situácii či poberateľom invalidného dôchodku môže výrazne pomôcť pri vyrovnávaní sa s pokračujúcim rastom cien.Cieľom predkladaného návrhu je zároveň minimalizovať negatívny dopad príjmov mladých ľudí na domácnosti, ktoré spĺňajú podmienky na pomoc v hmotnej núdzi. V súčasnosti sa ich príjem zo závislej činnosti môže prejaviť neadekvátnym znížením pomoci v hmotnej núdzi pre ich rodinu. To zároveň znižuje motiváciu mladých ľudí z týchto domácností legálne pracovať. Preto návrh zákona upravuje spôsob výpočtu pomoci v hmotnej núdzi a vo výsledku aj výšku legálneho príjmu, ktorý môžu dostávať mladí ľudia bez negatívnych následkov pre ich rodinu.
Pri súčasnom stave môže príjem žiakov a žiačok stredných škôl, ako aj študentov a študentiek vysokých škôl, získaný za 12 mesiacov a prevyšujúci trojnásobok hodnoty životného minima, v praxi znamenať zníženie pomoci v hmotnej núdzi pre členov jeho/jej domácnosti. Od 1.7.2021 do 30.6.2022 je výška životného minima 218,06 eura pre plnoletú osobu. Jej trojnásobok je 654,18 eura. Každý študent/ka by pri mesačnom príjme zo závislej činnosti prevyšujúcom 54,52 eura znižoval pomoc v hmotnej núdzi pre domácnosť, ktorej je členom/kou. Pri hodinovej mzde vo výške 4 eurá by takýto študent/ka nemohol/a bez negatívneho vplyvu na rodinné financie pracovať viac ako 13 hodín mesačne.
Súčasné znenie zákona nezohľadňuje realitu týchto domácností, ktorým napríklad začiatkom štúdia na vysokej škole vznikajú dodatočné náklady spojené so štúdiom, bývaním, stravovaním, či cestovaním. Možnými následkami sú odradenie študenta/tky od začiatku štúdia kvôli nepriaznivému vplyvu na rodinné financie, či príjem mimo legálneho rámca (práca „načierno“). Tieto následky sú neželané nielen z pohľadu samotnej domácnosti, ale aj z pohľadu ich vplyvu na štátny rozpočet.
Prijatím návrhu zákona by sa upravil súčasný stav, ktorý poškodzuje konkrétne domácnosti aj štát. Do príjmu domácností uchádzajúcich sa o pomoc v hmotnej núdzi navrhuje nezarátavať 50 % mesačného príjmu žiakov a žiačok stredných škôl, ako aj študentov a študentiek vysokých škôl. Takáto výnimka by mala zvýšiť motiváciu študovať a legálne pracovať, pričom zákon o pomoci v hmotnej núdzi podobným spôsobom poskytuje výnimku na aktivačnú činnosť v podobe dobrovoľníckej služby či príjmu zo závislej činnosti v cudzine. Zároveň výrazne zjednodušuje posudzovanie nároku na pomoc v hmotnej núdzi.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
Navrhuje sa zvýšenie odvodovej úľavy pre ľudí pracujúcich na dohodu o brigádnickej práci študenta a osôb, ktoré majú priznaný starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, výsluhový dôchodok a invalidný dôchodok, ktorí pracujú formou dohody o vykonaní práce alebo dohody o pracovnej činnosti. V dôsledku navrhovanej zmeny sa nielen zvýši príjem dotknutých skupín obyvateľstva, ale aj znížia náklady pre zamestnávateľa pri platení povinných odvodov.