Príloha č. 1
1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Zmluva o sídle medzi vládou Slovenskej republiky a Európskym orgánom práce
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
15.07. – 26.07.2021
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
28.07. – 05.08.2021
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
25.08. 2021
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Z rozhodnutia prijatého vzájomnou dohodou medzi zástupcami vlád členských štátov (EÚ) 2019/1199 z 13. júna 2019 o umiestnení sídla Európskeho orgánu práce (Ú. v. L 189, 15.7.2019) v Bratislave súvisiace s povinnosťami hostiteľského štátu podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1149 z 20. júna 2019, ktorým sa zriaďuje Európsky orgán práce a ktorým sa menia nariadenia (ES) č. 883/2004, (EÚ) č. 492/2011 a (EÚ) 2016/589 a ktorým sa zrušuje rozhodnutie (EÚ) 2016/344 (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2019/1149“) vyplynula Slovenskej republike povinnosť zaistiť čo najlepšie podmienky pre jeho plynulé a efektívne fungovanie pomocou uzatvorenia dohody o sídle s Európskym orgánom práce, najneskôr do 1. augusta 2021. Za tým účelom Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR v spolupráci s Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy vyrokovala prezidentskú zmluvu o sídle medzi vládou Slovenskej republiky a Európskym orgánom práce.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom je zabezpečiť splnenie podmienok, ku ktorým sa Slovenská republika zaviazala vo svojej kandidatúre na sídlo Európskeho orgánu práce v Bratislave a povinnosti uzatvorenia dohody o sídle, ktoré Slovenskej republike ako zvolenému hostiteľskému štátu Európskeho orgánu práce vyplývajú z článku 43 nariadenia (EÚ) 2019/1149
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitosti SR
Ministerstvo financií SR
Ministerstvo hospodárstva SR
Ministerstvo vnútra SR
5.Alternatívne riešenia
Príloha č. 1
2
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Predkladané riešenie predstavuje garanciu záväzku Slovenskej republiky vyplývajúceho zo získania sídla Európskej agentúry práce v Bratislave. V prípade nulového variantu by Slovenská republika neuzatvorila bilaterálnu zmluvu s Európskym orgánom práce, čím by došlo k porušeniu záväzkov vyplývajúcich z článku 43 nariadenia (EÚ) 2019/1149. Uvedené by zdiskreditovalo Slovenskú republiku v medzinárodných vzťahoch na úrovni Európskej únie a jej členských štátov.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
Nedochádza k transpozícii práva EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Účinnosť a účelnosť predloženej zmluvy sa bude preskúmavať priebežne.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Príloha č. 1
3
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
Materiál nemá svojím charakterom priamy vplyv na podnikateľské prostredie, ani sociálny vplyv. S ohľadom na očakávané ciele, ktoré by mal priniesť príchod Európskeho orgánu práce, je možné v súvislosti s predpokladaným množstvom medzinárodných konferencií a iných udalostí organizovaných touto inštitúciou predpokladať pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie v SR.
Celkový potenciálny pozitívny vplyv na sociálne a podnikateľské prostredie je možné predpokladať príchodom Európskeho orgánu práce a jeho stabilného usídlenia a činnosti v Bratislave.
Materiál v časti, ktorá sa týka celkovej finančnej kontribúcie SR súvisiacej s nájmom nebytových priestorov nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko realizácia bude krytá zo štátnych finančných aktív. Tieto finančné náklady boli vyčíslené v uznesení vlády SR č. 131 z 12. marca 2021, ktorým došlo k schváleniu znenia nájomnej zmluvy medzi MH Invest, s.r.o., a medzi spoločnosťou Landererova 12, s.r.o. Výdavky na nájomné na roky 2022 2024 zahrnuté v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 2024 v rámci výdavkov nájomcu, spoločnosti MH Invest, s.r.o.
V súvislosti s finančným benefitom poskytnutým pre prvých 144 zamestnancov ELA a výkonného riaditeľa v podobe nároku na vrátenie DPH sa predpokladá návratnosť po 42. mesiaci nasledujúcom od mesiaca, v ktorom bol zamestnanec v ELA zamestnaný a začal poberať plat. Analýza návratnosti finančného benefitu vychádza z predpokladu, že keby nebol DPH benefit poskytnutý, ELA by v SR nesídlila, zamestnanci by nepoberali plat a ich spotreba by v SR nebola realizovaná. Na základe predpokladaných príjmov zamestnancov ELA a ich predpokladanom sklone k spotrebe 0,5, je 42. mesiac približne obdobím, kedy sa diskontovaný výnos DPH do rozpočtu zo spotreby neoslobodenej benefitom DPH vyrovná výpadku DPH, ktorý vyplýva zo spotreby oslobodenej od DPH. Predpokladá sa, že zamestnanci vyčerpajú benefit DPH približne počas prvých 18 mesiacov od zamestnania v ELA a v nasledujúcich mesiacoch z ich spotreby bude plynúť výnos DPH do štátneho rozpočtu.
Navýšenie počtu štátnozamestnaneckých miest o 1 v rozpočtovej kapitole Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky od 1. októbra 2021, ktoré v rámci svojej pôsobnosti zabezpečuje okrem iného aj evidenciu a vydávanie identifikačných preukazov členom diplomatického personálu, administratívneho a technického personálu, služobného a súkromného personálu, pracovníkom medzinárodných organizácií a honorárnym konzulárnym úradníkom akreditovaným v Slovenskej republike. Začiatok činnosti Európskeho orgánu práce (ELA) so sídlom v Bratislave predstavuje podstatný nárast práce a administratívnej záťaže v agende vystavovania identifikačných preukazov, registrácie vozidiel, potvrdzovania tlačív o postavení úradníkov ELA k daňovému oslobodeniu, ako aj inú administratívu vo vzťahu k výsadám a imunitám. Finančné prostriedky na rok 2021 budú zabezpečené v rámci schváleného limitu kapitoly na rok 2021 pre Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a od roku 2022 budú zabezpečené v rámci návrhu limitu počtu zamestnancov a výdavkov zabezpečených pre kapitolu Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR v súčasnom návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 až 2024.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Návrh Zmluvy o sídle medzi vládou Slovenskej republiky a Európskym orgánom práce
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Príloha č. 1
4
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K Doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi materiálu bližšie popísať bod 5. Alternatívne riešenia a uviesť nulový variant v zmysle aktualizovanej JM na posudzovanie vybraných vplyvov.
Vyhodnotenie predkladateľa: Bod 5. Alternatívne riešenia bol bližšie popísaný, bol vyhodnotený nulový variant.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, čiastočne zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov je v tabuľke č. 1 kvantifikovaný úbytok príjmov v sume 26 000 eur v roku 2021, v sume 130 000 eur v roku 2022 a v sume 104 000 eur v roku 2023. Výdavky kvantifikované v sume 46 039 eur v roku 2021, v sume 1 318 312,11 eur v roku 2022, v sume 1 303 589,07 eur v roku 2023 a v sume 1 324 446,50 eur v roku 2024. Uvedené výdavky súvisia s pokrytím nájomného pre sídlo Európskeho orgánu práce (ELA) a asistenčnej služby pre jej zamestnancov. Nekrytý vplyv predkladateľ uvádza v sume 26 000 eur v roku 2021, v sume 1 413 060,11 eur v roku 2022, v sume 1 407 589,07 eur v roku 2023 a v sume 1 324 446,50 eur v roku 2024. V časti 2.1.1. je uvedené, že „Pokiaľ ide o finančné prostriedky potrebné na zastabilizovanie sídla ELA v SR v rozsahu vyplývajúcom z nájomnej zmluvy, v roku 2021 budú tieto zabezpečené zo zdrojov nájomcu a na nasledujúce roky budú uplatnené v priebehu rokovaní o štátnom rozpočte na roky 2022-2024, predpokladá sa, že príspevok na nájomné sa bude vyplácať z kapitoly MF SR.“.
V tejto súvislosti Komisia uvádza, že výdavky na zabezpečenie predmetných titulov neboli v čase spracovania prvého návrhu rozpočtu verejnej správy uplatnené. Takisto Komisia uvádza, že výdavky v súčasnej fáze zahrnuté v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 - 2024 v rámci výdavkov nájomcu, t. j. MH Invest, s. r. o. V nadväznosti na uvedené žiada Komisia upraviť doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov tak, že z nich nebude vyplývať rozpočtovo nekrytý vplyv a taktiež Komisia žiada kapitolu MF SR z analýzy vplyvov a ostatných častí materiálu vypustiť.
Vyhodnotenie predkladateľa: Doložka vybraných vplyvov a analýza vplyvov bola upravená v súlade s pripomienkou.
Z materiálu nie je zrejmé, prečo je v analýze vplyvov pri nekrytom vplyve uvedená kapitola MPSVR SR. Uvedené žiada Komisia jednoznačne zdôvodniť.
Vyhodnotenie predkladateľa: Nekrytý vplyv a kapitola MPSVR SR boli z analýzy vplyvov v súlade s touto a predchádzajúcou pripomienkou vypustené.
V doložke vybraných vplyvov v bode 10. Poznámky je uvedené, že „Návratnosť finančného benefitu poskytnutého pre prvých 144 zamestnancov ELA a výkonného riaditeľa v podobe nároku na vrátenie DPH sa predpokladá po 42 mesiaci.“ V prvom rade považuje Komisia za potrebné bližšie upresniť indikovanú predpokladanú návratnosť DPH benefitu. Ďalej je potrebné vysvetliť, na základe akého predpokladu dospel predkladateľ návrhu zmluvy k deklarovanej návratnosti DPH benefitu po 42 mesiaci (je potrebné spresniť od akého obdobia je potrebné počítať uvedenú lehotu a z akých východísk táto lehota vyplynula).
Čl. 13 ods. 2 návrhu zmluvy ustanovuje, že prvých 144 zamestnancov, ktorí nie štátnymi príslušníkmi SR, resp. nemajú v SR trvalý pobyt sa priznáva nárok na vrátenie DPH kumulatívne najviac do výšky 10 000 EUR za zamestnanca z vnútroštátnych nákupov tovarov a služieb na osobnú spotrebu. Tento nárok si budú môcť relevantní zamestnanci uplatniť najneskôr do konca roka 2023 za podmienky, že cena za nákup tovarov a služieb na osobnú spotrebu bude vyššia ako 70 eur za jednu faktúru. Podľa čl. 20 ods. 2 sa zmluva predbežne vykonáva od jej podpisu zmluvnými stranami. Ak by sme vychádzali z predpokladu, že k jej podpisu dôjde v priebehu mesiaca august 2021, lehota plynúca do 31.12.2023, teda maximálna lehota, počas ktorej si predmetní zamestnanci môžu uplatniť DPH benefit, predstavuje 29 mesiacov.
Vyhodnotenie predkladateľa: Do doložky vybraných vplyvov a do analýzy vplyvov bolo doplnené bližšie vysvetlenie návratnosti finančného benefitu DPH, boli objasnené predpoklady a parametre, ktorá stoja za výpočtom.
Príloha č. 1
5
V analýze vplyvov v tabuľke č. 1 predkladateľ návrhu zmluvy deklaruje negatívne vplyvy na príjmovú časť štátneho rozpočtu. Komisia za to, že suma DPH, ktorá bude na základe znenia čl. 13 ods. 2 zmluvy vrátená relevantným zamestnancom z vnútroštátnych nákupov tovarov a služieb na osobnú spotrebu, predstavuje sumu, ktorá definitívne nebude súčasťou príjmovej časti štátneho rozpočtu SR, pričom do konca roka 2023 je potrebné počítať s čiastkou približne 1 450 000 (prvých 144 zamestnancov + výkonný riaditeľ ELA x 10 000 eur = 1 450 000 eur). Berúc na zreteľ uvedené, Komisia za to, že v nadväznosti na predpoklady obsadzovania príslušných pracovných pozícií je potrebné sprecizovať deklarovaný negatívny vplyv uvedený v analýze. V analýze vplyvov v časti 2.1.1. nie je zmienený úbytok príjmov, ktorý súvisí s vrátením DPH pri nákupoch na osobnú spotrebu zamestnancov a výkonného riaditeľa ELA.
Vyhodnotenie predkladateľa: Prepočet negatívneho vplyvu na príjmovú časť štátneho rozpočtu vyplývajúci z finančného benefitu DPH bol zmenený v súlade s pripomienkou a úbytok príjmov bol doplnený do časti 2.1.1. analýzy vplyvov.
V časti 2.2.4. je v treťom odseku pod tabuľkou uvedené, že „Vo výpočte vplyvu bol zohľadnený expertný predpoklad, že 10 % zamestnancov budú príslušníci SR, ktorí nebudú mať nárok na vrátenie DPH.“, avšak treba poznamenať, že podľa informácií z MPSVR SR ísť o prvých 144 zamestnancov, ktorí prídu zo zahraničia na Slovensko, čo, ako sa javí, tabuľka č. 3 nezohľadňuje (do konca roku 2023 by malo ísť o sumu max. 1 450 000 eur), teda v kontexte pripomienky k č. 3 je potrebné spresniť negatívny vplyv v nadväznosti na parametre DPH benefitu ustanovené v čl. 13 ods. 2 návrhu zmluvy.
Vyhodnotenie predkladateľa: Prepočet negatívneho vplyvu vyplývajúci z finančného benefitu DPH bol zmenený v súlade s touto a predchádzajúcou pripomienkou.
V poslednej vete predmetného odseku je uvedené, že „Predpokladá sa, že vracanie DPH bude realizovať MF SR.“, avšak tento predpoklad nevychádza zo znenia čl. 13 ods. 2 vlastného materiálu, kde sa navrhuje, že DPH bude vrátená Daňovým úradom Bratislava a žiadosti o vrátenie DPH spolu s priloženými faktúrami bude predkladať MPSVR SR. Túto skutočnosť je potrebné premietnuť v tejto časti analýzy vplyvov.
Vyhodnotenie predkladateľa: Text bol upravený v súlade s pripomienkou.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. 128_2/2021 (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Požiadavka kapitoly na rok 2021 je v rozpore s uznesením vlády SR č. 649/2020 k návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2021 2023 nepredkladať v roku 2021 návrhy legislatívnych predpisov a iných materiálov, ktoré zakladajú nároky na zvýšenie počtu zamestnancov a zvýšenie výdavkov alebo úbytok príjmov schválených v štátnom rozpočte na rok 2021 s rozpočtovými dôsledkami na štátny rozpočet alebo na iné rozpočty tvoriace rozpočet verejnej správy. Zvýšenie počtu zamestnancov MZVEZ SR o 1 osobu vrátane zabezpečenia osobných výdavkov nie je zapracované ani v súčasnom návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 2024. Komisia žiada, aby požiadavka na zvýšenie počtu zamestnancov a osobných výdavkov bola od roku 2021 zabezpečená v rámci schváleného limitu kapitoly na rok 2021, resp. návrhu limitu počtu zamestnancov a výdavkov zabezpečených pre kapitolu MZVEZ SR v súčasnom návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 až 2024.
Vyhodnotenie predkladateľa: Pripomienku nie je možné akceptovať z dôvodu, že Európsky orgán práce začína s presťahovaním zamestnancov na územie Slovenskej republiky pravdepodobne od septembra 2021. Oficiálne odovzdávanie priestorov na Landererovej ul. č. 12 sa koná 27. augusta 2021. Na základe uvedeného bude musieť Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky od septembra zabezpečovať, v rámci svojej pôsobnosti, pre všetkých zamestnancov ELA evidenciu a vydávanie identifikačných preukazov. Začiatok činnosti Európskeho orgánu práce so sídlom v Bratislave predstavuje podstatný nárast práce a administratívnej záťaže v agende vystavovania identifikačných preukazov, registrácie vozidiel, potvrdzovania tlačív o postavení úradníkov ELA k daňovému oslobodeniu, ako aj inú administratívu vo vzťahu k výsadám a imunitám. Finančné prostriedky v rámci kapitoly MZVEZ SR, podľa aktuálnych údajov MZVaEZ SR nie zabezpečené.
Príloha č. 1
6
V tabuľke č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy nie v riadku „Vplyv na počet zamestnancov“ a v riadku „Vplyv na mzdové výdavky“ uvedené žiadne údaje. Údaje za oblasť zamestnanosti vykvantifikované iba v tabuľke č. 4. Komisia žiada zosúladiť údaje za oblasť zamestnanosti vo všetkých dotknutých tabuľkách (tabuľka č.1, tabuľka č. 4 a tabuľka č. 5.) a zároveň tabuľku č. 4 a tabuľku č. 5 Komisia žiada za kapitolu MZVEZ SR vypracovať samostatne.
V tabuľke č. 1 Komisia žiada údaje za oblasť zamestnanosti uvádzať ako rozpočtovo zabezpečené.
Vyhodnotenie predkladateľa: Tabuľka č. 1, 4 a 5 zosúladené v súlade s pripomienkou. Požiadavku Komisie ohľadne zmeny na rozpočtovo zabezpečené výdavky nie je možné plne akceptovať z dôvodov uvedených vyššie.