prechovávania väčšieho množstva omamnej, psychotropnej látky, jedu alebo prekurzora pre vlastnú potrebu sa v ust. § 171 ods. 2 navrhuje zníženie doterajšej hornej hranice trestnej sadzby z piatich rokov na maximálne dva roky.
K bodu 6.
Medializované prípady až extrémne prísneho potrestania recidivistov, ktorí boli prechovávateľmi drog v množstve prekračujúcom množstvá považované za prechovávanie pre vlastnú potrebu (t.j. nad 10 dávok), vedú predkladateľov k zníženiu spodnej hranice trestnej sadzby v novonavrhovanom ustanovení § 172 ods. 2 Trestného zákona, a to z 10 rokov na 5 rokov, pričom hornú hranicu trestnej sadzby sa navrhuje znížiť iba pre tieto prípady z 15 na 10 rokov.
3
K bodu 7.
V bode 6 uvedené zníženie spodnej hranice z 10 rokov na 5 rokov a hornej z 15 na 10 rokov v ust. § 172 ods. 2 sa má týkať iba recidivistov. Doterajšia výška spodnej hranice trestnej sadzby vo výške 10 rokov a hornej hranice vo výške 15 rokov sa zachováva pre všetky ostatné doterajšie prípady spadajúce pod pôvodné znenie ust. § 172 ods. 2, ktoré je ponovom prečíslované na ust. § 172 ods. 3.
K bodu 8.
V prípade výrobcov drog Trestný zákon v ust. § 173 pozná osobitnú skutkovú podstatu prechovávania zariadenia na výrobu omamnej látky, psychotropnej látky, jedu a prekurzora so základnou sadzbou od jedného do piatich rokov. Do znenia § 173 sa pritom zasahuje iba odstránením spodnej hranice v ust. § 173 ods. 1, podľa vzoru úpravy v Českej republike, vzhľadom na vhodnosť a nutnosť zohľadnenia všetkých okolností prípadu – pod prechovávanie predmetu na nedovolenú výrobu omamnej látky sa totiž doteraz v praxi podraďovalo aj pestovanie rastlín rodu konopa, dokonca pre vlastnú potrebu. V nasledujúcich kvalifikovaných skutkových podstatách v § 173 ods. 2 až 4 už ide o trestanie za činnosť sledujúcu v tejto súvislosti prospech, resp. zisk, do čoho sa touto navrhovanou novelou nezasahuje.
K bodu 9.
Prechodné ustanovenie má podľa vzoru prechodných ustanovení z trestného zákona z roku 1961 za cieľ umožniť prehodnotenie a zníženie už uložených trestov v prípade páchateľov odsúdených podľa ust. § 171 a § 172 po zmene výšky trestných sadzieb. Súd podľa tohto ustanovenia môže i bez návrhu pomerne skrátiť trest uložený podľa ust. § 171 a § 172, ak by sa po 14. marci 2022 príslušný trestný čin posudzoval už podľa nového znenia ust. § 171 a § 172, s nižšou hornou, resp. dolnou hranicou trestnej sadzby.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa účinnosť navrhuje na 15. marec 2022.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie - v Rámcovom rozhodnutí Rady 2004/757/SVV z 25. októbra 2004, ktorým sa stanovujú minimálne ustanovenia o znakoch skutkových podstát trestných činov a trestov v oblasti nezákonného obchodu s drogami; uvedené už bolo zohľadnené v súčasnom znení Trestného zákona,
c)je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie – rozsudok z 11. júna 2020 vo veci C-634/18.
4. Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona negatívne nezasahuje a nemení doteraz prebraté a zohľadnené ustanovenia príslušného aktu sekundárneho práva Európskej únie v platnom a účinnom znení Trestného zákona, je bezpredmetné vyjadrovať sa podrobnejšie k bodu 4.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie úplne.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
6
A.5. Stanovisko gestorovNávrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.