prostriedkov na správu fondu, ktoré by nesmeli prekročiť 3% z ročného príjmu fondu. Dôvodom navýšenia percenta z 2% na 3% je prechod EF na plne elektronické podávanie žiadostí o poskytnutie prostriedkov z rozpočtu fondu v súlade so zámerom elektronizácie verejnej správy a automatizácia procesov súvisiacich s kontrolnými mechanizmami pri posudzovaní žiadostí o podporu z rozpočtu fondu. Výdavky v objeme 1 mil. eur sú určené na zvyšovanie výmery bezzásahových území v nadväznosti na legislatívne podmienky, ako aj politické záväzky, pričom v uvedených výdavkoch je zohľadnený aj úbytok z príjmov z dane nehnuteľnosti, ktorý sa bude uhrádzať obciam.
Podľa názoru Komisie si predkladateľ pri zdôvodnení navýšenia prostriedkov na správu fondu z 2% na 3% logicky odporuje, pretože v analýze vplyvov v časti 2. 2. 1. uvádza, že „navýšenie percenta prostriedkov na správu fondu nemá mať za následok zníženie výšky finančných prostriedkov určených na poskytovanie nenávratných finančných výpomocí z rozpočtu EF oprávneným subjektom z dôvodu, že dopyt po tejto forme pomoci je enormný predovšetkým z oblasti územnej samosprávy.“ Zároveň navrhuje ako zdroj financovania vyšších výdavkov na správu v ďalších rokoch zostatok prostriedkov predchádzajúceho roka resp. z príjmov z pokút za porušenie starostlivosti o životné prostredie. Z uvedeného dôvodu žiada Komisia dopracovať kvantifikáciu vplyvov aj za obce a VÚC.
Vyhodnotenie:
Navýšenie percenta finančných prostriedkov určených na správu fondu z 2 % na 3 % nebude mať za následok negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy po úpravách analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu po úprave zo strany predkladateľa.
Uvedené navýšenie výdavkov na správu Environmentálneho fondu nebude mať negatívny dopad na rozpočet obcí a VÚC. V predmetnom prípade kvantifikácia vplyvov na obce a VÚC nie je relevantná.
Stanovisko komisie:
V návrhu zákona sa rozširujú možnosti pre použitie prostriedkov fondu o možnosť ich poskytnutia na úhradu zvýšených nákladov na ochranu lesov pred šírením škodlivých činiteľov a možnosť ich poskytnúť na ochranu a starostlivosť o životné prostredie na území národných parkov a zlepšenie kvality života obyvateľov obcí, ktorých katastrálne územia sú v národných parkoch a podporu trvalo udržateľného rozvoja týchto obcí. V návrhu sa uvažuje o rozšírení účelu pre poskytnutie dotácií bez zreálnenia vplyvov. Komisia sa domnieva, že v tomto prípade sa jedná len o dočasné podporné riešenie pri výpadku príjmov obcí dotknutých zmenou kategorizácie lesov (vzhľadom na znenie „môže byť sanovaný“ v dôvodovej správe k čl. I bodu 9.) a vyžaduje sa aj iné systémové riešenie.
Vyhodnotenie:
V súčasnosti je navrhované riešenie nevyhnutné, najmä vzhľadom na ciele Slovenskej republiky vyplývajúcim o.i. aj z programového vyhlásenia vlády 2021-2024, realizácia zonácií národných parkov, ktorou sa zabezpečí ich účinná ochrana s ohľadom na medzinárodné kritériá IUCN, aj keď aktuálne ako čiastočne systémové. Envirorezort nevylučuje a je otvorený systematickejším riešeniam aj v spolupráci s relevantnými subjektmi so zameraním vo vzťahu k oceňovaniu ekosystémových služieb, zmeny klímy a v tomto kontexte prípadnej zmeny daňovej politiky štátu.
Stanovisko komisie:
Komisia upozorňuje, že aktuálny návrh limitu výdavkov Environmentálneho fondu na roky 2022 – 2024 nezohľadňuje vplyv z navrhovaného zákona a preto nie je možné súhlasiť s konštatovaním, že predmetný materiál bude mať rozpočtovo zabezpečený vplyv. V nadväznosti na uvedené Komisia zásadne žiada materiál prepracovať takým spôsobom, aby nezakladal žiadne nekryté vplyvy na rozpočet verejnej správy a aby výdavky z neho vyplývajúce boli zabezpečené v rámci schválených limitov subjektu na jednotlivé roky.
Vyhodnotenie:
Environmentálny fond v zmysle pripomienok komisie a po konzultácii s Ministerstvom financií SR upravil v rámci predloženého materiálu a doložky vplyvov návrh ako rozpočtovo nezabezpečený, nakoľko aktuálne limity výdavkov Environmentálneho fondu na roky 2022 – 2024 v zmysle pripravovaného rozpočtu na uvedené roky ešte nezohľadňujú predmetné finančné nároky. Uvádzame však, že finančné nároky vyplývajúce z predmetného návrhu navrhujeme kryť zo zostatku z prostriedkov z predchádzajúceho roka (príjmových finančných operácií Environmentálneho fondu), ktoré predstavujú kumulovaný prebytok hospodárenia fondu za všetky rozpočtové roky, resp. z príjmov z pokút za porušenie predpisov v oblasti starostlivosti o životné prostredie.
Stanovisko komisie:
Komisia žiada predkladateľa premiestniť do časti 3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie, náklady regulácií vyčíslené v tabuľke č. 2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií v časti 3.1.2 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie spolu s Doplňujúcimi informáciami k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií.