Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Slovenská republika patrila medzi tie štáty Európskej únie, ktorá z dôvodu skončenia tzv. prechodného obdobia, počas ktorého bolo zakázané nadobúdať vlastníctvo poľnohospodárskej pôdy cudzincom, prijala legislatívu zabraňujúcu špekulatívnym nákupom poľnohospodárskej pôdy s neskrývaným cieľom ochrany miestnych poľnohospodárov, ktorí nielen zabezpečujú produkciu potravín, ale sú tiež dôležitým pilierom rozvoja vidieckych oblastí. Túto úlohu plnil zákon č 140/2014 Z.z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov až do 11. februára 2019, kedy bol v Zbierke zákonov SR publikovaný nález Ústavného súdu SR sp. zn. PL ÚS 20/2014 zo 14. novembra 2018. Týmto nálezom boli Ústavným súdom SR vyhlásené za nesúladné s Ústavou SR tie rozhodujúce ustanovenia tohto zákona, ktoré plnili úlohu bariéry voči špekulatívnym nákupom poľnohospodárskych pozemkov.
Z hľadiska ústavnoprávneho rozmeru predloženého návrhu, tento sa svojím obsahom opiera o zmenu Ústavy SR prijatú ústavným zákonom č. 137/2017 Z. z. účinným od 1. júna 2017. Týmto zákonom bolo deklarované, že poľnohospodárska pôda popri pôde lesnej, ako nenahraditeľné prírodné zdroje, požívajú osobitnú ochranu zo strany štátu a spoločnosti. Predkladatelia majú za to, že toto ústavné ustanovenie oprávňuje Národnú radu Slovenskej republiky prijať zákon regulujúci podmienky nadobúdania vlastníctva poľnohospodárskej pôdy. Tento predpoklad považujú predkladatelia za dôvodný o to viac, že vyššie uvedená zmena rozšírila dôvody, kedy možno zákonom ustanoviť, ktorý majetok môže byť iba vo vlastníctve štátu, obcí a určených fyzických osôb a určených právnických osôb o dôvod spočívajúci v zabezpečení potravinovej bezpečnosti štátu.
Ambícia predkladateľov navrhovanou právnou úpravou zabrániť špekulatívnym nákupom poľnohospodárskej pôdy sa opiera tiež o uznesenie Európskeho parlamentu z 27. apríla 2017 o súčasnom stave koncentrácie poľnohospodárskej pôdy v EÚ. Ako uľahčiť prístup poľnohospodárov k pôde (2016/2141(INI)). Tento politický dokument bol Európskym parlamentom prijatý nielen ako reakcia na stanoviská a správy Európskeho hospodárskeho a sociálneho výboru a Výboru Európskeho parlamentu pre poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka týkajúce sa zaberania pôdy ako spoločného bohatstva, ale aj ako reakcie, dá sa povedať, že nesúhlasné, na konania, ktorá Európska komisia začala proti niektorým „ novým“ členským štátom (Bulharsko, Lotyšsko, Litva, Poľsko, Slovensko a Maďarsko), ktoré prijali legislatívne nástroje upravujúce podmienky nadobúdania vlastníctva poľnohospodárskej pôdy. (Konanie voči Slovenskej republike bolo zastavené 10. októbra 2019, ale len z dôvodu, že vyššie uvedeným nálezom Ústavného súdu SR stratili platnosť problematické ustanovenia zákona č. 140/2014 Z. z. Tu stojí za zmienku podotknúť, že voči „ starým“ členským štátom Európska komisia nikdy nekonala a nekoná hoci obdobné, a niekedy aj prísnejšie, regulatívy trhu s pôdohospodárskou pôdou, aplikujú aj ony. Zrejme aj to je dôvod pre ktorý vyššie uvedené uznesenie Európskeho parlamentu (2016/2141(INI)) vo svojom bode 22 doslovne „nabáda všetky členské štáty, aby na základe Zmluvy o EÚ používali k regulácii trhu s pôdou také nástroje, ktoré sa v niektorých členských štátoch už úspešne využívajú, ako napríklad povinné štátne schvaľovanie nákupov a prenajímania pôdy, predkupné práva, povinnosť vlastníka obhospodarovať pôdu, obmedzenie nákupného práva právnických osôb, stanovenie maximálneho počtu hektárov, ktoré možno kúpiť, uprednostňovanie poľnohospodárov, pozemkové rezervy, stanovenie cenových indexov s odkazom na príjmy poľnohospodárskych