1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR.
V Čl. I. sa navrhuje v reakcii na stratu účinnosti § 293dx, zároveň na odmietnutie návrhu zákona skupiny poslancov, ktorý mal zabezpečiť zachovanie valorizačného mechanizmu podľa tohto paragrafu (tlač č. 721) a zároveň v reakcii na aktuálny neočakávaný rast spotrebiteľských cien, aby sa podobne, ako to bolo v prípade mimoriadneho opatrenia vo forme vyplatenia jednorazového zvýšenia prídavku na dieťa vo výške 74,50 eura v septembri t. r. obdobne jednorazovo formou mimoriadneho príplatku k dôchodkovej dávky zvýšili príjmy poberateľov dôchodkov.
Skupina poslancov predkladá tento návrh z dôvodu, že jedno kompenzačné opatrenie v podobe zachovania mechanizmu garantujúceho minimálnu valorizáciu dôchodkov NR SR na októbrovej schôdzi odmietla. Našim zámerom pritom presne tak, ako to zákonodarca pôvodne zamýšľal bolo adekvátne reagovať na prudký nárast spotrebiteľských cien v r. 2021, ktorý výrazne zasiahol aj domácnosti poberateľov dôchodkov.
Príspevok má slúžiť ako jednorazová kompenzácia mimoriadne zvýšených životných nákladov v rokoch 2021 a 2022. O tom, že pokiaľ ide o infláciu sme sa dostali skutočne do mimoriadne situácie svedčí porovnanie reality s nedávnymi predpokladmi:
-IFP v septembri 2020 predpokladal infláciu v polovici roka 2021 na úrovni 1,4% a vo februári 2021 predpoklad revidoval na 1,6% (zdroj: Prognóza vývoja ekonomiky na roky 2020 – 2023, Eduard Hagara, IFP/MF SR),
-inflácia za 9/2021 dosiahla 4,6%.
Podpora rodičov s deťmi do 18 rokov ukázala (v podobe vyššie spomínaného jednorazového zvýšenia prídavku na dieťa), že vláda považuje jednorazovú kompenzáciu mimoriadne a nad rámec predpokladov sa zhoršujúcej príjmovej situácie zraniteľných skupín obyvateľov za legitímny či dokonca správny spôsob ich sociálnej podpory.
Skupina poslancov teda predkladá návrh, ktorý plne zodpovedá už aplikovanej filozofii vlády podpory zraniteľných skupín, medzi ktorých nepochybne patria aj poberateľov dôchodkových dávok a preto dôvodne predpokladajú, že aj tento návrh na vydanie zákona, ktorým sa poberateľom dôchodkov poskytne rovnaký typ podpory má širokú podporu naprieč politickým spektrom v NR SR.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými
2
zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa do zákona č. 461/2004 vložiť nový paragraf 293fod, ktorým sa zavedenie nárok poberateľov dôchodkových dávok na výplatu jednorazového príplatku k dôchodkovej dávke v roku 2022. Ustanovenia čl. I upravujú okruh poberateľov dôchodku, ktorým vzniká nárok na jednorazový príspevok, určuje jeho sumy, príslušnosť orgánu verejnej správy a potrebné podmienky a pravidlá jeho výplaty, pričom vytvára dostatočný časový priestor na zvládnutie príslušnej administratívy tým, že jeho výplatu predpokladá v apríli 2022. Zároveň ustanovuje, že finančné krytie na výplatu príspevku poskytne štátny rozpočet.
K čl. II
Účinnosť návrhu zákona sa stanovuje tak, aby orgánom verejnej správy zodpovedným za výplatu príspevku poskytla dostatočný čas na zvládnutie príslušnej administratívy a bezproblémové vyplatenie príspevku v apríli 2022.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR.