I.Všeobecná časť
Návrh zákona o zmene a doplnení zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej iba „TZ“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Tomáš Valášek.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zmeniť súčasnú definíciu znásilnenia tak, aby sa každá forma sexuálneho styku alebo iná sexuálna aktivita, ku ktorým došlo bez súhlasu zúčastnených osôb, považovali za znásilnenie. Trestná sadzba by sa mala líšiť podľa situácie: presnejšie podľa spôsobu, akým bolo znasilnenie vykonane (sexuálna aktivita alebo penetrácia) a tiež podľa toho, či došlo k aktivite bez súhlasu (prečin), alebo bolo použité aj násilie alebo hrozba násilia (zločin alebo obzvlášť závažný zločin).
Predkladateľ zároveň navrhuje upraviť definíciu tak, aby brala do úvahy fakt, že preživšou osobou nemusí byť len žena – ale akákoľvek osoba.
Zjednotenie § 199 a § 200 TZ umožní, aby § 200 zadefinoval novú, samostatnú skutkovú podstatu: prečin sexuálneho obťažovania.
***
Trestný čin znásilnenia nemožno viac charakterizovať len použitím násilia alebo hrozby násilia znemožňujúcim prejaviť svoju vôľu či odpor proti takému konaniu. Takáto právna úprava, ktorá podmieňuje znásilnenie prítomnosťou určitej formy násilia a v ktorej absentuje potreba súhlasu oboch osôb nedostatočne chráni preživšie osoby. Nereflektuje totiž skutočnosť, že k väčšine znásilnení dochádza bez použitia násilia, nakoľko vo veľa prípadoch preživšia osoba pozná osobu, ktorá sa na nej dopúšťa trestného činu znásilnenia a nekladie preto žiadny odpor1. Znásilnenia vyplývajúce zo stereotypnej predstavy, že na ženu v parku „vyskočí neznámy muž“ a pomocou fyzickej sily ju donúti k pohlavnému styku napriek jej kriku, sú zriedkavé.
Legislatíva v mnohých európskych krajinách vrátane Slovenska stále nepovažuje sex bez súhlasu za znásilnenie. Inak povedané, sexuálna aktivita je znásilnením len za podmienky, ak pri nej došlo k násiliu, teda vo forme použitia nátlaku, fyzickej sily, vyhrážok, alebo ak sa preživšia osoba nemohla brániť. Táto zastaralá vízia viac nespĺňa medzinárodné a európske ľudsko-právne štandardy.
Aj preto v Európe možno momentálne pozorovať pozitívny trend v náraste počtu krajín, ktoré menia svoje právne definície znásilnenia a zároveň do svojich právnych systémov zahŕňajú prečin sexuálneho obťažovania, tak, ako odporúča Istanbulský dohovor. Jedenásť krajín (Belgicko, Cyprus, Dánsko, Grécko, Írsko, Island, Luxembursko, Malta, Nemecko, Spojené kráľovstvo, Švédsko) už pristúpilo k zmene legislatívy a definuje sex bez súhlasu ako znásilnenie. Susedná
1https://www.zastavmenasilie.gov.sk/resources/data/Sexualne-nasilie-na-zenach_sprava-z-reprezentativneho-vyskumu.pdf, s. 8