Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za politickú stranu Kotlebovci Ľudová strana Naše Slovensko – Marian Kotleba, Rastislav Schlosár, Marek Kotleba a Stanislav Mizík.
Cieľom legislatívneho návrhu je zabrániť diskriminácii osôb, ktoré sa nepodrobili očkovaniu proti ochoreniu COVID-19 alebo takéto očkovanie odmietajú a tým ochrániťzákladné ľudské práva a slobody občanov Slovenskej republiky.
Každý občan Slovenskej republiky, ak táto republika spĺňať atribúty demokratického a právneho štátu, mať plné právo rozhodnúť sa či podstúpi ktorýkoľvek lekársky zákrok. Toto právo mať bez toho, aby musel čeliť akejkoľvek forme nátlaku, a to aj vo forme priamej či nepriamej diskriminácie. Obzvlášť, ak ide o očkovanie proti ochoreniu COVID-19, ktoré sa vykonáva vakcínami, ktoré neprešli všetkými fázami klinického skúšania v ich bežnej štandardnej dĺžke. A práve preto mnohými odborníkmi považované len za experimentálne, a teda aj oficiálne schválené len na tzv. dočasné, resp. podmienečné použitie.
Aj napriek tomu, že vláda Slovenskej republiky opakovane deklarovala, že očkovanie proti ochoreniu COVID-19 je a zostane dobrovoľné, osoby, ktoré sa tomuto očkovaniu nepodrobili alebo ho odmietajú, častokrát vystavené hrubej diskriminácii.
Táto diskriminácia prebieha v dvoch rovinách. V legislatívnej rovine, kedy Národná rada Slovenskej republiky, Vláda Slovenskej republiky a Úrad verejného zdravotníctva prijímajú všeobecne záväzné právne predpisy, ktoré umožňujú diskrimináciu neočkovaných. A v praktickej rovine, kedy štátne a súkromné inštitúcie rôznym spôsobom znevýhodňujú neočkované osoby, ktoré sú u nich zamestnané alebo ktoré sú na nich odkázané.
V legislatívnej rovine treba poukázať najmä na nedávnu novelizáciu zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorá umožnila Úradu verejného zdravotníctva SR a regionálnym úradom verejného zdravotníctva nariaďovať opatrenia, ktorými sa podmieňuje vstup do prevádzkových priestorov zariadení, v ktorých dochádza k zhromažďovaniu osôb a vstup na hromadné podujatia preukázaním sa vstupujúcich osôb potvrdením o absolvovaní očkovania proti ochoreniu COVID-19. Osoby, ktoré očkovanie odmietajú sa budú musieť podrobiť neustálemu testovaniu alebo prekonať toto ochorenie, ak budú chcieť vstúpiť do týchto prevádzok a na tieto podujatia.
Podobne mnohé v súčasnosti platné vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva SR znevýhodňujú alebo umožňujú znevýhodňovať neočkované osoby. Napríklad vyhláška č. 255 zo 7.10.2021, ktorou sa nariaďujú opatrenia pri ohrození verejného zdravia ku karanténnym
povinnostiam osôb po vstupe na územie Slovenskej republiky, zavádza povinnosť izolácie v domácom prostredí alebo karanténnom ubytovacom zariadení pre všetky osoby vstupujúce na územie Slovenskej republiky, ak nie sú plne zaočkované.
Ďalšia vyhláška, a to vyhláška č. 253 z 7.10.2021, ktorou sa nariaďujú opatrenia pri ohrození verejného zdravia k obmedzeniam prevádzok, zase oprávňuje prevádzkovateľov rôznych vybraných zariadení neumožniť vstup do ich prevádzok neočkovaným osobám. V praxi to znamená, že v zmysle tejto vyhlášky možno neočkovaným osobám dokonca zamedziť aj vstup do lekárskych ordinácií alebo nemocníc a teda odoprieť im poskytovanie lekárskej starostlivosti. A podobne možno výrazným spôsobom obmedziť aj slobodu náboženského vyznania, keď sa na základe tejto vyhlášky neumožní neočkovaným osobám vstup do kostolov.
V praktickej rovine sa zase vyskytuje množstvo prípadov, kedy rôzne inštitúcie, a to najmä z verejnej sféry bez toho, aby im to prikazoval alebo priamo umožňoval akýkoľvek všeobecne záväzný právny predpis, diskriminujú svojich neočkovaných zamestnancov alebo iné im podriadené osoby pri ich práci, odmeňovaní alebo slobode pohybu.
Ako typický príklad tejto formy diskriminácie možno uviesť uniknutý list zo dňa 30.6.2021 napísaný pravdepodobne riaditeľom Zboru väzenskej a justičnej stráže plk. Mgr. Róbertom Mudrončekom, adresovaný riaditeľom ústavov na výkon väzby a ústavov na výkon trestu odňatia slobody. V tomto liste sa odporúča vo vzťahu k personálu Zboru a väzenskej a justičnej stráže zohľadniť pri príprave koncoročných odmien to, či sa dali zaočkovať. Ďalej sa odporúča umožniť zvýšený pohyb v určenom priestore ústavov mimo ciel a izieb tým väzňom, ktorí sa dajú zaočkovať a takýmto väzňom aj prioritne udeľovať mimoriadne voľno na opustenie ústavu, povoľovať opustenie ústavu a vychádzku. Zároveň sa v liste píše, že účasť na skupinovo-odborných, osvetových a športových aktivitách sa má umožniť len zaočkovaným väzňom.
Ako ďalší príklad môžeme spomenúť aj skutočnosť, potvrdenú samotným ministrom obrany SR Jaroslavom Naďom, že do zahraničných misií nebudú vysielaní vojaci, ktorí sa nedali zaočkovať proti ochoreniu COVID-19.
Túto hrubú a čoraz rozšírenejšiu diskrimináciu neočkovaných osôb je potrebné, v záujme ochrany ľudských práv a základných slobôd, čo najskôr ukončiť.
Z tohto dôvodu navrhujeme doplniť do antidiskriminačného zákona nový zákaz diskriminácie, a to zákaz diskriminácie z dôvodu nepodrobenia sa očkovaniu proti ochoreniu COVID-19 alebo odmietania takéhoto očkovania.
Uvedenou legislatívnou zmenou sa vytvorí priestor na to, aby sa každý občan Slovenskej republiky mohol slobodne rozhodnúť, bez akejkoľvek hrozby diskriminácie, či sa dá alebo nedá zaočkovať proti ochoreniu COVID-19.
II.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Dopĺňa sa nový zákaz diskriminácie zákaz diskriminácie z dôvodu nepodrobenia sa očkovaniu proti ochoreniu COVID-19 alebo odmietania takéhoto očkovania.
K bodu 2
Navrhuje sa tiež zákaz diskriminácie z dôvodu vzťahu k osobe, ktorá sa nepodrobila očkovaniu proti ochoreniu COVID-19 alebo takéto očkovanie odmieta.
K bodu 3
S cieľom zamedziť zneužívaniu všeobecnej výnimky zo zákazu diskriminácie uvedenej v § 8 ods. 1 antidiskriminačného zákona na diskrimináciu neočkovaných sa navrhuje, aby sa táto výnimka nevzťahovala na diskrimináciu z dôvodu nepodrobenia sa očkovaniu proti ochoreniu COVID-19 alebo odmietania takéhoto očkovania.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.