1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1 v eur
Vplyv na rozpočet verejnej správy v eurách
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2021
2022
2023
2024
Príjmy verejnej správy celkom
0
-29 345
-64 078 124
-41 614 546
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR (Všeobecná pokladničná správa)
0
0
8 140 309
8 329 402
- vplyv na obce
0
-5 129
2 815 554
3 515 211
- vplyv na vyššie územné celky
0
-2 198
1 206 666
1 506 519
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
-15 719
-75 872 252
-54 597 277
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
0
-6 300
-368 400
-368 400
Výdavky verejnej správy celkom
0
-15 018 113
-3 525 778
-6 371 803
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR (kapitola MPSVR SR)
0
0
-96 420
-100 899
- vplyv na ŠR (kapitola MK SR)
0
0
1 976 613
2 057 124
- vplyv na ŠR (transfer zo ŠR - Všeobecná pokladničná správa)
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
Spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
-15 018 113
-5 405 971
-8 328 027
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
-7
-307
-307
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
-7
-307
-307
Vplyv na mzdové výdavky
0
-63 000
-3 684 000
-3 684 000
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
-63 000
-3 684 000
-3 684 000
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
z toho:
2
-vplyv na štátny rozpočet
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne
0
0
0
0
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora*
0
-14 988 767
60 552 346
35 242 743
* (-) záporné znamienko predstavuje úsporu
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) zakladá v rokoch 2023 a 2024 celkový negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je zohľadnený v návrhu rozpočtu verejnej správy na rok 2022 a rozpočtovom výhľade na roky 2023 a 2024.
Zníženie príjmov Sociálnej poisťovne v rokoch 2023 a 2024 navrhujeme riešiť navýšením transferu zo štátneho rozpočtu, ktorý slúži na krytie deficitu v základnom fonde starobného poistenia.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Účelom návrhu zákona je potreba zavedenia súboru opatrení, ktorých cieľom je vysporiadať sa s niektorými problémami v oblasti dôchodkového poistenia, nemocenského poistenia a poistenia v nezamestnanosti vyplývajúcich z aplikačnej praxe. Legislatívne opatrenia, ktoré reflektuje návrh zákona a zakladajú vplyvy na rozpočet verejnej správy:
A.Navrhuje sa zosúladenie ustanovenia zákona o sociálnom poistení s judikatúrou Najvyššieho súdu SR, vo veci posudzovania nároku na čiastkový starobný dôchodok poistencov, ktorí získali obdobie výkonu služby policajta a vojaka (ďalej len „obdobie služby“) v rozsahu zakladajúcom nárok na výsluhový dôchodok a ktorí súčasne získali obdobie dôchodkového poistenia vo všeobecnom systéme sociálneho poistenia v dĺžke kratšej ako 10, resp. 15 rokov. Účinnosť uvedeného opatrenia sa navrhuje od 1. januára 2023.
B.Súčasná právna úprava týkajúca sa tzv. československých dôchodkov upravuje osobitné určenie sumy starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku a invalidného dôchodku poistencov pre poistencov, ktorí poberateľmi jednej z uvedených dôchodkových dávok podľa predpisov Slovenskej republiky a ktorí získali pred 1. januárom 1993 československé obdobie dôchodkového poistenia, ktoré sa hodnotí ako „česká“ doba poistenia, ak im za toto obdobie vznikol nárok na starobný alebo invalidný dôchodok podľa predpisov Českej republiky. V praxi sa však dlhodobo stretáme s poistencami, ktorým za „českú“ dobu poistenia nárok na starobný alebo invalidný dôchodok podľa predpisov Českej republiky nevznikol a toto obdobie sa im nezhodnocuje na nárok na dôchodok ani podľa predpisov Slovenskej republiky. Vzhľadom na skutočnosť, že ide o obdobie dôchodkového poistenia získané za existencie spoločného štátu, ako aj s cieľom zabezpečiť rovnosť s osobami, ktorým sa československá dobu poistenia hodnotí ako „slovenská“ doba poistenia, Slovenská republika na seba dobrovoľne preberie záväzky Českej republiky a toto obdobie zhodnotí. Účinnosť uvedeného opatrenia sa navrhuje od 1. januára 2023.
3
C.Navrhuje sa zrušenie ročného zúčtovania v sociálnom poistení (ďalej len „ročné zúčtovanie“) a premietnutie tohto zrušenia na iné súvisiace ustanovenia zákona o sociálnom poistení. Ročné zúčtovanie sa ruší v súvislosti s pripravovanou daňovo-odvodovou reformou podľa Programového vyhlásenia vlády SR na obdobie rokov 2021 - 2024.
D.Reflektujúc záväzok vlády SR, ktorá sa v Programovom vyhlásení vlády SR na roky 2021-2024 zaviazala predĺžiť ochrannú lehotu pri otehotnení po strate zamestnania na 6 mesiacov a ochrannú lehotu pre ženy, ktorým zaniklo nemocenské poistenie (stratili prácu), ak porodia do 14 mesiacov od zániku nemocenského poistenia, sa navrhuje naplniť uvedený záväzok predlžením ochrannej lehoty pre ženy, ktoré otehotnejú do šiestich mesiacov od zániku nemocenského poistenia. Účinnosť uvedeného opatrenia sa navrhuje od 1. apríla 2022.
E.Navrhuje sa zrušiť možnosť úhrady poistného na sociálne poistenie v hotovosti s účinnosťou od 1. apríla 2022.
F.Počas obdobia poberania dávky materské je v súčasnosti vylúčená povinnosť platiť poistné na nemocenské poistenie, starobné poistenie, invalidné poistenie, poistenie v nezamestnanosti, garančné poistenie a do rezervného fondu solidarity zo všetkých typov poistných vzťahov. To znamená, že ak poberateľ dávky materské pracuje na iný pracovný úväzok ako poberá dávku materské, neplatí on ani jeho zamestnávateľ z tohto úväzku poistné na vyššie uvedené poistenia. Navrhovaná právna úprava navrhuje zrušenie uvedeného právneho stavu a zavádza povinnosť platiť poistné na sociálne poistenie v prípade, ak poistenec popri poberaní dávky materské vykonáva zárobkovú činnosť rovnako ako sa navrhovalo v súvislosti so zavedením ročného zúčtovania. Navrhovaná právna úprava ale nerieši možnosť vyplatenia odmeny, resp. mzdy z pracovného vzťahu, z ktorého sa vypláca dávka materské. Účinnosť uvedeného opatrenia sa navrhuje od 1. januára 2023.
G.Navrhuje sa rozšíriť kategóriu poistencov štátu povinne dôchodkovo poistených o novú kategóriu, a to o osoby s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky vykonávajúce pracovnú činnosť pre cirkevné, rehoľné a charitatívne spoločenstvo bez práva na príjem. Účinnosť uvedeného opatrenia sa navrhuje od 1. januára 2023.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Navrhovaná právna úprava vplyv na výdavky na informačné systémy Sociálnej poisťovne. Pokles predpokladaných výdavkov na informačné systémy zakladá zrušenie ročného zúčtovania, kde sa predpokladali náklady na zriadenie informačného systému Sociálnej poisťovne v celkovej výške 15,3 mil. eur a následné každoročné prevádzkové náklady na úrovni približne 2,3 mil. eur.
4
Tabuľky č. 2 v eur
Rok
2021
2022
2023
2024
Sociálna poisťovňa vplyv zrušenia ročného zúčtovania v sociálnom poistení*
0
-15 300 000
-2 300 000
-2 300 000
z toho:
kapitálové výdavky
0
0
0
0
prevádzkové náklady
0
-15 300 000
-2 300 000
-2 300 000
* (-) záporné znamienko predstavuje úsporu
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Navrhovaná právna úprava zakladá pozitívne aj negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré podrobnejšie popísané v časti 2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov a 2.2.4.2 Kvantifikácia výdavkov. Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy sa v roku 2022 predpokladá pozitívny. Následne od roku 2023 sa predpokladá celkový negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Kvantifikácie vplyvov zohľadňujú makroekonomickú prognózu IFP z júna 2021.
Tabuľka celkových vplyvov 2A: Bilancia verejnej správy podľa jednotlivých subjektov verejnej
správy
2021
2022
2023
2024
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy
0
14 988 767
-60 552 346
-35 242 743
(-) negatívny / (+) pozitívny
- v tom: Sociálna poisťovňa
0
15 002 394
-70 466 281
-46 269 250
- v tom: zdravotné poisťovne
0
-6 300
-368 400
-368 400
- v tom: obce
0
-5 129
2 815 554
3 515 211
- v tom: VÚC
0
-2 198
1 206 666
1 506 519
- v tom: ŠR (kapitoly jednotlivých ministerstiev)
0
0
0
0
- v tom: MK SR
0
0
-1 976 613
-2 057 124
- v tom: MPSVR SR
0
0
96 420
100 899
- v tom: MF SR - VPS
0
0
8 140 309
8 329 402
MPSVR SR Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, MF SR Ministerstvo financií SR, VPS všeobecná pokladničná správa
Tabuľka celkových vplyvov 2B: Bilancia verejnej správy podľa jednotlivých opatrení a vplyvu na
subjekty verejnej správy, ktoré zakladá navrhovaná právna úprava záporné znamienko (-) predstavuje zhoršenie bilancie.
Návrh zmeny
2021
2022
2023
2024
A
Poberatelia výsluhových dôchodkov
0
0
0
0
B1
Československé dôchodky bilancia SP
0
0
-1 162 632
-1 187 111
5
B2
Československé dôchodky bilancia ŠR
0
0
96 420
100 899
C1
Ročné zúčtovanie bilancia SP
0
15 369 300
-68 348 194
-44 119 649
C2
Ročné zúčtovanie bilancia ŠR
0
0
8 140 309
8 329 402
C3
Ročné zúčtovanie bilancia obce a VÚC
0
-7 327
4 022 220
5 021 730
C4
Ročné zúčtovanie bilancia zdravotné poisťovne
0
-6 300
-368 400
-368 400
D
Predĺženie ochrannej lehoty bilancia SP
0
-866 906
-1 202 955
-1 261 565
E
Zrušenie platieb v hotovosti bilancia SP
0
500 000
500 000
500 000
F
Vyplácanie odmien a mzdy počas poberania dávky materské – nepriamy vplyv zrušenia ročného zúčtovania bilancia SP
0
0
-2 141 687
-2 163 104
G1
Rehoľníci - poistenci štátu bilancia SP
0
0
1 889 186
1 962 179
G2
Rehoľníci - poistenci štátu bilancia ŠR
0
0
-1 976 613
-2 057 124
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy
0
14 988 767
-60 552 346
-35 242 743
SP – Sociálna poisťovňa; VÚC – vyššie územné celky; DPN- dočasná práceneschopnosť; ŠR – štátny rozpočet;
2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov
Navrhované opatrenia, ktoré zakladajú pozitívny alebo negatívny vplyv na príjmy verejnej správy:
C) zrušenie ročného zúčtovania;
F) vyplácanie odmien a mzdy počas poberania dávky materské nepriamy vplyv zrušenia ročného zúčtovania;
G) rozšírenie poistencov štátu na dôchodkové poistenie o osoby vykonávajúce pracovnú činnosť pre cirkevné, rehoľné a charitatívne spoločenstvo;
C) Zrušenie ročného zúčtovania
Kvantifikácia finančných dopadov zrušenia ročného zúčtovania vychádza z pôvodnej kvantifikácie1 finančných dopadov zavedenia ročného zúčtovania v sociálnom poistení, ktorá bola uskutočnená na základe údajov o poistencoch, ktorí platili poistné na povinné nemocenské poistenie, povinné dôchodkové poistenie, povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie, poistné na povinné poistenie v nezamestnanosti, poistné na garančné poistenie a do rezervného fondu solidarity. V rámci aktualizácie finančných vplyvov bola zohľadnená makroekonomická prognóza IFP z júna 2021.
Celkový počet osôb, ktorých vymeriavací základ aspoň v jednom mesiaci, ale nie vo všetkých mesiacoch roka prekročí 7-násobok priemernej mzdy sa odhaduje v rokoch 2023 a 2024 na úrovni približne 35,4 tisíc osôb (z toho počet sporiteľov odhadujeme na úrovni približne 25 tis. osôb).
1 Pri pôvodnej kvantifikácii finančných dopadov sa posudzoval každý typ poistného vzťahu samostatne. V prípade, že poistenec v danom type poistného vzťahu presiahol maximálny ročný vymeriavací základ, bolo mu zastavené platenie poistného na sociálne poistenie. Ak mal poistenec viac typov poistných vzťahov, zistil sa u takéhoto poistenca v rámci ročného zúčtovania celkový vymeriavací základ, z ktorého bolo zaplatené poistné do jednotlivých fondov sociálneho poistenia. V prípade, že tento vymeriavací základ presiahol sumu maximálneho ročného vymeriavacieho základu, bolo tomuto poistencovi v rámci ročného zúčtovania vrátené poistné z jednotlivých druhov poistenia, na ktoré bol poistený.
6
Spolu s ročným zúčtovaním sa v prípade dôchodcov pracujúcich na dohodu a v prípade študentov, ktorí vykonávajú brigádnickú prácu študentov ruší možnosť si douplatniť tzv. odvodovú odpočítateľnú položku na platenie poistného na starobné poistenie, invalidné poistenie a do rezervného fondu solidarity do výšky 2 400 eur ročne. Počet dotknutých osôb sa odhaduje na úrovni približne 103 tis. osôb ročne.
Celkový negatívny vplyv zrušenia ročného zúčtovania spolu so zrušením možnosti douplatnenia odpočítateľnej položky v prípade študentov a dôchodcov na príjmy verejnej správy odhadujeme v roku 2022 na úrovni približne 29,3 tis. eur, v roku 2023 na úrovni približne 63,8 mil. eur a v roku 2024 na úrovni približne 41,4 mil. eur.
Tabuľka 3B: Vplyv zrušenia ročného zúčtovania a možnosti douplatnenia tzv. odvodovej odpočítateľnej položky na príjmy verejnej správy v eur
2021
2022
2023
2024
C1
Zrušenie ročného zúčtovania vplyv na platenie preddavkov na SO
0
0
-74 700 594
-76 435 832
C2
Zrušenie ročného zúčtovanie vplyv zúčtovania preddavkov
0
0
0
13 775 733
C3
Zrušenie ročného zúčtovania vplyv na daň fyzických osôb
0
0
4 356 470
5 349 201
C4
Zrušenie ročného zúčtovania vplyv na daň právnických osôb
0
0
8 140 309
8 329 402
C5
Zrušenie možnosti tzv. douplatnenia OOP študenti a dôchodcovia
0
0
0
12 543 510
C6
Zrušenie ročného zúčtovania vplyv nevytvorenia nových pracovných miest na SO
0
-15 719
-919 158
-919 158
C7
Zrušenie ročného zúčtovania a vplyv nevytvorenia nových pracovných miest na ZO
0
-6 300
-368 400
-368 400
C8
Zrušenie ročného zúčtovania a vplyv nevytvorenia nových pracovných miest na daň z príjmu FO
0
-7 327
-334 249
-327 471
C9
Vplyv zrušenia ročného zúčtovania na preddavky SZČO
0
0
0
-3 360 606
Vplyv zrušenia ročného zúčtovania a tzv. douplatenia OOP na príjmy verejnej správy celkom
0
-29 345
-63 825 623
-41 413 622
OOP – odvodová odpočítateľná položka; SO – sociálne odvody; ZO – zdravotné odvody; FO – fyzické osoby; SZČO – samostatne zárobkovo činné osoby
F) Vyplácanie odmien a mzdy počas poberania dávky materské nepriamy vplyv zrušenia ročného zúčtovania negatívny vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne. Na základe údajov Sociálnej poisťovne odhadujeme ročný počet vyplatených odmien a miezd počas poberania dávky materské na úrovni približne 9 500 prípadov s priemernou výškou odmeny na úrovni 660 eur. Celkový výpadok poistného odhadujeme na úrovni približne 2,1 mil. eur v roku 2023 a 2,2 mil. eur v roku 2024.
G) Rozšírenie poistencov štátu na dôchodkové poistenie o osoby vykonávajúce pracovnú činnosť pre cirkevné, rehoľné a charitatívne spoločenstvo
Na základe údajov od zdravotných poisťovní odhadujeme priemerný mesačný počet poistencov na úrovni 1 053. Mesačný vymeriavací základ na platenie poistného sa očakáva 601,5 eura v roku 2023 a 626 eura v roku 2024. Sadzba poistného na dôchodkové poistenie platené štátom je vo výške 26 %.
7
Navrhuje sa, aby poistné na dôchodkové poistenie za predmetnú skupinu poistencov štátu platilo Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky. Príjmy z poistného v Sociálnej poisťovne sa zvýšia cca o 1,9 mil. eur v roku 2023 a cca o 2,0 mil. eur v roku 2024 (príjmy očistené o príspevky na starobné dôchodkové sporenie).
Tabuľka č. 3 v eur
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Príjmy (v eurách)
2021
2022
2023
2024
Daňové príjmy (100)1
0
-29 345
-64 078 124
-41 614 546
Daň z príjmov fyzickej osoby (111)
0
-7 327
4 022 220
5 021 730
Daň z príjmov právnickej osoby (112)
0
0
8 140 309
8 329 402
Poistné na nemocenské poistenie (151)
0
-882
-7 352 928
-6 652 496
Poistné na starobné poistenie (152)
0
-8 820
-36 754 045
-24 075 432
Poistné na úrazové poistenie (153)
0
-504
-29 472
-29 472
Poistné na zdravotné poistenie (154)
0
-6 300
-368 400
-368 400
Poistné na poistenie v nezamestnanosti (155)
0
-630
-5 076 625
-4 285 989
Poistné na garančné poistenie (156)
0
0
-629 973
-531 144
Poistné do rezervného fondu solidarity (157)
0
-2 993
-11 992 433
-8 319 801
Poistné na invalidné poistenie (158)
0
-1 890
-14 036 776
-10 702 945
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Transfery v rámci verejnej správy (322) (Všeobecná pokladničná správa)
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
-29 345
-64 078 124
-41 614 546
2.2.4.2 Kvantifikácia výdavkov
Navrhované opatrenia, ktoré zakladajú pozitívny alebo negatívny vplyv na výdavky verejnej správy:
A) čiastkový starobný dôchodok výsluhových dôchodcov;
B) problematika tzv. československých dôchodkov;
C) zrušenie ročného zúčtovania;
D) predĺženie ochrannej lehoty pri otehotnení;
E) zrušenie možnosti úhrady poistného na sociálne poistenie v hotovosti;
8
G) rozšírenie poistencov štátu na dôchodkové poistenie o osoby vykonávajúce pracovnú činnosť pre cirkevné, rehoľné a charitatívne spoločenstvo.
A) Čiastkový starobný dôchodok tzv. výsluhových dôchodcov
Navrhovanou právnou úpravou sa zosúlaďuje gramatické znenie normatívneho textu príslušných právnych predpisov s jeho výkladom Najvyšším súdom a s justičnou praxou, spôsobom súladným s právnym poriadkom Slovenskej republiky. Judikáty Najvyššieho súdu a justičná prax vychádzajú zo zásady, že úhrn dôchodkov poistenca, ktorý získal počas svojho ekonomicky aktívneho života v dôchodkovom systéme SR obdobia poistenia vo všeobecnom systéme sociálneho poistenia a v systéme výsluhového zabezpečenia, nesmie byť nižší, ako by bol dôchodok, ktorý by tomuto poistencovi patril, ak by celé obdobie dôchodkového poistenia získal len vo všeobecnom systéme sociálneho poistenia. Navrhuje sa preto zosúladenie ustanovenia zákona o sociálnom poistení s judikatúrou Najvyššieho súdu SR, vo veci posudzovania nároku na čiastkový starobný dôchodok poistencov, ktorí získali obdobie výkonu služby policajta a vojaka (ďalej len „obdobie služby“) v rozsahu zakladajúcom nárok na výsluhový dôchodok a ktorý súčasne získal obdobie dôchodkového poistenia vo všeobecnom systéme sociálneho poistenia v dĺžke kratšej ako 10, resp. 15 rokov. Obdobným spôsobom sa navrhuje postupovať aj v prípade posudzovania nároku na predčasný starobný dôchodok a invalidný dôchodok.
Vzhľadom na to, že MPSVR SR ani Sociálna poisťovňa nedisponuje údajmi, na základe ktorých by bolo možné spoľahlivo určiť zvýšený počet novopriznaných starobných, predčasných starobných a invalidných dôchodkov poistencov, ktorí získali obdobie služby a vzhľadom na to, že cieľom právnej úpravy je predovšetkým precizovanie súčasného právneho stavu, kedy Sociálna poisťovňa rozhoduje v súlade s judikatúrou Najvyššieho súdu, predpokladáme, že zvýšenie výdavkov nad rámec súčasného právneho stavu na výplatu týchto dôchodkov bude zanedbateľné.
B) Problematika tzv. československých dôchodkov
Navrhuje sa právna úprava spôsobu výpočtu sumy starobného dôchodku poistencov, ktorým vznikol nárok na starobný dôchodok podľa tohto zákona alebo podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004 a ktorí získali pred 1. januárom 1993 československé obdobie dôchodkového poistenia, za ktoré je príslušná poskytnúť starobný dôchodok Česká republika, avšak za toto obdobie im nevznikol nárok na starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok podľa predpisov Českej republiky. To znamená, že ak poistenec získal tzv. československé obdobie dôchodkového poistenia pred 1. januárom 1993, ale nevzniká mu ešte nárok na dôchodok z Českej republiky (resp. mu nikdy nevznikne, kvôli rozdielnym podmienkam nároku), určí sa suma dôchodku poistenca v tomto prípade tak, ako keby celé obdobie dôchodkového poistenia, získal poistenec v SR. Následne, po vzniku nároku na dôchodok z Českej republiky, bude poistencovi suma dôchodku vyplácaná zo SR znížená o sumu dôchodku z Českej republiky.
V súčasnosti sa v praxi môžeme stretnúť s tromi situáciami, kedy poistenec nárok na starobný dôchodok zo SR, ale nevznikol mu nárok na starobný dôchodok z ČR:
Prvá ovplyvnená skupina osoby s celkovým obdobím dôchodkového poistenia od 15 do 20 rokov, ktorým podľa predpisov Českej republiky nevznikne nárok na starobný dôchodok. Z údajom Sociálnej poisťovne vyplýva, že ročný počet týchto osôb je veľmi nízky a pohybuje sa približne na úrovni 3 dôchodcov. Vzhľadom na uvedenú skutočnosť, predpokladáme veľkosť uvedenej skupiny poberateľov v roku 2022 na úrovni 32 osôb. Priemerné zvýšenie dôchodku odhadujeme v roku 2022 na úrovni približne 90 eur.
9
Druhá ovplyvnená skupina osoby s obdobím dôchodkového poistenia od 20 do 35 rokov, ktorým podľa predpisov Českej republiky nevzniká nárok na dôchodok dovŕšením dôchodkového veku, nakoľko nezískali potrebnú dobu poistenia, ktorá aktuálne činí 35 rokov a nárok na dôchodok im vzniká 5 rokov po dovŕšení dôchodkového veku. Na základe údajov Sociálnej poisťovne odhadujeme veľkosť tejto skupiny poberateľov na úrovni približne 260 osôb ročne. Priemerné mesačné zvýšenie dôchodku odhadujeme v roku 2022 na úrovni približne 136 eur.
Tretia ovplyvnená skupina osoby s obdobím dôchodkového poistenia vyšším ako 35 rokov, v prípade ktorých súvisia zvýšené výdavky len v dôsledku rozdielneho dôchodkového veku, ktorý je v ČR v prípade mužov vyšší o 1 rok a 2 mesiace. Ročný počet dotknutých osôb odhadujeme na úrovni približne 200 osôb a priemerné mesačné zvýšenie dôchodku odhadujeme na úrovni približne 240 eur.
Celkové zvýšené výdavky odhadujeme v roku 2023 na úrovni približne 1,2 mil. eur a v roku 2024 na úrovni približne 1,2 mil. eur. Vzhľadom na zvýšenie dôchodkového príjmu očakávame aj úsporu na vyplatenie minimálneho dôchodku v rokoch 2023 2024 vo výške približne 0,1 mil. eur ročne.
C) Ročné zúčtovanie
Vplyv zrušenia ročného zúčtovania v sociálnom poistení na výdavky verejnej správy súvisí predovšetkým s úsporou výdavkov na prevádzkové a kapitálové výdavky súvisiace s vytvorením informačných systémov, ktoré je bližšie popísané v časti (
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít
).
Okrem uvedeného sa predpokladajú výdavky Sociálnej poisťovne spojené so zasielaním rozhodnutí o vykonanom ročnom zúčtovaní vo výške cca 3 mil. eur.
D) Predĺženie ochrannej lehoty pri otehotnení
Navrhuje sa zaviesť opätovné plynutie ochrannej lehoty pre ženy, ktoré otehotneli v období 180 dní od zániku nemocenského poistenia. Takýmto ženám začne plynúť osemmesačná ochranná lehota od začiatku 40. týždňa pred očakávaným dňom pôrodu určeným lekárom. Uvedený návrh reflektuje poznatky z aplikačnej praxe s cieľom podporiť ženy, ktoré otehotnejú v období pol roka od straty zamestnania. Na základe údajov Sociálnej poisťovne vyplýva, že v roku 2020 bolo z ochrannej lehoty vyplatených približne 28,5 tis. dávok materské. Predĺžením podporného obdobia predpokladáme zvýšenie počtu vyplatených dávok materské o približne 1 400 dávok ročne, čo bude znamenať zvýšenie výdavkov Sociálnej poisťovne v roku 2022 o približne 0,9 mil. eur, v roku 2023 o približne 1,2 mil. eur a v roku 2024 o približne 1,3 mil. eur.
E) Zrušenie možnosti úhrady poistného na sociálne poistenie v hotovosti bilancia SP
Sociálna poisťovňa na základe zmluvných vzťahov vo veci prevozu finančnej hotovosti s externou spoločnosťou v roku 2019 vyčerpala viac ako 400 00 eur, uvedený rok 2019 považujeme za referenčný, nakoľko v roku 2020 počas pandemického obdobia na základe príslušných opatrení boli platby klientov v hotovosti pozastavené.
Predpokladané ušetrené náklady sa okrem nákladov na prevoz hotovosti, týkajú nákladov na bezpečnostné zabezpečenie klientskych centier, nákladov na prevádzku pokladne, tiež odbúrania rastúcich nákladov na spracovanie hotovosti a vysokého počtu dokladov a denných objemov hotovosti na pobočkách. Výhodou plánovanej legislatívnej zmeny je aj eliminácia rizika prepadov zamestnancov a možnosť využitia alternatívnych kanálov na zabezpečenie úhrady poistencov.
10
Na základe uvedeného ušetrené ročné náklady pri zrušení platieb v hotovosti Sociálna poisťovňa predpokladá v celkovej sume cca 500 000 eur ročne.
G) Rozšírenie poistencov štátu na dôchodkové poistenie o osoby vykonávajúce pracovnú činnosť pre cirkevné, rehoľné a charitatívne spoločenstvo
Na základe údajov od zdravotných poisťovní odhadujeme priemerný mesačný počet poistencov na úrovni 1053. Mesačný vymeriavací základ na platenie poistného sa očakáva 601,5 eura v roku 2023 a 626 eura v roku 2024. Sadzba poistného na dôchodkové poistenie platené štátom je vo výške 26 %. Poistné bude hradené prostredníctvom kapitoly Ministerstva kultúry SR, pričom výdavky sa predpokladajú na úrovni cca 2,0 mil. eur v roku 2023 a cca o 2,1 mil. eur v roku 2024.
Tabuľka č. 4A v eur
Vplyv na rozpočet verejnej správy celkom
poznámka
Výdavky rozpočet verejnej správy celkom
(v eurách)
2021
2022
2023
2024
Bežné výdavky (600)
0
-15 018 113
-3 525 778
-6 371 803
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
-63 000
-3 684 000
-3 684 000
Tarifný plat, osobný plat, základný plat, funkčný plat policajta, profesionálneho vojaka, colníka, plat ústavného činiteľa, vrátane ich náhrad
0
-63 000
-3 684 000
-3 684 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
-22 019
689 055
769 566
Tovary a služby (630)
0
-15 800 000
-2 800 000
-5 805 146
Bežné transfery (640)
0
866 906
2 269 167
2 347 778
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
-15 018 113
-3 525 778
-6 371 803
Tabuľka č. 4B v eur
Vplyv na výdavky štátneho rozpočtu
poznámka
Výdavky štátny rozpočet (v eurách)
2021
2022
2023
2024
Bežné výdavky (600)
0
0
1 880 194
1 956 225
11
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
1 976 613
2 057 124
Tovary a služby (630)
0
0
0
0
Energie, voda a komunikácie (632)
0
0
0
0
Rutinná a štandardná údržba (635)
0
0
0
0
Bežné transfery (640)
0
0
-96 420
-100 899
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
0
0
-96 420
-100 899
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky štátneho rozpočtu celkom
0
0
1 880 194
1 956 225
Tabuľka č. 4C v eur
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne
poznámka
Výdavky rozpočet Sociálnej poisťovne (v eurách)
2021
2022
2023
2024
Bežné výdavky (600)
0
-15 018 113
-5 405 971
-8 328 027
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
-63 000
-3 684 000
-3 684 000
Tarifný plat, osobný plat, základný plat, funkčný plat policajta, profesionálneho vojaka, colníka, plat ústavného činiteľa, vrátane ich náhrad
0
-63 000
-3 684 000
-3 684 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
-22 019
-1 287 558
-1 287 558
Poistné do zdravotných poisťovní (621+622+623)
0
-6 300
-368 400
-368 400
Poistné do Sociálnej poisťovne (625)
0
-15 719
-919 158
-919 158
Tovary a služby (630)
0
-15 800 000
-2 800 000
-5 805 146
Energie, voda a komunikácie (632)
0
-500 000
-500 000
-3 505 146
Materiál (633)
0
-15 300 000
0
0
Rutinná a štandardná údržba (635)
0
0
-2 300 000
-2 300 000
Bežné transfery (640)
0
866 906
2 365 587
2 448 677
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
0
866 906
2 365 587
2 448 677
12
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky Sociálnej poisťovne celkom
0
-15 018 113
-5 405 971
-8 328 027
13
Tabuľka č. 5A
Vplyvy na Sociálnu poisťovňu
poznámka
Zamestnanosť - Sociálna poisťovňa zrušenie RZ SP
2021
2022
2023
2024
Počet zamestnancov celkom
0
-7
-307
-307
z toho vplyv na štátny rozpočet
0
0
0
0
Priemerný mzdový výdavkov (v eurách)
0
1 500
1 000
1 000
z toho vplyv na štátny rozpočet
0
0
0
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
-85 019
-4 971 558
-4 971 558
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
-63 000
-3 684 000
-3 684 000
z toho vplyv na štátny rozpočet
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
-22 019
-1 287 558
-1 287 558
z toho vplyv na štátny rozpočet
0
0
0
0