1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Vláda Slovenskej republiky sa v Programovom vyhlásení vlády na obdobie rokov 2021 2024 (ďalej len „programové vyhlásenie“) v kapitole Zaistenie bezpečnosti obyvateľstva a vnútorný poriadok a bezpečnosť, podkapitole Policajný zbor, na strane 21 zaväzuje, že posilní ingerenciu ministra vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „minister vnútra“) vo vzťahu k vymenúvaniu a odvolávaniu prezidenta Policajného zboru: Vláda SR si uvedomuje, že prestíž PZ je okrem iného priamo závislá od osoby prezidenta PZ, ako aj od osôb v najvyšších riadiacich funkciách. Preto vláda SR prehodnotí súčasnú právnu úpravu vymenúvania a odvolávania prezidenta PZ tak, aby sa jeho voľbou posilnila ingerencia ministra vnútra.
Predkladaná právna úprava v súlade s programovým vyhlásením posilňuje ingerenciu ministra vnútra pri vymenúvaní ako aj odvolávaní prezidenta Policajného zboru, a to cestou zrušenia do určitej miery záväzného odporúčania výsledku verejného vypočutia vo výbore Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť (ďalej len „výbor pre obranu a bezpečnosť“) pre vymenovanie kandidáta ministrom vnútra na funkciu prezidenta Policajného zboru, ako aj cestou zrušenia tiež záväzného odporúčania pri odvolaní prezidenta Policajného zboru na základe aspoň trojpätinovej väčšiny hlasov všetkých členov výboru pre obranu a bezpečnosť. Výstupy výboru pre obranu a bezpečnosť týmto strácajú voči ministrovi vnútra svoj záväzný charakter v tom smere, že pri vymenúvaní na funkciu prezidenta Policajného zboru mohol minister vnútra vyberať len z kandidátov odporúčaných výborom pre obranu a bezpečnosť a pri odvolaní z funkcie prezidenta Policajného zboru na základe svojho návrhu na odvolanie prezidenta Policajného zboru predostretému výboru pre obranu a bezpečnosť musel rešpektovať jeho odporúčanie. Podľa navrhovanej úpravy budú mať tieto výstupy voči ministrovi vnútra konzultačný charakter. Cieľom verejného vypočutia vo výbore pre obranu a bezpečnosť bude prezentácia kandidáta na funkciu prezidenta Policajného zboru pred poslancami Národnej rady Slovenskej republiky a verejnosťou.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Návrh zákona nemá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadne sociálne vplyvy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1, 2, 4 a 5
Legislatívno-technické zmeny vyplývajúce z novelizačného bodu 3.
K bodu 3
K § 33a
Navrhovanou právnou úpravou sa mení spôsob vymenovania do funkcie prezidenta Policajného zboru.
Minister vnútra predloží na verejné vypočutie kandidáta na funkciu prezidenta Policajného zboru výboru pre obranu a bezpečnosť. Výbor pre obranu a bezpečnosť kandidáta vypočuje a minister vnútra sa následne rozhodne, či kandidáta na funkciu prezidenta Policajného zboru vymenuje alebo nie.
Kandidátom na funkciu prezidenta Policajného zboru podľa navrhovanej úpravy môže byť už aj bývalý príslušník Policajného zboru, ak spĺňa návrhom zákona stanovené podmienky.
Posilňuje sa tiež ingerencia ministra vnútra pri odvolávaní prezidenta Policajného zboru.
K § 33b
Navrhovanou právnou úpravou sa mení spôsob vymenovania do funkcie riaditeľa Úradu inšpekčnej služby.
Minister vnútra predloží na verejné vypočutie kandidáta na funkciu riaditeľa Úradu inšpekčnej služby výboru pre obranu a bezpečnosť. Výbor pre obranu a bezpečnosť kandidáta na funkciu riaditeľa Úradu inšpekčnej služby vypočuje a minister vnútra sa následne rozhodne, či kandidáta navrhne vláde Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) na vymenovanie. Vláda na návrh ministra vnútra rozhodne o vymenovaní do funkcie riaditeľa Úradu inšpekčnej služby.
Kandidátom na funkciu riaditeľa Úradu inšpekčnej služby môže byť aj bývalý príslušník Policajného zboru, ak spĺňa návrhom zákona stanovené podmienky.
Zavádza sa mechanizmus odvolávania riaditeľa Úradu inšpekčnej služby, v ktorom o odvolaní rozhoduje vláda na návrh ministra vnútra.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona dňom vyhlásenia.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.