1
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
36. schôdza výboru
Číslo: CRD – 1544/2021
111
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
z 13. októbra 2021
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 639) - druhé čítanie a
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 639);
B.odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 639) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré sú uvedené v prílohe tohto uznesenia;
C.ukladá predsedovi výboru
zapracovať stanovisko výboru do spoločnej správy výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona vo výboroch.
Karol Kučera v. r. Richard Vašečka v. r.
overovateľ výboru predseda výboru
2
Príloha k uzneseniu č. 111
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 639) - druhé čítanie
___________________________________________________________________
1.V čl. I sa vypúšťajú novelizačné body 14 a 15.
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 2.
2.V čl. I bod 16 znie:
„16. V § 14 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4) Na účel posúdenia splnenia kvalifikačných predpokladov pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec predkladá, ak sa to vyžaduje, aj
a)osvedčenie o úplnej kvalifikácii vydané oprávnenou vzdelávacou inštitúciou,17a)
b)vysvedčenie o štátnej jazykovej skúške,
c)doklad o absolvovaní ďalšieho vzdelávania v oblasti cudzích jazykov organizovaného vzdelávacou inštitúciou ďalšieho vzdelávania so sídlom mimo územia Slovenskej republiky, ktoré bolo uskutočnené na území Slovenskej republiky, a doklad o vykonaní záverečnej skúšky v tejto vzdelávacej inštitúcii ďalšieho vzdelávania z príslušného cudzieho jazyka najmenej na úrovni C1 podľa Spoločného európskeho referenčného rámca pre jazyky,
d)doklad o vykonaní prvej atestácie alebo
e)doklad o dĺžke a popise pracovnej činnosti.“.
Doterajší odsek 4 sa označuje ako odsek 5.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 17a znie: 17a) § 15 ods. 1 3 zákona č. 568/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
Legislatívno-technická úprava z dôvodu, že sa nejedná o alternatívne preukázanie splnenia kvalifikačných predpokladov pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
3.V čl. I bode 17 § 15 ods. 7 sa bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „to neplatí, ak ide o zamestnávateľa, ktorým je zariadenie sociálnej pomoci.“.
3
4.V čl. I bode 18 § 15a ods. 4 prvej vete sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „to neplatí, ak ide o zamestnávateľa, ktorým je zariadenie sociálnej pomoci.“.
Odôvodnenie k bodom 3 a 4:
Dôvodom úpravy ustanovenia je potreba zosúladenia jeho znenia s povinnosťou zamestnávateľov pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov pri získavaní a spracovávaní údajov o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch v centrálnom registri.
5.V čl. I bode 24 § 24 ods. 1 úvodná veta znie: „Psychológ v špeciálnom výchovnom zariadení, zariadení poradenstva a prevencie a zariadení sociálnej pomoci“.
6.V čl. I bode 24 § 24 ods. 2 úvodná veta znie: „Školský psychológ v škole a školskom zariadení okrem zariadenia poradenstva a prevencie“.
7.V čl. I bode 25 § 25 ods. 1 úvodná veta znie: „Špeciálny pedagóg v špeciálnom výchovnom zariadení, zariadení poradenstva a prevencie a zariadení sociálnej pomoci“.
Odôvodnenie k bodom 5 až 7:
Dôvodom pre úpravu je potreba spružnenia systému kategórii odborných zamestnancov do tej miery, aká je alebo môže byť potrebná pre efektívne budovanie školských podporných tímov a inkluzívne vzdelávanie v konkrétnych podmienkach škôl, školských zariadení, ako aj pre potreby zariadení sociálnej pomoci.
8.V čl. I sa za 25. bod vkladá nový 26. bod, ktorý znie:
„26. V § 26 ods. 1 úvodnej vete sa slová „školskom zariadení výchovného“ nahrádzajú slovom „zariadení“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na navrhované vypustenie čl. I, 122. bodu. Vzhľadom na to, že slová „školské zariadenie výchovného poradenstva a prevencie“ je potrebné nahradiť len v troch ustanoveniach 26 ods. 1 a 2 a § 31 ods. 4), je z dôvodu prehľadnosti vhodnejšie novelizovať konkrétne ustanovenia, ako použiť všeobecnú úpravu.
4
9.V čl. I, 26. bod znie:
„26. V § 26 ods. 2 sa slová „školského zariadenia výchovného“ nahrádzajú slovom „zariadenia“, slová „školských zariadeniach výchovného“ sa nahrádzajú slovom „zariadeniach“ a nad slovom „poradenstva“ sa vypúšťa odkaz 24 vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 24.
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na navrhované vypustenie čl. I, 122. bodu. Vzhľadom na to, že slová „školské zariadenie výchovného poradenstva a prevencie“ je potrebné nahradiť len v troch ustanoveniach 26 ods. 1 a 2 a § 31 ods. 4), je z dôvodu prehľadnosti vhodnejšie novelizovať konkrétne ustanovenia, ako použiť všeobecnú úpravu.
10.V čl. I bode 27 § 26a ods. 1 úvodná veta znie „Logopéd v špeciálnom výchovnom zariadení, zariadení poradenstva a prevencie a zariadení sociálnej pomoci“.
11.V čl. I bode 28 § 27 ods. 1 úvodnej vete sa vypúšťajú slová „v škole, zariadení sociálnej pomoci a zariadení poradenstva a prevencie“.
12.V čl. I bode 28 § 27 ods. 2 úvodnej vete sa vypúšťajú slová „v škole, zariadení sociálnej pomoci a zariadení poradenstva a prevencie“.
Odôvodnenie k bodom 10 až 12:
Dôvodom pre úpravu je potreba spružnenia systému kategórii odborných zamestnancov do tej miery, aká je alebo môže byť potrebná pre efektívne budovanie školských podporných tímov a inkluzívne vzdelávanie v konkrétnych podmienkach škôl, školských zariadení, ako aj pre potreby zariadení sociálnej pomoci.
13. V čl. I sa za 32. bod vkladá nový 33. bod, ktorý znie:
„33. V § 31 ods. 4 sa slová „školského zariadenia výchovného“ nahrádzajú slovom „zariadenia“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na navrhované vypustenie čl. I, 122. bodu. Vzhľadom na to, že slová „školské zariadenie výchovného poradenstva a prevencie“ je potrebné nahradiť len v troch ustanoveniach 26 ods. 1 a 2 a § 31 ods. 4), je z dôvodu prehľadnosti vhodnejšie novelizovať
5
konkrétne ustanovenia, ako použiť všeobecnú úpravu.
14. V čl. I, 68. bode sa v § 47 ods. 4 písm. c) slová „činnosti; potvrdenie“ nahrádzajú slovami „činnosti, ktoré“ a čiarka za slovom „zamestnanca“ sa nahrádza bodkočiarkou.
Spresnenie ustanovenia.
15. V čl. I, 81. bode sa v § 55 ods. 5 slová „b) až f)“ nahrádzajú slovami „b) až g)“.
Legislatívno-technická úprava z dôvodu vloženia nového písmena f) do § 55 ods. 2 (čl. I, 79. bod).
16. V čl. I, 86. bode sa v § 63 ods. 1 písm. b) slová „základným modulom funkčného
vzdelávania“ nahrádzajú slovami „základným programom“.
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na úpravu v 47 ods. 3 (68. bod).
17. V čl. I, 86. bode sa v § 63 ods. 4 úvodnej vete slová „rozširujúcimi modulmi funkčného vzdelávania“ nahrádzajú slovami „modulmi rozširujúceho programu“ a slová „základným modulom funkčného vzdelávania“ sa nahrádzajú slovami „základným programom“.
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na úpravu v § 47 ods. 3 (68. bod).
18. V čl. I sa za bod 87 vkladá nový bod 88, ktorý znie:
„88. V § 64 ods. 2 písm. a) úvodnej vete sa slová „dvoch rokoch výkonu pracovnej činnosti“ nahrádzajú slovami „úspešnom ukončení adaptačného vzdelávania“.“.
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
Dôvodom pre zmenu ustanovenia je skutočnosť, že pôvodne ustanovená podmienka výkonu pracovnej činnosti v rozsahu dvoch rokov bola odvodená od lehoty na absolvovanie adaptačného vzdelávania a mohla vytvárať prekážku vo vzdelávaní v profesijnom rozvoji pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, a to v tých prípadoch, kedy je adaptačné vzdelávanie ukončené skôr ako po dvoch rokoch od začiatku výkonu pracovnej činnosti. Zmenou sa zároveň umožní školám a školským zariadeniam efektívnejšie pripravovať pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov na zmeny vo
6
výchove a vzdelávaní súvisiace s kurikulárnou reformou, inkluzívnym vzdelávaním a digitalizáciou výchovy a vzdelávania.
19. V čl. I bode 89 § 66 ods. 5 a bode 93 § 67 ods. 5 sa slová „pripája táto veta“ nahrádzajú slovami „pripájajú tieto vety“ a na konci sa pripája táto veta: „Odborné stanovisko komisie zverejňuje ministerstvo školstva na svojom webovom sídle.“.
Dôvodom pre navrhovanú zmenu je potreba posilnenia princípu transparentnosti pri výkone pôsobností ministerstva školstva v profesijnom rozvoji, osobitne pri vydávaní potvrdenia o schválení programov vzdelávania alebo modulov programov vzdelávania, a tiež pri vydávaní oprávnenia na organizovanie inovačného vzdelávania.
20. V čl. I, 100. bode sa v § 70 ods. 11 slová „Riaditeľa, vedúceho pedagogického zamestnanca“ nahrádzajú slovami „Vedúceho pedagogického zamestnanca“.
Legislatívno-technická úprava; vypustenie sa navrhuje z dôvodu nadbytočnosti, keďže riaditeľ je tiež vedúcim pedagogickým zamestnancom 39 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z.).
21. V čl. I sa za bod 118 vkladá nový bod 119, ktorý znie:
„119. § 84 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Zamestnávateľ poskytne ministerstvu školstva údaje o vzdelávaní pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v rozsahu, spôsobom a lehote, ktoré určí ministerstvo školstva.“.“.
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
Dôvodom pre navrhovanú zmenu je potreba získavania aktuálnych informácií o prebiehajúcom a ukončenom vzdelávaní pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov na úrovni ústredného orgánu štátnej správy najmä na účely prognózovania vývoja a trendov v oblasti udržiavania, rozširovania a získavania kvalifikačných predpokladov pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, stave a úrovni implementácie vzdelávacích politík prostredníctvom vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a tiež na účely plánovania finančnej podpory
7
konkrétnych druhov vzdelávania na úrovni ústredného orgánu štátnej správy.
22. V čl. I, 121. bode sa v § 90b ods. 3 a 4 slová „1. januára 2021“ nahrádzajú slovami „1. januára 2022“.
Oprava chybne označeného roku; zmena úpravy bezúhonnosti nadobudne účinnosť 1. januára 2022 (od 1. januára 2021 neboli žiadne zmeny v úprave bezúhonnosti).
23. V čl. I bode 121 § 90b ods. 5 sa slová „Zamestnávateľ pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca“ nahrádzajú slovami „Zamestnávateľ pedagogického zamestnanca školy alebo školského zariadenia alebo odborného zamestnanca školy alebo školského zariadenia“.
Dôvodom doplnenia prechodného ustanovenia je potreba zosúladenia jeho znenia s povinnosťou zamestnávateľov pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov pri získavaní a spracovávaní údajov o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch v centrálnom registri.
24. V čl. I bode 121 § 90d sa za odsek 8 vkladá nový odsek 9, ktorý znie:
„(9) Žiadosť o schválenie programu vzdelávania, žiadosť o schválenie modulu programu vzdelávania, žiadosť o vydanie oprávnenia na poskytovanie inovačného vzdelávania a žiadosť o vydanie oprávnenia na organizovanie atestácií, ktorá bola ministerstvu školstva doručená do 31. decembra 2021 a nebola posúdená do 31. decembra 2021, ministerstvo školstva posúdi podľa predpisov účinných od 1. januára 2022.“.
Doterajšie odseky 9 a 10 sa primerane preznačia.
Dôvodom úpravy je zabezpečenie jednoznačnosti chápania postupov pri schvaľovaní programov vzdelávania, modulov programov vzdelávania, a pri vydávaní oprávnenia na organizovanie inovačného vzdelávania a vydávaní oprávnenia na organizovanie atestácii v pôsobnosti ministerstva školstva.
25. V čl. I bode 121 § 90d sa za odsek 9 vkladajú nové odseky 10 a 11, ktoré znejú:
„(10) Plán profesijného rozvoja vydaný podľa predpisov účinných do 31. decembra 2021 sa považuje za plán profesijného rozvoja podľa predpisov účinných od 1. januára 2022.
(11) Škola organizuje v školskom roku 2022/2023 aktualizačné vzdelávanie najmenej v rozsahu 20 hodín za jeden školský rok. Obsah aktualizačného
8
vzdelávania je zameraný na zmeny školského kurikula, inkluzívne vzdelávanie alebo digitalizáciu výchovy a vzdelávania. Organizáciu aktualizačného vzdelávania ukončí škola najneskôr 30. júna 2023.“.
Doterajší odsek 10 sa primerane preznačí.
Dôvodom vloženia nového odseku 10 je právna istota v prípade plánovania aktivít profesijného rozvoja v plánoch profesijného rozvoja konkrétnych škôl, školských zariadení a zariadení sociálnej pomoci.
Dôvodom vloženia nového odseku 11 je reálna potreba vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl v oblastiach priamo súvisiacich s kurikulárnou reformou, zavádzaním inkluzívnosti vzdelávania a digitalizáciou výchovy a vzdelávania. Ustanovenie využíva doterajší systémový nástroj, ktorým je aktualizačné vzdelávanie, pri dosahovaní cieľov v oblasti ďalšieho vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov vyplývajúcich z Plánu obnovu a odolnosti.
26. V čl. I sa 122. bod vypúšťa.
Legislatívno-technická úprava; vzhľadom na to, že slová „školské zariadenie výchovného poradenstva a prevencie“ je potrebné nahradiť len v troch ustanoveniach 26 ods. 1 a 2 a § 31 ods. 4), je z dôvodu prehľadnosti vhodnejšie novelizovať konkrétne ustanovenia, ako použiť všeobecnú úpravu.
27. Čl. II sa dopĺňa bodom 8, ktorý znie:
„8. V § 23 odseky 1 a 2 znejú:
„(1) Objektivizovaný platový koeficient podľa § 22 ods. 1 príslušného štátu na kalendárny rok sa vypočíta ako súčin platového koeficientu
34)
a súčinov podielov zvýšení platových taríf štátnych zamestnancov k zvýšeniam stupníc platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme za každé obdobie od 1. januára 2020 ku dňu účinnosti zvýšenia týchto platových taríf a čísla
a) 0,905 pre základnú stupnicu platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme uvedenú v prílohe č. 3,
b) 0,966 pre osobitnú stupnicu platových taríf učiteľov vysokých škôl a výskumných a vývojových zamestnancov uvedenú v prílohe č. 5,
c) 0,8575 pre platové tarify pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov uvedené v prílohe č. 4.
9
(2) Objektivizovaný platový koeficient príslušného štátu vypočítaný podľa odseku 1 sa zaokrúhli na osem desatinných miest.“.“.
Objektivizovaný platový koeficient slúži na výpočet zahraničného funkčného platu tých zamestnancov, ktorí podľa pracovnej zmluvy vykonávajú práce vo verejnom záujme v zahraničí.
Návrh v § 23 ods. 1 mení začiatok obdobia, od ktorého sa objektivizovaný platový koeficient vypočítava. V zmysle návrhu sa pri výpočte objektivizovaného platového koeficientu bude vychádzať zo súčinov podielov zvýšení platových taríf štátnych zamestnancov k zvýšeniam stupníc platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme od 1. januára 2020.
Dôvod na takúto zmenu právnej úpravy spočíva v odstránení komplikácií, ktoré spôsobujú tzv. valorizácie pevnou sumou účinné pred 1. januárom 2020, ktoré výpočet objektivizovaného platového koeficientu prakticky znemožňovali.
Z dôvodu právnej čistoty tiež návrh jednoznačne ustanovuje, že objektivizovaný platový koeficient sa vypočítava na konkrétny kalendárny rok. Výpočet objektivizovaného platového koeficientu sa odvíja aj od výpočtu platového koeficientu podľa zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý sa tiež vypočítava na konkrétny kalendárny rok. Skoršia právna úprava objektivizovaného platového koeficientu nebola v tomto zmysle jednoznačná, preto bolo potrebné tento rozpor odstrániť.
V § 23 ods. 2 návrh predstavuje len legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s terminológiou použitou v § 23 ods.1.
Návrh nemá vplyv na štátny rozpočet a je tiež bez ďalších vybraných vplyvov.
Zmena sa navrhuje na základe požiadavky Úradu vlády Slovenskej republiky.