1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2021
2022
2023
2024
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
274 010
279 805
279 805
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
274 010
279 805
279 805
-MPSVR SR – 07C03Kompenzácia sociálnych dôsledkov ŤZP
0
274 010
279 805
279 805
Rozpočtové prostriedky
0
274 010
279 805
279 805
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
274 010
279 805
279 805
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Výdavky vyplývajúce z návrhu novely zákona č. 477/2008 Z. z., kvantifikované v doložke vplyvov budú zabezpečené v rámci navrhovaných limitov Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na roky 2022 až 2024.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vychádza z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 2024, v ktorom sa vláda Slovenskej republiky okrem iného zaviazala prehodnotiť systém poskytovania peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia. Návrh zákona bol zaradený do Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2021. Navrhovaná účinnosť zákona je od 1. januára 2022.
Vo vládnom návrhu zákona sa zavádza možnosť, aby lekársku posudkovú činnosť vykonávali nielen lekári so špecializáciou posudkové lekárstvo, ale aj lekári, ktorí získali odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností v niektorom inom zo špecializačných odborov.
Pri stanovení výšky jednorazových peňažných príspevkov sa navrhuje zvýšiť percento z ceny (napr. pomôcky, osobného motorového vozidla, atď.) pri fyzických osobách s ťažkým zdravotným postihnutím s príjmom do jeden násobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu („ďalej SŽM“). Pri peňažných príspevkoch na kúpu pomôcky, na výcvik používania pomôcky, na úpravu pomôcky, na úpravu osobného motorového vozidla, na úpravu bytu, na úpravu rodinného domu a na úpravu garáže pri cene nad 1 660 ide o zvýšenie ich zohľadňovanej ceny z 95 % na 98 % (príloha č. 10 k zákonu č. 447/2008 Z. z.). Pri peňažnom príspevku na opravu pomôcky, ktorá presahuje sumu 830 ide o zvýšenie zohľadňovanej ceny z 95 % na 98 % (príloha č. 12 k zákonu č. 447/2008 Z. z.). Pri peňažnom príspevku na kúpu osobného motorového vozidla a na kúpu osobného motorového vozidla s automatickou prevodovkou ide o zvýšenie zohľadňovanej ceny z 85 % na 90 % (príloha č. 13 k zákonu č. 447/2008 Z. z.).
Vzhľadom na účel peňažného príspevku na kúpu zdvíhacieho zariadenia (umožnenie premiestňovania sa a sebaobsluhu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím) a na finančnú náročnosť zdvíhacích zariadení sa navrhuje zvýšenie zohľadňovanej ceny nielen pri príjme fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím do jeden násobku SŽM, ale aj pri príjme do 4 násobku SŽM a do 5 násobku SŽM. Z uvedeného dôvodu sa zavádza nová príloha č. 10a, ktorá ustanovuje skutočnosti na určenie výšky peňažného príspevku na kúpu zdvíhacieho zariadenia. Pri príjme do jeden násobku SŽM sa zvyšuje zohľadňovaná cena z 95 % na 98 % , pri príjme do štvornásobku SŽM sa zvyšuje zohľadňovaná cena z 80 % na 85 % a pri príjme do päťnásobku SŽM sa zvyšuje zohľadňovaná cena zo 70 % na 80 %. Navrhovanými zmenami sa zvyšujú výšky uvedených jednorazových peňažných príspevkov, čím sa znižuje finančná spoluúčasť fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím.
3
Predmetom vládneho návrhu zákona aj doplňujúce a precizujúce úpravy vyplývajúce z doterajšej aplikačnej praxe ako napr. možnosť poskytnúť peňažný príspevok na úpravu osobného motorového vozidla aj osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá ešte nie je vlastníkom vozidla; ruší sa povinnosť vrátiť úradu kompenzačnú pomôcku špeciálny softvér; navrhuje sa vo výnimočných situáciách nezapočítavať príjem spoločne posudzovanej osoby na účely peňažných príspevkov na kompenzáciu.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2021
2022
2023
2024
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Jednorazové peňažné príspevky na kompenzáciu
Predpokladaný počet poberateľov, ktorých sa navrhované zmeny pri stanovení výšky jednorazových peňažných príspevkov dotknú v rokoch 2022 až 2024
Jednorazové peňažné príspevky na kompenzáciu
2022
2023
2024
Poskytované podľa prílohy č.10 k zákonu
175
200
200
Poskytované podľa prílohy č. 12 k zákonu
10
10
10
Poskytované podľa prílohy č. 12a k zákonu
88
88
88
Poskytované podľa prílohy č.13 k zákonu
295
300
300
Spolu
568
598
598
4
Predpokladaný finančný vplyv z dôvodu zmeny pri stanovení výšky jednorazových peňažných príspevkov na výdavky MPSVR SR na roky 2022 - 2024
Jednorazové peňažné príspevky na kompenzáciu
2022
2023
2024
Poskytované podľa prílohy č.10 k zákonu
23 490
27 155
27 155
Poskytované podľa prílohy č. 12 k zákonu
550
550
550
Poskytované podľa prílohy č. 12a k zákonu
135 000
135 000
135 000
Poskytované podľa prílohy č.13 k zákonu
114 970
117 100
117 100
Spolu v €
274 010
279 805
279 805
Finančné dopady na rozpočet sa začnú prejavovať od účinnosti novely zákona, t. j. od 1.1.2022.
V návrhu novely zákona sa zavádza možnosť, aby lekársku posudkovú činnosť vykonávali nielen lekári so špecializáciou posudkové lekárstvo, ale aj lekári, ktorí získali odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností v niektorom inom zo špecializačných odborov návrh reaguje na nedostatok lekárov so špecializáciou posudkové lekárstvo. Táto zmena nebude mať za následok zvýšenie počtu štátnozamestnaneckých miest posudkových lekárov.
Umožnenie poskytnutia peňažného príspevok na úpravu osobného motorového vozidla aj osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá ešte nie je vlastníkom vozidla a zrušenie povinnosti vrátiť úradu kompenzačnú pomôcku, ktorou je špeciálny softvér zmeny, reagujúce na požiadavky vyplývajúce z aplikačnej praxe, s cieľom zjednodušiť prístup fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím k týmto peňažným príspevkom na kompenzáciu. v súčasnosti sa poskytuje peňažný príspevok na opatrovanie aj v čase hospitalizácie fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, vzhľadom na rozdielnu aplikačnú prax bolo precizované predmetné ustanovenie v záujme jednoznačnosti. Navrhované zmeny nemajú vplyv na rozpočet verejnej správy.
Predpokladáme, že zmena, ktorá umožňuje vo výnimočných a odôvodnených prípadoch nezapočítavať príjem spoločne posudzovanej osoby na účely poskytovania peňažných príspevkoch na kompenzáciu môže mať nepatrný vplyv na čerpanie finančných prostriedkov vzhľadom na ojedinelosť aplikovania tohto ustanovenia.
Pri odhade vplyvu na rozpočet verejnej správy boli zohľadnené nasledovné ukazovatele:
Pri odhade počtu poberateľov, ktorých sa navrhované zmeny dotknú boli zohľadnené údaje o vývoji počte poberateľov peňažných príspevkov na kompenzáciu čerpané z IS RSD MIS. Pri odhade finančného vplyvu zmien navrhovaných pri jednorazových peňažných príspevkoch sme vychádzali z vývoja počtu poberateľov dotknutých príspevkov za posledné 3 roky, z príjmovej situácie týchto poberateľov, z ceny (napr. z ceny pomôcky alebo z ceny zdvíhacieho zariadenia, na kúpu ktorých je určený peňažný príspevok) a z vyplatených výšok jednorazových peňažných príspevkov.
Pri vyčíslovaní finančných dopadov sme vychádzali z makroekonomickej prognózy Inštitútu finančnej politiky z júna 2021, podľa ktorej sa predpokladaná valorizácia súm životného minima v roku 2022 o 2,9 % a v rokoch 2023 o 2,5 % až 2024 o 1,0 %.
5
Vplyvy na roky 2022 2024 boli odhadované za obdobie zodpovedajúce navrhovanej účinnosti legislatívnych zmien t. j. od 1. 1. 2022.
Vývoj dotknutých skupín a peňažných príspevkov na kompenzáciu za roky 2018-2020:
nad 1 660 € - Príloha č. 10
PP na kúpu pomôcky
2018
2019
2020
p.poberateľov do 0xŽM
5
1
0
p.poberateľov do 1xŽM
82
57
51
priem.výška do 0xŽM
1 659,30
1 657,75
0
priem.výška do 1xŽM
2 043,11
2 064,65
1 919,40
PP na výcvik pomôcky
0
0
0
PP na úpravu pomôcky
0
0
0
PP na úpravu bytu, RD a garáže
p.poberateľov do 0xŽM
1
1
1
p.poberateľov do 1xŽM
42
50
34
priem.výška do 0xŽM
4 877
3 498,67
3 502,32
priem.výška do 1xŽM
31 659,28
2 956,20
3 410,32
PP na úpravu OMV
p.poberateľov do 0xŽM
0
1
0
p.poberateľov do 1xŽM
11
9
4
priem.výška do 0xŽM
0
5 928,00
0
priem.výška do 1xŽM
5 469,36
5 420,30
6 347,50
Spolu p. poberateľov
141
118
90
6
Úprava pomôcky a výcvik boli vo vybratej skupine za sledované obdobie nulové.
Príloha č. 12 cena nad 830 €
PP na opravu pomôcky
2018
2019
2020
p.poberateľov do 1xŽM
3
4
2
priem.výška do 1xŽM
1 683
1 019
1 217
Príloha č. 12a
PP na kúpu zdvíhacieho zariadenia
2018
2019
2020
p.poberateľov do 1xŽM
44
35
46
priem.výška do 1xŽM
11 822
12 509
11 987
p.poberateľov od 3xŽM do 4xŽM
42
56
69
priem.výška od 3xŽM do 4xŽM
9 640
9 760
11 539
p.poberateľov od 4xŽM do 5xŽM
10
8
16
priem.výška 4xŽM do 5xŽM
8 378
8 422
11 176
Spolu
96
99
131
Príloha č. 13
PP na kúpu OMV
2018
2019
2020
p.poberateľov do 1xŽM
306
295
232
priem.výška do 1xŽM
6 606
6 621
6 657
7
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
8
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Bežné výdavky (600)
274 010
279 805
279 805
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
274 010
279 805
279 805
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
274 010
279 805
279 805
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
274 010
279 805
279 805
9
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2021
2022
2023
2024
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.