Predkladacia správa  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2022 a rozpočtový výhľad na roky 2023  
a 2024 (ďalej len „návrh rozpočtu na rok 2022“), sa predkladá na rokovanie Národnej rady  
Slovenskej republiky v súlade s § 122 ods. 4 písm. c) bod 2. zákona č. 461/2003 Z. z.  
o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“).  
Rešpektuje príslušné ustanovenia zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách  
verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a  
ďalšie predpisy a dokumenty.  
Návrh rozpočtu na rok 2022 zohľadňuje skutočné výsledky hospodárenia Sociálnej  
poisťovne v mesiacoch január až august 2021 a predpoklad ich vývoja do konca roka 2021,  
vplyv makroekonomických ukazovateľov zverejnených Inštitútom finančnej politiky  
Ministerstva financií Slovenskej republiky 22. septembra 2021 a Ministerstvom financií  
Slovenskej republiky navrhované limity príjmov a výdavkov Sociálnej poisťovne.  
Do príjmov Sociálnej poisťovne bol v rokoch 2021 až 2024 zapracovaný transfer  
finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky (ŠR SR). Výška transferu  
zo ŠR SR zohľadňuje nevyhnutnú technickú rezervu finančných prostriedkov pre zachovanie  
platobnej schopnosti Sociálnej poisťovne v zmysle § 157 ods. 4 zákona o sociálnom poistení.  
v tis. eur  
Očakávaná  
skutočnosť  
Ukazovateľ  
Transfer zo ŠR SR  
v roku 2021  
Rok 2022  
Rok 2023  
Rok 2024  
749 198  
400 000  
450 000  
650 000  
Pri tvorbe správneho fondu sa vychádzalo zo zákonom stanovenej tvorby správneho  
fondu najviac vo výške 2,4 % z príjmov z poistného, 0,25 % z príspevkov na starobné  
dôchodkové sporenie a ďalších ustanovených príjmov v § 168 ods. 2 zákona o sociálnom  
poistení.  
Z hľadiska celkového hospodárenia Sociálnej poisťovne je možné očakávať  
v rokoch 2021 2024 výsledky:  
v tis. eur  
Bilančný  
rozdiel  
(náklady) v bežnom  
Príjmy  
v bežnom  
roku  
Bilančný  
rozdiel  
celkom  
Výdavky  
Ukazovateľ  
Zdroje  
roku  
1
2
3
4
5
a
10 422 217 9 765 483 9 641 196  
10 614 045 9 833 024 9 903 262  
124 287  
-70 238  
781 021  
710 783  
Očakávaná skutočnosť v roku 2021  
Návrh rozpočtu na rok 2022  
Rozpočtový výhľad na:  
rok 2023  
11 155 795 10 445 012 10 444 971  
11 779 670 11 068 846 10 994 877  
41  
710 824  
784 793  
73 969  
rok 2024  
Hospodárenie Sociálnej poisťovne bude v rokoch 2021 2024 ovplyvňovať deficitné  
hospodárenie v základnom fonde nemocenského poistenia a v základnom fonde starobného  
poistenia. Deficit bude Sociálna poisťovňa riešiť v zmysle § 167 ods. 1 zákona o sociálnom  
poistení z rezervného fondu solidarity a aj z vnútorných zdrojov v zmysle § 122 ods. 4 písm.  
g) a § 123 ods. 2 písm. b) bod 6.  
1 z 2  
Predkladacia správa  
Dôchodkové dávky sa v rokoch 2022 až 2024 zvyšujú v závislosti od medziročného  
rastu spotrebiteľských cien za domácnosti dôchodcov vykázaného štatistickým úradom za  
prvý polrok kalendárneho roka, ktorý predchádza príslušnému kalendárnemu roku.  
Za jednotlivé roky sa výdavky na zvýšenie dôchodkov rozpočtujú nasledovne:  
Text  
Rok 2022  
1
Rok 2023  
2
Rok 2024  
3
a
Zvýšenie od 1.1. (v%)  
Výdavky na zvýšenie dôchodkov (v tis. eur)  
1,3  
4,9  
3,1  
109 498  
425 853  
287 462  
Úrazové dávky sa v roku 2022 zvyšujú v závislosti od medziročného rastu  
spotrebiteľských cien vykázaného štatistickým úradom za prvý polrok kalendárneho roka,  
ktorý predchádza príslušnému kalendárnemu roku.  
Na základe uvedeného sa výdavky na zvýšenie úrazových dávok v rokoch 2022 až  
2024 rozpočtujú:  
Text  
Rok 2022  
Rok 2023  
Rok 2024  
3
a
1
2
Zvýšenie od 1.1. (v%)  
1,6  
4,9  
3,1  
Výdavky na zvýšenie úrazových dávok podľa  
zákona o sociálnom poistení (v tis. eur)  
554  
1 819  
1 234  
Jednotlivé ukazovatele sú detailnejšie zdôvodnené priamo v materiáli.  
2 z 2