hrozby trestnej sankcie naozaj využíva všetky iné dostupné prostriedky na zmenu správania v rámci zachovania princípu ultima ratio.V rámci Stratégie Európskej únie v oblasti drog na roky 2021 – 20256 sa jasne deklarujú priority ochrany verejného zdravia a ľudských práv s dôrazom sa znižovanie negatívnych ujm harm reduction, znižovaním dopytu a znižovaním ponuky. Tieto ciele postupne nahrádzajú pôvodný zámer vojny proti drogám, ktorá v preambule Jednotného dohovoru OSN o omamných a psychotropných látkach z roku 1961 rámcuje drogy ako „zlo, ktorého treba spoločnosť zbaviť.“7
1.Odklonenie ľudí užívajúcich marihuanu z kriminálneho prostredia
Cieľom zákona je vhodným spôsobom v rámci zachovania princípu restoratívnej justície oddeliť ľudí, ktorí bez ďalšieho negatívneho vplyvu na spoločnosť užívajú konope alebo psychotropné látky obsahujúce akýkoľvek tetrahydrokanabinol alebo jeho stereochemickú variantu (THC), od ľudí, ktorí sa neoprávneným konaním obohacujú na úkor spoločnosti. Návrh zákona vymedzí počet obvyklých jednorazových dávok (zhodný v priemere s 2 obvyklými jednorazovými dávkami na deň, kde hranica povolenej držby bude ohraničená mesačnou spotrebou v počte 60 jednorazových obvyklých dávok, a počet rastlín, ktoré stanovujú hranicu a podmienky oprávnenej držby a výroby omamnej látky konope alebo psychotropnej látky obsahujúcej akýkoľvek tetrahydrokanabinol alebo jeho stereochemickú variantu (THC).
Tento model funguje vo viacerých krajinách, vrátane Českej republiky, ktorá v rámci reformy drogovej politiky stanovila hornú hranicu pre množstvo všetkých nelegálnych drog pre osobnú spotrebu, aby tak jasne legislatívne oddelila ľudí, čo tieto látky užívajú od ľudí, ktorí s týmito látkami obchodujú na úkor spoločnosti.8 Myšlienka oddelenia ľudí, čo tieto látky užívajú od tých, ktorí sa na ich predaji obohacujú na čiernom trhu bola aj na Slovensku otvorená viackrát za posledných 20 rokov, doposiaľ však k želanej zmene nedošlo.
Odklon ľudí, čo užívajú tieto látky z kriminálneho prostredia (a tým pádom aj z dosahu orgánov činných v trestnom konaní) do systému zdravotnej a sociálnej starostlivosti bude mať navyše za následok šetrenie verejných financií. Podľa výskumu EHRA je na Slovensku perzekúcia ľudí užívajúcich nelegálne drogy viac ako 5-násobne drahšia, ako je komplexná sociálna starostlivosť a psychologické poradenstvo.9 Podľa zistení ENCOD sa odhaduje, že v priemere až 1% všetkých dospelých ľudí žijúcich v Európskej únii užíva marihuanu každý deň.10 Na Slovensku by sa tým pádom vystavovalo riziku trestnoprávnych následkov takmer 40 000 ľudí každý deň.
2.Poskytnutie alternatívy bezpečnej ponuky
V neposlednom rade je cieľom tejto zákonnej úpravy poskytnúť ľuďom, ktorí bez ďalšieho negatívneho vplyvu na spoločnosť užívajú konope alebo psychotropné látky obsahujúce akýkoľvek tetrahydrokanabinol alebo jeho stereochemickú variantu (THC), možnosť bezpečnej ponuky (“safe supply”) v podobe pestovania vymedzeného množstva samičích rastlín konope obsahujúcich akýkoľvek tetrahydrokanabinol alebo jeho stereochemickú variantu (THC) pre
6 https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14178-2020-REV-1/sk/pdf7 https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1965/47/
8 https://www.drogy-info.cz/data/obj_files/4584/564/Zaostreno_na_drogy_201001_trestni_zakonik.pdf
9 https://harmreductioneurasia.org/criminalization-costs/slovakia/
10 https://encod.org/recommendations-cannabis-in-the-european-union/