N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K YVIII. volebné obdobie
N á v r h
Z á k o n
z ...............2021
o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Tento zákon upravuje povinnosť platenia osobitného odvodu bankou alebo pobočkou zahraničnej banky (ďalej len „banka“) a výšku platenia odvodu.
§ 2
Základom pre výpočet odvodu je suma pasív banky vykazovaných v súvahe znížená o sumu vlastného imania, ak je jeho hodnota kladná, o hodnotu finančných zdrojov dlhodobo poskytnutých pobočke zahraničnej banky a o hodnotu podriadeného dlhu podľa osobitného predpisu.1)
§ 3
Banka je povinná uhrádzať odvod, ktorého sadzba je 0,4 % na príslušný kalendárny rok.
§ 4Podrobnosti o povinnosti platenia odvodu, spôsobu jeho platenia a správy odvodu upraví vláda Slovenskej republiky svojím nariadením.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. marca 2022.
______________________________________________________________________________________
1)§ 2 písm. a) opatrenia Národnej banky Slovenska z 13. marca 2007 č. 4/2007 o vlastných zdrojoch financovania bánk a požiadavkách na vlastné zdroje financovania bánk a o vlastných zdrojoch financovania obchodníkov s cennými papiermi a požiadavkách na vlastné zdroje financovania obchodníkov s cennými papiermi (oznámenie č. 121/2007 Z. z.).
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y VIII. volebné obdobie
Číslo:
N á v r h
poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
n a v y d a n i e
zákona o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií
Predkladajú:Návrh uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky
s c h v a ľ u j e
návrh poslancov NR SR na vydanie
zákona o osobitnom odvode
vybraných finančných inštitúcií
Bratislava november 2021
D ô v o d o v á s p r á v aA.Všeobecná časť
Skupina poslancov NR SR predkladá návrh na prijatie zákona o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií. Ide o zákonné zakotvenie finančného nástroja, ktorý sa úspešne niekoľko rokov používal na Slovensku. V súčasnej situácii je nevyhnutné hľadať všetky zdroje na konsolidáciu verejných financií a zmiernenie dopadov zdražovania. Finančné inštitúcie pôsobiace na Slovensku dosiahli v tomto roku 2021 rekordné zisky v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi. Preto skupina poslancov NR SR považuje za správne vrátiť sa k nástroju osobitného bankového odvodu, ktorý by pri sadzbe 0,4 % za príslušný rok mohol priniesť príjem do rozpočtu SR v objeme cca 300 mil. Eur.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, inými ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentami, ktorými je SR viazaná, ako aj právom EÚ.
Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v objeme cca 300 mil. Eur ročne. Návrh zákona nemá negatívny dopad na rozpočet samosprávy, na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy ani žiadne sociálne vplyvy. Návrh zákon má negatívny vplyv na hospodárenie finančných inštitúcii pôsobiacich na území SR (cca 300 mil. Eur ročne).
B.Osobitná časť
k § 1
Navrhuje sa povinnosť pre finančné inštitúcie pôsobiace na území SR opätovne platiť osobitný odvod.
k § 2
Toto ustanovenie precizuje základ pre výpočet tohto odvodu.
k § 3
Sadzba odvodu je stanovená na 0,4 %.
k § 4Podrobnosti potrebné na výkon tohto zákona upraví vláda Slovenskej republiky svojím nariadením.
K Čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje na 1. marec 2022.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií
3.Predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
-nie je upravený;
b)v sekundárnom práve
- nie je upravený;
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
-nie je upravený.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného zákona je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4 a 5 doložky zlučiteľnosti.