Príloha č. 3a
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 15/2005 Z. z. o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh novely zákona“)
Predkladateľ:
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Nepriame finančné náklady
-2
0
D. Administratívne náklady
-53
0
Spolu = A+B+C+D
-55
0
Z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podn.
-55
0
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0
0
VÝPOČET mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
-55
0
Príloha č. 3a
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia (§, ods.)
Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť
regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov v dotk. kategórii
Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
1.
rozšírenie povinnosti viesť záznam o nakladaní s neživým exemplárom vybraných druhov živočíchov – vplyv pozostáva z nepriamych finančných nákladov na vyhotovenie tlačiva záznamu o nakladaní s neživým exemplárom vybraných druhov živočíchov a zaslania jeho kópie s vyznačenou zmenou v papierovej verzii v stanovenej lehote na adresu MŽP SR
zákon č. 15/2005 Z. z.
§12b ods. 1 písm. a)
SK
1.1.2022
chovatelia ohrozených druhov živočíchov
7
7
6
39
In (zvyšuje náklady)
2.
doplnenie povinnosti vyhotoviť a zaslať fotodokumentáciu spracovanej kože s jedinečným vzorom a dermoplastického preparátu exemplára vybraných druhov živočíchov s kožou s jedinečným vzorom – vplyv pozostáva z nepriamych finančných nákladov na vyhotovenie fotografií nespracovanej kože alebo dermoplastického preparátu, ich vyvolanie a zaslanie v papierovej forme spolu s kópiou záznamu v stanovenej lehote na adresu MŽP SR
zákon č. 15/2005 Z. z.
§12b ods. 1 písm. b)
SK
1.1.2022
chovatelia ohrozených druhov živočíchov
7
7
2
16
In (zvyšuje náklady)
Príloha č. 3a
3
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
Počet dotknutých subjektov bol stanovený na základe expertného odhadu a vychádzal z počtu podnikateľských subjektov, ktoré v súčasnosti chovateľmi vybraných druhov živočíchov, ktorých sa nová regulácia bude týkať. Všetky tieto subjekty boli identifikované ako MSP. Tento odhad bol vykonaný na základe údajov z databáz predkladateľa a zoznamu schválených zariadení uvedeného na stránke Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR. Predkladaný návrh novely zákona zavádza zákaz držby a prevodu jedincov týchto druhov, preto sa predpokladá, že uvedený počet subjektov sa v prípade schválenia návrhu novely zákona v budúcnosti nebude výrazne meniť.
Náklady regulácie s p. č. 1 pozostávajú z nepriamych finančných nákladov na nákup tovaru a služieb spojených s vyhotovením záznamu o nakladaní papier, tlač a administratívnych nákladov spojených s vedením evidencie na tlačive záznamu a zaslania tohto tlačiva príslušnému orgánu. Vyčíslené bolo jednorazové splnenie navrhovanej povinnosti, keďže frekvenciu plnenia povinnosti nie je možné odhadnúť.
Náklady regulácie s p. č. 2 pozostávajú z nepriamych finančných nákladov na nákup tovaru a služieb spojených s vyhotovením fotografií spracovanej kože a dermoplastického preparátu vyvolanie fotografie, a nákladov na vyhotovenie tlačiva prílohy záznamu o nakladaní - papier a tlač. Zároveň zahŕňa aj vyčíslenie administratívnych nákladov spojených s vyplnením príslušných tlačív, vyhotovením ich kópií, vyznačením zmien a zaslaním príslušnému orgánu. Vyčíslené bolo opäť jednorazové splnenie povinnosti, keďže frekvenciu plnenia nie je možné odhadnúť.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Príloha č. 3a
4
Návrh novely zákona bol v rámci konzultácií s podnikateľskými subjektmi predložený na konzultácie subjektom so záujmom o konzultácie k materiálom týkajúcim sa podnikateľského prostredia (evidovaných v zozname MH SR) a podnikateľským subjektom, ktoré realizujú svoju podnikateľskú činnosť v oblasti držby, chovu a obchodovania s ohrozenými druhmi živočíchov, ktorých sa pripravovaný návrh zákona dotýka. Išlo o nasledovné subjekty:
-Ranč pri Žiline, s.r.o.,
-MALKIA, s.r.o.,
-Wild Park n.o.,
-ZOOKONTAKT, s.r.o.,
-In Nomine Animalis Trust s.r.o.,
-Karin Ožvaldová,
-Dušan Beláň BESAI.
Konzultácie prebiehali v období od 12. apríla 2021 do 7. mája 2021 a zapojili sa do nich 2 z vyššie vymenovaných subjektov (Ranč pri Žiline, s.r.o. a ZOOKONTAKT, s.r.o.), s ktorými Ministerstvo životného prostredia SR následne uskutočnilo individuálne konzultácie telefonicky alebo písomne. Konzultácie sa týkali nasledovných hlavných bodov:
-zavedenia možnosti získať oficiálne schválenie a štatút „zooparku“ pre súkromné zariadenia, ktoré sa venujú chovu a vystavovaniu dotknutých skupín živočíchov a udeleniu výnimky zo zákazov takto schváleným zariadeniam, tak aby mohli pokračovať vo svojej podnikateľskej a osvetovej činnosti,
-prehodnotenia striktného zákazu držby, ktorý bude fakticky znamenať aj zákaz rozmnožovania exemplárov držaných v zajatí pred nadobudnutím účinnosti novely zákona a ktorý zamedzí týmto zariadeniam vlastným odchovom doplniť počty chovaných exemplárov,
-zamerania zákazu držby proti vzniku nových chovných zariadení/chovateľov vybraných skupín živočíchov bez obmedzenia existujúcich zariadení a
-nastavenia prechodných období tak, aby bola existujúcim zariadeniam umožnená transformácia a možnosť naďalej sa venovať starostlivosti o držané exempláre.
Verejnosť bola o príprave návrhu novely zákona informovaná prostredníctvom predbežnej informácie zverejnenej v informačnom systéme verejnej správy Slov-Lex (PI/2020/265) od 10.12.2020 do 23.12.2020. K predbežnej informácii o predmetnom návrhu novely zákona podnikateľské subjekty nevzniesli žiadne pripomienky.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Príloha č. 3a
5
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Navrhovaný zákaz držby vybraných druhov živočíchov bude vytvárať bariéry pre vznik nových subjektov, ktorých podnikateľská činnosť spočíva v množení a obchodovaní s týmito druhmi, prípadne s vystavovaním týchto druhov na verejnosti za účelom vytvárania zisku.
Z uvedeného dôvodu môže dochádzať k ovplyvneniu konkurencieschopnosti vo vzťahu k subjektom, ktoré takéto exempláre majú v držbe pred nadobudnutím účinnosti zákazu a na ktoré sa zákaz držby pre tieto exempláre nebude vzťahovať.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Navrhovaný zákaz držby vybraných druhov živočíchov bude vytvárať bariéry pre vznik nových subjektov, ktorých podnikateľská činnosť spočíva v množení a obchodovaní s týmito druhmi, prípadne s vystavovaním týchto druhov na verejnosti za účelom vytvárania zisku. Z uvedeného dôvodu môže dochádzať k ovplyvneniu konkurencieschopnosti vo vzťahu k subjektom, ktoré takéto exempláre majú v držbe pred nadobudnutím účinnosti zákazu a na ktoré sa zákaz držby pre tieto exempláre nebude vzťahovať.
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
Návrh novely zákona predpokladá zníženie produktivity podnikateľských subjektov množiacich a obchodujúcich s exemplármi ohrozených druhov živočíchov, ktorých držba a odovzdanie do držby inej osobe sa zakazuje s cieľom zamedziť ich prenikaniu do nelegálneho obchodu. Uvedené opatrenie negatívne ovplyvní pomer medzi produkciou týchto subjektov a ich nákladmi, keďže si budú musieť exempláre ponechať na dožitie a nebude im umožnené s nimi naďalej obchodovať.
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
Nedochádza.
Príloha č. 3a
6