Z fyziologického hľadiska sa zvuk definuje ako mechanické vlnenie vo frekvenčnom rozsahu, ktorý počuje ľudské ucho (16 – 20 000 Hz). Hluk je akýkoľvek nežiaduci zvuk, ktorý pôsobí na človeka rušivo, nepríjemne a v niektorých prípadoch dokonca poškodzuje jeho zdravie. Hluk sa čoraz častejšie stáva stresujúcim faktorom v mnohých situáciách. Pritom stres je rizikový faktor až u 90 % ochorení.
Na základe epidemiologických štúdii bolo zistené u obyvateľov zvýšenie celkovej chorobnosti ako dôsledok pôsobenia chronického stresu. Zaznamenané boli poruchy krvného tlaku, ischemická choroba srdca, gastrointestinálne poruchy, zápalové ochorenia, nižšia odolnosť voči infekciám. Zistilo sa, že k ochoreniam dochádzalo až po dlhšej dobe strávenej v hlučnom prostredí. Pri cievnych ochoreniach po 5 -10 rokoch a pri nervových ochoreniach po 8 - 10 rokoch expozície hlukom. Je to práve hluk z cestnej premávky, ktorý pôsobí na ľudský organizmus nepretržite, dlhodobo a vo vyšších hodnotách ako sú prípustné. A práve preto by mu legislatíva mala venovať väčšiu pozornosť.
Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest cez intravilány obcí je na Slovensku v oblasti ochrany pred hlukom značne podcenená. Viacero prípadov sťažností obyvateľov a nezávislých meraní preukazujú, že mnohé úseky prechádzajúce popri obydlí občanov nespĺňajú zákonom stanovené parametre. Napríklad hluk z rýchlostnej cesty R1 je v úseku medzi mestskými časťami Krškany a Janíkovce úplne nepochopiteľne bez protihlukových clôn odkrytá mestu. Úroveň doliehajúceho hluku miestami dosahuje až 90 decibelov, čo je o 30 dB viac ako je prípustné.
Nedávno bol medializovaný aj prípad mesta Žarnovica, ktorá už niekoľko rokov žiada Ministerstvo dopravy a výstavby SR a Národnú diaľničnú spoločnosť BA vybudovať protihlukovú bariéru na rýchlostnej ceste R1, ktorá prechádza intravilánom mesta Žarnovica (Ulica Sandrická, Fraňa Kráľa, Lukavica), keďže táto nebola zhotovená v čase budovania rýchlostnej komunikácie. Termínov na budovanie protihlukovej bariéry bolo od kompetentných už niekoľko, ktoré uplynuli. Naposledy mestu dňa 4.2.2021 bolo doručené oznámenie, kde Ministerstvo dopravy SR vydalo rozhodnutie, ktorým bolo Národnej diaľničnej spoločnosti BA ako správcovi rýchlostnej cesty R1 nariadené v termíne do 31.12.2031 zabezpečiť výstavbu protihlukových opatrení.
Z týchto dôvodov predkladatelia navrhujú novelizovať zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon), v rámci ktorého sa zavedie explicitná podmienka, podľa ktorej úseky diaľnic a rýchlostných ciest, ktorých os vozovky je vo vzdialenosti kratšej ako 150 m od hranice zastavaného územia obce alebo ktoré prechádzajú cez zastavané územie obce, musia byť vybavené protihlukovým opatrením, ktorého realizovaním sa dosiahne zníženie hlukovej záťaže spôsobenej cestnou dopravou na úroveň prípustnej hodnoty. Tak isto sa zavádza povinnosť splnenia podmienky zníženia pre už postavené úseky diaľnic a rýchlostných ciest, a to do 2 rokoch od účinnosti tohto zákona.
Viacero štúdií a meraní ukazujú, že vo vzdialenosti od 100 do 150 metrov od diaľnice, sa hluk znižuje na prípustnú úroveň okolo 60 dB. Ako príklad uvádzame 2 merania: