Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K Doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi materiálu bližšie popísať bod 5. Alternatívne riešenia a uviesť nulový variant v zmysle aktualizovanej JM na posudzovanie vybraných vplyvov.
Vyhodnotenie predkladateľa: Bod 5. Alternatívne riešenia bol bližšie popísaný, bol vyhodnotený nulový variant.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, čiastočne zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov je v tabuľke č. 1 kvantifikovaný úbytok príjmov v sume 26 000 eur v roku 2021, v sume 130 000 eur v roku 2022 a v sume 104 000 eur v roku 2023. Výdavky sú kvantifikované v sume 46 039 eur v roku 2021, v sume 1 318 312,11 eur v roku 2022, v sume 1 303 589,07 eur v roku 2023 a v sume 1 324 446,50 eur v roku 2024. Uvedené výdavky súvisia s pokrytím nájomného pre sídlo Európskeho orgánu práce (ELA) a asistenčnej služby pre jej zamestnancov. Nekrytý vplyv predkladateľ uvádza v sume 26 000 eur v roku 2021, v sume 1 413 060,11 eur v roku 2022, v sume 1 407 589,07 eur v roku 2023 a v sume 1 324 446,50 eur v roku 2024. V časti 2.1.1. je uvedené, že „Pokiaľ ide o finančné prostriedky potrebné na zastabilizovanie sídla ELA v SR v rozsahu vyplývajúcom z nájomnej zmluvy, v roku 2021 budú tieto zabezpečené zo zdrojov nájomcu a na nasledujúce roky budú uplatnené v priebehu rokovaní o štátnom rozpočte na roky 2022-2024, predpokladá sa, že príspevok na nájomné sa bude vyplácať z kapitoly MF SR.“.
V tejto súvislosti Komisia uvádza, že výdavky na zabezpečenie predmetných titulov neboli v čase spracovania prvého návrhu rozpočtu verejnej správy uplatnené. Takisto Komisia uvádza, že výdavky sú už v súčasnej fáze zahrnuté v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 - 2024 v rámci výdavkov nájomcu, t. j. MH Invest, s. r. o. V nadväznosti na uvedené žiada Komisia upraviť doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov tak, že z nich nebude vyplývať rozpočtovo nekrytý vplyv a taktiež Komisia žiada kapitolu MF SR z analýzy vplyvov a ostatných častí materiálu vypustiť.
Vyhodnotenie predkladateľa: Doložka vybraných vplyvov a analýza vplyvov bola upravená v súlade s pripomienkou.
Z materiálu nie je zrejmé, prečo je v analýze vplyvov pri nekrytom vplyve uvedená kapitola MPSVR SR. Uvedené žiada Komisia jednoznačne zdôvodniť.
Vyhodnotenie predkladateľa: Nekrytý vplyv a kapitola MPSVR SR boli z analýzy vplyvov v súlade s touto a predchádzajúcou pripomienkou vypustené.
V doložke vybraných vplyvov v bode 10. Poznámky je uvedené, že „Návratnosť finančného benefitu poskytnutého pre prvých 144 zamestnancov ELA a výkonného riaditeľa v podobe nároku na vrátenie DPH sa predpokladá po 42 mesiaci.“ V prvom rade považuje Komisia za potrebné bližšie upresniť indikovanú predpokladanú návratnosť DPH benefitu. Ďalej je potrebné vysvetliť, na základe akého predpokladu dospel predkladateľ návrhu zmluvy k deklarovanej návratnosti DPH benefitu po 42 mesiaci (je potrebné spresniť od akého obdobia je potrebné počítať uvedenú lehotu a z akých východísk táto lehota vyplynula).
Čl. 13 ods. 2 návrhu zmluvy ustanovuje, že prvých 144 zamestnancov, ktorí nie sú štátnymi príslušníkmi SR, resp. nemajú v SR trvalý pobyt sa priznáva nárok na vrátenie DPH kumulatívne najviac do výšky 10 000 EUR za zamestnanca z vnútroštátnych nákupov tovarov a služieb na osobnú spotrebu. Tento nárok si budú môcť relevantní zamestnanci uplatniť najneskôr do konca roka 2023 za podmienky, že cena za nákup tovarov a služieb na osobnú spotrebu bude vyššia ako 70 eur za jednu faktúru. Podľa čl. 20 ods. 2 sa zmluva predbežne vykonáva od jej podpisu zmluvnými stranami. Ak by sme vychádzali z predpokladu, že k jej podpisu dôjde v priebehu mesiaca august 2021, lehota plynúca do 31.12.2023, teda maximálna lehota, počas ktorej si predmetní zamestnanci môžu uplatniť DPH benefit, predstavuje 29 mesiacov.
Vyhodnotenie predkladateľa: Do doložky vybraných vplyvov a do analýzy vplyvov bolo doplnené bližšie vysvetlenie návratnosti finančného benefitu DPH, boli objasnené predpoklady a parametre, ktorá stoja za výpočtom.