1
D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ondrej Dostál, Zita Pleštinská, Peter Osuský, Vladimíra Marcinková a Peter Pollák.
Cieľom predloženého návrhu zákona je zabezpečiť dostatočné finančné zdroje na pokrytie personálnych a materiálnych kapacít pre úplné, systematické a včasné plnenie úloh Fondu na podporu kultúrny národnostných menšín (ďalej iba „Fond“), a tým zefektívniť a skvalitniť jeho fungovanie. Vzhľadom na akútnu potrebu riešiť tento problém sa navrhuje zvýšiť podiel prostriedkov, ktoré je Fond oprávnený použiť na vlastnú prevádzku, z 5 % na 6 % z príspevku zo štátneho rozpočtu.
Predkladaný návrh zákona upravuje financovanie a hospodárenie Fondu, ktorých úpravu si vyžaduje doterajšia aplikačná prax. ukázala hlbokú poddimenzovanosť personálnych a materiálnych kapacít pre úplné, systematické a včasné plnenie úloh Fondu. To sa obzvlášť intenzívne prejavuje v súčasnej dobe poznačenej dopadmi pandémie ochorenia COVID-19. Dôsledkom tohto stavu je zvyšujúci sa časový sklz pri plnení úloh v oblasti poskytovania podpory kultúrnych a vedeckých aktivít v súlade s účelmi podľa § 1 ods. 1 zákona, ako aj včasnej kontroly vyúčtovania poskytnutých finančných prostriedkov v súlade so zákonom. Zabezpečenie uvedených kapacít je nevyhnutnou podmienkou uskutočňovania systematického monitoringu a evaluácie podporených projektov s cieľom neustáleho skvalitňovania zamerania projektovej podpory, vytyčovania jej priorít, stimulovania a kultivovania projektov v oblasti kultúry národnostných menšín a vytvárania priaznivých podmienok pre rozvoj kultúry národnostných menšín v spolupráci s relevantnými subjektmi.
Výbor pre národnostné menšiny a etnické skupiny ako stály odborný orgán Rady vlády Slovenskej republiky pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť na svojom zasadnutí dňa 21. septembra 2021 uznesením č. 178 zobral na vedomie informáciu o činnosti Fondu, vyjadril „nespokojnosť s rýchlosťou administratívnych procesov a procesov vyplácania projektov na Fonde na podporu kultúry národnostných menšín“. Výbor zároveň odporučil ministerstvu kultúry „pripraviť legislatívny návrh na úpravu zákona o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín za účelom urýchlenia procesov na Fonde na podporu kultúry národnostných menšín“.
Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu a potrebu zabezpečiť dostatočné zdroje na riadne plnenie úloh Fondu, ako aj potrebu nastavenia novej systémovej úpravy, ktorá sa vzťahuje na kalendárny roka, a preto by mala byť účinná od 1. marca 2022, prichádza s predmetným legislatívnym návrhom skupina poslancov NR SR.
2
Predložený návrh zákona za cieľ priniesť riešenie vážnych aplikačných problémov, ktoré sa vyskytli v činnosti Fondu a ktoré je potrebné riešiť navýšením percenta finančných prostriedkov z príspevku zo štátneho rozpočtu, ktoré je Fond oprávnený použiť na vlastnú prevádzku, z 5 na 6 % z celkovej sumy svojich príjmov.
Vzhľadom na to, že národnostné menšiny (predovšetkým tie, ktorých rozpočet predstavuje 0,7 1,4 % z celkového rozpočtu Fondu) zvyknuté niekoľko rokov na daný objem prostriedkov na podporu ich kultúrnych aktivít, nebolo by správne, aby sa navrhované navýšenie prostriedkov na prevádzku Fondu premietlo do zníženia objemu zdrojov na podporu kultúrny národnostných menšín. Ak by sa zmena percenta realizovala zo súčasného celkového rozpočtu definovaného zákonom došlo by ku kráteniu rozpočtov na podporu kultúry jednotlivých národnostných menšín, čo by príslušníci menšín mohli vnímať negatívne. Preto aby sa zabránilo kráteniu rozpočtov na podporu kultúry jednotlivých národnostných menšín, je potrebné navýšiť aj celkovú sumu garantovanú zákonom zo súčasných 8 000 000 eur na navrhovaných 8 200 000 eur. Navrhnuté riešenie sa snaží o pristupovať s citlivým rešpektom k potrebám národnostných menšín tak, aby sa ich navrhovaná zmena nedotkla, teda aby im nebol znížený objem finančných prostriedkov zabezpečený týmto zákonom.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy vo výške 200 000 eur ročne, nebude mať negatívny vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti a nebude mať negatívny vplyv ani na podnikateľské prostredie a na služby verejnej správy pre občana. Rovnako nebude mať návrh zákona žiadne sociálne vplyvy a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ondrej Dostál, Zita Pleštinská, Peter Osuský, Vladimíra Marcinková a Peter Pollák.
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
4
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné
5
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa znížiť minimálny podiel z príjmov Fondu z príspevku zo štátneho rozpočtu, z prostriedkov Európskej únie a z iných príjmov Fondu, ktorý Fond používa na podpornú činnosť z 95 % na 94 %.
K bodu 2
Navrhuje sa zvýšiť maximálny podiel z príjmov Fondu z príspevku zo štátneho rozpočtu, z prostriedkov Európskej únie a z iných príjmov Fondu, ktorý je Fond oprávnený použiť na vlastnú prevádzku z 5 % na 6 %.
K bodu 3
Navrhuje sa zvýšiť minimálnu zákonom garantovanú sumu, ktorú ministerstvo kultúry ročne poskytuje Fondu z 8 000 000 eur na 8 200 000 eur 21 ods. 1). Zároveň sa navrhuje s tým súvisiaca legislatívno-technická zmena v § 21 ods. 3.
K čl. II
Nadobudnutie účinnosti sa navrhuje na 1. marca nasledujúceho kalendárneho roka.