NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
CRD-1570/2021
642a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 642) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 966 z 30. septembra 2021 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 642) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
2
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 373 zo 14. októbra 2021 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti dňa 18. októbra 2021 rokoval, ale neprijal uznesenie, keďže navrhnuté uznesenie nezískalo potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 150 zo 14. októbra 2021 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 117 z 19. októbra 2021 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
3
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky, uvedených v bode III. tejto správy, vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy s odporúčaním gestorského výboru:
1.V názve zákona sa slová „ktorým sa dopĺňa zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov“ nahrádza slovami „ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov“.
V súvislosti s tým sa upraví úvodná veta čl. II.
Odôvodnenie k bodu 1: Ide o legislatívno-
technickú úpravu, zákon č. 302/2019 Z. z. sa návrhom zákona nielen dopĺňa, ale aj mení.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I, bode 5, § 75a ods. 7 sa slovo „či“ nahrádza slovom „alebo“.
Odôvodnenie k bodu 2: Ide o legislatívno-
technickú úpravu, ktorou sa navrhovaný právny text terminologicky, štylisticky a jazykovo spresňuje v súlade s bodom 2 Legislatívno-technických pokynov Prílohy č. 2 k Legislatívnym pravidlám tvorby zákonov.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
4
3.V čl. I, bode 5 § 75a ods. 10 sa slová „či už “ nahrádzajú slovom „a to“.
Odôvodnenie k bodu 3: Ide o legislatívno-
technickú úpravu, ktorou sa navrhovaný právny text terminologicky a jazykovo spresňuje v súlade s bodom 2 Legislatívno-technických pokynov Prílohy č. 2 k Legislatívnym pravidlám tvorby zákonov.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I, bode 5 § 75a ods. 11 vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 96a) znie:
„(11) Harmonizovaná norma je európska norma, ktorá bola prijatá na základe požiadavky Komisie na uplatňovanie harmonizovaných právnych predpisov Únie.96a)
96a) čl. 2 bod 1 písm. c) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012 z 25. októbra 2012 o európskej normalizácii, ktorým sa menia a dopĺňajú smernice Rady 89/686/EHS a 93/15/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/9/ES, 94/25/ES, 95/16/ES, 97/23/ES, 98/34/ES, 2004/22/ES, 2007/23/ES, 2009/23/ES a 2009/105/ES a ktorým sa zrušuje rozhodnutie Rady 87/95/EHS a rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 1673/2006/ES v platnom znení.“.
Odôvodnenie k bodu 4: Ide o legislatívno-
technickú úpravu, ktorou sa navrhovaný právny text terminologicky zosúlaďuje s čl. 3 bodom 8 smernice (EÚ) 2019/904 v spojitosti s článkom 2 bodom 1 písm. c) nariadenia (EÚ) č. 1025/2012, ktoré vymedzuje pojem harmonizovanú normu ako európsku normu, a nie ako „harmonizovanú normu“. Pojem európska norma sa naviac používa tiež v § 75a ods. 13 návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
5
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I, bode 5 § 75a ods. 15 sa slovo „definované“ vypúšťa.
Odôvodnenie k bodu 5: Ide o legislatívno-
technickú úpravu, ktorou sa navrhovaný právny text jazykovo spresňuje v súlade s bodom 2 Legislatívno-technických pokynov Prílohy č. 2 k Legislatívnym pravidlám tvorby zákonov.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I, bode 5 v § 75d ods. 4 písm. a) sa slová „z PET“ nahrádzajú slovami „z polyetyléntereftalátu (ďalej len „PET nápojové fľaše“)“.
Odôvodnenie k bodu 6: Ide o legislatívno-
technickú úpravu, ktorou sa navrhovaný právny text zosúlaďuje s čl. 6 ods. 5 písm. a) smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/904.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
6
7.V čl. I, bode 5, § 75e ods. 2 sa za slovo „výrobku“ vkladá čiarka a slová „na jednotkové balenie výrobku“.
Odôvodnenie k bodu 7: Ide o legislatívno-
technickú úpravu, ktorou sa navrhovaný právny text zosúlaďuje s prílohou č. III (1.bod) vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2020/2151 v spojitosti s bodom 30 čl. 20 smernice 2014/40/ES , podľa ktorého musí byť vytlačené označenie nielen na vonkajšom obale, ale aj na jednotkovom balení tabakových výrobkov s filtrami s povrchovou plochou 10 cm2 a viac.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I, bode 12, Príloha č. 7a k zákonu č. 79/2015 Z. z., časti A v bode 2, časti B v bode 7, časti E v bode I.1 úvodnej vete a v časti G v bode 1 úvodnej vete sa slová „nádoby, ako škatule, s viečkom alebo bez viečka, ktoré sa používajú na potraviny, ktoré sú:“ nahrádzajú slovami „škatule s viečkom alebo bez viečka, ktoré sa používajú na potraviny a ktoré sú:“.
Odôvodnenie k bodu 8: Ide o legislatívno-
technickú úpravu, ktorou sa navrhovaný právny text terminologicky, štylisticky a jazykovo spresňuje v súlade s bodom 2 Legislatívno-technických pokynov Prílohy č. 2 k Legislatívnym pravidlám tvorby zákonov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča neschváliť
9.V čl. I, bode 12, Príloha č. 7a k zákonu č. 79/2015 Z. z., časti A v bode 2, časti B v bode 7, časti E v bode I.1 úvodnej vete a v časti G v bode 1 úvodnej vete sa slová „nádoby, ako škatule, s viečkom alebo bez viečka, ktoré sa používajú
7
na potraviny, ktoré sú:“ nahrádzajú slovami „škatule s viečkom alebo bez viečka, ktoré sa používajú na potraviny,“.
Odôvodnenie k bodu 9: Ide o legislatívno-
technickú úpravu, ktorou sa navrhovaný právny text terminologicky, štylisticky a jazykovo spresňuje v súlade s bodom 2 Legislatívno-technických pokynov Prílohy č. 2 k Legislatívnym pravidlám tvorby zákonov.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I, bode 12 Príloha č. 7a k zákonu č. 79/2015 Z. z., časti C v úvodnej vete, časti E bode I.3, časti F v úvodnej vete a v časti G bode 3 sa slová „s kapacitou“ nahrádzajú slovami „s objemom“.
Odôvodnenie k bodu 10: Ide o legislatívno-
technickú úpravu, ktorou sa navrhovaný právny text terminologicky a jazykovo spresňuje v súlade s bodom 2 Legislatívno-technických pokynov Prílohy č. 2 k Legislatívnym pravidlám tvorby zákonov.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V čl. I, bode 12 príloha č. 7a k zákonu č. 79/2015 Z. z., v časti C v úvodnej vete, časti E v bode I.3 a v časti G, bode 3 sa slová „ako sú“ vypúšťajú.
Odôvodnenie k bodu 11: Ide o legislatívno-
technickú úpravu, ktorou sa navrhovaný právny text terminologicky a jazykovo spresňuje v súlade s bodom 2 Legislatívno-technických pokynov Prílohy č. 2 k Legislatívnym pravidlám tvorby zákonov.
8
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V čl. I, bode 12 Príloha č. 7a k zákonu č. 79/2015 Z. z., časť D v nadpise sa slovo „majú“ nahrádza slovom „musia“.
Odôvodnenie k bodu 12: Ide o legislatívno-
technickú úpravu, ktorou sa navrhovaný právny text terminologicky a jazykovo spresňuje v súlade s bodom 2 Legislatívno-technických pokynov Prílohy č. 2 k Legislatívnym pravidlám tvorby zákonov.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch zo spoločnej správy nasledovne:
O bodoch 1 7 a 9 12 zo spoločnej správy hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
O bode 8 zo spoločnej správy hlasovať s návrhom gestorského výboru uvedený bod neschváliť.
9
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 642) schváliť s pripomienkami.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 642a) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 157 z 19. októbra 2021.
V citovanom uznesení výbor poveril spoločného spravodajcu výborov predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov a splnomocnil ho podať návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Jaroslav K a r a h u t a, v. r.
predseda výboru