1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2021
2022
2023
2024
Príjmy verejnej správy celkom
-145 000
-725 000
-580 000
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
-145 000
-725 000
-580 000
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
54 824,25
1 353 453, 11
1 338 730, 07
1 359 587, 50
v tom: MH Invest, s.r.o.
0
1 283 060, 11
1 303 589, 07
1 324 446, 50
v tom: MPSVR SR
46 039
35 252
v tom: MZVaEZ SR
8 785,25
35 141
35 141
35 141
z toho:
- vplyv na ŠR
54 824,25
70 393
35 141
35 141
Rozpočtové prostriedky
EÚ zdroje
0
0
0
0
Spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
1
1
1
1
- vplyv na ŠR
1
1
1
1
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na mzdové výdavky
8 785,25
35 141
35 141
35 141
- vplyv na ŠR
8 785,25
35 141
35 141
35 141
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
54 824,25
1 353 453,11
1 338 730, 07
1 359 587, 50
v tom: MPSVR SR
46 039
35 252
0
0
v tom: MH Invest, s.r.o.
1 283 060, 11
1 303 589, 07
1 324 446, 50
v tom: MZVaEZ SR
8 785,25
35 141
35 141
35 141
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora –
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predmetným návrhom sa nezvyšuje celková suma výdavkov na podporu ELA počas prvých 10 rokov jej fungovania na Slovensku, ktorá bola schválená v sume 18,4 mil. eur (záväzok vlády SR).
Pokiaľ ide o finančné prostriedky potrebné na zastabilizovanie sídla ELA v SR v rozsahu vyplývajúcom z nájomnej zmluvy, v roku 2021 budú tieto zabezpečené zo zdrojov nájomcu. Výdavky na nájomné na roky 2022 2024 zahrnuté v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 – 2024 v rámci výdavkov nájomcu, spoločnosti MH Invest, s.r.o.
Výdavky na asistenčnú službu sú zabezpečené v rámci rozpočtových limitov MPSVR SR.
Úbytok príjmov štátneho rozpočtu v rokoch 2021 2023 súvisí s vrátením DPH pri nákupoch na osobnú spotrebu zamestnancov a výkonného riaditeľa ELA v sume 10 000 eur na osobu, tento benefit je možné uplatniť len do konca roka 2023.
Návratnosť finančného benefitu poskytnutého pre prvých 144 zamestnancov ELA a výkonného riaditeľa v podobe nároku na vrátenie DPH sa predpokladá po 42. mesiaci nasledujúcom od mesiaca, v ktorom bol zamestnanec v ELA zamestnaný a začal poberať plat. Analýza návratnosti finančného benefitu vychádza z predpokladu, že keby nebol DPH benefit poskytnutý, ELA by v SR nesídlila, zamestnanci by nepoberali plat a ich spotreba by v SR nebola realizovaná. Na základe predpokladaných príjmov zamestnancov ELA a ich predpokladanom sklone k spotrebe 0,5, je 42. mesiac približne obdobím, kedy sa diskontovaný výnos DPH do rozpočtu zo spotreby neoslobodenej benefitom DPH vyrovná výpadku DPH, ktorý vyplýva zo spotreby oslobodenej od DPH. Predpokladá sa, že zamestnanci vyčerpajú benefit DPH približne počas prvých 18 mesiacov od zamestnania v ELA a v nasledujúcich mesiacoch už z ich spotreby bude plynúť výnos DPH do štátneho rozpočtu.
Finančné prostriedky na rok 2021 budú zabezpečené v rámci schváleného limitu kapitoly na rok 2021 pre Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a od roku 2022 budú zabezpečené v rámci návrhu limitu počtu zamestnancov a výdavkov zabezpečených pre kapitolu Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR v súčasnom návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 až 2024.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
3
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2021
2022
2023
2024
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Medzinárodné organizácie, ako Európsky orgán práce, štandardne oslobodené od platenia daní z príjmu a sociálnych a zdravotných odvodov v krajine rezidencie, prispievajú do vlastných systémov, z ktorých čerpajú benefity, preto toto oslobodenie nemožno považovať za opatrenie s negatívnym vplyvom na daňové a odvodové príjmy verejnej správy.
4
Podľa článku 13 vlastného materiálu, v prípade miestnych nákupov tovarov a služieb na osobnú potrebu, bude mať prvých 144 zamestnancov a výkonný riaditeľ ELA, za predpokladu, že nie štátnymi príslušníkmi Slovenskej republiky alebo nemajú v Slovenskej republike trvalý pobyt, nárok na vrátenie DPH kumulatívne najviac do výšky 10 000 EUR za zamestnanca, ktorý si môžu uplatniť najneskôr do konca roka 2023. Uvedené sa uplatní v prípade, že cena za nákup tovarov a služieb na osobnú potrebu bude vyššia ako sedemdesiat (70) EUR za jednu faktúru. Zaplatená DPH bude vrátená najneskôr do šiestich mesiacov od doručenia žiadosti o vrátenie DPH.
Vrátenie DPH bude mať negatívny vplyv na príjmy z DPH. Negatívny vplyv bude v celkovej sume 1 450 000 eur (144 zamestnancov a výkonný riaditeľ ELA x 10 000 eur). Rozloženie negatívneho vplyvu do troch rokov odráža predpoklad postupného nárastu počtu prijatých zamestnancov, ako i fakt, že DPH bude vrátená najneskôr do šiestich mesiacov od doručenia žiadosti o vrátenie DPH a benefit sa bude uplatňovať najneskôr do konca roka 2023. DPH bude vrátená Daňovým úradom Bratislava a žiadosti o vrátenie DPH spolu s priloženými faktúrami bude predkladať MPSVR SR.
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Daňové príjmy (100)1
-145 000
-725 000
-580 000
DPH
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
-145 000
-725 000
-580 000
5
Tabuľka č. 4a
MPSVR SR
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Opatrenie „a. s“. Podľa bodu II. vlastného materiálu, vláda zabezpečí a uhradí náklady asistenčnej služby pre prvých 144 zamestnancov ELA a výkonného riaditeľa. Predpokladá sa zabezpečenie 5 zamestnancami formou dohody o vykonaní práce a uhradení výdavkov na MHD. Tieto výdavky zabezpečené v rámci rozpočtových limitov MPSVR SR.
Opatrenie „nájomné“. Výdavky vyplývajúce z nájomnej zmluvy, v roku 2021 budú tieto zabezpečené zo zdrojov nájomcu. Výdavky na nájomné na roky 2022 2024 zahrnuté v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 – 2024 v rámci výdavkov nájomcu, spoločnosti MH Invest, s.r.o.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v EUR)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Bežné výdavky (600)
46 039
1 318 312, 11
1 303 589, 07
1 324 446, 50
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
5 439
7 252
a. s. (MPSVR SR)
Tovary a služby (630)2
0
1 283 060, 11
1 303 589, 07
1 324 446, 50
Nájomné (MH Invest, s.r.o.)
Tovary a služby (630)2
40 600
28 000
a. s. (MPSVR SR)
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
46 039
1 318 312, 11
1 303 589, 07
1 324 446, 50
6
Tabuľka č. 4b
MZVaEZ SR
Opatrenie „MZVaEZ SR“. Navýšenie počtu štátnozamestnaneckých miest o 1 od 1. októbra 2021 v rozpočtovej kapitole Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, ktoré v rámci svojej pôsobnosti zabezpečuje okrem iného aj evidenciu a vydávanie identifikačných preukazov členom diplomatického personálu, administratívneho a technického personálu, služobného a súkromného personálu, pracovníkom medzinárodných organizácií a honorárnym konzulárnym úradníkom akreditovaným v Slovenskej republike. Začiatok činnosti Európskeho orgánu práce (ELA) so sídlom v Bratislave predstavuje podstatný nárast práce a administratívnej záťaže v agende vystavovania identifikačných preukazov, registrácie vozidiel, potvrdzovania tlačív o postavení úradníkov ELA k daňovému oslobodeniu, ako aj inú administratívu vo vzťahu k výsadám a imunitám. Finančné prostriedky na rok 2021 budú zabezpečené v rámci schváleného limitu kapitoly na rok 2021 pre Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a od roku 2022 budú zabezpečené v rámci návrhu limitu počtu zamestnancov a výdavkov zabezpečených pre kapitolu Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR v súčasnom návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 až 2024.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v EUR)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Bežné výdavky (600)
8 785,25
35 141
35 141
35 141
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
6 510
26 040
26 040
26 040
MZVaEZ SR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
2 275,25
9 101
9 101
9 101
MZVaEZ SR
Tovary a služby (630)2
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
8 785,25
35 141
35 141
35 141
7
Tabuľka č. 5
MZVaEZ SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2021
2022
2023
2024
poznámka
Počet zamestnancov celkom
1
1
1
1
MZVaEZ SR
z toho vplyv na ŠR
1
1
1
1
MZVaEZ SR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
2 170
2 170
2 170
2170
MZVaEZ SR
z toho vplyv na ŠR
2 170
2 170
2 170
2170
MZVaEZ SR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
8 785,25
35 141
35 141
35 141
MZVaEZ SR
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
6 510
26 040
26 040
26 040
MZVaEZ SR
z toho vplyv na ŠR
6 510
26 040
26 040
26 040
MZVaEZ SR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
2 275,25
9 101
9 101
9101
MZVaEZ SR
z toho vplyv na ŠR
2 275,25
9 101
9 101
9101
MZVaEZ SR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Opatrenie „MZVaEZ SR“. Navýšenie počtu štátnozamestnaneckých miest o 1 od 1. októbra 2021 v rozpočtovej kapitole Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, ktoré v rámci svojej pôsobnosti zabezpečuje okrem iného aj evidenciu a vydávanie identifikačných preukazov členom diplomatického personálu, administratívneho a technického personálu, služobného a súkromného personálu, pracovníkom medzinárodných organizácií a honorárnym konzulárnym úradníkom akreditovaným v Slovenskej republike. Začiatok činnosti Európskeho orgánu práce (ELA) so sídlom v Bratislave predstavuje podstatný nárast práce a administratívnej záťaže v agende vystavovania identifikačných preukazov, registrácie vozidiel, potvrdzovania tlačív o postavení úradníkov ELA k daňovému oslobodeniu, ako aj inú administratívu vo vzťahu k výsadám a imunitám.