1
Návrh rozpočtu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
na roky 2022 až 2024
Úvod
V súlade so zákonom č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 581/2004 Z. z.“) Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len „úrad“) hospodári podľa rozpočtu schváleného dozornou radou na príslušný kalendárny rok. Rozpočet úradu schválený dozornou radou úrad predkladá vláde a na schválenie Národnej rade SR súčasne s návrhom rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové obdobie. Úrad bol zriadený zákonom č. 581/2004 Z. z. ako právnická osoba a nie je zapísaný v obchodnom registri.
Východiská zostavenia rozpočtu úradu
Návrh rozpočtu úradu vychádza z rozpočtového rámca schváleného Národnou radou SR na roky 2021 2023 a je v súlade s návrhom rozpočtu verejnej správy na roky 2022 2024, s prihliadnutím na operatívne zmeny a právne normy, u ktorých sa predpokladá, že budú v roku 2022 ovplyvňovať hospodárenie úradu. Návrh rozpočtu na rok 2022 počíta s efektívnym a hospodárnym využitím príjmov na krytie výdavkov spojených s činnosťou úradu. Rizikovou oblasťou v roku 2022 ostávajú úhrady za výkon prehliadok mŕtvych tiel, ktoré si budú vyžadovať vyššiu potrebu zdrojov než umožňuje limit výdavkov navrhnutý Ministerstvom financií SR na rok 2022. Dodatočné zdroje budú musieť byť zabezpečené z vlastných zdrojov úradu z predchádzajúcich období, prípadne zo zdrojov pôvodne vyčlenených na iné účely.
Projekt EESSI
Úrad ako styčný orgán pre vecné dávky v chorobe, materstve, pri pracovných úrazoch a chorobách z povolania je v súlade s Nariadením (ES) Európskeho parlamentu a Rady 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia povinný byť pripravený na komplexnú medzištátnu výmenu dát. Dodržanie tohto medzinárodného záväzku pre SR znamená, že úrad musí byť pripravený na elektronické prijímanie a zasielanie SED-ov (Standardized Electronic Document) z členských štátov Európskej únie do SR a naopak. Úrad v roku 2020 realizoval potrebné softvérové a hardvérové zabezpečenie projektu hradené sčasti aj mimorozpočtovými grantovými zdrojmi od medzinárodnej organizácie prostredníctvom CEF Telecom. V nasledujúcom rozpočtovom období bude cieľom zabezpečiť plynulú medzištátnu výmenu dát v plnom rozsahu európskych nariadení a implementáciu technických zmien vyvolaných zo strany EÚ, čo si bude vyžadovať aj postupné dopracovanie viacerých funkcionalít novovytvoreného softvéru. Úrad v rámci svojho rozpočtu zároveň zabezpečuje zdroje na krytie prevádzkových nákladov vyplývajúcich z činnosti úradu ako národnej brány pre rezort zdravotníctva.
Projekt ePrehliadky
Úrad v oblasti zabezpečenia výkonu prehliadok mŕtvych tiel a uplatňovanej stratégie eHealth v rezorte zdravotníctva vypracoval projekt ePrehliadky za účelom zjednodušenia a urýchlenia procesu prehliadky mŕtveho tela. Systém ePrehliadky zníži chybovosť údajov, skráti čakanie na objasnenie príčin úmrtia, zautomatizuje výmenu údajov medzi inštitúciami, umožní dôkladnejšiu možnosť kontroly a zabezpečí následnú prehľadnú a trvalú archiváciu s rýchlym vyhľadávaním
2
údajov. V rámci projektu bude zabezpečený nákup prenosných elektronických zariadení tabletov a vytvorenie softvéru, cez ktorý sa budú elektronizovať údaje priamo pri výkone prehliadky mŕtveho tela na mieste prehliadky s následnými kontrolami a prístupom medzirezortných inštitúcií (Matričné úrady MV SR, Štatistický úrad SR, Národne centrum zdravotníckych informácií a ďalšie) k údajovej databáze.
Úrad pre realizáciu projektu získal nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (ďalej len „OPII“) cez Sprostredkovateľský orgán pre OPII Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR. Celkové oprávnené výdavky na predmetný projekt vo výške 1 483 714,75 eur, z čoho 95,571 % vo výške 1 418 001,02 eur predstavuje nenávratný finančný príspevok. Zvyšná suma v objeme 65 713,73 eur predstavuje spolufinancovanie projektu zo zdrojov úradu. Úrad zároveň v návrhu rozpočtu na roky 2022 2024 zohľadňuje aj ročné výdavky na zabezpečenie prevádzky projektu ePrehliadky v hodnote 56 348,59 eur z vlastných zdrojov úradu. Realizácia projektu je 10 mesiacov.
Vedenie registrov úradu a Projekt Manažment údajov ÚDZS – CRP, RZP, RPZS, RÚ
Podľa zákona č. 581/2004 Z. z. úrad vedie 10 registrov, ako napr. centrálny register poistencov (ďalej len „CRP“), register zdravotníckych pracovníkov (ďalej len „RZP“), register poskytovateľov zdravotnej starostlivosti (ďalej len „RPZS“), register úmrtí fyzických osôb (ďalej len „RÚ“), register platiteľov poistného a ďalšie. Na plnenie uvedenej úlohy je potrebné vhodné technické vybavenie a kvalifikované personálne obsadenie. Úrad v súvislosti s touto činnosťou zabezpečuje technologické komponenty na zosúladenie dátových rozhraní jednotlivých registrov. Nakoľko v súčasnosti chýba komplexné riadenie údajov z registrov, chýba plynulý elektronický prístup k údajom zo strany orgánov verejnej moci, či majú rôzne procesy spracovania údajov a niektoré plne manuálne, úrad vypracoval projekt Manažment údajov ÚDZS CRP, RZP, RPZS, za účelom zlepšenia kvality údajov, ich vzájomného prepojenia, aktuálnosti a rýchlej prístupnosti údajov pre potreby iných inštitúcií a verejnosti, ako aj za účelom jednotného procesu zberu, uchovávania, vyhodnocovania a publikovania údajov.
Úrad pre realizáciu projektu získal nenávratný finančný príspevok z OPII cez Sprostredkovateľský orgán pre OPII Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR. Celkové oprávnené výdavky na predmetný projekt predstavujú sumu 3 002 536,60 eur, z čoho 95,571 % vo výške 2 869 554,25 eur predstavuje nenávratný finančný príspevok. Zvyšná suma v objeme 132 982,35 eur predstavuje spolufinancovanie projektu zo zdrojov úradu. Úrad zároveň v návrhu rozpočtu na roky 2022 2024 zohľadňuje aj ročné výdavky na zabezpečenie prevádzky projektu Manažment údajov ÚDZS CRP, RZP, RPZS, v hodnote 120 101,46 eur z vlastných zdrojov úradu. Realizácia projektu je 24 mesiacov.
Ďalšie činnosti úradu
Úrad v súlade so zákonom č. 581/2004 Z. z. vykonáva dohľad nad verejným zdravotným poistením, vydáva zdravotným poisťovniam rozhodnutia o mesačnom prerozdeľovaní preddavkov na poistné a rozhodnutia o ročnom prerozdeľovaní poistného, určuje spôsob a formu vykazovania poistného, vykonáva dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti, prideľuje číselné kódy zdravotným poisťovniam, zdravotníckym pracovníkom, poskytovateľom zdravotnej starostlivostia zariadeniam sociálnej pomoci, uskutočňuje vzdelávanie prehliadajúcich lekárov a vydáva oprávnenie na vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel, vykonáva pitvy a uhrádza náklady na prepravu mŕtveho tela na pitvu, vykonáva toxikologické a iné laboratórne vyšetrenia pre štátne orgány,
3
právnické osoby a fyzické osoby, v rámci výučbového pracoviska zdravotníckeho zariadenia umožňuje účasť študentov a iných osôb na pitve a zároveň vykonáva aj ďalšie súvisiace činnosti.
V súvislosti s činnosťou úradu ako styčného orgánu pre poskytovanie zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia vo vzťahu k styčným orgánom iných členských štátov je povinnosťou úradu aj vedenie a spravovanie Národného kontaktného miesta z dôvodu poskytovania informácií o cezhraničnej zdravotnej starostlivosti.
Úrad pri správe informačných systémov zabezpečuje dodržiavanie všeobecných bezpečnostných opatrení v zmysle zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Rozpočet príjmov a výdavkov úradu na roky 2022 až 2024
v eurách
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
R 2021
OS 2021
N 2022
N 2023
N 2024
Príjmy úradu spolu
61 520 506
65 331 783
64 517 646
65 980 819
67 373 641
200
Nedaňové príjmy, v tom:
755 000
757 550
755 000
755 000
755 000
220
Administratívne poplatky, v tom:
750 000
752 400
750 000
750 000
750 000
222
Pokuty, penále a iné sankcie
0
2 400
0
0
0
223
Poplatky a platby z nepriemys. a náhodného predaja a služieb
750 000
750 000
750 000
750 000
750 000
230
Kapitálové príjmy
0
0
0
0
0
240
Úroky z tuzemských úverov, v tom:
5 000
5 000
5 000
5 000
5 000
243
Z účtov finančného hospodárenia
5 000
5 000
5 000
5 000
5 000
290
Iné
0
150
0
0
0
300
Granty a transfery, v tom:
23 231 294
22 961 925
23 473 416
24 596 589
25 649 411
312001
Zo štátneho rozpočtu
0
0
0
0
0
312003
Zo zdravotných poisťovní
23 231 294
22 381 839
23 473 416
24 596 589
25 649 411
312003
Zo zdravotných poisťovní (doplatok k preddavku na r. 2021)
0
580 086
0
0
0
331002
Zahraničné granty od medzinárodnej org.
0
0
0
0
0
400
Príjmy z transakcií s fin. akt. a pas., v tom: (FO)
37 534 212
41 612 308
40 289 230
40 629 230
40 969 230
453
Prostriedky z predchádzajúcich rokov
37 534 212
41 612 308
40 289 230
40 629 230
40 969 230
Zo zdravotných poisťovní
22 164 561
22 164 561
22 381 839
23 473 416
24 596 589
Vlastné zdroje
15 369 651
19 447 747
17 907 391
17 155 814
16 372 641
Zahr. granty od medzinárodnej org.
0
0
0
0
0
456
Iné príjmové finančné operácie
0
0
0
0
0
456003
Kurzové rozdiely
0
0
0
0
0
Výdavky úradu spolu
23 646 294
25 042 553
23 888 416
25 011 589
26 064 411
600
Bežné výdavky, v tom:
21 496 294
22 328 828
21 738 416
22 861 589
23 914 411
610
Mzdy, platy, služobné príjmy
8 842 050
8 842 050
9 284 153
9 748 361
9 748 361
620
Poistné a príspevok do ZP
3 245 760
3 245 760
3 408 048
3 578 450
3 578 450
630
Tovary a služby
9 298 484
9 921 951
8 936 215
9 424 778
10 477 600
640
Bežné transfery
110 000
319 067
110 000
110 000
110 000
4
700
Kapitálové výdavky, v tom:
2 000 000
2 000 000
2 000 000
2 000 000
2 000 000
710
Obstarávanie kapitálových aktív
2 000 000
2 000 000
2 000 000
2 000 000
2 000 000
800
Výdavky z transakcií s fin. akt. a pas. (FO)
150 000
713 725
150 000
150 000
150 000
Celkový prebytok / schodok (+/-) úradu
37 874 212
40 289 230
40 629 230
40 969 230
41 309 230
Vylúčenie finančných operácií
-37 384 212
-40 898 583
-40 139 230
-40 479 230
-40 819 230
Vylúčenie príjmových FO
-37 534 212
-41 612 308
-40 289 230
-40 629 230
-40 969 230
Vylúčenie výdavkových FO
150 000
713 725
150 000
150 000
150 000
Medziročná zmena stavu pohľadávok
0
-46 963
0
0
0
Medziročná zmena stavu záväzkov
0
414 298
0
0
0
Prebytok / schodok (+/-) úradu (ESA 2010)
490 000
-242 018
490 000
490 000
490 000
I.Návrh rozpočtu na rok 2022
A.Príjmy úradu
Celkové príjmy úradu (vrátane príjmových finančných operácií zostatku finančných prostriedkov z predchádzajúcich rokov) sa v roku 2022 rozpočtujú vo výške 64 517 646 eur. V porovnaní so schváleným rozpočtom na rok 2021 sú celkové príjmy vyššie o 2 997 140 eur, a to najmä vplyvom medziročného nárastu rozpočtovaného zostatku prostriedkov z predchádzajúcich rokov o 2 755 018 eur. Medziročný nárast zostatku prostriedkov z predchádzajúcich rokov vyplynul z posunu realizácie viacerých kapitálových investícií na rok 2021 a nasledujúce rozpočtové obdobie. Oproti očakávaným príjmom v roku 2021 sa predpokladá na rok 2022 pokles príjmov o 814 137 eur v dôsledku využitia časti zdrojov na zabezpečenie zvýšených výdavkov na kurzové rozdiely a na tovary a služby v roku 2021 vplyvom epidemickej situácie súvisiacej s ochorením Covid-19.
Rozpočet príjmov úradu je tvorený z dvoch kategórií, a to z nedaňových príjmov (príjmyz činnosti úradu, úroky a iné nedaňové príjmy úradu) a z transferov (povinné príspevky od zdravotných poisťovní na činnosť úradu).
a)Nedaňové príjmy
V roku 2022 nedaňové príjmy predpokladané na úrovni 755 000 eur, ktorá zohľadňuje vývoj predmetných príjmov v predchádzajúcich rokoch. Nedaňové príjmy zahŕňajú najmä tieto rozhodujúce kategórie príjmov:
príjmy z činnosti SLaPA pracovísk (za toxikologické vyšetrenia, chladenie mŕtvych tiel, súdne pitvy) a administratívne príjmy z činnosti úradu (za vydanie a zmenu povolení na vykonávanie verejného zdravotného poistenia, vydanie predchádzajúceho súhlasu a ďalšie úkony v zmysle zákona č. 581/2004 Z. z.) spolu vo výške 750 000 eur,
príjmy z účtov finančného hospodárenia vo výške 5 000 eur.
b)Granty a transfery
Transfer zo zdravotných poisťovní
Na základe návrhu Ministerstva financií SR úrad v roku 2022 rozpočtuje príjem v rámci transferu zo zdravotných poisťovní vo výške 23 473 416 eur. Príspevok na činnosť úradu od zdravotných
5
poisťovní, splatný do 20. decembra 2022, sa prostredníctvom príjmových finančných operácií prevedie do nasledujúceho roku (t. j. do roku 2023) a je reálnym finančným krytím výdavkov v roku 2023.
Nedaňové príjmy a transfery zo zdravotných poisťovní v roku 2022 spolu vo výške24 228 416 eur.
c)Príjmové finančné operácie
Príjmové finančné operácie zahŕňajú rozpočtované prostriedky z predchádzajúceho roka. V rozpočte na rok 2022 sa v nadväznosti na očakávané hospodárenie úradu v roku 2021 uvažuje s prostriedkami z predchádzajúcich rokov vo výške 40 289 230 eur. V uvedenom objeme sa nachádza očakávaná úhrada príspevku od zdravotných poisťovní na činnosť úradu prijatáv decembri roku 2021 vo výške 22 381 839 eur, ktorá je určená prioritne na financovanie bežných výdavkov v roku 2022 a predpokladaný zostatok vlastných zdrojov vo výške 17 907 391 eur určený prevažne na financovanie kapitálových výdavkov, prípadne ďalších zvýšených výdavkov v súvislosti s epidemickou situáciou súvisiacou s ochorením Covid-19.
B.Výdavky úradu
Celkové výdavky úradu v roku 2022 sa rozpočtujú vo výške 23 888 416 eur.
Návrh rozpočtu výdavkov vychádza z návrhu Ministerstva financií SR na roky 2022 2024. Výdavky úradu členené na bežné výdavky a kapitálové výdavky. V súlade so zákonomč. 581/2004 Z. z. výdavkami úradu sú:
splatené nároky na mzdy zamestnancov úradu,
splatené nároky na odmeny za výkon funkcie v úrade,
výdavky na činnosť úradu (bežné a kapitálové).
a)Bežné výdavky
Bežné výdavky rozpočtované vo výške 21 738 416 eur. Ich podiel na celkových výdavkoch predstavuje 91,0 %.
Bežné výdavky v návrhu rozpočtu zaznamenali nárast o 242 122 eur, t. j. o 1,0 % oproti rozpočtu na rok 2021, v ktorom sa odrazilo najmä výrazné zvýšenie zdrojov na osobné ochranné pracovné prostriedky, na prepravu mŕtvych tiel na pitvy a mzdová valorizácia vrátane znižovania mzdových rozdielov lekárov oproti mzdovému ohodnoteniu v nemocniciach. Limit výdavkov stanovený návrhom Ministerstva financií SR v plnej miere nezohľadňuje zdroje potrebné na zabezpečenie výkonu prehliadok mŕtvych tiel a dodatočné zdroje budú musieť byť zabezpečované z vlastných zdrojov úradu z predchádzajúcich období, prípadne zo zdrojov pôvodne vyčlenených na iné účely.
Bežné výdavky zahŕňajú tieto hlavné kategórie výdavkov na:
mzdy, platy a služobné príjmy a odvody poistného,
tovary a služby,
bežné transfery.
6
Mzdy, platy, služobné príjmy a odvody poistného rozpočtované vo výške12 692 201 eur a predstavujú výdavky na zamestnancov úradu. V roku 2022 sa uvažujes priemerným počtom zamestnancov 430. Úrad zamestnáva v roku 2021 z príslušných zamestnancov na ústredí a pobočkách viac ako 75,6 % zamestnancov s vysokoškolským vzdelaním medicínskeho, ekonomického a právnického zamerania. Z celkového počtu zamestnancov úradu je 48,9 % zamestnancov, ktorí pracujú v rizikovom prostredí na SLaPA pracoviskách úradu, kde sa povinne uplatňuje príplatok ku mzde. Zároveň pre účely realizovania projektu EESSI a zabezpečenia činnosti úradu ako styčného orgánu pre poskytovanie zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia vo vzťahu k styčným orgánom iných členských štátov, výkonu dohľadov či úloh vyplývajúcich zo zákona o národnom zdravotníckom informačnom systéme úrad zamestnáva odborníkov s vyššou kvalifikáciou, a tým aj so zvýšenými požiadavkami na čerpanie mzdových prostriedkov.
Výdavky na tovary a služby rozpočtované vo výške 8 936 215 eur s medziročným poklesom rozpočtovanej úrovne o 362 269 eur. Oproti očakávanej skutočnosti na rok 2021 sa predpokladá pokles o 985 736 eur. V uvedenej kategórii sa rozpočtujú tieto výdavkové položky:
cestovné náhrady (631) vo výške 52 000 eur zahŕňajú bežné výdavky na cestovné zamestnancov úradu pri tuzemských cestách a pri zahraničných cestách, ktoré vzniknú v roku 2022 najmä vo vzťahu k činnosti úradu ako styčného orgánu a realizácii projektu EESSI,
energie, poštovné a telekomunikačné poplatky (632) vo výške 985 000 eur v položke sa rozpočtujú prostriedky na výdavky spojené s prevádzkou vlastnej budovy v Košiciach, ako aj na služby spojené s prenajatými priestormi na činnosť SLaPA pracovísk, pobočiek a ústredia; výrazný podiel na danej položke majú aj výdavky na služby týkajúce sa elektronického prenosu dát a prístupu k internetu,
materiál (633) vo výške 961 478 eur s nárastom o 392 478 eur výdavky tejto položky zabezpečujú štandardné požiadavky na vybavenie SLaPA pracovísk špecializovanými prístrojmi a nástrojmi potrebnými na výkon práce, rastúce požiadavky na špeciálny zdravotnícky materiál používaný pri toxikologických a histologických vyšetreniach, ako aj všeobecný materiál potrebný na zabezpečenie administratívnej činnosti úradu; v rámci tejto položky sa bude realizovať aj operatívna výmena výpočtovej techniky, ako aj nákup softvérových licencií; rozpočtovaný objem prostriedkov zohľadňuje aj výrazný nárast výdavkov na osobné ochranné pracovné prostriedky a zvýšenú dezinfekciu v súvislosti so vzniknutou epidemickou situáciou pri šírení ochorenia Covid-19,
dopravné (634) vo výške 51 000 eur zabezpečuje výdavky na pohonné hmoty, pozáručný servis, opravy a údržbu osobných automobilov, ktoré sú však dlhodobo na ustálenej úrovni,
rutinná a štandardná údržba (635) vo výške 1 170 451 eur - výdavky určené na údržbu a servis staršieho prístrojového vybavenia SLaPA pracovísk a na údržbu výpočtovej techniky; výdavky na servisné paušály k softvérom, vrátane softvéru EESSI, Komunikačná platforma, ePrehliadky, či Manažment údajov ÚDZS CRP, RZP, RPZS, RÚ, ako aj k ostatnému softvérovému vybaveniu úradu sú z uvedenej sumy vo výške 986 451 eur,
nájomné (636) vo výške 1 460 000 eur - zohľadňuje uplatnenie trhových cien za prenájom priestorov pre 9 z 10 SLaPA pracovísk, 7 z 8 pobočiek úradu a ústredia, ako aj princíp
7
valorizácie nájomného prenajímateľmi, pričom SLaPA pracoviská prevádzkované v priestoroch patriacich štátnym poskytovateľom zdravotnej starostlivosti; pobočka a SLaPA pracovisko Košice od roku 2018 plne prevádzkované vo vlastných zrekonštruovaných priestoroch v Košiciach,
služby (637) vo výške 4 256 286 eur zaznamenali 11,6% medziročný pokles, t. j.o 557 747 eur, pričom výdavky na predmetnej položke súvisia s výkonom činností úradu podľa zákona č. 581/2004 Z. z. Rozpočtovaný objem výdavkov zohľadňuje:
-aktualizované ceny prepravy mŕtvych tiel na pitvy, v nadväznosti na uzatváranie nových zmlúv, pri ktorých najmä v problematických regiónoch dochádza k výraznému zvyšovaniu cien za prevoz mŕtveho tela; zároveň vplyvom epidemickej situácie v súvislosti s ochorením Covid-19 došlo k zvýšeniu počtu prevozov, ktoré sa očakávajú aj v najbližšom rozpočtovom období,
-úhrady za odborné medicínske konzultantské posudky v podpoložke štúdie, expertízya posudky,
-zvýšené výdavky na úhradu trov starých exekúcií zastavených v zmysle zákonač. 233/2019 Z. z. o ukončení niektorých exekučných konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov, pričom časť zvýšených výdavkov sa realizovalo už v roku 2020 a 2021,
-výdavky na mikrobiologické vyšetrenia, prevozy biologického materiálu, úhrady za zdravotnú starostlivosť cudzincom z mimo a najmä úhrady za výkon prehliadok mŕtvych tiel vrátane prevozov lekárov na prehliadky, a to z podpoložky 637 034 Zdravotníckym zaradeniam v navrhovanej výške 1 767 286 eur s medziročným poklesom o 929 247 eur. Od 01. októbra 2021 je účinná novela zákona č. 581/2004 Z. z., ktorá mení proces zabezpečenia výkonu prehliadok mŕtvych tiel mimo zdravotníckych zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti, a to na základe rozpisu prehliadajúcich lekárov, primárne na základe dobrovoľnosti. Ceny za výkon prehliadok mŕtvych tiel regulované a jednoznačne stanovené v Metodickom usmernení úradu č. 1/5/2018 k vykonávaniu prehliadky mŕtveho tela a vylučujú tak dodatočné náklady na činnosť organizátora prehliadok mŕtvych tiela nekontrolovateľný nárast ponuky cien v procese verejného obstarávania ako to bolo v predchádzajúcom období. Výrazný pokles priemernej ceny za výkon prehliadky mŕtveho tela oproti predchádzajúcej právnej úprave predstavuje vyše 30 % vrátane prepravy prehliadajúceho lekára na miesto prehliadky a späť. Predpokladané ročné výdavky aj v nadväznosti na nárast počtu prehliadok mŕtvych tiel na úrovni 3 mil. eur. Úrad v rámci návrhu výdavkov stanoveného Ministerstvom financií SR na rok 2022, po finančnom zabezpečení všetkých ostatných výdavkových položiek potrebných na činnosť úradu, rozpočtuje prostriedky na predmetnej podpoložke na maximálne možnej úrovni. Na finančné krytie dodatočných výdavkov na predmetnú oblasť v predpokladanej výške minimálne 1,0 mil. eur bude musieť úrad v priebehu roku 2022 použiť zdroje pôvodne vyčlenené na iné účely, resp. vlastné prostriedky z predchádzajúcich období.
Bežné transfery vo výške 110 000 eur zahŕňajú náhrady pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca hradené zamestnávateľom.
b)Kapitálové výdavky
Kapitálové výdavky sú na rok 2022 rozpočtované v sume 2 000 000 eur.
V rámci rozpočtovaných kapitálových výdavkov, sa predpokladajú realizovať výdavky na:
8
softvér a licencie súvisiace s činnosťami pre národný zdravotnícky informačný systém a ďalšími činnosťami úradu s rozpočtovanou úrovňou 800 000 eur,
vybavenie SLaPA pracovísk a ich laboratórií potrebnou prístrojovou technikou a ďalšie potrebné technické zariadenia vo výške 450 000 eur,
obnovu výpočtovej techniky pre zabezpečenie činnosti úradu vo výške 200 000 eur,
obnovu zastaranej časti vozového parku vo výške 40 000 eur,
čiastočnú modernizáciu SLaPA pracovísk vo výške 310 000 eur,
modernizáciu súčasných softvérov v súlade s požiadavkami na informačné technológie vo verejnej správe a zabezpečením dodržiavania všeobecných bezpečnostných opatrení v zmysle zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov s rozpočtovanou úrovňou 200 000 eur.
c)Výdavkové finančné operácie
Výdavkové finančné operácie vo výške 150 000 eur vyčlenené na krytie prípadnej straty vzniknutej z kurzového rozdielu pri činnosti úradu ako styčného orgánu pre poskytovanie zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia vo vzťahuk styčným orgánom iných členských štátov EÚ.
C.Zostatok prostriedkov
Zostatok prostriedkov k 31. decembru 2022 sa v súlade s návrhom Ministerstva financií SR predpokladá vo výške 40 629 230 eur.
D.Saldo
Návrh rozpočtu na rok 2022 je zostavený v metodike ESA 2010. Na základe tejto metodiky sa z príjmov a výdavkov vylučujú príjmové a výdavkové finančné operácie. V prípade úradu to finančné operácie, ktoré predstavujú prostriedky z predchádzajúcich rokov a vysporiadanie kurzových rozdielov vzniknutých pri činnosti úradu ako styčného orgánu.
Rozpočtované saldo príjmov a výdavkov v metodike ESA 2010 je v návrhu rozpočtu na rok 2022 vo výške 490 000 eur.
9
II. Návrh rozpočtu na roky 2023 a 2024
Celkové príjmy v roku 2023 rozpočtované vo výške 65 980 819 eur a v roku 2024 vo výške 67 373 641 eur.
Návrh rozpočtu príjmov v roku 2023 a 2024 vychádza z rovnakých princípov ako v roku 2022. Nedaňové príjmy sa rozpočtujú v uvedených rokoch vo výške 755 000 eur.
Príjmy očistené od príjmových finančných operácií sa rozpočtujú v roku 2023 v sume25 351 589 eur a v roku 2024 v sume 26 404 411 eur.
Objem finančných prostriedkov z príspevkov od zdravotných poisťovní určených na financovanie činnosti úradu pre nasledujúci rok je vo výhľade na rok 2023 rozpočtovaný vo výške 24 596 589 eur a na rok 2024 vo výške 25 649 411 eur.
Celkové výdavky v roku 2023 rozpočtované v objeme 25 011 589 eur s medziročným nárastom oproti roku 2022 o 4,7 % a v roku 2024 vo výške 26 064 411 eur s medziročným nárastom oproti roku 2023 o 4,2 %.
V roku 2023, ako aj v roku 2024, sa rozpočtuje v metodike ESA 2010 kladné saldo príjmov a výdavkov vo výške 490 000 eur.
Záver
Úrad dohliada nad mnohými kľúčovými súčasťami systému zdravotníctva, s cieľom udržiavať finančnú stabilitu, výkonnosť a solidárnosť systému. Stratégia úradu pre navrhované rozpočtové obdobie je:
zabezpečenie a udržanie optimálneho riešenia realizácie výkonu prehliadok mŕtvych tiel v aj mimo zdravotníckych zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti za primerané výdavky,
realizácia cieľov Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy (ďalej len „NKIVS“) za účelom zvýšenia kvality informácií a zlepšenie celkovej dostupnosti dát vo verejnej správe,
v súlade s NKIVS zabezpečiť elektronizáciu údajov z výkonu prehliadok mŕtvych tiel a elektronizáciu ich výmeny medzi zainteresovanými inštitúciami (úrad, Matričné úrady MV SR, Štatistický úrad SR, Národné centrum zdravotníckych informácií), čím sa zjednoduší a urýchli proces prehliadky mŕtveho tela, zabezpečí následná prehľadná a trvalá archivácia údajov a zjednoduší prístup nielen inštitúcií, ale aj občanov k vyhľadávaniu údajov a dokumentácie,
zlepšenie prístupu k informáciám a komunikačným technológiám a zlepšenie ich využívania a kvality v súlade s NKIVS, v rámci ktorej úrad pripravuje ďalšiu vlnu publikovania elektronických formulárov pre uľahčenie komunikácie podnikov a občanov s úradom prostredníctvom stránky www.slovensko.sk,
zabezpečenie plynulého vykonávania funkcie prístupového bodu pre medzištátnu elektronickú výmenu dát pre rezort zdravotníctva vyplývajúcu z činnosti úradu ako styčného orgánu,
podpora Národného kontaktného miesta a aktualizácia informácií,
pri správe informačných systémov zabezpečiť dodržiavanie všeobecných bezpečnostných opatrení v zmysle zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe
10
a o zmene a doplnení niektorých zákonov vrátane zabezpečenia podrobnej špecifikácie problematických oblastí a vykonávania pravidelného auditu,
zvyšovanie kvality služieb poskytovaných SLaPA pracoviskami,
zvyšovanie kvality služieb v oblasti dohľadu nad verejným zdravotným poistením, poskytovaním a nákupom zdravotnej starostlivosti.
Realizácia uvedenej stratégie bude v nasledujúcich rokoch vyžadovať:
inováciu súčasného informačného systému a vybudovanie nových informačných systémov v súlade so stratégiou NKIVS,
investície do vývoja, testovania a produkcie elektronických formulárov,
revitalizáciu centrálneho registra poistencov, registra zdravotníckych pracovníkova registra poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, registra úmrtí v súlade s požiadavkami na informačné technológie vo verejnej správe,
zabezpečenie všetkých potrebných úloh v súvislosti s kybernetickou bezpečnosťou vrátane špecializovaného konzultanta pre identifikáciu všetkých problematických oblastí a zároveň vyčleniť prostriedky na vykonávanie auditu a odstránenie zistených nedostatkov,
správu ostatných registrov,
personálne zabezpečenie nových projektov a činností vyplývajúcich z legislatívnych zmien,
modernizáciu a materiálno-technické vybavenie SLaPA pracovísk.
Zmena procesu výkonu prehliadok mŕtvych tiel mimo zdravotníckych zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti v nadväznosti na rozpis prehliadajúcich lekárov primárne na základe dobrovoľnosti, bude v nasledujúcom rozpočtovom období znamenať aktívny prístup úradu k zabezpečeniu dostatočného počtu dobrovoľných prehliadajúcich lekárov za optimálne stanovenú pevnú cenu bez rizika nepredvídateľnosti jej nárastu a výrazného odčerpávania zdrojov rozpočtu úradu. Predpokladané ročné výdavky aj v nadväznosti na nárast počtu prehliadok mŕtvych tiel na úrovni 3 mil. eur. Nakoľko možnosti rozpočtu úradu na rok 2022 dovoľujú vyčleniť na výkon prehliadok mŕtvych tiel iba objem 1 732 286 eur, na dofinancovanie prehliadok bude musieť úrad použiť vlastné zdroje z predchádzajúcich období, prípadne zdroje pôvodne vyčlenené na iné účely.
V súvislosti s implementáciou zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov úrad od roku 2020 prijíma potrebné všeobecné bezpečnostné opatrenia v zmysle predmetných zákonov. Vzhľadom na špecifickú oblasť a pre zabezpečenie všetkých potrebných úloh v súvislosti s kybernetickou bezpečnosťou je potrebné zabezpečiť špecializovaného konzultanta pre identifikáciu všetkých problematických oblastí a zároveň vyčleniť prostriedky na vykonávanie pravidelného auditu a odstránenie zistených nedostatkov. Nakoľko ide o nové legislatívne úpravy očakáva sa, že prvý bezpečnostný audit v závere roka 2021 môže odhaliť viaceré nedostatky v technickom aj softvérovom zabezpečení informačného systému úradu, ktoré bude nevyhnutné v rokoch 2021 a 2022 odstrániť, a to modernizáciou súčasného aplikačného vybavenia, ako aj obnovou výpočtovej techniky. Reálne zistené potreby môžu mať následne vplyv aj na čerpanie vlastných zdrojov úradu z predchádzajúcich období na predmetný účel.
V rozpočtovom období 2022 2024 sa úrad bude zameriavať aj na vytvorenie vhodných podmienok na prevádzku SLaPA pracovísk, a to najmä tých, ktoré prevádzkované v pôvodných priestoroch nemocníc zo 70tych rokov a nevyhnutne vyžadujú stavebné a technologické úpravy pitevných traktov a laboratórnych priestorov tak, aby sa pri výkone zákonom stanovených činností
11
neohrozovalo verejné zdravie ani zdravie zamestnancov, a aby sa splnili základné hygienické požiadavky na potrebné povolenia k činnosti. Modernizácia priestorov je nevyhnutná aj vo vzťahu k používaniu špeciálnych citlivých prístrojov, ktoré majú byť prevádzkované v predpísaných štandardizovaných podmienkach, tak aby prístroje poskytovali relevantné výsledky, ktoré podkladom pre súdne rozhodnutia, a aby bol zabezpečený neporuchový chod týchto prístrojov. Modernizácia a materiálno-technické vybavenie SLaPA pracovísk bude priebežne zabezpečované z prostriedkov bežného rozpočtového obdobia, pričom v prípade krízových a havarijných stavov môžu mať vplyv na čerpanie vlastných zdrojov úradu z predchádzajúcich období.