1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
júl 2021
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
júl 2021
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
august 2021
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
september 2021
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Problémom súčasnej aplikačnej praxe je nedostatok posudkových lekárov, ktorí pôsobia na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny. V rámci jednorazových peňažných príspevkov doteraz nebola možnosť poskytnúť tieto príspevky výhodnejšie osobám s najnižšími príjmami (do jedennásobku sumy životného minima), na čo upozornil aj Útvar hodnoty za peniaze MF SR. Aplikačná prax priniesla niekoľko problémov, na ktoré reaguje aj vládny návrh zákona, ako napríklad nebolo možné poskytnúť peňažný príspevok na úpravu osobného motorového vozidla v štádiu výroby osobného motorového vozidla; fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím mala povinnosť vrátiť úradu kompenzačnú pomôcku špeciálny softvér (napriek nemožnosti softvér vrátiť z dôvodu jedinečnosti aktivačného kódu); zo zákona nebola možnosť vo výnimočných situáciách nezapočítavať príjem spoločne posudzovanej osoby na účely peňažných príspevkov na kompenzáciu čo malo za dôsledok nepriznanie peňažného príspevku. Ďalšie problémy z aplikačnej praxe sa týkajú nejednoznačnosti aplikácie zákonných ustanovení (posudzovania hospitalizácie fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, preukázanie kúpy osobného motorového vozidla zadefinovanie čo sa považuje za kúpu osobného motorového vozidla).
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Návrhom novely zákona sa zavádza možnosť, aby lekársku posudkovú činnosť vykonávali nielen lekári so špecializáciou posudkové lekárstvo, ale aj lekári, ktorí získali odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností v niektorom inom zo špecializačných odborov. Pri jednorazových peňažných príspevkoch na kompenzáciu sa upravuje určovanie výšky príspevku tak, že pri osobách s najnižšími príjmami, t. j. do jeden násobku sumy životného minima, sa príspevok poskytne vo vyššej výške, čím sa zníži finančná spoluúčasť osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. Osobitne pri peňažnom príspevku na kúpu zdvíhacieho zariadenia sa vzhľadom na finančnú náročnosť navrhuje poskytovať príspevok vo vyššej výške aj osobám s vyššími príjmami. Predmetom vládneho návrhu zákona aj doplňujúce a precizujúce úpravy vyplývajúce z doterajšej aplikačnej praxe ako napr. možnosť poskytnúť peňažný príspevok na úpravu osobného motorového vozidla aj osobe
2
s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá ešte nie je vlastníkom vozidla; ruší sa povinnosť vrátiť úradu kompenzačnú pomôcku špeciálny softvér; navrhuje sa vo výnimočných situáciách nezapočítavať príjem spoločne posudzovanej osoby na účely peňažných príspevkov na kompenzáciu. Navrhovaná účinnosť zákona je 1. január 2022.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Zákonom vymedzený okruh fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
V rámci prípravy predmetného vládneho návrhu zákona neboli posudzované žiadne alternatívne riešenia. V prípade neriešenia problémov vyplývajúcich z aplikačnej praxe podľa bodu č. 2 by tieto pretrvávali pri poskytovaní peňažných príspevkov na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti navrhovanej právnej úpravy bude vykonávané priebežne po nadobudnutí účinnosti.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
3
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
JUDr. Ján Gabura, PhD.
02/20461038
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Informačný systém MPSVR SR RSD MIS
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je identifikovaný negatívny, rozpočtovo nekrytý vplyv. Negatívny vplyv na rok 2022 je kvantifikovaný v sume 274 tis. eur a na roky 2023 a 2024 v sume 280 tis. eur.
V časti 2.1.1. Financovanie návrhu predkladateľ uvádza, že „výdavky vyplývajúce z návrhu novely zákona č. 477/2008 Z. z., kvantifikované v doložke vplyvov, nie je možné finančne pokryť v rámci schváleného rozpočtu verejnej správy na roky 2021 až 2023. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR bude uplatňovať zvýšené výdavky pri príprave návrhu rozpočtu kapitoly na roky 2022 až 2024.“ S uvedenou formuláciou sa Komisia nestotožňuje. Materiál má účinnosť od 1. 1. 2022, vplyvy sú kvantifikované na roky 2022 až 2024 a aktuálne sa pripravuje Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2022 až 2024, zvýšené výdavky bude preto potrebné kryť v rámci limitov výdavkov na uvedené roky; limity výdavkov na roky 2021 – 2023 sú v tejto fáze prípravy rozpočtu už neaktuálne. Pre informáciu Komisia uvádza, že MPSVR SR pri príprave návrhu rozpočtu na roky 2022 až 2024 nepredložilo v rámci priorít požiadavku na zabezpečenie uvedených výdavkov.
Na základe vyššie uvedených skutočností žiada Komisia negatívny vplyv zabezpečiť v rámci navrhovaných limitov kapitoly MPSVR SR na roky 2022 až 2024 bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet.
Do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy je potrebné doplniť podrobnejšie údaje o predpokladoch vyčíslenia vplyvov a odôvodniť navýšenie o stanovenú mieru.
Odôvodnenie: Pre zvýšenie transparentnosti a overenie výpočtu vplyvov uvádzaných opatrení Komisia odporúča do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy doplniť podrobnejšie údaje o predpokladoch výpočtov. Dokument uvádza, že odhad počtu poberateľov príspevkov, ktorých sa zmeny dotknú, vychádza z vývoja počtu poberateľov za posledné 3 roky, z ich príjmovej situácie, z ceny a vyplatených výšok jednorazových príspevkov. Pre overenie správnosti výpočtov odporúča Komisia doplniť agregátne údaje o počtoch poberateľov príspevkov z hľadiska relevantných kategórií (podľa úrovne ŽM) za posledné 3 roky a o cenách a priemerných výškach príspevkov, ktoré do výpočtu vstupujú. Zároveň nie je z podkladov jasné, prečo sa príspevky zvyšujú práve o stanovenú mieru.
Zároveň je potrebné podrobnejšie vysvetliť, akým spôsobom budú financovaní lekári vykonávajúci posudkovú činnosť s inou špecializáciou než posudkové lekárstvo.
Odôvodnenie: Návrh rozširuje možnosť poskytovania posudkovej činnosti na lekárov, ktorí získali odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností v niektorom inom zo špecializačných odborov než
4
je posudkové lekárstvo. Z návrhu nie je jasné, akým spôsobom budú títo lekári financovaní a či to nebude mať dodatočný finančný vplyv. Je potrebné doplniť, ako budú títo lekári financovaní, či zo zdrojov Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny alebo verejného zdravotného poistenia. V prípade dodatočného vplyvu Komisia žiada výdavky kvantifikovať a financovanie zabezpečiť v rámci dotknutého subjektu.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
Stanovisko predkladateľa:
Žiadosť Komisie negatívny vplyv zabezpečiť v rámci navrhovaných limitov kapitoly MPSVR SR na roky 2022 až 2024 bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet neakceptovaná.
V čase predkladania návrhu novely zákona do predbežného pripomienkového konania (8.7.2021) nebolo možné zapracovanie dopadu vyčísleného v predmetnej analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, nakoľko k 28.5.2021 bola ukončená etapa prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 2024. Následne z rokovania s Ministerstvom financií SR k návrhu rozpočtu kapitoly MPSVR SR na roky 2022 2024, ktoré sa konalo 16.6.2021, vyplynula požiadavka na vyčíslenie dopadov všetkých uvažovaných právnych predpisov, ktoré budú mať vplyv na rozpočet kapitoly MPSVR SR v roku 2021 a v následne i v rokoch 2022 2024. Jednalo sa o všetky pripravované (plánované, opakované i jednorazové) novely zákonov, nariadenia vlády, opatrenia, prípadne iné. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR predložilo finančné dopady pripravovaných legislatívnych úprav vrátane novely zákona č. 447/2008 Ministerstvu financií SR dňa 28.6.2021. Úpravy návrhu rozpočtu na roky 2022-2024 ešte nie sú známe.
Odporúčanie komisie o doplnenie údajov bolo akceptované. Do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy boli doplnené podrobnejšie údaje súvisiace s výpočtami predpokladaných finančných dopadov.
Miera zvyšovania príspevkov je navrhnutá podľa stanoviska Útvaru hodnoty za peniaze vyjadrenom v záverečnej správe Revízie výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením.
Rozšírením možnosti vykonávať posudkovú činnosť aj lekárom s inou špecializáciou ako je posudkové lekárstvo je snaha MPSVR SR predchádzať výpadku posudkových lekárov a zaviesť možnosť priebežne nahrádzať odchádzajúcich posudkových lekárov (vzhľadom na ich priemerný vek a nedostatok posudkových lekárov) novými lekármi. Posudkoví lekári financovaní v rámci zdrojov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny a úradov práce, sociálnych vecí a rodiny. Uvedený návrh nemá dodatočný finančný vplyv na štátny rozpočet.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. 123_2/2021 (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, rozpočtovo zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov je v tabuľke č. 1 kvantifikovaný negatívny, rozpočtovo nezabezpečený vplyv na výdavky verejnej správy v sume 274 010 eur na rok 2022 a v sume 279 805 eur na roky 2023 a 2024, ktorý vyplýva zo zmeny pri stanovení výšky jednorazových peňažných príspevkov, pričom v časti 2.1.1. Financovanie návrhu predkladateľ uvádza, že výdavky vyplývajúce z návrhu zákona č. 447/2008 Z. z. kvantifikované v doložke vplyvov budú zabezpečené v rámci navrhovaných limitov MPSVR SR na roky 2022 až 2024.
Dňa 6.9. sa uskutočnilo rozporové konanie, na ktorom bolo dohodnuté, že predmetné výdavky vyplývajúce z návrhu budú zabezpečené v rámci limitov kapitoly MPSVR SR na príslušné rozpočtové obdobie.
V nadväznosti na uvedené žiada Komisia upraviť tabuľku č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy tak, že predmetné výdavky budú uvedené v časti Financovanie zabezpečené v rozpočte.
5
Stanovisko predkladateľa:
Pripomienka Komisie bolo akceptovaná a tabuľka č.1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy bola upravená v zmysle požiadavky Komisie.