Navrhované nové odseky 12 až 15 riešia fungovanie limitu výdavkov počas ekonomickej krízy a po jej skončení. Limity sú zachované aj v časoch krízy. Rada ich do 15 dní prepočíta tak, aby neviedli k zmene ukazovateľa dlhodobej udržateľnosti. Napríklad, ak boli na začiatku volebného obdobia vypočítané tak, aby pri stredných rizikách spojených s dlhodobou udržateľnosťou každý rok zlepšili štrukturálne saldo o 0,5 % HDP, tak počas rokov, kedy platí mimoriadna okolnosť (môžu to byť maximálne tri rozpočtové roky, ak mimoriadna okolnosť trvá 24 mesiacov a nie je vyhlásená od 1. januára), nevyžaduje sa žiadna zmena štrukturálneho salda. Navyše vláda má možnosť prekročiť takto vypočítané limity, ak prekročenie transparentne odôvodní v národnej rade konkrétnymi opatreniami a národná rada navýšenie odsúhlasí. Po skončení krízového obdobia rada do 30 dní aktualizuje limity pri zohľadnení aktuálneho stavu dlhodobej udržateľnosti verejných financií a aktuálnych prognóz príjmov a vybraných výdavkov. V prvom roku po ukončení mimoriadnej okolnosti je požiadavka na zlepšenie stavu verejných financií polovičná oproti štandardným ekonomickým časom, čo umožní vláde vhodne reagovať na pokrízový vývoj v ekonomike.
Navrhovaný nový odsek 16 určuje postup v situácii, ak sa do 30. septembra v roku konania volieb do Národnej rady SR neschváli programové vyhlásenie vlády spolu s vyslovením dôvery vláde. V takejto situácii rada vypočíta a zverejní limity verejných výdavkov, aj keď nebudú záväzné (nezverejnia sa v Zbierke zákonov). Termín bol zvolený s ohľadom na prípravu návrhu rozpočtu verejnej správy, pričom takto vypočítané limity môžu byť indikatívne pre jeho zostavenie. Po schválení programového vyhlásenia vlády a vyslovení dôvery vláde rada limity opätovne vypočíta podľa štandardného postupu uvedeného v odsekoch 3, 4, 6 a 7.
Navrhovanou zmenou sa v odseku 17 stanovuje termín vyhodnotenia plnenia limitu verejných výdavkov za predchádzajúci rozpočtový rok tak, aby predchádzal termínu na pravidelnú aktualizáciu limitu radou, keďže vyhodnotenie plnenia limitu sa zohľadňuje pri jeho aktualizácii. Spresňuje sa tiež znenie položiek, ktoré sa pri vyhodnotení plnenia limitu zohľadnia.
Navrhovaným znením v odseku 18 sa stanovuje, že nad rámec limitu verejných výdavkov bude možné realizovať výdavky z účelovo určených príjmov, napr. darov, grantov, transferov. Nedodržanie limitu verejných výdavkov z titulu týchto príjmov bude zohľadnené radou pri hodnotení plnenia limitu, pričom nebude považované za prekročenie limitu verejných výdavkov.
V odseku 19 sa navrhuje zavedenie odstupňovaných reputačných sankcií pre vládu pri nesplnení limitu výdavkov za predchádzajúci rok s cieľom posilnenia účinnosti výdavkových limitov. Povinnosť pre vládu požiadať národnú radu o hlasovanie o vyslovení dôvery vláde je obmedzená iba na situáciu, kedy opakovane nesplní limit výdavkov s výraznou odchýlkou a sankciu znáša vláda v tom istom volebnom období, kedy došlo k opakovanému nesplneniu limitu.