D Ô V O D O V Á S P R Á V AA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci NR SR Miloš Svrček, Juraj Šeliga, Radovan Sloboda a poslankyňa NR SR Romana Tabák. Cieľom predloženého návrhu sú nasledovné zmeny v zákone o cestnej premávke:
Spresnenie bočného odstupu najmä pri predbiehaní zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
Predbiehanie (predchádzanie) je dynamický jazdný úkon, vykonávaný v pohybe, za jazdy, pri ktorom zvyčajne dochádza aj k vybočeniu zo smeru jazdy, a je teda potrebné zohľadniť viaceré faktory, aby bolo predbiehanie bezpečné a nikoho neohrozilo. Jedným z kľúčových aspektov bezpečného predbehnutia je dodržanie dostatočného bočného odstupu od predbiehaného vozidla. Faktory vplývajúce na „dostatočnosť“ bočného odstupu v súčasnosti vyplývajú len zo všeobecných pravidiel cestnej premávky, podstatné je, že to musí byť taký bočný odstup, aby nedošlo k ohrozeniu, resp. obmedzeniu predbiehaného vozidla. Najmä z preventívnych a edukačných dôvodov je však žiaduce, aby boli základné faktory, ktoré musia vodiči pri predbiehaní zohľadniť, výslovne uvedené priamo pri samotnom pravidle o predbiehaní. Navrhuje sa preto doplnenie pravidla o predbiehaní tak, aby vodič musel prihliadať najmä na rýchlosť, druh svojho i predchádzaného vozidla, poveternostné podmienky a stav a povahu vozovky, čo sú základné parametre dodržania bezpečnosti.
Okrem základných parametrov bezpečného predbiehania sa navrhuje do zákona ustanoviť navyše aj minimálnu bočnú vzdialenosť, ktorú by mal predchádzajúci vodič dodržať pri predchádzaní malých motocyklov, cyklistov a chodcov (odstup spravidla najmenej 1 meter pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 km/h a najmenej 1,5 m v ostatných prípadoch). Dodržanie tejto vzdialenosti by v zásade malo reflektovať na vyššie uvedené kritériá, nemožno ju však brať absolútne, ale skôr ako odporúčanie, pričom prioritné bude pri spornej situácii neohrozenie predchádzaného účastníka. Minimálny bočný odstup je definovaný prostredníctvom číselného vyjadrenia napr. aj v Nemecku, Španielsku, Francúzsku, Belgicku a v ďalších krajinách. Keďže sa to týka predovšetkým cyklistov, možno predpokladať, že predmetná právna úprava prispeje k tomu, aby v niektorých situáciách vodiči viac premýšľali nad tým, či aktuálne cyklistu predbehnú alebo nie, pričom daná právna úprava bude mať na dané situácie pozitívny dopad.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie. Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu