1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vychádza z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 2024, v ktorom sa vláda Slovenskej republiky okrem iného zaviazala prehodnotiť systém poskytovania peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia. Návrh zákona bol zaradený do návrhu Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún december 2021.
Zavádza sa možnosť, aby lekársku posudkovú činnosť vykonávali nielen lekári so špecializáciou posudkové lekárstvo, ale aj lekári, ktorí získali odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností v niektorom inom zo špecializačných odborov.
Pri jednorazových peňažných príspevkoch na kompenzáciu (napr. na kúpu osobného motorového vozidla, úpravu bytu, kúpu pomôcky) sa upravuje určovanie výšky príspevku tak, že pri osobách s najnižšími príjmami, t. j. do jedno násobku sumy životného minima, sa príspevok poskytne vo vyššej výške a zníži sa finančná spoluúčasť osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. Osobitne pri peňažnom príspevku na kúpu zdvíhacieho zariadenia sa vzhľadom na finančnú náročnosť navrhuje poskytovať príspevok vo vyššej výške aj osobám s vyššími príjmami. Zavádza sa možnosť poskytnúť peňažný príspevok na úpravu osobného motorového vozidla aj v prípade, ak osoba s ťažkým zdravotným postihnutím ešte nie je vlastníkom vozidla. Cieľom je uľahčiť situáciu osobám s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorí majú záujem zabezpečiť si spolu s kúpou vozidla zároveň aj jeho potrebnú úpravu. Pri posudzovaní príjmu sa zavádza možnosť v prípadoch hodných osobitného zreteľa vylúčiť z okruhu spoločne posudzovaných osôb takú osobu, ktorá preukázateľne nežila so žiadateľom resp. poberateľom príspevku v spoločnej domácnosti a nepodieľala sa na úhrade spoločných potrieb. Ďalej sa navrhuje precizovať podmienky peňažného príspevku na kúpu pomôcky takým spôsobom, aby fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím nebola povinná vrátiť (v prípade špeciálneho softvéru) pomôcku úradu. Predmetom vládneho návrhu zákona aj doplňujúce a precizujúce úpravy vyplývajúce z doterajšej aplikačnej praxe.
Zároveň sa navrhuje doplniť zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov o prechodné ustanovenie v záujme dočasne vylúčiť pôsobenie tzv. vekového cenzu voči štátnym zamestnancom, ktorí vykonávajú lekársku posudkovú činnosť.
Účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2022 s výnimkou legislatívnych zmien týkajúcich sa kvalifikačných predpokladov posudkových lekárov a dočasného vylúčenia vekového cenzu štátnych zamestnancov vykonávajúcich lekársku posudkovú činnosť, pri ktorých sa navrhuje účinnosť 31. decembra 2021.
2
Predkladaný vládny návrh zákona bude mať negatívny vplyv na štátny rozpočet v dôsledku zníženia finančnej spoluúčasti osoby s ťažkým zdravotným postihnutím pri jednorazových peňažných príspevkoch na kompenzáciu. V súlade s doložkou vybraných vplyvov je tento negatívny vplyv v celkovej výške 274 010eur v roku 2022, v roku 2023 vo výške 279 805eur a v roku 2024 vo výške 279 805eur. Ide o zvýšenie rozpočtových výdavkov kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky určených na vyplácanie kompenzácií sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia poskytovaných podľa zákona o kompenzáciách.
Predkladaný vládny návrh zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv. Nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu, na služby verejnej správy pre občana, ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Analýza vplyvov na štátny rozpočet a analýza sociálnych vplyvov je obsiahnutá v priloženej doložke.
Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.