1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh na uzavretie Dohovoru Rady Európy o integrovanom prístupe k ochrane, bezpečnosti a poskytovaniu služieb na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach (CETS 218)
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
02. 05. – 23. 05. 2019
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
august – september 2019
2.Definovanie problému
Dňa 29. mája 1985 si násilné strety futbalových fanúšikov počas finále Európskeho pohára majstrov na štadióne Heysel v Bruseli vyžiadali 39 mŕtvych a stovky zranených. V dôsledku tejto tragédie Rada Európy vypracovala Európsky dohovor o násilí a neviazanosti divákov počas športových podujatí, a najmä na futbalových zápasoch (CETS č. 120) (ďalej len „dohovor č. 120“). Dohovor č. 120 bol zameraný na predchádzanie a zabraňovanie prípadom násilia a nevhodného správania na štadiónoch a v ich blízkosti a na reakcie na ne. Dohovor č. 120 nadobudol platnosť 1. novembra 1985 a ratifikovalo ho 41 strán dohovoru, vrátane väčšiny členských štátov Európskej únie. V decembri 2013 Výbor ministrov Rady Európy na základe štúdie o prínosoch a potrebe aktualizácie dohovoru č. 120 dospel k záveru, že dohovor je zastaraný: ukázalo sa, že jeho obsah osobitne primárny dôraz na bezpečnostné opatrenia nezodpovedá skúsenostiam a osvedčeným postupom a nie je v súlade s najnovšími odporúčaniami stáleho výboru dohovoru. Rada ministrov preto Stálemu výboru nariadila, aby vykonal revíziu dohovoru č. 120. Stály výbor sa rozhodol, že namiesto revízie bude pracovať na novom texte. Výsledkom tejto práce je Dohovor Rady Európy o integrovanom prístupe k ochrane, bezpečnosti a poskytovaniu služieb na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach CETS č. 218.
3.Ciele a výsledný stav
Hlavným cieľom dohovoru CETS č. 218 je vytvoriť na futbalových zápasoch a počas iných športových podujatí bezpečné a prívetivé prostredie. Dohovor je založený na integrovanom a vyváženom multiinštituciálnom prístupe k ochrane, bezpečnosti a poskytovaniu služieb, ktorý vychádza z myšlienky, že úlohy a kroky každého subjektu zapojeného do plánovania a operačných aktivít futbalových alebo iných športových podujatí sa musia vykonávať koordinovane, musia sa vzájomne dopĺňať, byť primerané a navrhnuté a vykonávané ako súčasť komplexnej stratégie pre zaistenie ochrany, bezpečnosti a poskytovanie služieb. V dohovore sa od zmluvných strán vyžaduje, aby zabezpečili vnútroštátne a miestne koordinačné opatrenia na účely rozvoja a uplatňovania integrovaného multiinštitucionálneho prístupu k ochrane, bezpečnosti a poskytovaniu služieb na vnútroštátnej a miestnej úrovni. V tejto súvislosti majú zmluvné strany dohovoru prijať rozličné opatrenia na zaistenie ochrany, bezpečnosti a poskytovanie služieb na športových štadiónoch, napr. zabezpečiť, aby prevádzkové podmienky na štadiónoch vytvárali podmienky na účinnú spoluprácu medzi políciou, záchrannou službou a partnerskými agentúrami a zaviedli politiky a postupy v oblastiach ako napr. rasistické alebo diskriminačné správanie. Dohovor podporuje príslušné subjekty a zainteresované strany k vzájomnej spolupráci v záujme vytvorenia chráneného, bezpečného a otvoreného prostredia na verejných priestranstvách mimo štadiónov. Zmluvné strany dohovoru povinné zaistiť, aby príslušné subjekty vypracovali núdzové plány a podporovať všetky subjekty, aby aktívne udržiavali vzťahy s fanúšikmi a miestnymi komunitami. V rámci policajného dohľadu je úlohou zmluvných strán dohovoru zabezpečiť prípravu policajných stratégií, ich pravidelné vyhodnocovanie a zlepšovanie, zmluvné strany dohovoru tiež musia zaistiť, aby polícia pracovala v súčinnosti s príslušnými zainteresovanými stranami. Dohovor tiež zriaďuje Výbor pre ochranu a bezpečnosť na športových podujatiach, ktorého cieľom je monitorovať dodržiavanie dohovoru zmluvnými stranami a poskytovať poradenstvo a dávať odporúčania zmluvným stranám dohovoru o opatreniach, ktoré je potrebné prijať na
2
vykonávanie dohovoru.
4.Dotknuté subjekty
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, fyzické osoby a právnické osoby (verejnosť) diváci a usporiadatelia futbalových a iných športových podujatí.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia nie sú relevantné.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
- zákon č. 1/2014 Z. z. o organizovaní verejných športových podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov
7.Transpozícia práva EÚ
Bezpredmetné.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Podľa článku 11 Dohovoru majú zmluvné strany dohovoru vytvoriť alebo určiť v rámci policajného zboru Národné futbalové informačné stredisko. V podmienkach Slovenskej republiky je takýmto útvarom oddelenie diváckeho násilia Úradu kriminálnej polície v rámci Prezídia Policajného zboru, ktoré bolo vytvorené 1. júla 2018. Ďalej na základe článku 13 Dohovoru byť zriadený Výbor pre ochranu a bezpečnosť na športových podujatiach na úrovni Rady Európy. Vzhľadom na skutočnosť, že predmetný Dohovor je multilaterálnou medzinárodnou zmluvou a už nadobudol platnosť pre viaceré zmluvné strany, uvedený Výbor bol zriadený a funguje ako stály výbor v rámci Rady Európy.
Na základe vyššie uvedeného možno konštatovať, že predkladaný materiál nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Výdavky spojené s fungovaním a činnosťou Národného futbalového informačného strediska a so zabezpečením účasti na zasadnutiach Výboru pre ochranu a bezpečnosť na športových podujatiach v Štrasburgu sú/budú zabezpečené v rámci limitu výdavkov ako aj schváleného limitu počtu zamestnancov z rozpočtovej kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na príslušný rok. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky nepredpokladá dodatočné požiadavky na štátny rozpočet.
3
11.Kontakt na spracovateľa
JUDr. Katarína Hegyi Almásiová,
odbor zahraničných vecí a európskych záležitostí Kancelárie ministra vnútra,
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky,
tel: +421 2 509 44 196,
e-mail: katarina.almasiova@minv.sk
12.Zdroje
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania