1
D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A.Všeobecná časť
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky za OĽANO NOVA - Zmena zdola György Gyimesi predkladá návrh zákona o finančnej podpore pre Maďarský spoločenský a kultúrny zväz na Slovensku – Csemadok (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom predmetného návrhu zákona je vytvoriť právny rámec garancie pravidelného, každoročného finančného príspevku z rozpočtovej kapitoly Ministerstva kultúry Slovenskej republiky pre Maďarský spoločenský a kultúrny zväz na Slovensku Csemadok (ďalej len „Csemadok“).
Csemadok je ustanovizňou, ktorá od jej založenia 5. marca 1949 zohráva kľúčovú úlohu pri udržiavaní a rozvíjaní národnej identity, kultúry a spolupatričnosti Maďarov žijúcich na území Slovenskej republiky a obhajovaní ich spoločenských záujmov. Od jej vzniku prešla viacerými formálnymi zmenami a v súčasnosti existuje ako občianske združenie s 53 000 členmi a viac ako 400 miestnymi, lokálnymi organizačnými jednotkami pôsobiacimi na území celého Slovenska.
V minulosti dostával Csemadok finančný príspevok na svojej fungovanie od štátu, avšak v roku 1996 bola táto finančná dotácia zrušená. Návrhom zákona sa plánuje nadviazať na pretrhnutú kontinuitu tejto finančnej výpomoci a opätovne zaviesť štátny príspevok poskytovaný tomuto zväzu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti a tiež nevyvoláva sociálne vplyvy.
2
B.Osobitná časť
K § 1
Úvodné ustanovenie návrhu zákona vymedzuje predmet úpravy, ktorý je pozitívny záväzok poskytovať finančnú podporu na podporu činnosti Maďarského spoločenského a kultúrneho zväzu na Slovensku – Csemadok, ktorý sídli v Bratislave.
K § 2
Druhý paragraf návrhu zákona obsahuje legálnu definíciu pojmu „príspevok štátu“ pre účely tohto zákona, ako aj konkrétne vymedzenie presnej výšky tohto príspevku, a to na úrovni 300 000 eur.
V tejto časti návrh zákona zároveň obsahuje a špecifikuje niektoré procesné pravidlá súvisiace s poskytovaním tohto finančného prostriedku (lehoty na podanie žiadosti a na poskytnutie/vyplatenie príspevku).
K § 3
V návrhu zákona je vymedzený aj účel využitia príspevku štátu, a to odkazom a taxatívnym vymedzením úloh, ktoré plní Csemadok, a ktoré majú byť prostredníctvom poskytnutého príspevku podporované a stimulované.
Vzhľadom na skutočnosť, že Csemadok v zmysle návrhu zákona dostávať pravidelný finančný príspevok od štátu, je prirodzené, že štát očakáva možnosť štandardným spôsobom kontrolovať spôsob hospodárenia s týmto príspevkom. Z tohto dôvodu sa zakotvuje povinnosť podávať pravidelnú správu o hospodárení s príspevkom.
K § 4
Upravuje sa zánik nároku na príspevok v prípade, ak by nastala zmena formy zväzu alebo zrušenie zväzu a taktiež sa explicitne uvádza, že nárok na štátny príspevok neprechádza na právneho nástupcu zväzu.
K § 5
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2022.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky György Gyimesi
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona o finančnej podpore pre Maďarský spoločenský a kultúrny zväz na Slovensku - Csemadok
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o finančnej podpore pre Maďarský spoločenský a kultúrny zväz na Slovensku - Csemadok
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Od predloženého návrhu zákona sa očakáva negatívny príspevok na rozpočet verejnej správy, a to v ročnej výške 300 000 EUR, tzn. že finančné dôsledky predloženého návrhu zákona budú pre roky 2022 2024 súhrnne vo výške 900 000 EUR. Tieto finančné dôsledky budú uhradené z rozpočtovej kapitoly Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, ktorá s vytvorením takejto novej, pravidelnej finančnej príspevkovej schémy súhlasí a zohľadní ju v rámci svojich finančných limitov.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
5
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.