základe ktorého poskytovatelia sociálnych služieb počas mimoriadnej situácie z dôvodu pandémie nie sú povinní vracať finančný príspevok, alebo jeho časť, za neobsadené miesta) už pre rok 2022 stratilo platnosť, možno predpokladať v rámci kapitoly MPSVR SR pokrytie všetkých potrieb ku koncu roka 2022.
Môže však nastať situácia, že v čase schvaľovania finančných príspevkov na spolufinancovanie sociálnych služieb v zariadeniach zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly MPSVR SR (na poskytnutie týchto finančných príspevkov po splnení podmienok ustanovených zákonom je právny nárok) a ich „zazmluvňovania“ s oprávnenými prijímateľmi týchto finančných príspevkov by MPSVR SR nespĺňalo podmienku finančného krytia – súladu so schváleným rozpočtom kapitoly, ktorý sa podpisom pri základnej finančnej kontrole deklaruje. Prostriedky sa totiž vracajú vždy až po štvrťročnom zúčtovaní poskytnutého a vyplateného finančného príspevku.
Aktuálny údaj k 31.8. 2021- vrátené finančné príspevky do kapitoly MPSVR SR v sume 2 038 597 eur, pritom naďalej platí za ustanovených podmienok oslobodenie od vrátenia finančného príspevku za neobsadené miesta v zmysle NV SR. Keďže zatiaľ nie sú spracované zosumarizované nové žiadosti o poskytnutie finančného príspevku na spolufinancovanie sociálnej služby v zariadeniach na rozpočtový rok 2022, informácie o sume potrebnej na vyplatenie týchto finančných príspevkov na budúci rok nie sú dostupné.
Poznamenávame, že žiadne ďalšie zdroje, ktorými by bolo možné pokryť dopady návrhu novely zákona v rozpočte kapitoly MPSVR SR na rok 2022 nie sú.
Komisia odporúča prehodnotiť spôsob navyšovania príspevkov pre zariadenia krízovej intervencie
Odôvodnenie: Návrh zvyšuje príspevky pre zariadenia krízovej intervencie zo 120 eur, resp. 150 eur/miesto/mesiac na 250 eur/miesto/mesiac od roku 2022 v závislosti od typu zariadenia. Predkladateľ argumentuje, že k zvyšovaniu príspevkov nedošlo od roku 2012 (s výnimkou finančného príspevku pre útulky v roku 2018). Z návrhu však nie je jasné, prečo sa príspevky zvyšujú práve o uvedenú sumu a nakoľko to bude postačujúce pre najbližšie roky. Zvyšovanie príspevkov o fixnú sumu zároveň nezachytáva vývoj ekonomickej situácie v krajine. Komisia preto odporúča zaviesť valorizačný automat, ktorý by zvyšoval príspevky každoročne v závislosti od hospodárskej situácie - podľa rastu cenovej hladiny v krajine. Valorizačný mechanizmus by oproti každoročnému zvyšovaniu príspevkov nariadením vlády SR zároveň umožnil zariadeniam lepšie plánovať očakávané príjmy. Vyhodnotenie: Neakceptuje sa
Pri určení výšky finančného príspevku pre zariadenia krízovej intervencie sa vychádzalo zo súm tohto finančného príspevku stanovených na mesiace apríl až december rozpočtového roku 2021 nariadením vlády Slovenskej republiky č. 100/2021 Z. z. z 12. marca 2021, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 70/2020 Z. z., ktorým sa ustanovujú niektoré podmienky financovania sociálnych služieb v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 261/2020 Z. z.. V rámci dôvodovej správy k tomuto nariadeniu vlády MPSVR SR deklarovalo, že s účinnosťou od 1.1.2022 pripraví návrh novely zákona, ktorým budú výšky tohto finančného príspevku stanovené trvalo, tak aby bola zabezpečená kontinuita tejto úrovne financovania týchto sociálnych služieb. Pri určení výšky tohto finančného príspevku sa prihliadalo aj na aktuálnu sumu vratiek z poskytnutého a vyplateného finančného príspevku z rozpočtovej kapitoly MPSVR SR, tak aby bolo možné dopad vykryť z rozpočtu ministerstva a nevznikli tak dodatočné požiadavky na štátny rozpočet.
Pokiaľ ide o možnosť zavedenia tzv. valorizačného automatu, ide o pripomienku nad rámec návrhu, ktorou sa predkladateľ bude zaoberať pri tvorbe právnej úpravy nového zákona o sociálnych službách, pričom vzhľadom na veľké množstvo aktérov pri poskytovaní sociálnych služieb je nevyhnutné, aby táto oblasť (nastavenie podmienok a kritérií pre vzorec tohto automatu) bola predmetom širokej verejnej diskusie. Zdôrazňujeme, že v prípade, že by bol v zákone zavedený valorizačný automat pre finančné príspevky poskytované zo štátneho rozpočtu kapitoly MPSVR SR pre zariadenia krízovej intervencie, na rovnakom základe by bolo potrebné zaviesť v zákone valorizačný automat aj pre finančné príspevky poskytované zo štátneho rozpočtu kapitoly MPSVR SR pre zariadenia podmienené odkázanosťou, ktorých výška sa v súčasnosti rovnako každý rok určuje nariadením vlády SR.
Zároveň uvádzame, že v záujme stanovenia predvídateľného spôsobu určenia výšky finančného príspevku pre zariadenia krízovej intervencie na každý nasledujúci rozpočtový rok (vzhľadom na skutočnosť, že aj pri týchto druhoch zariadení sociálnych služieb tvoria najvyšší podiel nákladov najmä náklady na mzdy a ostatné osobné náklady) bola v tomto smere doplnená osobitná časť dôvodovej správy k bodu 53 (doplnenie § 78b o odseky 4 až 6). V tomto doplnení sa uvádza, že sa „predpokladá medziročná valorizácia výšky finančného príspevku na poskytovanie sociálnej služby v dotknutých zariadeniach krízovej intervencie v závislosti od medziročného vývoja