1
DÔVODOVÁ SPRÁVAA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v súvislosti s treťou vlnou pandémie ochorenia COVID-19 sa predkladá ako iniciatívny materiál. Dôvodom jeho predloženia sú pretrvávajúce dôsledky pandémie spôsobnej ochorením COVID-19, ktoré majú značný dopad na osoby pôsobiace v oblasti kultúry a kreatívneho priemyslu a očakávaná tretia vlna pandémie.
Cieľom návrhu zákona je dočasne predĺžiť opatrenia prijaté zákonom č. 129/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 a zákonom č. 300/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v súvislosti s druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19. Ide o opatrenia týkajúce sa:
-verejných kultúrnych podujatí (ďalej len „podujatie“),
-odvodovej povinnosti a povinnosti úhrady príspevkov podľa zákona č. 13/1993 Z. z. o umeleckých fondoch v znení neskorších predpisov.
Cieľom návrhu zákona je tiež na základe potrieb z aplikačnej praxe ustanoviť oprávnenie usporiadateľa podujatia odoprieť určitým osobám vstup na podujatie alebo účasť na podujatí, napríklad z dôvodu nepreukázania totožnosti, ak je vstupenka vystavená na meno osoby alebo z dôvodu nesplnenia podmienky veku určenej pre dané podujatie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, nemá priamy vplyv na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, nemá vplyvy na životné prostredie, nemá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti a nemá vplyvy na služby pre občana.
2
Doložka vybraných vplyvovNávrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v súvislosti s treťou vlnou pandémie ochorenia COVID-19
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
Návrh zákona je predĺžením dočasných opatrení vypracovaných na základe potrieb, ktoré vznikli v oblasti kultúry v čase pandémie ochorenia COVID-19. Situácia aktérov v kultúre a kreatívnom priemysle je naďalej nestabilná vzhľadom na vývoj pandémie. Kultúrne podujatia, ktoré sa spravidla plánujú dlhé obdobie pred ich realizáciou, sa dostávajú do rizika, že sa pre pandemické obmedzenia nebudú môcť uskutočniť, alebo len v obmedzenom rozsahu.
Návrhom zákona sa menia a dopĺňajú:
•Zákon Slovenskej národnej rady č. 96/1991 Zb. o verejných kultúrnych podujatiach v znení neskorších predpisov,
•Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 13/1993 Z. z. o umeleckých fondoch v znení neskorších predpisov.
Cieľom je ochrana organizátorov verejných kultúrnych podujatí, autorov a výkonných umelcov tým, že sa predĺži platnosť dočasných opatrení prijatých v súvislosti s vypuknutím pandémie ochorenia Covid-19, predovšetkým úprava dodávateľsko-spotrebiteľských vzťahov, podmienok vrátenia vstupného a povinnosti prispievať do umeleckých fondov. Predošlou právnou úpravou1 boli prijaté opatrenia týkajúce sa verejných kultúrnych podujatí, ktoré boli časovo obmedzené, a to od 1. januára 2021 do 30. júna 2021 a úľavy od poplatkov do umeleckých fondov počas celého roka 2021. Návrhom zákona sa opätovne prijímajú opatrenia v prípade verejných kultúrnych podujatí od 1. januára 2022 do 30. júna 2022 a v prípade príspevkov do umeleckých fondov sa opatrenia predlžujú na obdobie celého roka 2022.
Návrh sa bude priamo dotýkať
-usporiadateľov verejných kultúrnych podujatí a ich zmluvných partnerov a účastníkov (návštevníkov) verejných kultúrnych podujatí
1 Zákon č. 300/2020 Z. z. ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v súvislosti s druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19
6
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
Predkladateľ návrhu právneho predpisu: Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
Názov návrhu právneho predpisu: Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v súvislosti s treťou vlnou pandémie ochorenia COVID-19
Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5. doložky zlučiteľnosti.
7
B. Osobitná časťK bodu 1
Návrhom zákona sa dopĺňa oprávnenie usporiadateľa podujatia odoprieť osobe vstup na podujatie alebo účasť na podujatí, ak je vstupenka, pozvánka, preukaz, potvrdenie alebo iný doklad umožňujúci vstup na podujatie alebo účasť na podujatí vystavený na meno osoby a osoba nepreukáže usporiadateľovi svoju totožnosť. Napríklad vstupenka na hudobný festival trvajúci viac dní je vystavená na meno konkrétnej osoby. Usporiadateľ tohto podujatia bude oprávnený odoprieť osobe vstup na podujatie, ak osoba nepreukáže svoju totožnosť. Tým sa zabezpečí, aby sa osoba nemohla zúčastniť podujatia na základe vstupenky vystavenej na meno inej osoby. Touto úpravou sa sleduje ochrana záujmov usporiadateľov podujatí.
Navrhuje sa tiež, aby usporiadateľ podujatia mohol odoprieť vstup na podujatie alebo účasť na podujatí osobe aj v prípade, ak nie je splnená podmienka účasti na podujatí, napríklad podujatie je určené osobám starším ako 18 rokov. Usporiadateľ môže v tomto prípade odoprieť vstup osobe, o ktorej má pochybnosť, či dosiahla požadovaný vek. Osoba však môže preukázať splnenie tejto podmienky predložením dokladu totožnosti.
Navrhované oprávnenie usporiadateľa podujatia sa dopĺňa aj v kontexte uplatňovania protipandemických opatrení v súvislosti s ochorením COVID-19 pri uskutočňovaní podujatí v nadväznosti na § 48 ods. 4 písm. z) zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 304/2021 Z. z.
K bodom 2 a 3
Ide o predĺženie opatrení prijatých zákonom č. 129/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 a zákonom č. 300/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v súvislosti s druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19, ktoré sa týkajú podujatí podľa zákona Slovenskej národnej rady č. 96/1991 Zb. o verejných kultúrnych podujatiach v znení neskorších predpisov. Opatrenia sa týkajú podujatí, ktoré sa neuskutočnia ako následok pandémie do 31. decembra 2022.
Predlžujú sa opatrenia prijaté zákonom č. 129/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 a zákonom č. 300/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v súvislosti s druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19, ktoré sa týkajú niektorých povinností vyplývajúcich zo zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 13/1993 Z. z. o umeleckých fondoch v znení neskorších predpisov. Oslobodenie od odvodovej povinnosti z autorských odmien alebo odmien výkonných (reprodukčných) umelcov, dobrovoľnosť príspevkov prijatých od občanov, resp. zníženie príspevkov pre dedičov autorských práv sa predlžuje na obdobie celého roka 2022.
8
K čl. IIINavrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2022, nakoľko opatrenia podľa čl. II zákona č. 300/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v súvislosti s druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19, sú časovo obmedzené do 31. decembra 2021.
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky 29. septembra 2021.
Eduard Heger, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Natália Milanová, v. r.
ministerka kultúry
Slovenskej republiky