2.2. Popis a charakteristika návrhu2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Každý rok pribúda na Slovensku ľudí, ktorí stratili a nemajú domov a ani miesto na prenocovanie – ľudí bez domova. Medzi príčiny straty domova zaraďujeme nezamestnanosť, znevýhodnené postavenie, a tým nekonkurencie schopnosť na trhu práce, absenciu finančne dostupného bývania, ale aj napr. dôsledky domáceho násilia, psychiatrickej diagnózy, poruchy správania, spojené s hmotnou núdzou.
Nutnosť riešenia tejto problematiky je spojená aj s dôsledkami šírenia ochorenia COVID-19, pričom v dôsledku pandémie týmto ochorením narastajú prípady domáceho násilia. Pandémia mala za následok aj zvýšenie výdavkov v zariadeniach krízovej intervencie – osobných nákladov (mzdy, odvody) ale najmä ostatných prevádzkových nákladov (dezinfekcia, osobné ochranné pracovné prostriedky, náklady na pranie, vodné, stočné, materiálne vybavenie).
Dôvodom na zvýšenie finančného príspevku zo štátneho rozpočtu je však najmä skutočnosť, že platná výška finančného príspevku poskytovaného zariadeniam krízovej intervencie zriadeným alebo založeným obcou a nocľahárňam neverejných poskytovateľov sociálnych služieb ustanovená v prílohe č. 4a zákona sa nezvyšovala od roku 2012 (s výnimkou finančného príspevku pre útulky v roku 2018), a to aj napriek medziročne narastajúcim prevádzkovým nákladom (najmä náklady na mzdy a ostatné osobné náklady, ktoré tvoria najväčšiu časť nákladov na poskytovanie sociálnych služieb, náklady na energie, nájomné, materiálno technické vybavenie a pod). Ide teda o potrebu vytvorenia právnych podmienok na dostupnosť a udržateľnosť poskytovania sociálnych služieb krízovej intervencie v týchto zariadeniach. Poskytovaním sociálnej služby v zariadeniach krízovej intervencie, zabezpečením prístrešia, ide pritom o realizáciu ústavného práva každého na zabezpečenie základných životných podmienok, ktoré garantuje štát, a preto musí vytvoriť podmienky na faktickú realizáciu tohto práva, a to aj úrovňou finančnej podpory poskytovanej obciam a neverejným poskytovateľom sociálnej služby na prevádzku nocľahární.
Mimoriadna situácia spôsobená pandémiou COVID-19 zdôraznila aj potrebu dostupnosti spoľahlivých, presných a úplných údajov, okrem iného aj v oblasti sociálnych služieb. Dostupnosť takýchto údajov o sociálnych službách sa má zlepšiť zavedením informačného systému sociálnych služieb, ktoré bolo ustanovené novelou zákona o sociálnych službách z roku 2019 (zákonom č. 280/2019 Z. z. , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov). Predložený materiál navrhuje rozšíriť evidencie v rámci informačného systému sociálnych služieb o novú evidenciu – evidenciu žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby. Opatrením sa skompletizuje prehľad o dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti (napr. domovy sociálnych služieb či zariadenia pre seniorov). Údaje o dopyte po sociálnych službách sú pre MPSVR SR nevyhnutné z hľadiska riadenia v oblasti sociálnych služieb, tvorby politík a ich vyhodnocovania. Vládnym návrhom sa zvyšuje maximálna možná výška pokuty za naplnenie skutkovej podstaty správneho deliktu podľa § 101 zákona spáchaného poskytovateľom sociálnej služby pri poskytovaní sociálnej služby z doterajšej výšky do 2000 eur na výšku do 5000 eur, nakoľko jej doterajšia výška nemá dostatočný preventívny charakter. Znepokojujúci je nárast počtu ( aj medializovaných) prípadov zariadení sociálnych služieb, v ktorých sa