Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je identifikovaný negatívny, rozpočtovo nekrytý vplyv. Negatívny vplyv na rok 2022 je kvantifikovaný v sume 274 tis. eur a na roky 2023 a 2024 v sume 280 tis. eur.
V časti 2.1.1. Financovanie návrhu predkladateľ uvádza, že „výdavky vyplývajúce z návrhu novely zákona č. 477/2008 Z. z., kvantifikované v doložke vplyvov, nie je možné finančne pokryť v rámci schváleného rozpočtu verejnej správy na roky 2021 až 2023. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR bude uplatňovať zvýšené výdavky pri príprave návrhu rozpočtu kapitoly na roky 2022 až 2024.“ S uvedenou formuláciou sa Komisia nestotožňuje. Materiál má účinnosť od 1. 1. 2022, vplyvy sú kvantifikované na roky 2022 až 2024 a aktuálne sa pripravuje Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2022 až 2024, zvýšené výdavky bude preto potrebné kryť v rámci limitov výdavkov na uvedené roky; limity výdavkov na roky 2021 – 2023 sú v tejto fáze prípravy rozpočtu už neaktuálne. Pre informáciu Komisia uvádza, že MPSVR SR pri príprave návrhu rozpočtu na roky 2022 až 2024 nepredložilo v rámci priorít požiadavku na zabezpečenie uvedených výdavkov.
Na základe vyššie uvedených skutočností žiada Komisia negatívny vplyv zabezpečiť v rámci navrhovaných limitov kapitoly MPSVR SR na roky 2022 až 2024 bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet.
Do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy je potrebné doplniť podrobnejšie údaje o predpokladoch vyčíslenia vplyvov a odôvodniť navýšenie o stanovenú mieru.
Odôvodnenie: Pre zvýšenie transparentnosti a overenie výpočtu vplyvov uvádzaných opatrení Komisia odporúča do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy doplniť podrobnejšie údaje o predpokladoch výpočtov. Dokument uvádza, že odhad počtu poberateľov príspevkov, ktorých sa zmeny dotknú, vychádza z vývoja počtu poberateľov za posledné 3 roky, z ich príjmovej situácie, z ceny a vyplatených výšok jednorazových príspevkov. Pre overenie správnosti výpočtov odporúča Komisia doplniť agregátne údaje o počtoch poberateľov príspevkov z hľadiska relevantných kategórií (podľa úrovne ŽM) za posledné 3 roky a o cenách a priemerných výškach príspevkov, ktoré do výpočtu vstupujú. Zároveň nie je z podkladov jasné, prečo sa príspevky zvyšujú práve o stanovenú mieru.
Zároveň je potrebné podrobnejšie vysvetliť, akým spôsobom budú financovaní lekári vykonávajúci posudkovú činnosť s inou špecializáciou než posudkové lekárstvo.
Odôvodnenie: Návrh rozširuje možnosť poskytovania posudkovej činnosti na lekárov, ktorí získali odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností v niektorom inom zo špecializačných odborov než