Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2022 a rozpočtový výhľad na roky 2023 a 2024  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2022 a rozpočtový výhľad na roky 2023 a 2024  
(ďalej len „návrh rozpočtu na rok 2022“) je zostavený v podmienkach zákona č. 461/2003 Z. z.  
o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“).  
Rešpektuje príslušné ustanovenia zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej  
správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ďalšie predpisy  
a dokumenty.  
Návrh rozpočtu na rok 2022 zohľadňuje výsledky hospodárenia Sociálnej poisťovne  
za január až august 2021, predpoklad ich vývoja v roku 2021, vplyv makroekonomických  
ukazovateľov zverejnených Inštitútom finančnej politiky Ministerstva financií Slovenskej republiky  
(IFP MF SR) 22. septembra 2021 a Ministerstvom financií Slovenskej republiky navrhované limity  
príjmov a výdavkov Sociálnej poisťovne.  
Z hľadiska celkového hospodárenia Sociálnej poisťovne je možné očakávať v rokoch  
2022 2024 výsledky:  
v tis. eur  
Bilančný  
rozdiel  
(náklady) v bežnom  
Príjmy  
v bežnom  
roku  
Bilančný  
rozdiel  
celkom  
Výdavky  
Ukazovateľ  
Zdroje  
roku  
a
Očakávaná skutočnosť v roku 2021  
Návrh rozpočtu na rok 2022  
Rozpočtový výhľad  
rok 2023  
1
2
3
4
5
10 422 217 9 765 483 9 641 196  
10 614 045 9 833 024 9 903 262  
124 287  
-70 238  
781 021  
710 783  
11 155 795 10 445 012 10 444 971  
11 779 670 11 068 846 10 994 877  
41  
710 824  
784 793  
rok 2024  
73 969  
Hospodárenie Sociálnej poisťovne bude v rokoch 2022 2024 ovplyvňovať deficitné  
hospodárenie v základnom fonde nemocenského poistenia a v základnom fonde starobného  
poistenia. Deficit bude Sociálna poisťovňa riešiť v zmysle § 167 ods. 1 zákona o sociálnom poistení  
z rezervného fondu solidarity a aj z vnútorných zdrojov v zmysle § 122 ods. 4 písm. g) a § 123 ods.  
2 písm. b) bod 6.  
Do príjmov Sociálnej poisťovne bol v rokoch 2021 2024 zapracovaný transfer  
finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky (ŠR SR). Výška transferu  
zo ŠR SR zohľadňuje nevyhnutnú technickú rezervu finančných prostriedkov pre zachovanie  
platobnej schopnosti Sociálnej poisťovne v zmysle § 157 ods. 4 zákona o sociálnom poistení.  
v tis. eur  
Očakávaná  
skutočnosť v  
Rok 2022  
Rok 2023  
Rok 2024  
Ukazovateľ  
Transfer zo ŠR SR  
roku 2021  
749 198  
400 000  
450 000  
650 000  
1 z 11  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2022 a rozpočtový výhľad na roky 2023 a 2024  
Pri tvorbe správneho fondu sa vychádzalo zo zákonom stanovenej tvorby správneho fondu  
najviac vo výške 2,4 % z príjmov z poistného, 0,25 % z príspevkov na starobné dôchodkové  
sporenie (SDS) a ďalších ustanovených príjmov v § 168 ods. 2 zákona o sociálnom poistení.  
I.  
Očakávané výsledky hospodárenia Sociálnej poisťovne v roku 2021  
Príjmy Sociálnej poisťovne sa v roku 2021 očakávajú:  
v tis. eur  
Rok 2021  
Ukazovateľ  
Rozdiel 2-1  
Schválený  
rozpočet  
1
Očakávaná  
skutočnosť  
2
a
3
Zdroje celkom  
10 215 659  
10 422 217  
206 558  
v tom:  
prevod z minulých rokov  
príjmy v bežnom roku  
547 846  
9 667 813  
656 734  
9 765 483  
108 888  
97 670  
v tom:  
príjmy z bežného poistného od ekonomicky  
aktívneho obyvateľstva (EAO)  
poistné podľa osobitného predpisu  
príjmy z poistného od štátu  
príjmy od Sociálnej poisťovne  
príjmy z pokút a penále  
8 250 152  
1 289  
316 695  
3 000  
8 393 017  
1 255  
387 450  
3 300  
142 865  
-34  
70 755  
300  
-2 096  
-24 120  
-90 064  
-90 000  
12 983  
10 887  
príjmy z dlžného poistného  
ostatné príjmy  
211 652  
863 997  
839 198  
187 532  
773 933  
749 198  
z toho príjmy zo štátneho rozpočtu SR  
príspevky na starobné dôchodkové sporenie (SDS)  
zaplatené zamestnávateľom po uplynutí 60 dní  
príjmy správneho fondu z príspevkov na SDS  
(EAO )  
5 844  
5 844  
0
2 088  
113  
2 146  
119  
58  
6
príjmy správneho fondu z príspevkov na SDS (štát)  
V roku 2021 sa očakáva vyššie plnenie rozpočtu príjmov v bežnom roku o 97 670 tis. eur.  
Príjmy z bežného poistného od ekonomicky aktívneho obyvateľstva (EAO) sa očakávajú  
vyššie o 142 865 tis. eur oproti schválenému rozpočtu na rok 2021.  
Predpokladá sa, že v roku 2021 bude Sociálnej poisťovni poskytnutý transfer zo ŠR SR  
vo výške 749 198 tis. eur, čo je menej o 90 000 tis. eur, oproti schválenému rozpočtu na rok 2021.  
2 z 11  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2022 a rozpočtový výhľad na roky 2023 a 2024  
Výdavky (náklady) Sociálnej poisťovne v roku 2021 sa predpokladajú:  
v tis. eur  
Rok 2021  
Schválený  
rozpočet  
Ukazovateľ  
Očakávaná  
skutočnosť  
2
Rozdiel  
2-1  
3
a
1
Použitie prostriedkov celkom  
9 629 481  
9 641 196  
11 715  
v tom:  
základný fond nemocenského poistenia  
základný fond starobného poistenia  
základný fond invalidného poistenia  
dôchodkové poistenie spolu  
základný fond úrazového poistenia , v tom:  
- výdavky na úrazové dávky  
947 088  
7 174 725  
963 071  
8 137 796  
61 045  
1 130 931  
6 944 326  
971 341  
7 915 667  
59 395  
183 843  
-230 399  
8 270  
-222 129  
-1 650  
57 695  
55 645  
-2 050  
- úhrada poistného na starobné poistenie a príspevkov  
na SDS za poberateľov úrazovej renty  
základný fond garančného poistenia , v tom:  
- výdavky na dávku garančného poistenia  
- úhrada príspevkov na SDS nezaplatených  
zamestnávateľom do základného fondu príspevkov na  
SDS  
3 350  
25 801  
8 301  
3 750  
25 265  
3 265  
400  
-536  
-5 036  
17 500  
257 751  
200 000  
22 000  
309 938  
200 000  
4 500  
52 187  
0
základný fond poistenia v nezamestnanosti  
správny fond  
V roku 2021 sa očakávajú celkovo vyššie výdavky (náklady) Sociálnej poisťovne  
o 11 715 tis. eur oproti schválenému rozpočtu na rok 2021. Vyššie výdavky v roku 2021 sa  
očakávajú najmä:  
v základnom fonde nemocenského poistenia o 183 843 tis. eur najmä z dôvodu výplaty  
pandemických dávok.  
v základnom fonde poistenia v nezamestnanosti o 52 187 tis. eur. Na uvedenú skutočnosť  
dopad aj predĺženie podporného obdobia v nezamestnanosti počas trvania mimoriadnej situácie,  
núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením covid-19  
nariadením vlády Slovenskej republiky. Podľa platnej legislatívy predĺžené podporné obdobie  
v nezamestnanosti uplynulo 31. mája 2021.  
Z hľadiska celkového hospodárenia Sociálnej poisťovne (vrátane prevodu prostriedkov  
z minulých rokov) je možné očakávať k 31. decembru 2021 v jednotlivých fondoch výsledky:  
v tis. eur  
Bilančný rozdiel k 31.12.2021  
Rozdiel  
Fond  
Schválený  
rozpočet  
1
Očakávaná  
skutočnosť  
2
2-1  
a
3
Základný fond nemocenského poistenia  
Základný fond starobného poistenia  
Základný fond invalidného poistenia  
Základný fond úrazového poistenia  
Základný fond garančného poistenia  
Základný fond poistenia v nezamestnanosti  
Rezervný fond solidarity  
65 000  
65 000  
0
359 406  
112 079  
5 000  
3 000  
25 000  
0
392 010  
230 597  
5 000  
3 000  
40 000  
0
32 604  
118 518  
0
0
15 000  
0
Správny fond  
Osobitný fond  
14 567  
2 126  
43 255  
2 159  
28 688  
33  
Spolu  
586 178  
781 021  
194 843  
3 z 11  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2022 a rozpočtový výhľad na roky 2023 a 2024  
Hospodárenie Sociálnej poisťovne v roku 2021 by malo skončiť bilančným rozdielom  
781 021 tis. eur. Hospodárenie Sociálnej poisťovne bude v roku 2021 ovplyvňovať deficitné  
hospodárenie v základnom fonde nemocenského poistenia a v základnom fonde starobného  
poistenia. Deficit bude Sociálna poisťovňa riešiť v zmysle § 167 ods. 1 zákona o sociálnom poistení  
z rezervného fondu solidarity a aj z vnútorných zdrojov v zmysle § 122 ods. 4 písm. g) a § 123 ods.  
2 písm. b) bod 6.  
x x x  
Na hospodárenie Sociálnej poisťovne má výrazný vplyv existencia starobného  
dôchodkového sporenia. Prehľad vybraných a postúpených príspevkov na SDS:  
v tis. eur  
Rok 2021  
Schválený  
rozpočet  
1
Očakávaná  
skutočnosť  
2
Rozdiel 2-1  
Ukazovateľ  
a
3
Vybraté príspevky na SDS celkom  
874 893  
900 100  
25 207  
v tom:  
EAO  
štát  
Sociálna poisťovňa  
829 340  
45 203  
350  
852 230  
47 420  
450  
22 890  
2 217  
100  
Postúpené príspevky na SDS celkom  
890 207  
919 850  
29 643  
v tom:  
EAO  
štát  
827 267  
45 090  
350  
850 099  
47 301  
450  
22 832  
2 211  
100  
Sociálna poisťovňa  
uhradené príspevky zo ZFGP  
17 500  
22 000  
4 500  
II.  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2022 2024  
V rokoch 2022 2024 sa príjmy Sociálnej poisťovne predpokladajú:  
v tis. eur  
Rozpočtový výhľad na  
Návrh rozpočtu  
na rok 2022  
1
Ukazovateľ  
rok 2023  
rok 2024  
a
2
3
Zdroje celkom  
10 614 045  
11 155 795  
11 779 670  
v tom:  
prevod z minulých rokov  
príjmy v bežnom roku  
v tom:  
781 021  
9 833 024  
710 783  
10 445 012  
710 824  
11 068 846  
príjmy z bežného poistného od EAO  
poistné podľa osobitného predpisu  
príjmy z poistného od štátu  
príjmy od Sociálnej poisťovne  
príjmy z pokút a penále  
príjmy z dlžného poistného  
ostatné príjmy  
z toho príjmy zo ŠR SR  
príspevky na SDS zaplatené  
zamestnávateľom po uplynutí 60 dní  
príjmy správneho fondu z príspevkov na  
SDS (EAO)  
8 843 140  
1 289  
327 085  
3 300  
9 390 466  
1 319  
340 413  
3 300  
9 799 729  
1 362  
354 491  
3 300  
10 887  
10 887  
10 887  
213 887  
424 753  
400 000  
214 772  
474 546  
450 000  
214 577  
674 362  
650 000  
6 136  
2 411  
136  
6 455  
2 700  
154  
7 000  
2 963  
175  
príjmy správneho fondu z príspevkov na  
SDS (štát)  
4 z 11  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2022 a rozpočtový výhľad na roky 2023 a 2024  
Príjmy Sociálnej poisťovne v rokoch 2022 2024 podľa jednotlivých druhov poistenia:  
v tis. eur  
Rozpočtový výhľad na  
Návrh rozpočtu  
na rok 2022  
1
Príjmy v bežnom roku  
rok 2023  
rok 2024  
a
2
3
Príjmy v bežnom roku  
9 833 024  
10 445 012  
11 068 846  
v tom:  
nemocenské poistenie  
starobné poistenie  
z toho: štát  
Sociálna poisťovňa  
invalidné poistenie  
z toho: štát  
850 119  
4 963 354  
209 721  
3 300  
1 757 668  
88 028  
906 189  
5 256 338  
216 687  
3 300  
1 872 241  
92 804  
949 653  
5 630 484  
223 884  
3 300  
1 962 586  
97 955  
úrazové poistenie  
garančné poistenie  
poistenie v nezamestnanosti  
rezervný fond solidarity  
z toho: štát  
226 006  
61 792  
541 131  
1 427 436  
29 336  
240 939  
65 768  
576 210  
1 521 472  
30 922  
252 518  
69 147  
603 409  
1 594 867  
32 652  
príjmy správneho fondu  
poistné podľa osobitného predpisu (osobitný  
fond)  
4 229  
4 536  
4 820  
1 289  
1 319  
1 362  
Vybraté príspevky na SDS sa v rokoch 2022 2024 predikujú:  
v tis. eur  
Rozpočtový výhľad na  
Návrh  
rozpočtu na  
rok 2022  
1
Vybraté príspevky na SDS  
rok 2023  
rok 2024  
a
2
3
Vybraté príspevky na SDS celkom  
1 013 422  
1 135 775  
1 249 014  
v tom:  
EAO  
štát  
Sociálna poisťovňa  
958 573  
54 399  
450  
1 073 583  
61 742  
450  
1 178 582  
69 982  
450  
Kvantifikácia príjmov Sociálnej poisťovne v roku 2022 rešpektuje tieto sadzby pre platby  
poistného:  
nemocenské poistenie (NP) 2,8 %; resp. 4,4 %,  
starobné poistenie (SP) 18 %,  
invalidné poistenie (IP) 6 %,  
úrazové poistenie (ÚP) 0,8 %,  
garančné poistenie (GP) 0,25 %,  
poistenie v nezamestnanosti (PvN) 2 %,  
rezervný fond solidarity (RFS) 4,75 %, resp. 2 % (štát)  
podľa osobitného predpisu (osobitný fond) 3%.  
Ďalej sa pre rok 2022 vychádza z:  
priemernej miery evidovanej nezamestnanosti 8 %,  
5 z 11  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2022 a rozpočtový výhľad na roky 2023 a 2024  
priemernej mzdy v hospodárstve vo výške 1 260 eur,  
predpokladaného priemerného počtu poistencov z informačného systému jednotného výberu  
poistného Sociálnej poisťovne:  
-
1 954 392 zamestnancov na NP, 2 071 655 zamestnancov na SP, 1 951 292 zamestnancov  
na IP, 2 075 980 zamestnancov na ÚP, 1 674 153 zamestnancov na GP, 1 865 665  
zamestnancov na PvN, 2 073 251 zamestnancov do RFS, 2 491 zamestnancov (príslušníkov  
obecnej polície),  
-
-
185 934 samostatne zárobkovo činných osôb (SZČO) na NP a SP, 173 443 SZČO na IP  
a 185 934 SZČO do RFS,  
3 403 dobrovoľne poistených osôb (DPO) na NP, 5 526 DPO na SP, 5 510 DPO na IP,  
9 987 DPO na PvN a 5 487 DPO do RFS,  
3 390 poberateľov úrazovej renty, za ktorých Sociálna poisťovňa platí poistné zo základného  
fondu úrazového poistenia do základného fondu starobného poistenia,  
184 169 poistencov štátu,  
vymeriavacieho základu, z ktorého sa platí poistné:  
na NP:  
-
-
-
za zamestnancov vo výške 1 259,04 eur,  
za SZČO vo výške 752,50 eur,  
za DPO vo výške 582,57 eur,  
na SP:  
-
-
-
za zamestnancov vo výške 1 193,13 eur,  
za SZČO vo výške 752,50 eur,  
za DPO vo výške 606,12 eur,  
na IP:  
-
-
-
za zamestnancov vo výške 1 193,36 eur,  
za SZČO vo výške 738,69 eur,  
za DPO vo výške 606,11 eur,  
na ÚP za zamestnancov vo výške 1 205,37 eur,  
na GP: za zamestnancov vo výške 1 170,86 eur,  
na PvN:  
-
-
za zamestnancov vo výške 1 256,46 eur,  
za DPO vo výške 655,34 eur,  
do RFS:  
-
-
-
za zamestnancov vo výške 1 194,33 eur,  
za SZČO vo výške 693,20 eur,  
za DPO vo výške 606,11 eur,  
do Osobitného fondu:  
za zamestnancov vo výške 1 438 eur,  
-
6 z 11  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2022 a rozpočtový výhľad na roky 2023 a 2024  
predpokladu, že percento pracovnej neschopnosti pre chorobu a úraz bude na úrovni očakávanej  
skutočnosti v roku 2021, t. j. 3,5 %,  
úspešnosti výberu poistného na úrovni 99,45 %.  
Príjmy z poistného od EAO v rokoch 2023 a 2024 sú stanovené indexom, ktorý sa odvíja  
najmä od medziročného rastu priemernej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky predikovaného  
IFP MF SR.  
Výdavky (náklady) Sociálnej poisťovne na roky 2022 2024 sa rozpočtujú:  
v tis. eur  
Návrh  
rozpočtu na  
rok 2022  
1
Rozpočtový výhľad na  
Ukazovateľ  
rok 2023  
rok 2024  
a
2
3
Použitie prostriedkov celkom  
9 903 262 10 444 971  
10 994 877  
v tom:  
základný fond nemocenského poistenia  
základného fondu starobného poistenia  
základného fondu invalidného poistenia  
dôchodkové poistenie spolu  
základný fond úrazového poistenia , v tom:  
- výdavky na úrazové dávky  
1 059 456  
7 257 036  
984 366  
8 241 402  
62 976  
1 090 070  
7 756 941  
1 004 896  
8 761 837  
66 137  
1 189 785  
8 177 460  
1 021 099  
9 198 559  
69 158  
59 226  
62 387  
65 408  
- úhrada poistného na SP a príspevkov na SDS za poberateľov  
úrazovej renty  
3 750  
25 301  
3 301  
3 750  
25 187  
3 187  
3 750  
25 127  
3 127  
základný fond garančného poistenia, v tom:  
- výdavky na dávku garančného poistenia  
- úhrada príspevkov na SDS nezaplatených zamestnávateľom do  
základného fondu príspevkov na SDS  
základný fond poistenia v nezamestnanosti  
správny fond  
22 000  
304 127  
210 000  
0
22 000  
281 740  
220 000  
0
22 000  
281 146  
230 000  
1 102  
osobitný fond  
Výdavky na nemocenské dávky sa v roku 2022 predpokladajú  
vo výške  
1 059 456 tis. eur,  
v tom:  
dávka nemocenské  
dávka ošetrovné  
vyrovnávacia dávka  
dávka tehotenské  
dávka materské  
583 961 tis. eur,  
65 717 tis. eur,  
63 tis. eur,  
61 769 tis. eur.  
347 946 tis. eur,  
Výdavky na dôchodkové dávky na rok 2022 sú stanovené  
v sume  
8 241 402 tis. eur,  
v tom výdavky zo:  
-
-
základného fondu starobného poistenia  
základného fondu invalidného poistenia  
7 257 036 tis. eur,  
984 366 tis. eur.  
Pri novopriznaných dôchodkoch sa vychádzalo z predpokladu, že starobných dôchodkov  
bude priznaných celkom 43 583 s priemernou výškou dôchodku 594,70 eur, predčasných  
starobných dôchodkov bude priznaných celkom 12 300 s priemernou výškou dôchodku 520,70 eur  
a invalidných dôchodkov bude priznaných celkom 17 000 s priemernou výškou dôchodku  
316,20 eur.  
7 z 11  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2022 a rozpočtový výhľad na roky 2023 a 2024  
Aktuálna dôchodková hodnota sa predpokladá:  
Text  
a
Rok 2022  
1
Rok 2023  
2
Rok 2024  
3
Aktuálna dôchodková hodnota  
14,8667  
15,6938  
16,4252  
Výška výdavkov na dôchodkové dávky je vykvantifikovaná na základe:  
očakávaných výdavkov v roku 2021 v sume 7 915 667 tis. eur,  
valorizácie dôchodkov od 1.1.2022 v sume 109 498 tis. eur,  
bežného medziročného nárastu, ktorý súvisí s novopriznávanými a zaniknutými dôchodkami  
v sume celkom 114 109 tis. eur, úpravou počtu výplatných termínov dôchodkov v roku 2022  
na 144, v roku 2021 ich bude 143 v sume 71 158 tis. eur a úpravou dôchodkového veku žien  
v roku 2022 v sume 30 970 tis. eur.  
Dôchodkové dávky sa v rokoch 2022 až 2024 zvyšujú v závislosti od medziročného rastu  
spotrebiteľských cien za domácnosti dôchodcov vykázaného štatistickým úradom za prvý polrok  
kalendárneho roka, ktorý predchádza príslušnému kalendárnemu roku. Za jednotlivé roky sa  
rozpočtujú nasledovne:  
Text  
a
Rok 2022  
1
Rok 2023  
2
Rok 2024  
3
Zvýšenie (v%)  
Výdavky na zvýšenie dôchodkov (v tis. eur)  
1,3  
109 498  
4,9  
425 853  
3,1  
287 462  
Výdavky základného fondu úrazového poistenia v roku 2022 sa predpokladajú vo výške  
62 976 tis. eur (v tom výdavky na úrazové dávky v sume 59 226 tis. eur a úhrada poistného na  
starobné poistenie a príspevkov na SDS za poberateľov úrazovej renty vo výške 3 750 tis. eur).  
Úrazové dávky sa v roku 2022 zvyšujú v závislosti od medziročného rastu spotrebiteľských  
cien vykázaného štatistickým úradom za prvý polrok kalendárneho roka, ktorý predchádza  
príslušnému kalendárnemu roku.  
Na základe uvedeného sa výdavky na zvýšenie úrazových dávok v rokoch 2022 2024  
rozpočtujú:  
Rok 2024  
Text  
Rok 2022  
Rok 2023  
3
a
1
2
Zvýšenie (v%)  
1,6  
4,9  
3,1  
Výdavky na zvýšenie úrazových dávok podľa  
zákona o sociálnom poistení (v tis. eur)  
554  
1 819  
1 234  
Na rok 2022 sa predpokladajú výdavky základného fondu garančného poistenia vo  
výške 25 301 tis. eur, v tom výdavky na dávku garančného poistenia vo výške 3 301 tis. eur a  
úhrada príspevkov na SDS nezaplatených zamestnávateľom do základného fondu príspevkov na  
starobné dôchodkové sporenie vo výške 22 000 tis. eur.  
Výdavky základného fondu poistenia v nezamestnanosti sa v roku 2022 predpokladajú  
vo výške 304 127 tis. eur. Pri kvantifikácii bol zohľadnený vývoj ukazovateľov ovplyvňujúcich  
výšku výdavkov: priemerný mesačnom počte dávky v nezamestnanosti 54 003 a priemerná  
mesačná výška dávky v nezamestnanosti 469,30 eur.  
8 z 11  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2022 a rozpočtový výhľad na roky 2023 a 2024  
V rokoch 2022 2024 sa výdavky (náklady) správneho fondu predpokladajú:  
v tis. eur  
Rozpočtový výhľad na  
Návrh  
rozpočtu na  
rok 2022  
1
Ukazovateľ  
rok 2023  
rok 2024  
a
2
3
Bežné výdavky (náklady) v tom:  
- mzdy  
- poistné a príspevok do poisťovní  
- tovary a služby  
200 737  
103 445  
39 826  
55 866  
1 600  
214 635  
222 629  
113 509  
43 701  
55 838  
1 587  
117 258  
45 145  
58 626  
1 600  
- bežné transfery  
Kapitálové výdavky v tom:  
9 250  
5 352  
7 358  
- všeobecné investície  
- výdavky na informačno-komunikačné  
technológie  
2 950  
1 952  
3 349  
6 300  
3 400  
4 009  
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami  
a finančnými pasívami v tom:  
- iné výdavkové finančné operácie  
13  
13  
13  
13  
13  
13  
Spolu výdavky (náklady) správneho fondu  
210 000  
220 000  
230 000  
V návrhu rozpočtu na rok 2022 sa na celkových výdavkoch (nákladoch) správneho fondu  
najväčšou mierou podieľajú prostriedky na mzdy v objeme 49,3 %. S tým súvisiace plnenia  
(poistné a príspevok do poisťovní) predstavujú 19,0 %. Ostatné prevádzkové náklady tvoria 27,3 %  
podiel. Zostávajúcich 4,4 % je určených na kapitálové výdavky.  
V oblasti ľudských zdrojov rozpočtované finančné prostriedky určujú nasledujúci vývoj:  
Návrh  
Rozpočtový výhľad na  
Očakávaná  
skutočnosť  
k 31.12 2021  
Merná  
jednotka  
rozpočtu  
na rok  
2022  
Ukazovateľ  
rok 2023  
rok 2024  
a
1
2
3
4
Priemerný evidenčný  
prepočítaný počet zamestnancov  
osoby  
5 458  
5 458  
5 738  
5 738  
Zvýšenie počtu zamestnancov v roku 2023 na 5 738 (zvýšenie o 280 zamestnancov) súvisí  
s realizáciou výkonu ročného zúčtovania v zmysle platnej legislatívy.  
9 z 11  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2022 a rozpočtový výhľad na roky 2023 a 2024  
Kvantifikácia návrhu rozpočtu kategórie tovarov a služieb na jednotlivé roky podľa  
rozpočtových položiek je uvedená v nasledujúcej tabuľke:  
v tis. eur  
Rozpočtový výhľad  
Návrh rozpočtu na  
Ukazovateľ  
rok 2022  
rok 2023  
rok 2024  
a
Tovary a služby v tom:  
Cestovné náhrady  
Energia, voda a komunikácie  
Materiál  
1
2
3
55 866  
55 838  
58 626  
120  
18 729  
2 763  
350  
120  
18 766  
2 735  
357  
198  
18 970  
2 804  
366  
Dopravné  
Rutinná a štandardná údržba  
Nájomné  
Služby  
1 700  
2 570  
29 634  
1 780  
2 570  
29 510  
2 494  
2 669  
31 125  
Návrh rozpočtu na tovary a služby v roku 2022 predstavuje 26,6 % z celkových  
predpokladaných výdavkov správneho fondu na tento rok.  
Návrh rozpočtu kapitálových výdavkov na rok 2022 a rozpočtový výhľad na roky  
2023 a 2024:  
v tis. eur  
Rozpočtový výhľad na  
Návrh  
rozpočtu na  
rok 2022  
1
Ukazovateľ  
rok 2023  
rok 2024  
a
2
3
Kapitálové výdavky v tom:  
9 250  
5 352  
7 358  
Nákup pozemkov a nehmotných aktív  
Pozemkov  
Softvéru  
Nákup strojov, prístrojov, zariadení, techniky  
a náradia  
Interiérového vybavenia  
2 000  
1 750  
1 750  
2 020  
2 259  
2 259  
2 640  
-
-
-
-
-
2 000  
4 690  
-
Výpočtovej techniky  
4 050  
250  
1 400  
250  
1 500  
250  
Telekomunikačnej techniky  
Prevádzkových strojov, prístrojov, zariadení, techniky  
a náradia  
10  
10  
10  
Špeciálnych strojov, prístrojov, zariadení, techniky,  
náradia a materiálu  
Nákup dopravných prostriedkov všetkých druhov  
Prípravná a projektová dokumentácia  
Realizácia stavieb a ich technické zhodnotenie  
380  
200  
400  
360  
880  
-
-
400  
1 182  
430  
2 029  
1 960  
Na zabezpečenie kapitálových výdavkov v návrhu rozpočtu je vyčlenený objem finančných  
prostriedkov v celkovej sume 9 250 tis. eur.  
Výdavky na informačno–komunikačné technológie sú rozpočtované v objeme  
6 300 tis. eur na finančné krytie kľúčových projektov.  
Finančné prostriedky na zabezpečenie všeobecných investícií sú rozpočtované v celkovej  
sume 2 950 tis. eur na nevyhnutné akcie investičného charakteru.  
10 z 11  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2022 a rozpočtový výhľad na roky 2023 a 2024  
III.  
Záver  
Z hľadiska celkového hospodárenia Sociálnej poisťovne je možné očakávať v rokoch  
2022 2024 výsledky:  
v tis. eur  
Bilančný  
rozdiel  
(náklady) v bežnom  
Príjmy  
v bežnom  
roku  
Bilančný  
rozdiel  
celkom  
Výdavky  
Ukazovateľ  
Zdroje  
roku  
a
Návrh rozpočtu na rok 2022  
Rozpočtový výhľad na:  
rok 2023  
1
2
3
4
5
10 614 045 9 833 024 9 903 262  
-70 238  
710 783  
11 155 795 10 445 012 10 444 971  
11 779 670 11 068 846 10 994 877  
41  
710 824  
784 793  
rok 2024  
73 969  
Hospodárenie Sociálnej poisťovne bude v rokoch 2022 2024 ovplyvňovať deficitné  
hospodárenie v základnom fonde nemocenského poistenia a v základnom fonde starobného  
poistenia. Deficit bude Sociálna poisťovňa riešiť v zmysle § 167 ods. 1 zákona o sociálnom poistení  
z rezervného fondu solidarity a aj z vnútorných zdrojov v zmysle § 122 ods. 4 písm. g) a § 123 ods.  
2 písm. b) bod 6.  
x x x  
Predpokladá sa, že Sociálna poisťovňa postúpi príspevky na SDS v rokoch 2022 2024:  
v tis. eur  
Návrh  
rozpočtu na  
rok 2022  
1
Rozpočtový výhľad na  
Príspevky na SDS  
rok 2023  
2
rok 2024  
3
a
Postúpené príspevky na SDS celkom  
v tom:  
1 032 889  
1 154 937  
1 267 893  
ekonomicky aktívne obyvateľstvo  
štát  
Sociálna poisťovňa  
956 176  
54 263  
450  
1 070 899  
61 588  
450  
1 175 636  
69 807  
450  
uhradené príspevky zo základného fondu  
garančného poistenia  
22 000  
22 000  
22 000  
11 z 11