1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu: 1416/2021
621a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 621) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 946 z 24. septembra 2021 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 621) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
2
III.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky toto stanovisko:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 237 zo dňa 18. októbra 2021)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 363 zo dňa 14. októbra 2021)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K čl. I - nový bod 16 (§ 21 ods. 1)
V čl. I sa za doterajší bod 15 vkladá nový bod 16, ktorý znie:
„16. V § 21 ods. 1 úvodnej vete sa za slová „uvedených v“ vkladajú slová „§ 4 ods. 3 písm. y) a“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Nový bod nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne v ustanovení o účinnosti návrhu zákona.
Ide o legislatívno-technickú úpravu spresňujúcu okruh osôb, o ktorých sa spracúvajú osobné údaje pri plnení úloh finančnej správy na účely trestného konania.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.K čl. I, 23. bodu
V čl. I, 23. bode, § 40a ods. 3 sa slová „Odber biologického materiálu“ nahrádzajú slovami „Odber vzorky biologického materiálu“.
Pozmeňujúci návrh zosúlaďujúci citovaný pojem s pojmami použitými v navrhovanom znení § 40a ods. 3.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.K čl. I - nový bod 30 (§ 47 ods. 3)
V čl. I sa za doterajší bod 29 vkladá nový bod 30, ktorý znie:
„30. V § 47 ods. 3 úvodnej vete sa za slová „uvedených v“ vkladajú slová „§ 4 ods. 3 písm. y) a“ a za slovo „je“ sa vkladajú slová „ozbrojený príslušník finančnej správy služobne zaradený na finančnom riaditeľstve a“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
3
Nový bod nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne v ustanovení o účinnosti návrhu zákona.
Navrhuje sa umožniť ozbrojeným príslušníkom finančnej správy služobne zaradeným na finančnom riaditeľstve pri odhaľovaní a dokumentovaní trestnej činnosti príslušníkov finančnej správy pri výkone štátnej služby a zamestnancov finančného riaditeľstva pri výkone prác vo verejnom záujme alebo prác na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru využívať oprávnenie na vstup na pozemky a do nebytových priestorov, ako aj do obydlia, ak slúži na podnikanie, resp. nahliadať do evidencií, účtovných písomností a iných dokladov a vykonávať oprávnenia s tým súvisiace. Podľa súčasne platnej legislatívy týmto oprávnením disponuje iba ozbrojený príslušník finančnej správy služobne zaradený na Kriminálnom úrade finančnej správy.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.K čl. I - nový bod 40 (§ 75a)
V čl. I sa za doterajší bod 39 vkladá nový bod 40, ktorý znie:
„40. Za § 75 sa vkladá § 75a, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 75a
Ochrana súkromia
(1) Služobný úrad nesmie bez vážnych dôvodov spočívajúcich v osobitnej povahe služobných úloh narúšať súkromie príslušníka finančnej správy na pracovisku a v spoločných priestoroch služobného úradu tým, že ho monitoruje, vykonáva záznam telefonických hovorov uskutočňovaných technickými zariadeniami služobného úradu a kontroluje elektronickú poštu odoslanú zo služobnej elektronickej adresy a doručenú na túto adresu bez toho, aby ho na to vopred písomne upozornil. Ak služobný úrad zavádza kontrolný mechanizmus, je povinný prerokovať s príslušným odborovým orgánom rozsah kontroly, spôsob jej uskutočnenia, dobu jej trvania a informovať o tom príslušníkov finančnej správy.
(2) Príslušník finančnej správy, ktorý sa domnieva, že jeho súkromie na pracovisku alebo v spoločných priestoroch služobného úradu bolo narušené nedodržaním podmienok podľa odseku 1, sa môže domáhať ochrany na služobnom úrade alebo na súde.106a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 106a znie:
106a) § 11 a
13 Občianskeho zákonníka
.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Nový bod nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne v ustanovení o účinnosti návrhu zákona.
Navrhuje sa upraviť ochranu súkromia príslušníka finančnej správy. Právnym základom úpravy práva na súkromie je čl. 8 Dohovoru o ochrane ľudských práv a slobôd a čl. 19 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky. Účelom tohto ustanovenia je umožniť realizáciu oprávnených záujmov služobného úradu, pri súčasnom rešpektovaní základného práva príslušníkov finančnej správy na ochranu ich súkromia na pracovisku a v spoločných priestoroch služobného úradu. Na dosiahnutie uvedeného účelu sa ustanovujú podmienky a dôvody
4
výkonu kontroly (monitoringu). Rozsah zamýšľanej kontroly, spôsob jej uskutočnenia a doba trvania musia byť vopred prerokované s príslušným odborovým orgánom a príslušníci finančnej správy musia byť o výkone takejto kontroly vopred informovaní. Na účely zabezpečenia materiálnej ochrany práva na súkromie a právnej istoty v dodržiavaní ustanovených podmienok sa upravuje právo príslušníka finančnej správy domáhať sa ochrany na služobnom úrade alebo na príslušnom súde.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.K čl. I, 47. bodu
V čl. I, 47. bode, § 87 ods. 2 písm. b) sa slovo „príslušníkom“ nahrádza slovom „príslušníkovi“.
Pozmeňujúci návrh gramatickej povahy.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.K čl. I - bod 50 (§ 97 ods. 5)
V čl. I doterajší bod 50 znie:
„50. V § 97 ods. 5 sa slová „odseku 2 alebo odseku 3“ nahrádzajú slovami „odseku 3 alebo odseku 4“ a slová „povýšený podľa odseku 2“ sa nahrádzajú slovami „povýšený do hodnosti podľa odseku 3“.“.
Legislatívno-technická úprava a oprava nesprávne uvedeného odseku.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.K čl. I - nový bod 64 (§ 115 ods. 1)
V čl. I sa za doterajší bod 63 vkladá nový bod 64, ktorý znie:
„64. V § 115 sa odsek 1 dopĺňa písmenom j), ktoré znie:
„j) sa do ním obsadenej funkcie ustanoviť podľa § 226 ods. 6 prvej vety príslušník finančnej správy alebo príslušníčka finančnej správy, ktorým sa skončila rodičovská dovolenka podľa § 226 ods. 2 alebo sa takémuto príslušníkovi finančnej správy alebo takejto príslušníčke finančnej správy skončiť dovolenka podľa § 229, ak o ňu požiadali, a nemožno ho ustanoviť do inej funkcie.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Nový bod nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne v ustanovení o účinnosti návrhu zákona.
Navrhuje sa do zálohy pre prechodne nezaradených príslušníkov finančnej správy zaradiť aj príslušníka finančnej správy v stálej štátnej službe, ak pre neho nie je voľná funkcia a do ním obsadenej funkcie sa ustanoví príslušník finančnej správy alebo príslušníčka finančnej
5
správy, ktorým sa skončila rodičovská dovolenka alebo dovolenka na ňu bezprostredne nadväzujúca.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.K čl. I – bodu 86
V čl. I sa bod 86 vypúšťa.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa vypustiť novelizačné ustanovenie, ktoré by predstavovalo odchýlku od režimu poskytovania dovolenky v ostatných pracovnoprávnych, resp. služobných predpisoch.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.K čl. I, 90. bodu
V čl. I, 90. bode, § 153a sa slová „nie je spôsobilý“ nahrádzajú slovami „nie je duševne spôsobilý“.
Pozmeňujúci návrh pojmovo zosúlaďuje citované ustanovenie s § 120 ods. 1 platného znenia zákona č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe, podľa ktorého je účelom psychologického vyšetrenia príslušníka finančnej správy overenie jeho duševnej spôsobilosti na výkon funkcie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.K čl. I, 103. bodu
V čl. I, 103. bode, § 171 ods. 5 sa slová „motorového člnu“ nahrádzajú slovami „služobného motorového člnu“.
Pozmeňujúci návrh terminologicky precizuje navrhované znenie so znením § 171 ods. 2 platného znenia zákona č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.K čl. I - bod 150 (§ 331b)
V čl. I doterajšom bode 150 sa § 331b dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Na konanie podľa § 278 začaté a právoplatne neskončené pred 1. januárom 2022 sa vzťahujú ustanovenia tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra 2021.“.
V návrhu zákona v rámci čl. I absentuje úprava prechodných ustanovení, ktoré by sa v súvislosti s navrhovanými zmenami vysporiadali s konaniami začatými a neskončenými do nadobudnutia
6
účinnosti zákona. Z tohto dôvodu sa navrhuje, aby sa konania vo veciach služobného pomeru začaté pred 1. januárom 2022 dokončili podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra 2021.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1 11 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 621) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 621a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 241 z 19. októbra 2021.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Tomáša Lehotského, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 19. októbra 2021
Marián Viskupič, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet