1
Predkladacia správa
Dohovor Rady Európy o integrovanom prístupe k ochrane, bezpečnosti a poskytovaniu služieb na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach (CETS 218) (ďalej len dohovor”) nadobudol platnosť 1. novembra 2017. Dohovor je otvorený na podpis všetkým štátom Rady Európy, zmluvným štátom Európskeho kultúrneho dohovoru a všetkým nečlenským štátom Rady Európy, ktoré pristúpili k Európskemu dohovoru o násilí a neviazanosti divákov počas športových podujatí, najmä na futbalových zápasoch“ (ďalej len „dohovor 120“).
Hlavným cieľom dohovoru je vytvoriť na futbalových zápasoch a počas iných športových podujatí bezpečné a prívetivé prostredie. Dohovor je založený na integrovanom a vyváženom multiinštitucionálnom prístupe k ochrane, bezpečnosti a poskytovaniu služieb, ktorý vychádza z myšlienky, že úlohy a kroky každého subjektu zapojeného do plánovania a operačných aktivít futbalových alebo iných športových podujatí sa musia vykonávať koordinovane, musia sa vzájomne dopĺňať, byť primerané, navrhnuté a vykonávané ako súčasť komplexnej stratégie pre zaistenie ochrany, bezpečnosti a poskytovanie služieb.
V dohovore sa od zmluvných strán vyžaduje, aby zabezpečili vnútroštátne a miestne opatrenia, na účely rozvoja a uplatňovania integrovaného multiinštitucionálneho prístupu k ochrane, bezpečnosti a poskytovaniu služieb na vnútroštátnej a miestnej úrovni. V tejto súvislosti majú zmluvné strany zabezpečiť, aby boli vypracované koordinačné opatrenia na identifikáciu, analýzu a vyhodnocovanie existujúcich rizík súvisiacich s ochranou, bezpečnosťou a poskytovaním služieb, a umožniť zdieľanie aktualizovaných informácií týkajúcich sa hodnotenia rizika, napr. zabezpečiť, aby prevádzkové podmienky na štadiónoch vytvárali podmienky na účinnú spoluprácu medzi políciou, záchrannou službou a partnerskými subjektmi a zaviedli politiky a postupy v oblastiach ako napr. rasistické alebo diskriminačné správanie.
Dohovor podporuje príslušné subjekty a zainteresované strany k vzájomnej spolupráci v záujme vytvorenia chráneného, bezpečného a otvoreného prostredia na verejných priestranstvách mimo štadiónov. Zmluvné strany dohovoru povinné zaistiť, aby príslušné subjekty vypracovali núdzové plány a podporovať ich v aktívnom udržiavaní vzťahov s fanúšikmi a miestnymi komunitami.
V rámci policajného dohľadu je úlohou zmluvných strán dohovoru zabezpečiť prípravu policajných stratégií, ich pravidelné vyhodnocovanie a zlepšovanie, zmluvné strany dohovoru tiež musia zaistiť, aby polícia pracovala v súčinnosti s príslušnými zainteresovanými stranami.
Dohovor tiež zriaďuje Výbor pre ochranu a bezpečnosť na športových podujatiach, ktorého cieľom je monitorovať dodržiavanie dohovoru zmluvnými stranami a poskytovať poradenstvo a dávať odporúčania zmluvným stranám dohovoru o opatreniach, ktoré je potrebné prijať na vykonávanie dohovoru.
2
Návrh na uzavretie Dohovoru Rady Európy o integrovanom prístupe k ochrane, bezpečnosti a poskytovaniu služieb na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach (CETS 218) (ďalej len predkladaný materiál”) zodpovedá záujmom zahraničnej politiky Slovenskej republiky. Je vypracovaný v súlade s ústavou, ústavnými zákonmi a s normami medzinárodného práva a právom Európskej únie.
Dohovor je multilaterálnou medzinárodnou zmluvou prezidentskej povahy podľa článku 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, na ktorej vykonanie je potrebný zákon.
Vychádzajúc z ustanovenia článku 16 ods. 3 dohovoru, ktorý ustanovuje, že žiadna zmluvná strana neuloží ratifikačné listiny, listiny o prijatí alebo schválení, pokiaľ ešte nevypovedala dohovor 120 alebo ho nevypovie súčasne s ich uložením“, je potrebné ukončiť platnosť dohovoru 120 v rámci predkladaného materiálu. Na základe skutočnosti, že Slovenská republika podpísala dohovor 120 v roku 1993 bez výhrady ratifikácie a nejde o medzinárodnú zmluvu v zmysle čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, postačuje na ukončenie jeho platnosti súhlas vlády Slovenskej republiky.
Vykonanie obvyklých formálnych úkonov súvisiacich s uzavretím dohovoru a ukončením platnosti dohovoru 120 zabezpečí Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky v súčinnosti s Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, v súlade s platnými právnymi predpismi a Pravidlami pre uzatváranie medzinárodných zmlúv a zmluvnú prax schválenými uznesením vlády Slovenskej republiky č. 743 z 21. októbra 2009.
Predkladaný materiál nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá sociálne vplyvy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nemá vplyv na životné prostredie, nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti a ani na služby verejnej správy pre občana.
Vláda Slovenskej republiky svojím uznesením č. 477 z 2. októbra 2019 súhlasila s uzavretím dohovoru. V mene Slovenskej republiky bol dohovor podpísaný 5. októbra 2020 vtedajším Stálym predstaviteľom Slovenskej republiky pri Rade Európy v Štrasburgu Marekom Eštokom.