Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2021
2022
2023
2024
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
1 000 000
1 000 000
4 699 199
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
Spolufinancovanie zo ŠR
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
– vplyv na ostatné subjekty verejnej správy – Environmentálny fond
1 000 000
1 000 000
1 000 000
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
8
8
8
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora – Environmentálny fond
1 000 000
1 000 000
1 000 000
*
Príloha č. 2
2
2.1.1. Financovanie návrhu Novela zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov :
Výdavky vyplývajúce z materiálu rozpočtovo nezabezpečené, navrhujú sa v zmysle charakteru výdavkov vykryť z finančných prostriedkov Environmentálneho fondu zo zostatku z prostriedkov z prechádzajúceho roka v hospodárení Environmentálneho fondu (príjmové finančné operácie), resp. z príjmov z pokút za porušenie starostlivosti o životné prostredie.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Materiál obsahuje podklady k novele zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým sa navrhuje zjednodušiť a zefektívniť poskytovanie podpory formou dotácie a/alebo úveru žiadateľom, sprehľadnenie a zefektívnenie postupov poskytovania podpory Environmentálnym fondom a zabezpečenie možnosti Environmentálneho fondu operatívne reagovať na požiadavky zo strany žiadateľov ako aj Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky a prijímať operatívne opatrenia. Súčasťou tejto zmeny by mal byť aj implementačný proces zriadenia elektronickej schránky pre Environmentálny fond ako orgán verejnej moci (ďalej len „elektronická schránka OVM“) podľa zákona č. 305/2013 Z. z. - o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente).
Zmeny s vplyvom na rozpočet verejnej správy sa týkajú navýšenia percenta prostriedkov na správu fondu, ktoré by nesmeli prekročiť 3 % z ročného príjmu fondu. Dôvodom navýšenia percenta z 2 % na 3 % je prechod Environmentálneho fondu na plne elektronické podávanie žiadostí o poskytnutie prostriedkov z rozpočtu Environmentálneho fondu v súlade so zámerom elektronizácie verejnej správy, využívanie elektronickej schránky fondu, automatizácia procesov súvisiacich s kontrolnými mechanizmami pri posudzovaní žiadostí o podporu z rozpočtu Environmentálneho fondu a v súvislosti s uvedeným aj zabezpečenie podporných služieb. Na zabezpečenie predmetného cieľa je nevyhnutné financovať investičné aktivity vo väzbe na elektronizáciu v rámci informačného systému fondu; uvedené zabezpečí aj zvýšenie efektivity, transparentnosti a účelnosti pri poskytovaní prostriedkov Environmentálneho fondu.
Navýšenie percenta prostriedkov na správu fondu nemá za následok zníženie výšky finančných prostriedkov určených na poskytovanie nenávratných finančných výpomocí z rozpočtu Environmentálneho fondu oprávneným subjektom z dôvodu, že dopyt po tejto forme pomoci predovšetkým z oblasti územnej samosprávy je enormný a poukazuje na veľký investičný dlh v územnej samospráve, ktorá primárne zabezpečuje a plní potreby obyvateľov Slovenskej republiky.
Navýšenie percenta prostriedkov na správu fondu nesmeruje do navýšenia počtu zamestnancov fondu, naopak nárast elektronizácie v procesoch Environmentálneho fondu zlepší kontrolné mechanizmy existujúcich zamestnancov fondu a zefektívni výkon zamestnancov fondu.
Ďalšia zmena s vplyvom na rozpočet verejnej správy súvisí s § 19 ods. 1 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č.
Príloha č. 2
3
543/2002 Z. z.“), pričom národné parky tvoria najvýznamnejšie prírodné dedičstvo, v ktorom je ochrana prírody nadradená nad ostatné činnosti.
Obce, ktorých katastrálne územia zasahujú do národných parkov, by mali byť reprezentatívnymi sídlami z hľadiska viacerých aspektov životného prostredia; preto považujeme za veľmi významnú podstatnú podporu aktivít pre zlepšenie kvality životného prostredia na ich území. V rámci podporovaných aktivít by sa malo jednať napr. o podporu infraštruktúry (tzv. zelenej a modrej, t. j. zeleň alebo mokrade v obciach) a vybavenosti obcí, zníženie svetelného znečistenia, podporu spracovania rozvojových dokumentov a štúdií, podporu informačných centier zameraných na národné parky, podporu udržateľných foriem mäkkého turizmu, programy environmentálneho vzdelávania, osvety, praktickú starostlivosť a manažment osobitne chránených časti prírody a krajiny, spolufinancovanie projektov podporených z európskych štrukturálnych fondov a pod.
V zmysle štúdie spracovanej Inštitútom environmentálnej politiky MŽP SR Koľko stojí divočina1 zvyšovanie výmery bezzásahových území v nadväznosti na vyššie uvedené legislatívne podmienky, ako aj politické záväzky, bude znamenať stratu pre rozpočet obcí vo výške 430 tis. eur pri 50 % A zóne a 730 tis. eur pri 75 % A zóne. Časť príjmov miest a obcí je generovaných z daní z nehnuteľností. Ročne ide o takmer 9 mil. eur (priemer za roky 2014-2017) vo všetkých obciach SR. V prípade, že sa budú rozširovať bezzásahové zóny, bude to znamenať, že samosprávy prídu o príjmy z daní z daných pozemkov. Ak by boli tieto straty hradené z iných zdrojov štátneho rozpočtu, strata obcí by bola nulová.”
Odhadované náklady predstavujú výšku cca 1 mil. EUR/rok (oproti vyššie uvedenému je potrebné započítať celé územia národných parkov, t. j. nielen A zóny) zmena kategórie z lesov hospodárskych na lesy ochranné je potrebná aj v nadväznosti na plnenie ustanovenia § 19 ods. 1 zákona č. 543/2002 Z. z., nakoľko ochrana prírody je nadradená nad ostatné činnosti a teda aj nad hospodárske zameranie využívania územia národných parkov, bez ohľadu na stupeň ochrany. V uvedených nákladoch je zohľadnený aj úbytok z príjmov z dane nehnuteľnosti, nakoľko v prípade zmeny kategórie lesa z hospodárskych lesov na lesy osobitného určenia obec prichádza o príjmy z dane z nehnuteľností 6 ods. 1 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov).
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Príloha č. 2
4
Odhadované objemy
Objem aktivít
2022
2023
2024
2025
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Výpočet v rámci zmeny kategorizácie lesov
Rok
2022
2023
2024
Výdavky položka 640
1 000 000
1 000 000
1 000 000
Rozdiel na položke 640 zapracovaný do doložky vplyvov na rozpočet verejnej správy
1 000 000
1 000 000
1 000 000
Príloha č. 2
5
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Príloha č. 2
6
Tabuľka č. 4
Environmentálny fond
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Bežné výdavky (600)
1 000 000
1 000 000
1 000 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
1 000 000
1 000 000
1 000 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
1 000 000
1 000 000
1 000 000
Príloha č. 2
7
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Príloha č. 2
8