Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony predkladajú do Národnej rady
Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za politickú stranu Kotlebovci Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Rastislav Schlosár, Marek Kotleba a Stanislav Mizík.
Cieľom legislatívneho návrhu je ochrániť ústavné právo občanov Slovenskej republiky na slobodný vstup na územie Slovenskej republiky.
Medzi základné ľudské práva a slobody Ústava Slovenskej republiky zaraďuje aj právo občanov Slovenskej republiky na slobodný vstup na územie Slovenskej republiky. Toto právo je garantované v čl. 23 ods. 4 Ústavy SR.
Napriek tomu sa však v praxi vyskytujú najmä v súčasnosti situácie, keď je toto právo občanom odopierané, a to s poukazom na opatrenia v súvislosti s ochorením COVID-19. Hoci žiaden v súčasnosti platný a účinný zákon neoprávňuje príslušníkov Policajného zboru ani iné osoby požadovať ako podmienku vstupu na územie Slovenskej republiky akýkoľvek doklad súvisiaci s týmto ochorením, množia sa prípady, keď na štátnych hraniciach Slovenskej republiky príslušníci Policajného zboru požadovali od občanov potvrdenie o negatívnom výsledku testu na ochorenie COVID-19. Tým z občanov, ktorí sa týmto potvrdením nevedeli preukázať, následne protiprávne a dokonca protiústavne odopreli vstup na územie Slovenskej republiky. V budúcnosti navyše nie je vylúčené, že rovnako protiprávne budú od občanov požadovať aj potvrdenie o absolvovaní očkovania proti ochoreniu COVID-19 a týmto spôsobom tak budú diskriminovať neočkovaných občanov a vynucovať od nich zaočkovanie.
Uvedené závažné a mimoriadne nebezpečné porušovanie Ústavy SR je síce možné riešiť súdnou cestou vo forme ústavnej sťažnosti podanej na Ústavný súd SR, no vzhľadom na zdĺhavosť tohto súdneho konania a predovšetkým vzhľadom na závažnosť tohto činu zastávame názor, že musí byť riešené a postihované aj v trestno-právnej rovine.
Zároveň platí, že na postihovanie takéhoto protiprávneho konania nestačí existujúca právna úprava Trestného zákona, nakoľko v prípade existujúceho trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa sa vyžaduje preukazovanie úmyslu spôsobiť inému škodu alebo zadovážiť sebe alebo inému neoprávnený prospech, čo je v praxi veľmi zložité. Navyše pri tomto protiprávnom konaní nie je dôležité, aký bol úmysel páchateľa, ale postačuje samotné spáchanie tohto činu.
Sme presvedčení, že v čase všeobecného stupňovania porušovania Ústavy SR a zákonnosti na Slovensku, najmä v súvislosti alebo pod zámienkou ochorenia COVID-19, je mimoriadne dôležité brániť všetky ústavné práva občanov Slovenskej republiky,
osobitne práva občanov na slobodný vstup na územie SR. A to aj trestno-právnou cestou tak, ako navrhujeme v našej novele Trestného zákona.
II.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Zavádza sa nový trestný čin „Odopretie vstupu na územie Slovenskej republiky“, ktorého sa dopustí každý: „kto občanovi Slovenskej republiky, ktorý sa preukáže občianskym preukazom bráni vo vstupe na územie Slovenskej republiky“.
Prísnejšou trestnou sadzbou budú potrestaní páchatelia tohto trestného činu, ktorý tento trestný čin spáchajú závažnejším spôsobom konania, z osobitného motívu alebo ako verejní činitelia.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.